Huis kopen in aardbevingsgebied

22-05-2019 13:38 75 berichten
Ik vraag me af hoe het zit met schadecompensatie als je een huis koopt in aardbevingsgebied, al dan niet met reeds bestaande schade. Heb je recht op vergoeding/hulp/compensatie als je willens en wetens een huis koopt in risicogebied? Of zegt de NAM en/of de staat dan "Jammer, maar je wist ervan dus je hebt nergens op recht op"? Ik kan er niets over vinden.
Alle reacties Link kopieren
JuriaanB schreef:
22-05-2019 15:20
Dat bedoel ik... Voor dat bedrag heb je waar ik nu woon überhaupt geen huis. Vanaf 250.000 heb je een simpel en gedateerd rijtjeshuis met een klein tuintje.
In de stad Groningen hetzelfde. Ik heb een tijdje gekeken naar bouwgrond in het aardbevingsgebied om daar zelf een klein, licht ecohuisje zonder fundering op te zetten. Je zou denken dat er genoeg was maar dat is helaas niet zo.
Lady_Day schreef:
22-05-2019 15:26
In de stad Groningen hetzelfde. Ik heb een tijdje gekeken naar bouwgrond in het aardbevingsgebied om daar zelf een klein, licht ecohuisje zonder fundering op te zetten. Je zou denken dat er genoeg was maar dat is helaas niet zo.
Dus het enige alternatief is dan om een sloopwoning met grond te kopen en eerst dat krot weg te laten halen voor bedrag X? Overigens vallen die sloopkosten wel mee als ik https://www.verbouwkosten.com/slopen-in-huis/ mag geloven...
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
22-05-2019 15:26
In de stad Groningen hetzelfde. Ik heb een tijdje gekeken naar bouwgrond in het aardbevingsgebied om daar zelf een klein, licht ecohuisje zonder fundering op te zetten. Je zou denken dat er genoeg was maar dat is helaas niet zo.
Je kan nu in aanmerking komen voor een tinyhouse tussen de stad en Hoogkerk (of bedoelde je geen Tiny?)
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
https://www.nam.nl/nam-en-de-samenlevin ... llLWJhc2lj

https://www.nam.nl/feiten-en-cijfers/vo ... mVnZWxpbmc
Lady_Day schreef:
22-05-2019 15:26
In de stad Groningen hetzelfde. Ik heb een tijdje gekeken naar bouwgrond in het aardbevingsgebied om daar zelf een klein, licht ecohuisje zonder fundering op te zetten. Je zou denken dat er genoeg was maar dat is helaas niet zo.
Aardbevingbestendig bouwen willen ze daar.

https://www.nam.nl/nieuws/2014/werkgroe ... wbouw.html
Dat gaat over de waarderegeling ter compensatie bij VERkoop. Maar als die huizen worden VERkocht, worden ze dus ook GEkocht. Maar over de rechten en plichten vd koper mbt tot compensatie vind je niks. Ik ben benieuwd naar officiële info daarover. Gaat het compensatierecht bij bestaande, ongerepareerde schade over op de koper? En wat als die schade nog niet gerapporteerd of vastgesteld is? Heb je na aankoop exact dezelfde rechten als de vorige eigenaren? Antwoorden op dat soort vragen.
anoniem_382662 wijzigde dit bericht op 22-05-2019 17:05
3.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
22-05-2019 15:35
Je kan nu in aanmerking komen voor een tinyhouse tussen de stad en Hoogkerk (of bedoelde je geen Tiny?)
Klopt, maar grond is pacht — voor 10 jaar. Daarna verkassen. Kavel heeft maar 100m2 prive. Nul privacy dus.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
22-05-2019 16:27
Klopt, maar grond is pacht — voor 10 jaar. Daarna verkassen. Kavel heeft maar 100m2 prive. Nul privacy dus.
Die tien jaar is ook zo. Dat was ik even vergeten. Oh nee, dat is weinig idd. Gaat volgend mij ook om het samenleven en participatieblabla
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
22-05-2019 18:57
Die tien jaar is ook zo. Dat was ik even vergeten. Oh nee, dat is weinig idd. Gaat volgend mij ook om het samenleven en participatieblabla
Klopt. Het idee is mooi en ik heb me er ook lange tijd in verdiept maar uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat het niet voor mij is op dit moment. Er komt ook heel veel geregel en overleg bij kijken als je iets met een groep bewoners voor elkaar moet zien te krijgen want alles moet zelf geregeld worden, de gemeente doet niets (behalve geld innen). Bovendien moet je ook alles zelf financieren: je huisje (misschien kun je daar een persoonlijke lening voor krijgen) maar ook de infrastructuur. Op dit moment in mijn leven is dat teveel 'gedoe'.
Een collega van me heeft dit gedaan: vanuit de meer ‘bewoonde wereld’ naar een koopwoning in een dorp ergens op de grens van het aardbevingsgebied. Waande zich spekkoper. Kast van een huis, grote tuin, kortom een zee van ruimte voor weinig geld.

Na een jaar kwam hij met hangende pootjes terug. Ze konden er niet aarden, vonden geen aansluiting. Kinderen doodongelukkig, want ‘import’. En dat is dan nog een van de meest toegankelijke, sociale, aimabele mensen die ik ken.

Ik zeg niet dat het jou overkomt TO, ik wil alleen maar zeggen: de cultuurschok kan groot zijn.
forsyth schreef:
22-05-2019 19:17
Ik zeg niet dat het jou overkomt TO, ik wil alleen maar zeggen: de cultuurschok kan groot zijn.
Kan ik me voorstellen, maar ik denk dat dat wel meevalt als je je halve leven in het noorden hebt gewoond zoals ik (ben nu midden 50). En kinderen heb ik niet. Wel een vrouw en dat is nog wel een beetje lastig omdat zij er niet vandaan komt. Ze vraagt zich inderdaad oa af of ze daar kan aarden. We hebben ook nog geen vaste plannen, maar een beetje oriënteren kan geen kwaad. Onze vaste lasten zouden zomaar eens met 2/3e kunnen dalen voor veel meer grond. Het huis is voor ons minder belangrijk dan de buitenruimte.
O, ik wist niet dat je je halve leven in het noorden hebt doorgebracht. Ik ken je natuurlijk een klein beetje uit het meat the victim topic en zodoende vroeg ik me gewoon af of je zou kunnen aarden in een overwegend boerengemeenschap. Oprecht, dat is alles :)
Ja, ik ben geboren en getogen in diverse dorpen op het platteland van het noorden des lands. Daarna gestudeerd in die regio. Vervolgens wegens werk in een stad in het westen gewoond en daarna tot nu toe in een dorp in het westen. Ik ben echt een plattelands- en dorpsmens en het noorden vh land is altijd blijven trekken. Als ik daar zo een of twee keer per jaar kom voel ik me gelijk thuis. Mijn roots liggen daar en dat voelt ook zo. Ik ga ook gelijk met een accent praten, gaat vanzelf.

Off-topic hier: ik houd van het boerenland en -leven. Ik heb zeker ook niets tegen boeren in het algemeen en ik ben ook geen vegetariër. Ik ben wel tegen de misstanden en milieuschade de geïndustrialiseerde landbouw en veeteelt met zich meebrengen, omdat dat strijdig is met mijn liefde voor de natuur en dieren en mijn ideeën over de inrichting van de maatschappij. Maar ik leg de schuld daarvan niet primair bij de boeren, hoewel het slachtofferschap en de onwil die sommige ervan tentoonspreiden in het andere topic mij wel behoorlijk op de kast jagen. Maar die discussie hoort hier niet thuis. Ik hoef trouwens ook niet midden tussen de boeren te wonen of daar vrienden mee te worden ofzo. De meeste dorpen bestaan niet alleen uit boeren :-)
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij valt het echte oosten van Groningen niet in het risicogebied? Daar zijn de huizen ook goedkoop.
Alle reacties Link kopieren
Aardbevingsschade én schadevergoeding???

:rofl: :rofl: :rofl:

Lees de serie "Ik wacht..." Die geeft een indruk over wat je te "wachten" staat.


https://www.dvhn.nl/dossier/ik-wacht
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
poppiejoppie schreef:
22-05-2019 15:45
Aardbevingbestendig bouwen willen ze daar.

https://www.nam.nl/nieuws/2014/werkgroe ... wbouw.html

"Aardbevingsbestendig" betekent dat je vijf minuten de tijd krijgt om je huis te verlaten.

https://www.dvhn.nl/groningen/Onvrede-o ... 07602.html

Deze aardbevingsbestendige huizen waren amper een half jaar oud. Het gaat om de aardbeving van 3.4 in januari 2018.
snoesje666 wijzigde dit bericht op 24-05-2019 07:42
0.19% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Hm... het idee wordt al wat onaantrekkelijker...
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je hierdoor aangelokt werd, maar je bent al "te laat" als het voorstel op deze voorwaarden wordt aangenomen.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... ingsgebied


Op basis van de methode heeft de adviescommissie een doorberekening gemaakt van de waardedaling in het gebied per 1 november 2018: die loopt op van gemiddeld 2,4% in Oldambt tot 12,9% in Loppersum. Hoe hoog de compensatie uiteindelijk wordt, hangt onder andere af van de peildatum. De commissie adviseert 1 januari 2019 als vaste peildatum voor de hele regio te kiezen. Dit biedt huiseigenaren volgend jaar nog de mogelijkheid om in beroep te gaan tegen de WOZ-waarde. Bewoners kunnen er ook voor kiezen pas een vergoeding te vragen op het moment dat ze hun huis verkopen. In dat geval wordt de compensatie berekend op basis van de verkoopwaarde in plaats van de WOZ-waarde.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Schadevergoeding is iets anders dan de bovengenoemde waardedalingscompensatie. Schades die in de toekomst ontstaan moeten gewoon vergoed worden, artikel 6:162 BW.

Het zonnetje scheen lekker, gisteren, in Westerwijtwerd. Ik was vrij en ging er dus naar toe.

Wiebes is een lulletje. Echt, die vent heeft het verstand en inlevingsvermogen van een amoebe. De twee na zwaarste aardbeving ging het over, met zijn bevinkje. Sukkel...
:|

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/208884/M ... n-bevinkje

Mr. Spong en mr. Van de Venis zitten er ook nog bovenop, naar aanleiding van uitspraken van de OESO. Vanaf 21 minuten, uitzending M.

https://tvblik.nl/m-/23-mei-2019

Annemarie Heite, die ook in de aflevering zit, heeft meegewerkt aan de documentaire "De Stille Beving".

https://vimeo.com/246601277

Druk dagje voor de media gisteren, in het hoge noorden. En het schuldige spul gaat vandaag weer over tot de orde van de dag en weet niet meer dat Westerwijtwerd in het nieuws was.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Snoesje666 schreef:
24-05-2019 07:00
Ik denk dat je hierdoor aangelokt werd, maar je bent al "te laat" als het voorstel op deze voorwaarden wordt aangenomen.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... ingsgebied


Op basis van de methode heeft de adviescommissie een doorberekening gemaakt van de waardedaling in het gebied per 1 november 2018: die loopt op van gemiddeld 2,4% in Oldambt tot 12,9% in Loppersum. Hoe hoog de compensatie uiteindelijk wordt, hangt onder andere af van de peildatum. De commissie adviseert 1 januari 2019 als vaste peildatum voor de hele regio te kiezen. Dit biedt huiseigenaren volgend jaar nog de mogelijkheid om in beroep te gaan tegen de WOZ-waarde. Bewoners kunnen er ook voor kiezen pas een vergoeding te vragen op het moment dat ze hun huis verkopen. In dat geval wordt de compensatie berekend op basis van de verkoopwaarde in plaats van de WOZ-waarde.
Nee, ik ben een potentiële koper, geen verkoper van een huis in die regio. Het gaat me dus ook niet om compensatie voor waardedaling, maar om schadeherstel of de financiering daarvan na aankoop van een huis in die regio. En dan van reeds bestaande schade en eventuele nieuwe schade.
Alle reacties Link kopieren
Juriaan, ik zou daar niet teveel op rekenen. Ik ziet niet in 'het' aardbevingsgebied maar hier, ook onder het huis, wordt gas gewonnen. Dat muren en vloeren scheuren en ramen en deuren niet meer open/dicht kunnen dat schijnt toeval te zijn. Heeft niets te maken met de gaswinning hoor.

Ze willen hier ook gaan fracken. En dit is UNESCO werelderfgoed (Wadden). Het moet niet gekker worden.

Zelf zou ik maar niet uitgaan van een eventuele schadevergoeding. Dat kan jaren duren. Intussen ben je opgebrand van de stress omdat je leeft in een onveilig huis.
Hm... ik zat ook meer te denken aan ergens in het grensgebied van het bevingsgebied zoals je dat op kaartjes ziet, zodat de kans op schade minimaal is maar als het gebeurt je wel hulp krijgt. En dat door de afname van de gaswinning het bevingsgevaar toch al afneemt. Maar misschien is dat te simpel of te rooskleurig gedacht. Ik lees ook verhalen over nogal arbitrair getrokken grenzen mbt schadevergoeding, soms dwars door dorpen en straten heen. Dus die grenzen zijn wel belangrijk om precies te weten. En die stress is inderdaad slopend lijkt me. Kortom, nog veel haken en ogen aan dit plan.
Alle reacties Link kopieren
Vul de woonplaatsen van deze ruim 100 mensen in, dan krijg je een idee van het gebied.

Ik weet zo uit mijn hoofd niet of Haren en Zuidlaren er ook tussen staan. Ook schades.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
redbulletje schreef:
22-05-2019 14:38
Da's wel zonde dan, dat daar zo'n strikte regelgeving voor is. Ik weet dat er hier op 't dorp oude huisjes zijn afgebroken die recht aan straat stonden en waar de nieuwe eigenaar de nieuwe woning een stuk naar achter heeft laten bouwen zodat er ook een ruime voortuin ontstaat. Snap dat je in dat geval het ouwe krot eerst verwijdert, omdat het midden in een dorp en recht aan straat nogal slordig staat, maar bij Groningen heb ik altijd het idee dat die vervallen boerderijtjes heel ruim in de weilanden liggen waar een ruine meer of minder niet storend staat.
Offtopic, maar... hier (buitengebied, midden van het land) mag je ook niet verplaatsen. Kennissen werden verplicht hun nieuwe huis op de oude plek, pal aan de snelweg en onder hoogspanningskabels, te herbouwen en mochten niet verplaatsen naar 300 meter verder, nog steeds op eigen grond en aan de weg, waar de rest van de huizen in die straat ook staan (perceel was ook nog eens 200 meter breed, dus buren waren ook het probleem niet). Welkom in Nederland en haar regeltjes...
redbulletje schreef:
22-05-2019 14:52
Haha, da's ook weer zo!

Staan best aardige huizen op funda die niet duur zijn en die nog gewoon bewoonbaar zijn ook.
https://www.funda.nl/koop/onstwedde/hui ... spanweg-3/
Dit is helemaal geen aardbevingsgebied. Dit is gewoon goedkoop omdat het in Oost-Groningen is. In de enige streng-christelijke enclave van die regio, lekker ver van alles vandaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven