Huis huren of kopen?

24-02-2021 21:39 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend (22) en ik (21) willen binnenkort samen gaan wonen. Hij werkt 3 jaar in de retail (vast contract van 30 uur per week) en ik studeer nog accountancy en werk deels (als het goed is laatste jaar studie) en ga daarna meer werken. Hij verdient ongeveer €17000 per jaar. Aan spaargeld hebben we op dit moment samen rond de 50.000. Wij twijfelen of we eerst een huis moeten huren (zo ja vrije sector of sociale huurwoning?) voor een paar jaar en dan kopen of nog even wachten en dan over een paar jaar gelijk kopen. Mijn vriend staat 4 jaar ingeschreven bij woningnet. We vragen ons af in hoeverre we recht zouden hebben op een sociale huurwoning + huurtoeslag als we ervan uitgaan dat we vanaf juli beide werken. Hebben jullie advies?
w21 wijzigde dit bericht op 25-02-2021 10:17
Reden: meer info
18.43% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang zijn jullie samen? Als je voor het eerst met iemand gaat samenwonen zou ik echt niet meteen samen een huis kopen. Er zijn zoveel dingen waar je pas achterkomt als je samenwoont, als je huurt kun je in ieder geval nog uit elkaar zonder financiele gevolgen.
Eerst huren. Als je voor het eerst gaat samenwonen is de kans toch best aanwezig dat het niet goed gaat. Een huis gedwongen verkopen is echt lastig.

En aan de hoeveelheid spaargeld te zien wonen jullie nu allebei nog bij je ouders. Dan zijn er nog veel dingen die je van jezelf moet ontdekken (wat vind ik belangrijk aan een huis, waar wil ik wonen). Het zou best kunnen dat na een jaar of twee ergens wonen je beeld van wat je wilt in de toekomst erg verandert.
Alle reacties Link kopieren
totaal off topic, maar je studeert accountancy en verdient dan 'maar' 20.000 euro? Als accountant? en ja, ik weet dat voor de één 20.000 ontzettend veel is.
Dat spaargeld heb je al? 50.000? Terwijl jij nog studeert en hij waarschijnlijk pas een paar jaar werkt.