Huis huren of kopen?

24-02-2021 21:39 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend (22) en ik (21) willen binnenkort samen gaan wonen. Hij werkt 3 jaar in de retail (vast contract van 30 uur per week) en ik studeer nog accountancy en werk deels (als het goed is laatste jaar studie) en ga daarna meer werken. Hij verdient ongeveer €17000 per jaar. Aan spaargeld hebben we op dit moment samen rond de 50.000. Wij twijfelen of we eerst een huis moeten huren (zo ja vrije sector of sociale huurwoning?) voor een paar jaar en dan kopen of nog even wachten en dan over een paar jaar gelijk kopen. Mijn vriend staat 4 jaar ingeschreven bij woningnet. We vragen ons af in hoeverre we recht zouden hebben op een sociale huurwoning + huurtoeslag als we ervan uitgaan dat we vanaf juli beide werken. Hebben jullie advies?
w21 wijzigde dit bericht op 25-02-2021 10:17
Reden: meer info
18.43% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang zijn jullie samen? Als je voor het eerst met iemand gaat samenwonen zou ik echt niet meteen samen een huis kopen. Er zijn zoveel dingen waar je pas achterkomt als je samenwoont, als je huurt kun je in ieder geval nog uit elkaar zonder financiele gevolgen.
Eerst huren. Als je voor het eerst gaat samenwonen is de kans toch best aanwezig dat het niet goed gaat. Een huis gedwongen verkopen is echt lastig.

En aan de hoeveelheid spaargeld te zien wonen jullie nu allebei nog bij je ouders. Dan zijn er nog veel dingen die je van jezelf moet ontdekken (wat vind ik belangrijk aan een huis, waar wil ik wonen). Het zou best kunnen dat na een jaar of twee ergens wonen je beeld van wat je wilt in de toekomst erg verandert.
Alle reacties Link kopieren
totaal off topic, maar je studeert accountancy en verdient dan 'maar' 20.000 euro? Als accountant? en ja, ik weet dat voor de één 20.000 ontzettend veel is.
Dat spaargeld heb je al? 50.000? Terwijl jij nog studeert en hij waarschijnlijk pas een paar jaar werkt.

Maar antwoord op je vraag, eerst huren. Jullie zijn nog erg jong. Door het samenwonen leer je elkaar weer op een andere manier kennen. Mocht het toch niet goed gaan, moet je je huis weer verkopen. Laat je vriend eerst op zoek gaan naar een huurwoning en trek dan later bij hem in. Als je dan uit elkaar gaat, hoeft er maar 1 op zoek naar een andere woning.
Leer elkaar eens goed kennen in plaats van dwangmatig plannen maken en zoveel sparen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een andere mening, als je kunt kopen zou ik kopen. Dan bouw je iets op, huren is weggegooid geld.
Oh-happy-day schreef:
25-02-2021 09:05
Ik heb een andere mening, als je kunt kopen zou ik kopen. Dan bouw je iets op, huren is weggegooid geld.
Misschien moet je even langs bij de mensen die met enorme restschulden bleven zitten na verkoop woning. Dan weet je dat je uit je nek kletst.

TO, kan je vriend nog aanspraak maken op een sociale huurwoning? Dan zou ik echt eerst gaan huren en daarna pas gaan kopen. Bovendien, koop je met een inkomen van 17.000 euro helemaal niks op het moment. Ook niet als jij 30.000 per jaar gaat verdienen als je start.
Oh-happy-day schreef:
25-02-2021 09:05
Ik heb een andere mening, als je kunt kopen zou ik kopen. Dan bouw je iets op, huren is weggegooid geld.
Aan het begin betaal je vooral rente, dat is net zo hard geld weggooien.
Sowieso is onderdak gewoon een eerste levensbehoefte dus geld daaraan uitgeven nooit weggegooid. Prettig wonen is mij echt veel waard.
Klinkt leuk, maar met dat jaarsalaris krijg je nauwelijks hypotheek. Tenzij je dus nog ergens een andere bak geld vandaan haalt, zie ik niet in hoe je met dat salaris en spaargeld iets kunt kopen op dit moment.

Vrije sector kom je op dit moment nu ook niet aan denk ik, omdat je vaak 4x bruto huur moet verdienen. Tenzij jij dus echt goed gaat verdienen. Sociale huur is op dit moment ook heel lastig, want weinig aanbod en veel vraag. Het ligt er ook aan waar jullie zijn ingeschreven, want wachttijd kan wel oplopen tot meer dan tien of vijftien jaar. Dan is alleen loten een optie.

Welkom op de woningmarkt TO ;)
anoniem_237713 wijzigde dit bericht op 25-02-2021 09:20
49.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ligt eraan waar je wilt wonen. Je hebt genoeg buffer voor een klein koopappartementje ergens, dus om de restschuld hoef je het niet te laten. Maar sociale huur is ook prima.

Ik was 23 toen ik met vriend mijn eerste koophuis kocht, vriend had toen al 7 jaar (sinds 18) een koop appartement.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat kopen helemaal geen optie is.
Met een jaarsalaris van 17.000 bruto kun je ongeveer 70.000 euro lenen, mits je geen schulden hebt. Dus dan kom je uit op 120.000 euro. Daar kun je hier niet veel voor kopen.
Jouw baan zal de eerste tijd tot je een vast contract krijgt waarschijnlijk ook niet helpen, want in de meeste sectoren heb je een vast contract nodig om een hypotheek te krijgen.

Huren zal ook lastig worden. Te laag inkomen voor vrije sector, te kort ingeschreven voor sociale huur.
Echt superkut TO, maar dit is dus waar onze generatie mee te maken heeft en waarom iedereen zo klaagt.
-
Oh-happy-day schreef:
25-02-2021 09:05
Ik heb een andere mening, als je kunt kopen zou ik kopen. Dan bouw je iets op, huren is weggegooid geld.
geen van de 2 kan de woning in zijn/haar eentje betalen, dus als de relatie klapt, moeten ze gedwongen verkopen. Na 1 jaar heb je meestal nog niet de kosten koper + opknapkosten/inrichting er uit. Dus dan staat een ieder op straat, met schulden. en in het slechtste geval zijn de woningprijzen ook nog eens gedaald. Ik heb het gezien in mijn omgeving hoor, na 2 jaar uit elkaar en allebei een restschuld van 20.000.

Hij staat nu 4 jaar ingeschreven, over een paar jaar dus ongeveer 6. Er zijn echt wel gemeenten waar je met die inschrijving aan een huurwoning kan komen
Kleinezon schreef:
25-02-2021 09:20
Ligt eraan waar je wilt wonen. Je hebt genoeg buffer voor een klein koopappartementje ergens, dus om de restschuld hoef je het niet te laten. Maar sociale huur is ook prima.

Ik was 23 toen ik met vriend mijn eerste koophuis kocht, vriend had toen al 7 jaar (sinds 18) een koop appartement.
Dat is toch een hele andere situatie dan. Waarschijnlijk was je voordat je samen een huis kocht, al heel vaak bij je vriend. Dus dan woon je al min of meer samen. en hij had al een koopwoning. Echt heel anders dan als je vanuit huis gaat samen wonen, TO is nog niet eens klaar met haar studie.
Alle reacties Link kopieren
Colorado1975 schreef:
25-02-2021 09:08
Misschien moet je even langs bij de mensen die met enorme restschulden bleven zitten na verkoop woning. Dan weet je dat je uit je nek kletst.

TO, kan je vriend nog aanspraak maken op een sociale huurwoning? Dan zou ik echt eerst gaan huren en daarna pas gaan kopen. Bovendien, koop je met een inkomen van 17.000 euro helemaal niks op het moment. Ook niet als jij 30.000 per jaar gaat verdienen als je start.
Zeg doe effe normaal, ze vraagt om meningen en ik geef de mijne. Restschuld, verkoop woning, wie zegt dat dat aan de orde is. Er zijn genoeg mensen die een huis kopen en er levenslang wonen. Fijne dag nog zuurpruim.
Oh-happy-day schreef:
25-02-2021 11:25
Zeg doe effe normaal, ze vraagt om meningen en ik geef de mijne. Restschuld, verkoop woning, wie zegt dat dat aan de orde is. Er zijn genoeg mensen die een huis kopen en er levenslang wonen. Fijne dag nog zuurpruim.
Ze heeft wel gelijk, jij zegt dat huren weggooien van je geld is. Je huis met verlies moeten verkopen, dat is pas zonde van je geld.
En net zoals jij je mening mag geven, mogen anderen dat toch ook. Een huis kopen is niet zonder risico, Een huis kopen zonder een dag samengewoond te hebben, al helemaal niet. Of überhaupt een dag zelfstandig te hebben gewoond.
Oh-happy-day schreef:
25-02-2021 11:25
Zeg doe effe normaal, ze vraagt om meningen en ik geef de mijne. Restschuld, verkoop woning, wie zegt dat dat aan de orde is. Er zijn genoeg mensen die een huis kopen en er levenslang wonen. Fijne dag nog zuurpruim.
Verkeerde voorlichting geven vind ik nogal kwalijk. De gevolgen zijn nogal groot namelijk. Dus daar spreek ik je op aan. Mag je me een zuurpruim noemen zoveel je wilt.

Als starter op dit moment de woningmarkt opgaan is niet makkelijk. Zeker bij zulke lage inkomens en nog niet eerder hebben samengewoond. Wat doe je als je inderdaad na een jaar of na twee jaar weer uit elkaar gaat? Huis moet weg, kan je niet alleen betalen. Kosten koper heb je er nog niet uit. Spaargeld flink stuk minder en de kans op een nieuw huis is behoorlijk beperkt. Lijkt me niet een heel aantrekkelijk vooruitzicht hoor.
Tijger32 schreef:
25-02-2021 11:47
Ze heeft wel gelijk, jij zegt dat huren weggooien van je geld is. Je huis met verlies moeten verkopen, dat is pas zonde van je geld.
En net zoals jij je mening mag geven, mogen anderen dat toch ook. Een huis kopen is niet zonder risico, Een huis kopen zonder een dag samengewoond te hebben, al helemaal niet. Of überhaupt een dag zelfstandig te hebben gewoond.
Precies dit dus!!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst gaan huren. Alleen al omdat je voor het eerst gaat samenwonen en je geen idee hebt hoe dat gaat bevallen. Als het blijkt dat het niet werkt kan je bij huur binnen een maand opzeggen en allebei je eigen weg gaan.

Daarnaast kan ik me niet voorstellen dat je iets kunt kopen op 1 vast contract met 17000 jaarinkomen en 1 contract voor bepaalde tijd met misschien 30000 jaarinkomen (fulltime hbo baan). Mijn vriend en ik verdienen samen 60000 per jaar en ook wij kunnen nu nog niks kopen. We hebben beide (nog) geen vast contract en dan houdt het eigenlijk al op.

Sociale huurwoning kan, ligt eraan hoe lang de wachtlijsten in de gemeente waar je ingeschreven staat zijn. Bij de gemeentes om mij heen is de wachttijd momenteel 8+ jaar, dus daar kom je met 4 jaar nergens. Woningbouw verhuurt wel vaak woningen op loting, daar kan je op reageren ongeacht je inschrijftijd. Kans dat je dan de loting ‘wint’ ligt natuurlijk aan hoeveel mensen er reageren.

Recht op huurtoeslag kan je berekenen op de site van de belastingdienst. Volgens mij zit je met 2 salarissen al meteen boven het maximale inkomen om huurtoeslag te krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven