Hoe maakbaar is het leven?

16-06-2019 21:45 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
Geluk, succes, gezondheid... in hoeverre heb je dat zelf in de hand? Natuurlijk, we maken allemaal onze keuzes. We werken hard, of niet... We gebruiken ons gezonde verstand of we volgen juist ons gevoel. Maar dat uiteindelijke resultaat - het leven dat we leiden - is dat onze eigen verdienste? Of zijn we voor een groot deel overgeleverd aan ons 'lot', de (sociale ) omgeving waarin we geboren worden / ons bevinden en het lijf en de hersens die Moeder Natuur ons gaf?

Ik denk een combinatie daarvan, waarbij ik me regelmatig bedenk dat de eigen regie die we hebben een kleinere rol speelt dan we zouden willen.

Als ik naar mijn eigen leven kijk...
Ik ben een tevreden mens. Ik leef samen met een fijne man, die voor een groot deel hetzelfde in het leven staat als ik. We wonen leuk, verdienen leuk, leven een comfortabel leven. Ik ben gezond. Ik heb vwo en een hbo opleiding afgerond en heb een baan, die niet altijd leuk is, maar vaak wel boeiend en uitdagend. Ik heb geen kinderen, omdat ik die niet wil en daar in de huidige tijd gewoon voor kan kiezen. Ik heb (tegenwoordig) een keurig maatje 38 en heb een gemiddeld aantrekkelijk uiterlijk.

Dan kan ik roepen: ik heb dit fijne leven, omdat ik daar hard voor heb gewerkt en de juiste keuzes heb gemaakt. Nu heb ik ook wel hard gewerkt. En ik heb ook wel keuzes gemaakt die aardig uitpakten. Maar volgens mij heb ik bovenal mazzel.
Mazzel dat ik in Nederland ben geboren. Dat ik een lijf en hersens heb, die doorgaans goed functioneren. Dat ik een opleiding heb kunnen doen. Dat ik daarmee werk kan doen, waar ik een inkomen mee verdien, waarmee ik prima voor mezelf kan zorgen. Dat ik een fijne kerel tegenkwam, die met mij zijn leven wilde delen.

Als ik om me heen kijk, of hier op het forum lees, zie ik waar mensen soms mee worstelen. Soms betrap ik mezelf op de gedachte dat 'ze ook niet zo heel slim aanpakken.' Soms lees ik ook hoe andere forummers die gedachte niet alleen uiten, maar er ook zonder problemen een oordeel aan verbinden. Moet je maar slimmere keuzes maken. Moet je maar harder je best doen. Eigen schuld, dikke bult.

Maar werkt dat echt altijd zo? Hebben we als mens echt zoveel regie op ons eigen leven?
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Andersom schreef:
16-06-2019 21:54
Geen idee, we hebben veel meer te kiezen dan generaties voor ons, maar er wordt ook veel meer gemopperd over die keuzes.

Ik denk dat het leven soms maakbaarder is dan sommige mensen denken en dat het tegelijk juist minder maakbaar is dan andere mensen denken.
Idd er is nu veel meer keuzevrijheid, en dat is fijn maar tegelijk ook erg lastig soms.
Vind ik dan... (Maar goed ik ben ook wel behoorlijk besluiteloos)
Alle reacties Link kopieren
Als ik naar mijn eigen leven kijk, denk ik dat het leven slechts tot op zekere hoogte maakbaar is.

Ik heb in het verleden zeker hele slechte keuzes gemaakt. Maar die keuzes kwamen voort uit een moeilijke jeugd (waar ik zelf geen regie in had) en het daaruit voortkomende extreem lage zelfbeeld. Nu zou ik dat soort keuzes niet meer maken, maar nu ben ik mentaal in staat om te kiezen met mijn verstand in plaats van met mijn emoties. Ook toen ik mentaal weer op een goede plek was, lekker in mijn vel zat, deed ik zo hard mijn best om mijn leven weer op de rails te krijgen maar gooide medische problemen steeds roet in het eten.

Pas toen ik fysiek èn mentaal echt gezond was, kreeg ik weer een beetje grip op mijn leven. En dan nog probeer ik vaak genoeg dingen die maar niet willen lukken en waarvan ik echt niet zou weten hoe ik dat aan zou moeten pakken om het wél te laten slagen. Maar gelukkig zijn dat kleine dingen die relatief onbelangrijk zijn, zonder die dingen ben ik alsnog een gelukkig mens :)
het is totaal onmaakbaar, je hebt geluk of je hebt pech en als je geluk hebt kan er zomaar pech om de hoek loeren
spell68 schreef:
16-06-2019 22:12
Dus het is wel deels maakbaar. Hoewel jij geen invloed hebt gehad op de shit die je overkomen is, zit je nu wel in therapie om je leven weer op de rails te krijgen. Als het niet maakbaar was geweest dan had die therapie ook geen zin gehad. natuurlijk weet je niet wat het uiteindelijke resultaat zal zijn.

Hopelijk gaat het straks allemaal wat makkelijker en wordt het leven beetje bij beetje steeds leuker.
Goede dit...
Zet mij iig aan het denken...
Misschien is het zoiets als bepaalde gebeurtenissen heb je niet in de hand maar hoe je er op reageert en mee omgaat wel?
En het leven is dus voor een deel maakbaar, maar niet helemaal?
Iets in die richting?
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
16-06-2019 22:10
Je kunt het allemaal goed opkloten als je wil, dus in die zin is het leven enigszins maakbaar. Verder bewegen we in een bepaalde bandbreedte waarin het gaat zoals het gaat. Van extreem veel geluk tot extreem veel pech als de uiterste extremen.

Verder ben ik niet zo’n fan van de ‘wat een geluk dat ik in Nederland geboren ben’. Ook dat geluk is zeer relatief. Een Chileen prijst zich ook gelukkig in Chile geboren te zijn.
Laat ik het anders omschrijven: ik vind dat ik geluk heb dat ik in een land ben geboren waar geen oorlog is en waar ik als vrouw de vrijheden en kansen heb, die ik heb.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Het-groepje schreef:
16-06-2019 22:07

We zijn hier de lucky few en de meeste mensen hier hebben met precies dezelfde of misschien zelfs minder capaciteiten een 100 keer beter leven dan ik gok 90% van de rest van de mensheid.
Ik vraag me echt af of dat zo is. In Macau, Costa Rica of Peru zijn ze niet ongelukkiger dan wij.
Alle reacties Link kopieren
spell68 schreef:
16-06-2019 22:12
Dus het is wel deels maakbaar. Hoewel jij geen invloed hebt gehad op de shit die je overkomen is, zit je nu wel in therapie om je leven weer op de rails te krijgen. Als het niet maakbaar was geweest dan had die therapie ook geen zin gehad. natuurlijk weet je niet wat het uiteindelijke resultaat zal zijn.

Hopelijk gaat het straks allemaal wat makkelijker en wordt het leven beetje bij beetje steeds leuker.
Interessante manier om het te bekijken.

Het in therapie gaan was eerder een: of ik ga in therapie en verwerk mijn verleden of ik ga eraan onderdoor en word niet veel ouder keuze, zeg maar...
Dus ik had niet echt een keuze, aangezien ik wel wil. Ook voor mijn gezin.

Aan de andere kant, ik maak wat van mijn leven ja.
Maar toch, ik weet het niet...

Ik hoop ook dat het allemaal steeds makkelijker en leuker gaat worden!
Dankjewel!
Self-confidence is the best outfit you can wear! Rock it and own it!
Doornroosje75 schreef:
16-06-2019 22:16
Laat ik het anders omschrijven: ik vind dat ik geluk heb dat ik in een land ben geboren waar geen oorlog is en waar ik als vrouw de vrijheden en kansen heb, die ik heb.
Dat is te makkelijk, aan de hand van je eigen maatstaven oordelen over andermans leven.
Als je in China was geboren dan was jij gewoon een trotse Chinese staatsburgerin.
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 16-06-2019 22:23
0.24% gewijzigd
Phoebemeaculpa schreef:
16-06-2019 22:16
Goede dit...
Zet mij iig aan het denken...
Misschien is het zoiets als bepaalde gebeurtenissen heb je niet in de hand maar hoe je er op reageert en mee omgaat wel?
En het leven is dus voor een deel maakbaar, maar niet helemaal?
Iets in die richting?
Onzin. Je kunt niet altijd bepalen hoe je met gebeurtenissen omgaat.
Alle reacties Link kopieren
https://www.connectinghappinessandsucce ... -chart.jpg

Ik denk dat dit ook wel een goede is.

Het gaat om de factoren die bepalend zijn voor gelukkig zijn:
- 50% genen
- 10% externe omstandigheden
- 40% eigen gedrag

Misschien geldt dat ook wel voor de maakbaarheid van het leven?
- 50% waar je geboren bent en waarmee (genen, pre-/perinatale invloeden), opvoeding enz.
- 10% tegenslagen / mazzeltjes in het leven (loterij winnen vs. meemaken van ongelukken e.d.)
- en dan 40% zelf maken van je leven? De keuze voor welke opleiding, wat voor werk, partnerkeuze etc.
S-Meds schreef:
16-06-2019 22:15
het is totaal onmaakbaar, je hebt geluk of je hebt pech en als je geluk hebt kan er zomaar pech om de hoek loeren

Dit inderdaad. Soms lijkt het leven maakbaar als alles voor de wind gaat. Zo ook de dingen die jij in de OP noemt. Maar als er (god verhoede) iemand ziek wordt of z'n baan verliest dan kan het zomaar ineens heel anders worden. En dan blijkt het leven ineens een stuk minder maakbaar dan je dacht.
Chamaedorea schreef:
16-06-2019 22:23
https://www.connectinghappinessandsucce ... -chart.jpg

Ik denk dat dit ook wel een goede is.

Het gaat om de factoren die bepalend zijn voor gelukkig zijn:
- 50% genen
- 10% externe omstandigheden
- 40% eigen gedrag

Misschien geldt dat ook wel voor de maakbaarheid van het leven?
- 50% waar je geboren bent en waarmee (genen, pre-/perinatale invloeden), opvoeding enz.
- 10% tegenslagen / mazzeltjes in het leven (loterij winnen vs. meemaken van ongelukken e.d.)
- en dan 40% zelf maken van je leven? De keuze voor welke opleiding, wat voor werk, partnerkeuze etc.
Had ik daar maar een keuze in gehad.
RikM schreef:
16-06-2019 22:25
Dit inderdaad. Soms lijkt het leven maakbaar als alles voor de wind gaat. Zo ook de dingen die jij in de OP noemt. Maar als er (god verhoede) iemand ziek wordt of z'n baan verliest dan kan het zomaar ineens heel anders worden. En dan blijkt het leven ineens een stuk minder maakbaar dan je dacht.
Absoluut. Helaas hebben wij dat ervaren.
Alles wat je doet, doe je zodat je niet aan dood hoeft te denken.
Alle reacties Link kopieren
Het leven is niet maakbaar. Je houding daarentegen wel.

Je kunt met pech twee dingen doen. Mopperen dat het niet eerlijk is en zwelgen in zelfmedelijden. Of kijken naar wat je wel kan en hoe dat te realiseren is, en er het beste van maken.

Maar degenen met de meeste pech zijn meestal ook degenen die het hardst janken dat het allemaal niet eerlijk is. En het is niet hun schuld.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Met de inzichten, je erfelijk materiaal, de omstandigheden die je hebt gehad en hebt, doe je je best.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Nee. Je kunt wel hard je best doen, maar het is uiteindelijk gewoon een samenloop van omstandigheden
kadanz schreef:
16-06-2019 22:20
Dat is te makkelijk, aan de hand van je eigen maatstaven oordelen over andermans leven.
Als je in China was geboren dan was jij gewoon een trotse Chinese staatsburgerin.

Mhaw, dat vind ik weer te makkelijk. Zat dames in bijvoorbeeld India die niet heel blij zijn dat ze daar geboren zijn.
Vind erg naief om te denken dat iedereen gelukkig is in geboorteland omdat ze niet beter weten.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 16-06-2019 22:35
0.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heeft Maya nog niet gereageerd?
Ceylon schreef:
16-06-2019 22:31
Het leven is niet maakbaar. Je houding daarentegen wel.

Je kunt met pech twee dingen doen. Mopperen dat het niet eerlijk is en zwelgen in zelfmedelijden. Of kijken naar wat je wel kan en hoe dat te realiseren is, en er het beste van maken.

Maar degenen met de meeste pech zijn meestal ook degenen die het hardst janken dat het allemaal niet eerlijk is. En het is niet hun schuld.

Zozo.
Ceylon schreef:
16-06-2019 22:31
Het leven is niet maakbaar. Je houding daarentegen wel.

Je kunt met pech twee dingen doen. Mopperen dat het niet eerlijk is en zwelgen in zelfmedelijden. Of kijken naar wat je wel kan en hoe dat te realiseren is, en er het beste van maken.

Maar degenen met de meeste pech zijn meestal ook degenen die het hardst janken dat het allemaal niet eerlijk is. En het is niet hun schuld.
En waar haal jij deze "waarheid" vandaan?
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
16-06-2019 22:31
Maar degenen met de meeste pech zijn meestal ook degenen die het hardst janken dat het allemaal niet eerlijk is. En het is niet hun schuld.
nou dat is mijn ervaring nou helemaal niet als ik een beetje om me heen kijk
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
16-06-2019 22:31
Het leven is niet maakbaar. Je houding daarentegen wel.

Je kunt met pech twee dingen doen. Mopperen dat het niet eerlijk is en zwelgen in zelfmedelijden. Of kijken naar wat je wel kan en hoe dat te realiseren is, en er het beste van maken.

Maar degenen met de meeste pech zijn meestal ook degenen die het hardst janken dat het allemaal niet eerlijk is. En het is niet hun schuld.
Je karakter is ook deels aangeboren, dus zelfs je houding kun je niet altijd veranderen.

Met dat laatste ben ik het al helemaal niet eens.
Er zijn jankerds en niet-jankerds.
En er zijn mensen die veel meemaken en mensen die minder meemaken.
En er zijn mensen die altijd de schuld buiten zichzelf leggen en mensen die juist altijd de schuld bij zichzelf leggen.

En die trekken zijn los van elkaar verdeeld over de populatie.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Lievejetje schreef:
16-06-2019 22:34
Heeft Maya nog niet gereageerd?
:biggrin:

Was wel een reden voor mij om eerst eens heel voorzichtig in dit topic te komen kijken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ceylon schreef:
16-06-2019 22:31
Het leven is niet maakbaar. Je houding daarentegen wel.

Je kunt met pech twee dingen doen. Mopperen dat het niet eerlijk is en zwelgen in zelfmedelijden. Of kijken naar wat je wel kan en hoe dat te realiseren is, en er het beste van maken.

Maar degenen met de meeste pech zijn meestal ook degenen die het hardst janken dat het allemaal niet eerlijk is. En het is niet hun schuld.

Ik ken ook wel mensen met heel veel pech die juist nooit mopperen en heel positief in het leven staan.

En ik ken iemand die met elk klein beetje pech, doet of alsof dat het ergste is dat iemand ooit kan overkomen. Die zwelgt in zelfmedelijden etc. Maar ja, dat is hoe zij is dus in feite overkomt het haar en kan ze er niks aan doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven