Hoe mag je jezelf eigenlijk wel verdedigen? Wapen vraag

17-02-2020 21:54 57 berichten
Ik loop al langer met deze vraag en ik weet niet goed waar ik een antwoord kan vinden. Ja, misschien bij de politie maar dat vind ik ook weer zo wat. Dus ik denk, misschien zijn er hier mensen die er iets vanaf weten.

Ik ben voor een vrouw redelijk groot en sterk, echter door lichamelijke klachten ben ik niet meer zo mobiel als vroeger. Rennen, hurken en knielen gaat bijvoorbeeld niet op dit moment.

Uiteraard is lichamelijk beweging belangrijk en dus probeer ik zoveel mogelijk te wandelen en te fietsen, het liefst ontspannen in de natuur zoals het bos of de heide. Helaas hoor je nogal wat nare verhalen de laatste tijd en het gebeurd ook regelmatig dat iemand zomaar vermoord wordt.

Met andere woorden, ik wil mezelf graag verdedigen indien nodig en ik ben oprecht bang dat als ik iemand een knietje probeer te geven mijn eigen knieschijf gelanceerd word.

Voor de duidelijkheid, ik ben geen agressief persoon, integendeel. Ik wil me enkel indien nodig kunnen verdedigen indien nodig zonder dat dat negatieve consequenties voor mezelf heeft (strafblad etc) .

Maar wat mag? Een mes mag niet, heeft ook mijn voorkeur niet want iemand neersteken zou ik niet durven en ik vind het te dodelijk. Pepperspray mag ook niet en het is lastig ivm windrichting en zo. Nu zat ik dus te denken aan een uitschuifbare wapenstok, dan kan ik iemand bijvoorbeeld een mep tegen zijn knieën geven en hem zo uitschakelen. Maar, verrassend, dat mag ook niet.

Wat mag dan eigenlijk wel in Nederland? Kijk, een kantoorpikkie (sorry voor het veroordelende) kan ik nog wel aan, maar iemand die fysiek veel sterker is dan ik natuurlijk niet.

Zou ik in de problemen komen als ik iemand die mij wil aanvallen uit zou schakelen met een wapenstok?

Zijn er nog andere manieren die ik over het hoofd zie?
Alle reacties Link kopieren
wittereiger schreef:
17-02-2020 22:17
Als je een 'wapen' op zak neemt, zorg er dan wel voor dat je er controle over hebt en het niet tegen je gebruikt kan worden.
Sleutelbos als boksbeugel?
Deo en een aansteker. Schroei je zo zijn wenkbrauwen weg.
Alle reacties Link kopieren
wittereiger schreef:
17-02-2020 22:17
Vul je zakken met zand en smijt dat in de ogen. Pak je sleutelbos en ram die tegen het gezicht. Trap tussen de benen en dan nog eentje onder de kaak.

Geen idee hoor, ik fantaseer maar wat.

Als je een 'wapen' op zak neemt, zorg er dan wel voor dat je er controle over hebt en het niet tegen je gebruikt kan worden.
Dit soort dingen kunnen we bedenken, maar in noodsituaties reageren we meestal anders, behalve als we echt geoefend hebben.

Overigens zorgt een goede cursus of vechtsport vaak ook dat mensen minder bang op straat zijn, en dat schrikt aanvallers ook af.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Gatekeeper* schreef:
17-02-2020 22:25
Deo en een aansteker. Schroei je zo zijn wenkbrauwen weg.
Oh wacht aanrander, momentje, even het dopje van mijn deo, waar is mijn aansteker, oh hier in mijn zak, ja wacht, oh hè wat een wind vandaag, nee zo wil het niet lukken, wacht ik probeer het nog een keer, momentje hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een slechte buurt en als ik in het donker over straat moet, draag ik wel pepperspray bij me. Het mag niet, maar dat zie ik dan wel weer.
Alle reacties Link kopieren
Ik zag vechtsport aangeraden worden. Bedenk je wel even dat je je als vechtsporter te houden aan de Garantenstellung: je bent getraind om iemand dood te slaan/schoppen, en moet dat altijd in je achterhoofd houden als je een klap/schop geeft. Je komt dan ook niet meer makkelijk weg met noodweer, hooguit noodweerexces.

Waar het wel bij helpt: je eigen gevoel van zekerheid, en dat straal je dus ook uit. Dat maakt dat je minder snel een doelwit bent.
Celaena_Aelin schreef:
17-02-2020 22:40
Ik zag vechtsport aangeraden worden. Bedenk je wel even dat je je als vechtsporter te houden aan de Garantenstellung: je bent getraind om iemand dood te slaan/schoppen, en moet dat altijd in je achterhoofd houden als je een klap/schop geeft. Je komt dan ook niet meer makkelijk weg met noodweer, hooguit noodweerexces.

Waar het wel bij helpt: je eigen gevoel van zekerheid, en dat straal je dus ook uit. Dat maakt dat je minder snel een doelwit bent.
Zelfverdediging.
Alle reacties Link kopieren
wittereiger schreef:
17-02-2020 22:17
Vul je zakken met zand en smijt dat in de ogen. Pak je sleutelbos en ram die tegen het gezicht. Trap tussen de benen en dan nog eentje onder de kaak.

Geen idee hoor, ik fantaseer maar wat.

Als je een 'wapen' op zak neemt, zorg er dan wel voor dat je er controle over hebt en het niet tegen je gebruikt kan worden.
De hele tijd met zand in je zakken lopen? :rofl:

Als ik toevallig een bus deo of haarlak bij de hand heb en het is nodig, dan spuit ik. Maakt toch niet uit of het wel of niet mag?
Alle reacties Link kopieren
Nou geloof mij, als ik echt fysiek zou worden aangevallen gebruik ik echt mijn kickbokstechnieken wel. Dat zit er zo in, ik denk dat je dat in zo een situatie ook niet kan uitschakelen. Oh shit, niet te hard in z'n ballen een knietje want ik weet te goed hoe dat moet... Zou raar zijn toch? :hihi:
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
17-02-2020 22:40
Ik zag vechtsport aangeraden worden. Bedenk je wel even dat je je als vechtsporter te houden aan de Garantenstellung: je bent getraind om iemand dood te slaan/schoppen, en moet dat altijd in je achterhoofd houden als je een klap/schop geeft. Je komt dan ook niet meer makkelijk weg met noodweer, hooguit noodweerexces.

Waar het wel bij helpt: je eigen gevoel van zekerheid, en dat straal je dus ook uit. Dat maakt dat je minder snel een doelwit bent.
Zo, jij hebt ook even een cursusje strafrecht gedaan? Dit ligt juridisch heel wat genuanceerder hoor. En los van het juridische: ik heb nog nooit van een vechtsporter die getraind werd om iemand te doden gehoord.

Ik denk dat een zelfverdedigingscursus een goed idee is, hiervan leer je niet alleen jezelf te verweren maar krijg je ook meer zelfvertrouwen en word je minder angstig.
De leuke mannen zijn niet op. Het zijn geen leren jasjes maat M bij de hema. - DropDrop
Alle reacties Link kopieren
Je mag geen enkel wapen bij je hebben.

Als je niet getraind bent, zorgen wapens voor meer gevaar voor jezelf in plaats van meer veiligheid. Dit geldt ook voor geïmproviseerde wapens zoals sleutels tussen je vingers, daar kun je je hand flink mee beschadigen.

Mensen worden niet regelmatig zomaar vermoord. Om zo veilig mogelijk te zijn is de eerste stap om bewust te zijn van je omgeving. Zorg dat je snel om hulp kunt vragen (mobiel opgeladen bij je) en installeer eventueel een app waarmee andere mensen je kunnen lokaliseren. Draag eventueel een alarm bij je dat veel herrie maakt.
Voel je je ergens onprettig, ga zo snel mogelijk weg uit de situatie. Gedraagt iemand zich bedreigend, neem een assertieve houding aan (rechtop, praat luid, pak je telefoon).
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
17-02-2020 22:10
sambal in de ogen van je aanvaller gooien

Sambal bij?
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
17-02-2020 22:10
sambal in de ogen van je aanvaller gooien
:HA:
Spuitflesje mee , ik vind dit wel een goeie
Denk dat veel lawaai de beste verdediging is. tyche zegt: neem eventueel een alarm mee, ik zou zeggen: heb hem altijd bij je en wees je daar bewust van. En niet alleen in het donker maar echt altijd, in je jas- of broekzak maar altijd binnen handbereik. Je kunt prima geluid alarm dingen kopen die pijn aan je oren doen. Daarbij flink schreeuwen en om hulp roepen is volgens mij de beste oplossing. Ben je op de fiets, zorg dan dat de fiets tussen jou en jouw belager is.
Meer dan bedroefd dat dit noodzakelijk is maar het is helaas van alle tijden.
Hopen maar dat je de batterijen van het alarm ding alleen maar hoeft te verwisselen omdat ze oud zijn.
Alle reacties Link kopieren
Lees het boek van Astrid Holleeder.

Tas met een blik bonen erin. Kun je een flinke klap mee uitdelen.
Alle reacties Link kopieren
Effe een rode peper snijden :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Zelfverdediging is volgens mij alleen wanneer je ongeveer gelijk geweld gebruikt aan je aanvaller.

Eerlijk gezegd ik kom ook veel in het bos maar ik jaag op eetbare planten/paddenstoelen en heb dus altijd een paddenstoelenmes bij mij vaak maak ik alleen foto's maar soms neem ik paddenstoel mee wanneer er veel van staat. Soms kom ik een mede liefhebber tegen. De meeste mensen hier lopen met hun hond, spelen met hun kinderen of lopen samen. Ik heb zelfs mensen yoga zien doen in het bos. Nooit angst gehad. Ik denk dat ik zelf het raarste ben wat daar rond loopt op de hooglanders en wilde paarden na maar die doen ook niets. Je hoort ook niet vaak dat een 40+ vrouw wordt aangevallen in bos....
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Busje haarlak is best effectief om iemand te laten schrikken en dan weg te rennen. Ik woon wel in de omgeving waar die automobilist uit Den Helder jonge vrouwen van achter aanreed en stak. Daar doe je weinig tegen want je ligt al tegen de grond voor je kan reageren. Ik kan ook stoppen om overal gevaar te zien. De kans is groter dat een bekende je wat aan doet of dat je een ongeluk met je eigen auto krijgt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik vind dat het probleem wel wat gebagatelliseerd wordt door sommigen.
De kans op een aanranding/verkrachting is reëel aanwezig en ik snap de vraag van TO heel goed.
Helaas heb ik er mee te maken gehad (niet zelf, maar in mijn directe omgeving) en dat was inderdaad op een donker weggetje.
Gelukkig is de persoon in kwestie gered door een enorm gelukkig toeval van een passant, maar anders was het tot een verkrachting gekomen.
Na dit voorval is ze nooit meer de straat opgegaan zonder een klein spuitbusje haarlak zonder dop in haar jaszak (bij onveilig gevoel in haar hand).
Proberen in de ogen te spuiten kan dan net die paar seconden opleveren waarin je weg kunt komen.
Ik denk meteen aan een wandelstok....dus geen wapenstok, maar een stok ter ondersteuning tijdens het wandelen. Als er dan vragen komen kun je zeggen dat je die altijd meeneemt voor eigen gemak, niemand die de link legt met de bedoeling deze te gebruiken in geval van nood. Dus geen opzet.

Of haarspray, een mini flacon. Het is geen pepperspray, echter werkt prima.

Hier in de judoclub van kind worden korte zelfverdedigingscursussen georganiseerd voor kinderen en volwassenen. Daarin worden de meest gangbare vormen van aanvallen besproken en samen verwerkt. Dus voor elk denkbaar bewegingsniveau, elke leeftijd, voor man en vrouw etc. Geen uitgebreide vechtsportcursus dus, wel een hele praktische korte cursus.

Ik begrijp je vraag wel, en denk ook echt dat het voor eenieder goed zou zijn hier eens over na te denken.

Ik betrap me er ook op dat ik soms heel nerveus kan worden op bepaalde plekken. Onveilig gevoel, de wetenschap dat ik niet op zal kunnen tegen iemand die kwade bedoelingen heeft.
Overigens.....op momenten dat je eigenlijk angstig bent juist rechtop en met verheven hoofd lopen...dat wil misschien ook helpen. Tegen/voor je gevoel en door een indruk te wekken alsof je een krachtige tegenstander bent voor een aanvaller.
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
18-02-2020 11:54
Ik denk meteen aan een wandelstok....dus geen wapenstok, maar een stok ter ondersteuning tijdens het wandelen. Als er dan vragen komen kun je zeggen dat je die altijd meeneemt voor eigen gemak, niemand die de link legt met de bedoeling deze te gebruiken in geval van nood. Dus geen opzet.

Of haarspray, een mini flacon. Het is geen pepperspray, echter werkt prima.

Hier in de judoclub van kind worden korte zelfverdedigingscursussen georganiseerd voor kinderen en volwassenen. Daarin worden de meest gangbare vormen van aanvallen besproken en samen verwerkt. Dus voor elk denkbaar bewegingsniveau, elke leeftijd, voor man en vrouw etc. Geen uitgebreide vechtsportcursus dus, wel een hele praktische korte cursus.

Ik begrijp je vraag wel, en denk ook echt dat het voor eenieder goed zou zijn hier eens over na te denken.

Ik betrap me er ook op dat ik soms heel nerveus kan worden op bepaalde plekken. Onveilig gevoel, de wetenschap dat ik niet op zal kunnen tegen iemand die kwade bedoelingen heeft.
Met een wandelstok ben je kansloos hoor. Dat komt echt niet hard genoeg aan en is voor je tegenstander heel gemakkelijk af te pakken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb altijd haarlak in mijn tas en helaas ook al enkele keren nodig gehad toen ik lastig gevallen werd. Als je haarlak in iemands ogen spuit doet dat echt pijn hoor. Ik heb het bij mezelf wel eens per ongeluk gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Haarlak it is :lol:
Alle reacties Link kopieren
Is er niet zo'n spray die wél legaal is? Waarbij het gezicht van de aanvaller blauw kleurt? Is er pas na zoveel uur af te wassen geloof ik. Ken meerdere vrouwen die dat hebben namelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven