Ik wil mij kunnen vervelen

17-10-2020 19:16 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wellicht een hele vreemde titel, maar ik zal mijn best doen het zo logisch mogelijk uit te leggen.

Vriend en ik zitten samen in quarantaine aangezien we mijn zus over de vloer hebben gehad die corona blijkt te hebben.
Vriend is al de hele middag aan het gamen. Helemaal prima, wat mij betreft, alleen weet ik niet wat te doen. Nou ja, eigenlijk weet ik het wel: ik wil niks kunnen doen zonder mij daar rot en doelloos door te voelen. Lekker op de bank zitten en niks doen. Als ik aan het werk ben, tel ik af tot het weekend, dus ik heb er wel echt zin in, maar als het dan zo ver is, dan verveel ik mij en voel ik me opgejaagd alsof ik iets moet doen. Ook als ik doordeweeks eens vrij ben, zorg ik er altijd voor dat ik op pad ga. Schijnbaar kan ik moeilijk thuis zitten. I snap dat dit een luxeprobleem is, maar het voelt echt saai voor mij, terwijl ik er eigenlijk van wil genieten dat ik niks aan mijn hoofd heb.

Ik snap wel als jullie bovenstaande niet zouden snappen, want het klinkt verwarrend, maar voor degene die het wel snappen: hoe gaan jullie ermee om?
Alle reacties Link kopieren
Ik pak gewoon een goed boek. Fijn lezen! Maar ja, dan verveel je je ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het moeten leren, dus ik snap je helemaal. Ga eens na bij jezelf waarom je je rot voelt als je niets doet. Wie heeft je dat geleerd, waar kwam dat vandaan.

Wat ik nog wel eens lastig vind, is als mensen vragen wat ik op mijn vrije dag/ weekend heb gedaan. Dan voel ik me een soort van betrapt. Tegenwoordig zeg ik dat ik niets heb gedaan en dat het fantastisch was!
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
17-10-2020 19:38
Waarom moet je altijd iets nuttigs doen, wolkewitje?

TO, lijkt me rot, als je nooit van jezelf niets mag doen en lanterfanten.
Kies gewoon een activiteit binnenshuis. En bedenk je dat de activiteit wel zeker van nut is voor je. Om te ontspannen en op te laden etc. Het is rust nemen en dat is erg belangrijk.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
17-10-2020 19:39
En dan heb je je nuttige ding voor die dag ook weer gedaan en mag je ongegeneerd bankhangen :biggrin:
Precies :P
Alle reacties Link kopieren
SjaanRoeispaan schreef:
17-10-2020 20:44
Ik heb het moeten leren, dus ik snap je helemaal. Ga eens na bij jezelf waarom je je rot voelt als je niets doet. Wie heeft je dat geleerd, waar kwam dat vandaan.

Wat ik nog wel eens lastig vind, is als mensen vragen wat ik op mijn vrije dag/ weekend heb gedaan. Dan voel ik me een soort van betrapt. Tegenwoordig zeg ik dat ik niets heb gedaan en dat het fantastisch was!
Mijn moeder heeft ons tijdens de opvoeding meegegeven om altijd door te gaan. Ik denk zelf dat het daar weg komt.

Ik heb een tal aan boeken. Het lijkt mij zo heerlijk om 2 a 3 uur achtereen lekker een boek op de bank te lezen, maar het is inderdaad net alsof ik het mijzelf niet gun.
Ik moet wel zeggen dat ik totaal geen moeite heb met de huidige maatregelen cq. feestjes e.d. die niet doorgaan.
Alle reacties Link kopieren
Schatkaart schreef:
17-10-2020 22:20
Mijn moeder heeft ons tijdens de opvoeding meegegeven om altijd door te gaan. Ik denk zelf dat het daar weg komt.

Ik heb een tal aan boeken. Het lijkt mij zo heerlijk om 2 a 3 uur achtereen lekker een boek op de bank te lezen, maar het is inderdaad net alsof ik het mijzelf niet gun.
Ik moet wel zeggen dat ik totaal geen moeite heb met de huidige maatregelen cq. feestjes e.d. die niet doorgaan.
Een boek lezen is ook nuttig. Misschien kan je het dan wel.
Heel herkenbaar TO. Ik verzin van alles voor mezelf, en als ik dat niet doe dan gaat de dag voorbij zonder iets nuttigs en voel ik me daar rot en naar over. Ik heb dé tip nog niet voorbij zien komen, dus ik lees nog even mee.
Alle reacties Link kopieren
Die opvoeding herken ik wel. “Als je dan toch lekker makkelijk gaat liggen lezen, pak dan een nuttig boek of de krant”.

Hoe ik het heb geleerd: door huisdieren die op schoot in slaap vallen. Serieus.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Kokoro schreef:
17-10-2020 23:30
Heel herkenbaar TO. Ik verzin van alles voor mezelf, en als ik dat niet doe dan gaat de dag voorbij zonder iets nuttigs en voel ik me daar rot en naar over. Ik heb dé tip nog niet voorbij zien komen, dus ik lees nog even mee.
Het omdraaien. Ipv van te voren bedenken wat je gaat doen, achteraf bedenken wat je hebt gedaan.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
17-10-2020 23:34
Die opvoeding herken ik wel. “Als je dan toch lekker makkelijk gaat liggen lezen, pak dan een nuttig boek of de krant”.

Hoe ik het heb geleerd: door huisdieren die op schoot in slaap vallen. Serieus.
Wat is een nuttig boek?
Serieuze vraag, ik kan het wel invullen, maar ik kan me ook zo voorstellen dat mijn invulling van een ‘nuttig boek’ anders anders is dan die van jouw ouders. Nu was bij ons liggen lezen helemaal prima en las ik literatuur, dus was het meer dan prima.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
17-10-2020 23:41
Wat is een nuttig boek?
Serieuze vraag. Nu was bij ons liggen lezen helemaal prima en las ik literatuur, dus was het meer dan prima.
Dat zou wel de nuttigheidstoets hebben doorstaan. Ik las populaire biografietjes van tragische prinsessen toen ik nog jong was en thuis woonde. Of tijdschriften met als hoofdartikel ‘10 diy haarmaskers die je zo kunt maken met de inhoud van de fruitschaal’.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Mevrouw75 schreef:
17-10-2020 23:39
Het omdraaien. Ipv van te voren bedenken wat je gaat doen, achteraf bedenken wat je hebt gedaan.
Als dat antwoord me niet bevalt (forummen, slapen, netflix) voel ik me nog steeds kut. Helaas.
Alle reacties Link kopieren
Kokoro schreef:
17-10-2020 23:47
Als dat antwoord me niet bevalt (forummen, slapen, netflix) voel ik me nog steeds kut. Helaas.
En als je denkt in termen als belonen/verdienen? Dat je van 08.00 tot 12.00 nuttige dingen doet en daarmee vier uur verdient om te niksen?
Nee heb je, ja kun je krijgen
Je hebt een verandering van mindset nodig. Nu ben je heel gefocussed op jezelf en dat het belangrijk is dat jij iets nuttigs doet. Van wie en voor wie? Kijk eens naar de kat, de hond of een ander dier. Die luieren wat af en genieten ervan. Vallen niemand ermee lastig en schamen zich er ook niet voor. Het hoort bij het leven, net zoals actief zijn. Waarom zou het voor mensen anders zijn?
lemoos2 schreef:
17-10-2020 23:48
En als je denkt in termen als belonen/verdienen? Dat je van 08.00 tot 12.00 nuttige dingen doet en daarmee vier uur verdient om te niksen?
Dat werkt wel iets beter. Als ik bijvoorbeeld heb gewerkt, kan ik 's avonds wel rusten. Maar ik zou zo graag een keer de boel de boel willen laten en niks doen zónder rotgevoel. Zelfs tijdens overspannen zijn heb ik doorgewerkt door druk extern én intern. Ik zou juist willen leren dat alles oke is (ik oke ben) als ik een dagje écht doelloos rondhang.
Alle reacties Link kopieren
Kokoro schreef:
17-10-2020 23:53
Dat werkt wel iets beter. Als ik bijvoorbeeld heb gewerkt, kan ik 's avonds wel rusten. Maar ik zou zo graag een keer de boel de boel willen laten en niks doen zónder rotgevoel. Zelfs tijdens overspannen zijn heb ik doorgewerkt door druk extern én intern. Ik zou juist willen leren dat alles oke is (ik oke ben) als ik een dagje écht doelloos rondhang.
Dan zou ik zeggen (zonder gehinderd te zijn door enige kennis op dit vlak): begin klein. Eerst een uurtje niksen ‘verdienen’. En dan opbouwen. Van de 5e versnelling naar neutraal in 1 X is best heftig.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
klaver10 schreef:
17-10-2020 20:24
Ik kan heel doelloos genieten van niks-doen, maar dan verveel ik me totaal niet.
het varieert tussen mijmeren, over leuke dingen die ik heb meegemaakt, mooie herinneringen, of complete gedachte-storm.

ik kan dan uren naar buiten zitten te staren, maar maken m'n gedachten overuren.
Dan fantaseer ik erop los, ontwerp bij wijze van spreken complete huizen, tuinen, of ik maak mooie kunstwerken in gedachten, ik verzin mooie muziek, ik verzin dingen die ik wil maken, ik doe dan inspiratie op.
en als ik dan genoeg energie heb, en ik ben uitgedacht, voer ik soms uit waar ik eerder op heb zitten broeden, en soms doe ik er helemaal niets mee, maar het voelt wel heerlijk ontspannen.

Ik zou zeggen begin met fantaseren, begin ergens, misschien een mooie herinnering, of iets dat je al heel lang wil, en voor je het weet ben je uren verder, en fantaseer je erop los, ik wel tenminste. :-)
Wow jij bent een heel ander mens! :)

Je kan je halve leven naast zo iemand doorbrengen en hem toch totaal niet begrijpen op dat gebied.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Schatkaart schreef:
17-10-2020 22:20
Mijn moeder heeft ons tijdens de opvoeding meegegeven om altijd door te gaan. Ik denk zelf dat het daar weg komt.

Ik heb een tal aan boeken. Het lijkt mij zo heerlijk om 2 a 3 uur achtereen lekker een boek op de bank te lezen, maar het is inderdaad net alsof ik het mijzelf niet gun.
Ik moet wel zeggen dat ik totaal geen moeite heb met de huidige maatregelen cq. feestjes e.d. die niet doorgaan.
Zo ben ik ook opgevoed, maar dat heb ik prima achter me kunnen laten.

Volgens mij is het probleem niet zozeer dat je je wilt kunnen vervelen, maar dat je een fors oordeel hebt over wat nuttig is en wat niet.

Ik ben noodgedwongen al jaren heel veel thuis en ik verveel me zelden, want ik kan prima hele dagen 'nutteloos' bezig zijn.
Dan is 'bezig zijn' het doel.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
FitsSprits schreef:
17-10-2020 20:23
En om die reden zou je eigenlijk een plan de campagne moeten hebben voor het onverwachtse scenario dat je in quarantaine moet.

Hier staan de potten met verf al klaar. Zodra we in quarantaine zouden moeten, gaan we meteen twee slaapkamers onder handen nemen. En als we dat gedaan hebben, dan moet er nog een tafeltje gemaakt worden en zijn er nog genoeg andere klussen.
Oh die staan er overmorgen niet meer. Dan is het af.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
TO ik begrijp precies wat je bedoelt, fijn trouwens dat je er een topic over opent want ik heb er ook last van; ik kan niet goed op mijn kont zitten en als er iets gebeuren moet kan ik niet denken ik doe het morgen wel. Nou ja ik kan dat wel denken ;-D maar het toepassen is een ander verhaal, ik heb een hekel aan uitstellen en wat er gebeuren moet doe ik meteen. (Ik ben chronisch vermoeid dus echt handig is dat niet want ik ga op die manier makkelijk over mijn grenzen heen)

Tips heb ik niet maar ik herken het wel en ik begrijp wat je bedoelt, ik heb er ook last van. Dat wil niet zeggen dat ik nooit op mn kont zit maar ik word er al snel onrustig van in mijn hoofd.

Ik lees trouwens wel een goede tip hier, klein beginnen. Zo probeer ik het ook.
(En dat is al moeilijk genoeg. Van de week is het mij gelukt geloof ik maar ik ben vergeten waarmee haha...)
En wat ik ook doe, werkt ook bij mij, als ik onrustig ben ga ik in huis rommelen of iets doen. (Opruimen, stofzuigen, schoonmaken, iets mutsigs in ieder geval)
anoniem_386798 wijzigde dit bericht op 18-10-2020 08:09
20.63% gewijzigd
Ik heb een tijd geleden een boekje gehad; "Niksen."
Leuk geschreven en ook helpend als je wilt niksen zonder schuldgevoel.
Alle reacties Link kopieren
Ik was me net aan het afvragen: wat is wel ok om te doen en wat niet?
Ik las hier al dat forummen, Netflixen, slapen en romannetjes over zijige prinsessen lezen niet nuttig en dus ‘doelloos’ zijn en je een slecht gevoel geven. Maar literatuur lezen is dan wel een soort ok.

Maar gewoon een beetje pianospelen bijvoorbeeld? Of knipsels verzamelen voor je junk journal, of een hele middag in een grasveld klaviertjes vier zoeken (haha, dat deed ik vroeger, heel doelgericht)?

Ik heb een hele andere opvoeding gehad, waarin wekelijks de ramen lappen met minachting werd bekeken en als complete tijdsverspilling en het gezegde over een vrouwenhand die nooit stil dient te staan als absoluut ouderwets verwerpelijk moraal.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
18-10-2020 08:06
Ik was me net aan het afvragen: wat is wel ok om te doen en wat niet?
Ik las hier al dat forummen, Netflixen, slapen en romannetjes over zijige prinsessen lezen niet nuttig en dus ‘doelloos’ zijn en je een slecht gevoel geven. Maar literatuur lezen is dan wel een soort ok.

Maar gewoon een beetje pianospelen bijvoorbeeld? Of knipsels verzamelen voor je junk journal, of een hele middag in een grasveld klaviertjes vier zoeken (haha, dat deed ik vroeger, heel doelgericht)?

Ik heb een hele andere opvoeding gehad, waarin wekelijks de ramen lappen met minachting werd bekeken en als complete tijdsverspilling en het gezegde over een vrouwenhand die nooit stil dient te staan als absoluut ouderwets verwerpelijk moraal.
Dat mag niet als je in quarantaine bent.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
18-10-2020 08:14
Dat mag niet als je in quarantaine bent.
Nee, I know, maar bij wijze van zeg maar.
lemoos2 schreef:
17-10-2020 23:34
Die opvoeding herken ik wel. “Als je dan toch lekker makkelijk gaat liggen lezen, pak dan een nuttig boek of de krant”.

Hoe ik het heb geleerd: door huisdieren die op schoot in slaap vallen. Serieus.
Geniaal dit, ik ga ze voortaan gewoon niet meer van mn schoot duwen als ik weer es ga stuiteren in mn hoofd dat ik nog van alles moet doen...
Volgens mij denken mijn katten echt wel eens 'mens ga es ff een paar tellen op je kont zitten, we worden moe van je..' (Terwijl ze toch heel goed voordoen hoe dat moet, chillen :biggrin:)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven