Houden jullie je nog aan de zondagsrust?

19-08-2018 10:19 206 berichten
Onze buurman is zojuist aan het klussen geslagen (rete-irritant) . Hij is in de weer met een slijptol. Ik sprak gisteren de andere buurman en toen zei hij ‘ik klus nooit op zondag’.

Forummers houden jullie rekening met de zondagsrust?



forummer Yette vraagt:
In het verlengde van dit onderwerp, vraag ik me af hoe andere minder streng gelovigen of ongelovigen hun kinderen hierin opvoeden? Ikzelf leer ze bijvoorbeeld dat ze rekening moeten houden met de religieuze cultuur van anderen. Niet vloeken bijvoorbeeld. En als er gasten voor het eerst komen eten, vraag ik altijd of ze willen dat we even stil zijn voor het eten.

Maar af en toe merk ik wel dat ik onze kinderen eigenlijk meer had kunnen leren over de inhoud van verschillende religies en over hoe het voor gelovigen onderdeel uitmaakt van hun dagelijks leven.
anoniem_374094 wijzigde dit bericht op 19-08-2018 11:59
55.47% gewijzigd
Wij houden er zelf niet bewust rekening mee, maar wij hebben twee linkerhanden en besteden veel klussen uit. Zo kom je eigenlijk nooit op de zondag uit.

Verder wordt hier in de buurt volop geklust op zondag (nieuwbouwwijk dus genoeg te doen) en binnenkort gaat de AH hier ook op zondag open, dus ik heb het idee dat het concept ‘zondagsrust’ hier niet (meer) zo leeft.

Zelf hecht ik meer waarde aan ochtendrust, dus dat men in het weekend liever niet al te vroeg al begint met herrieklussen of krijskinderen naar buiten werpen.
florita schreef:
19-08-2018 10:24
Zondagsrust? Ik hou er wel rekening mee dat mensen willen uitslapen en ga dus geen lawaai maken voor 11 uur smorgens in mijn tuin. Verder heb ik nog nooit gehoord dat je niet mag klussen oid op zondag, misschien alleen als je streng gelovig bent.

Ja dat doe ik, ik zou haast zeggen uiteraard, ook. Maar dat is voor mij geen zondagsrust.
Nee, zondagrust is niet meer van deze tijd.
De buren hebben gillende kinderen in de tuin, dus wat maakt het uit als mijn man de kozijnen aan het schuren is.

De zondag is hier altijd een hele levendige dag. Als je de zondag als een rustdag wil houden, dan moet je maar in Staphorst ofzo wonen.
Alle reacties Link kopieren
Nee. Ik heb net juist herrie gemaakt in de tuin om mijn buren te irriteren. Doen ze bij mij nl ook.
“RiRi” schreef:
19-08-2018 10:34
Wij houden eerlijk gezegd ook niet bezig met zondagsrust. RiRiman werkt 5 dagen en in het weekend kunnen wij boren en klussen in en rondom ons huis.

Wij gaan niet om 09:00 ‘s ochtends met een slijptol in de weer.
En dan vind je het "rete-irritant" (citaat) dat je buurman klust op zondag? :@@:
Voor mij heeft het ook niks met de kerk/geloof te maken want daar doe ik niet aan.
Een aantal mensen in de buurt zijn wel gelovig, een aantal niet.
Maar iedereen geniet van een kluslawaaivrije dag hier.

Er worden echt wel boodschappen gedaan en was opgehangen. En stofzuigen doe ik ook soms.
Maar daar hebben anderen geen last van.
Tijdschriftenverslindster schreef:
19-08-2018 10:39
En dan vind je het "rete-irritant" (citaat) dat je buurman klust op zondag? :@@:
Niet in de ochtend.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen tuin maar als ik dat wel had zou ik gewoon op zondag het gras maaien als ik daar zin in had.

Hier is nu op de hoek van de straat een bootcampclub bezig met een hoop lawaai maar daar stoor ik me niet zo aan, vind het jammer dat ik niet meer meekan doen door blessures. En er kwamen net bij bovenburen kinderen met schreeuwende kleinkinderen aan. Ze parkeren recht hier voor de deur en ik denk dat het hele gezin doof is of zo want er werd flink geschreeuwd naar elkaar. Zoals zo vaak het geval is hier op zondagmorgen of wat voor morgen dan ook.. Dus als ik nu een schilderij op wilde hangen en zou moeten boren zou ik het ookgewoon doen. Straks gaan dat gezin vast weer met een hoop kabaal weg en waarschijnlijk is het dan ook nodig om te toeteren.
Het zal jullie verbazen hoeveel mensen dat doen als ze wegrijden. Leuk s’morgens vroeg als de kleinkinderen bij opa en oma gedropt worden maar ook om 1 uur s’nachts.
En dan woon ik niet in een achterstandswijk.

Dus fuck die zondagsrust.
Hier wisselend, vaak is zondag wel de dag waarop we gezellige dingen doen en dus niet gaan klussen oid.

Maar nu met oudere kinderen die op zondag werken en op zaterdag aan Wedstrijd-teamsport doen loopt het steeds meer door elkaar. Vaak op zaterdag de leuke/gezellige dingen en op zondag de broodnodige klusjes.

We zorgen er wel voor dat er dan geen geluidsoverlast is voor anderen en zeker niet voor 11:00 uur.

Buurvrouw hier kan zich nogal storen aan was buiten op zondag, maar ze kan het niet eens zien vanuit haar tuin. Alleen vanuit haar slaapkamerraam of als ze op een trapje over de schutting gaat staat gluren. Dus zij kan de hik krijgen, die enkele keer dat ik dat nodig vind.
Alle reacties Link kopieren
Ik wel, maar ben ook christelijk opgevoed.
Ga ook bijna nooit naar winkels op zondag.
Wasmachine draaien wel.
Ik vind het moet 1 dag in de week gewoon rustig zijn en geen zakelijke dingen.
Maae ik stoor me niet zo snel aan andermans grasmaaier hoor.
anoniem_180388 wijzigde dit bericht op 19-08-2018 10:56
49.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij houden er wel rekening mee dat buren tot een uur of 11 willen uitslapen (zelf zijn we vanaf 07.00uur actief ivm kind) maar verder is zondag gewoon een dag voor klussen etc. Wij hebben een huis gekocht waar veel moet gebeuren en doen bijna alles zelf, als je daarnaast ook gewoon werkt heb je jet weekend wel nodig!

Wat voor ons wel bij zondagsrust hoort is niks plannen op zondagavond. Dat is even een chillmoment voor de nieuwe week zonder bezoek, sport of klussen.
Nee, nooit gedaan ook, heb altijd in grote(re) steden gewoond en daar speelt dat helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik wist niet dat dat nog een ding was eigenlijk ...
Alle reacties Link kopieren
Ik vond de winkels op zondag open nooit nodig maar nu ze hier elke zondag open zijn doe ik in praktijk tegenwoordig bijna elke zondag boodschappen. Winkelen in de stad doe ik dan weer nooit op zondag omdat het dan veel te druk is.
Alle reacties Link kopieren
Nee, want ik ben niet Christelijk. En woon daarnaast in het centrum van een grote stad waar het leven altijd doorgaat.
Zondagsrust? Wij zijn op vakanties in eigen land, en we werden om 9 uur gewekt door (keiharde) kerkklokken die zeker vijf minuten beierden.
Alle reacties Link kopieren
Ja we houden ons er wel aan, iedereen bij ons in de buurt trouwens. Geen lawaai dingen zoals klussen, grasmaaien, ook geen autowassen trouwens, niemand tuiniert hier op zondag (in ieder geval niet in de voortuin, zelf doe ik sporadisch wel eens de achtertuin). Ik hang ook wel een wasje op.
Verder ook geen schreeuwende kinderen op zondag hier in de buurt.
Winkels zijn hier ook niet open op zondag. Wel één keer uit nood naar de koopzondag gegaan want kind liep op veel te kleine schoenen en zondag was de enige dag dat we tijd hadden.
Verder gaat het er rustig aan toe bij ons, meestal gewoon thuis wat hangen, soms wat familie uitjes, verder weinig soeps.
Ik ben niet gelovig, maar op zondag doe ik niet veel. Boodschappen voor de halve week doen we op zaterdag en op zondag doen we dus zo min mogelijk. Soms gaan we naar een museum, maar meestal lummelen we wat rond en koken we voor drie dagen.

Ik vind het heerlijk om een dag in de week weinig te doen.
Nee, je hebt maar 2 dagen om de klussen te doen waar je in de werkweek niet aan toe komt.
Wel houden we rekening met uitslapers tot een uur of 10 daarna mag peuter in de tuin spelen.
piepp schreef:
19-08-2018 10:49
Ja we houden ons er wel aan, iedereen bij ons in de buurt trouwens. Geen lawaai dingen zoals klussen, grasmaaien, ook geen autowassen trouwens, niemand tuiniert hier op zondag (in ieder geval niet in de voortuin, zelf doe ik sporadisch wel eens de achtertuin). Ik hang ook wel een wasje op.
Verder ook geen schreeuwende kinderen op zondag hier in de buurt.
Winkels zijn hier ook niet open op zondag. Wel één keer uit nood naar de koopzondag gegaan want kind liep op veel te kleine schoenen en zondag was de enige dag dat we tijd hadden.
Verder gaat het er rustig aan toe bij ons, meestal gewoon thuis wat hangen, soms wat familie uitjes, verder weinig soeps.

Woon je dan op Urk? Of Staphorst? Ik ken geen autowassen etc. echt alleen van erg gelovige gebieden.
Alle reacties Link kopieren
Ik let er totaal niet op. Wel zorg ik dat ik geen geluidsoverlast veroorzaak voor 9.00 uur, maar dat doe ik op zaterdag evenmin. Ik ben niet gelovig en maak geen onderscheid in de verschillende dagen. Op zondag sport, klus en winkel ik dus gewoon.
Alle reacties Link kopieren
Aanvulling; ik ben ook van mening dat het voor iedereen wel goed is om 1 dag in de week je ‘rustig te houden’.
Zeker nu we in een 24-uur-maatschappij leven waar alles op elk moment maar moet doorgaan. Tegenwoordig lopen er heel veelmensen met burn-out-achtige klachten en ik denk zeker dat het ‘altijd maar doorgaan’ daar zeker een bijdrage aan levert.
Op zondag naar een museum / dagje uit met het gezin heeft volgens mij niet zoveel met zondagsrust te maken. Mijn oudtante gaat de weg niet op / de deur niet uit en zo ken ik er nog wel meer.

Vroeger zijn we een aantal jaar naar dezelfde camping geweest. Daar stond ook altijd een heel gelovig gezin. De kinderen zaten op zondag bij de tent. Al vielen de mussen dood van het dak, ze mochten echt niet naar het zwembad.
anoniem_353209 wijzigde dit bericht op 19-08-2018 10:54
37.50% gewijzigd
Een buurvrouw die zich stoort aan was die buiten hangt op zondag? Ik weet gewoon niet wat ik lees. Ik had dit nooit zelf kunnen bedenken. Waarom zou ze zich daaraan storen?
Lobeliaroze schreef:
19-08-2018 10:54
Een buurvrouw die zich stoort aan was die buiten hangt op zondag? Ik weet gewoon niet wat ik lees. Ik had dit nooit zelf kunnen bedenken. Waarom zou ze zich daaraan storen?

De was ophangen is arbeid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven