Ik zei nog zo, geen cadeau!

27-02-2020 21:06 121 berichten
Houden jullie je eraan als een jarige, of iemand die om een andere reden een feestje geeft, vraagt geen cadeaus mee te nemen? Of neem je toch wat mee om niet met lege handen aan te komen?
In een ander topic kwamen we op het onderwerp verjaardagscadeaus. Ik vraag mijn gasten, wanneer ik zo nu en dan mijn verjaardag weer eens vier, altijd nadrukkelijk geen cadeaus voor me te kopen. Geen bonnen, geen belevenissen, geen dingen die op kunnen, gewoon; geen cadeau. No presents, just presence, zeg ik altijd. Desnoods stort je wat naar een goed doel naar keuze.

Nu weet ik uit ervaring al dat veel mensen dit simpelweg niet willen accepteren. Men wil niet met lege handen aankomen, men denkt alsnog wat leuks te weten, etc.

Is het echt zo vervelend geen cadeau te kopen voor iemand die een feestje geeft? Hoe zien jullie dat?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het het liefste afschaffen, denken ze in onze vriendenkring ook niet allemaal zo over...
die ik wilde bestaat al...
Dan neem ik meestal iets simpels mee als een fles wijn of een bloemetje. Kom liever zonder lege handen aan :)
Alle reacties Link kopieren
Ik weet nooit wat ik moet kopen, dus ik zou het prima vinden om niks mee te nemen als dat gevraagd werd.

Zelf heb ik ook liever niks dan iets stoms of onbruikbaars.
Nijn5 schreef:
27-02-2020 21:07
Dan neem ik meestal iets simpels mee als een fles wijn of een bloemetje. Kom liever zonder lege handen aan :)
Toch liever wel iets dus.
Bij mij vinden mensen het geen enkel probleem. Behalve mijn opa, want die wil liever met een warme hand geven dan met een koude.
Andersom vind ik het ook geen probleem: ik ben niet gevoelig voor mensen die zeggen "nee, ik hoef niks" en dan toch teleurgesteld zijn dat ik niks meeneem. Ik kom voor de taart.
Alle reacties Link kopieren
Geen probleem, lekker makkelijk toch? :P
Betty_Slocombe schreef:
27-02-2020 21:12
Bij mij vinden mensen het geen enkel probleem. Behalve mijn opa, want die wil liever met een warme hand geven dan met een koude.
Andersom vind ik het ook geen probleem: ik ben niet gevoelig voor mensen die zeggen "nee, ik hoef niks" en dan toch teleurgesteld zijn dat ik niks meeneem. Ik kom voor de taart.
Ik meen het altijd als ik zeg: “dat had je niet hoeven doen”.
chocolol schreef:
27-02-2020 21:12
Geen probleem, lekker makkelijk toch? :P
Nou ja, niet dus. En omdat sommigen dan toch wel wat meenemen voelen anderen zich onterecht ongemakkelijk omdat ze niets hebben.
Zou afhangen van het moment en mijn relatie tot de persoon (ken ik hem/ haar goed genoeg om van elkaar te weten dat het echt niet hoeft?)
Persoonlijk zou ik het anders formuleren: Je aanwezigheid is voldoende cadeau, als je toch iets wil geven graag iets wat op kan of een donatie aan:... [goed doel]
Alle reacties Link kopieren
In de familie en vriendenkring hebben we de cadeaus afgeschaft. Prima!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
27-02-2020 21:12
ik ben niet gevoelig voor mensen die zeggen "nee, ik hoef niks" en dan toch teleurgesteld zijn dat ik niks meeneem. Ik kom voor de taart.
Hoe merk je dat dan? Is er dan iemand nog zo suf om dat te zeggen, of zie je het?

Ik weet niet of ik het zou merken. Gevoelig zou ik er ook niet voor zijn.
Jeetje mensen willen iets aardigs voor je doen, wat een ergernis.
Ik ging een tijd vaak naar congressen enzo toe en daar kreeg je altijd heel veel pennen, tassen, notitieblokken etc.
Ik kom uit een heel arm gezin dus ik kan amper gratis spullen laten liggen, en bewaarde het maar maar wat moet je ermee, zak vol pennen, vuilniszak vol tassen en blokken en schriften etc.
Collega's altijd blase doen en het gewoon weggooien.
Een collega gaf budgetcursussen, voornamelijk deelnemers met weinig geld dus.
Dus ik zou een keer helpen en dan die spullen afgeven.
Hoe zielsgelukkig mensen waren met een map, een tas en een paar pennen.
Dus als je het zelf allemaal zo lastig hebt neem het dan gewoon aan en breng het naar de voedselbank.
Dit is echt een non-issue.
Mijn schoonzusje was ook helemaal dramatisch omdat ze 'teveel rituals' krijgt in haar leven. Echt. Doe normaal.
Alle reacties Link kopieren
Een kleinigheidje neem ik altijd mee. Geen "cadeau", eerder een attentie. Als dat in de vorm van een bloemetje is, zorg ik altijd dat het een bloemstukje of ander bloemwerkje is dat gewoon direct neergezet kan worden, zonder dat men moeite hoeft te doen vazen te zoeken en bloemen daarin te schikken. Ik neem dus nooit een boeket mee (in zo'n geval) dat de jarige zelf nog in het water moet zetten, maar altijd een klein bloemstukje o.i.d. dat men alleen maar hoeft uit te pakken en neer te zetten.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Het zit diep on onze beschaving en etiquette iets mee te brengen. Vragen het niet te doen, klinkt lief, maar maakt veel mensen hoogstongemakkelijk!

Ik zeg: Doe maar iets dat op kan of dood gaat (=wijn, olijfolie, planten) daar heb ik geen last van en prettig voor de gast
Alle reacties Link kopieren
1 stel in onze vriendenkring heeft de cadeaus afgeschaft. Dus zij nemen niks mee en niemand geeft wat aan hun. En dat vindt niemand raar.
Ik zal wel een van de weinigen zijn maar ik ben dus een volwassene die cadeautjes wel echt heel erg leuk vind. Niet vanuit materialistisch oogpunt maar gewoon het gevoeletje. Spannend! Wat zou het zijn? scheur scheur.. Omgekeerd vind ik het ook leuk om voor anderen iets te kopen. Wel zorg ik dat het iets is dat de ander ook leuk vind. Vaak vang je dat in voorafgaande maanden tussen de regels wel op.

Maar dat hele "wij doen op verjaardagen geen cadeautjes meer onder volwassenen" vind ik echt niet leuk.
Nijn5 schreef:
27-02-2020 21:07
Dan neem ik meestal iets simpels mee als een fles wijn of een bloemetje. Kom liever zonder lege handen aan :)


Dat doe je dus voor je eigen gevoel. Jij vindt het een vervelend gevoel om met lege handen te komen en dus neem je wat mee. Maar daarmee zadel jij de ander op met een vervelend gevoel. Jouw gevoel is belangrijker dan het gevoel van de ander?



Ik vind het heerlijk dat wij niet aan cadeaus doen met mijn familie. En geen verjaardagen (muv bijzondere getallen) vieren met vrienden.
RegretteRien schreef:
27-02-2020 21:14
Zou afhangen van het moment en mijn relatie tot de persoon (ken ik hem/ haar goed genoeg om van elkaar te weten dat het echt niet hoeft?)
Persoonlijk zou ik het anders formuleren: Je aanwezigheid is voldoende cadeau, als je toch iets wil geven graag iets wat op kan of een donatie aan:... [goed doel]


Ik vind zeggen dat aanwezigheid een cadeau is al wat zwaar. Ik probeer het juist altijd nonchalant te houden. Kom gewoon een drankje doen als je zin en tijd hebt.

Ik geef ook zelf geen goed doel op. Dat mag men dan zelf bepalen en bovendien is dat alleen als mensen echt persé wat willen doen. Een benoemd goed doel voelt voor mij als een verzoek voor bij een begrafenis. Geen bloemen, wie wil kan doneren bij XYZ.
Als ik niets weet dan hoeft men niets te geven. Maar bloemen vind ik altijd leuk. En die hele lekkere fles wijn met minder alcohol waar een vriendin mee aan kwam was ook leuk.
Ik hoef niets maar vind het ook geen ramp als iemand graag iets mee wil nemen (als je maar niets terug verwacht :D )
Als je wat wil doen dan geen prullaria aub. Bloemen, drank, chocolade :D altijd goed.
ekeim schreef:
27-02-2020 21:17
1 stel in onze vriendenkring heeft de cadeaus afgeschaft. Dus zij nemen niks mee en niemand geeft wat aan hun. En dat vindt niemand raar.
Nee, dat doe ik dan weer niet. Ik koop zelf gewoon cadeaus voor wie dat leuk vindt. Alleen als iemand dat specifiek níet wil, doe ik het niet. Anders ga ik ervan uit dat een cadeau gewaardeerd wordt.
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
27-02-2020 21:18
Ik zal wel een van de weinigen zijn maar ik ben dus een volwassene die cadeautjes wel echt heel erg leuk vind. Niet vanuit materialistisch oogpunt maar gewoon het gevoeletje. Spannend! Wat zou het zijn? scheur scheur.. Omgekeerd vind ik het ook leuk om voor anderen iets te kopen. Wel zorg ik dat het iets is dat de ander ook leuk vind. Vaak vang je dat in voorafgaande maanden tussen de regels wel op.

Maar dat hele "wij doen op verjaardagen geen cadeautjes meer onder volwassenen" vind ik echt niet leuk.
+1
Am Yisrael Chai!
Ik ontvang graag cadeaus, ook " onzin" dingen. Het feit dat iemand moeite doet om voor mij iets uit te zoeken.
Andersom geef ik ook graag, en zal idd een bloemetje/ flesje wijn/ kaartje meenemen.
Het-groepje schreef:
27-02-2020 21:16
Jeetje mensen willen iets aardigs voor je doen, wat een ergernis.
Ik ging een tijd vaak naar congressen enzo toe en daar kreeg je altijd heel veel pennen, tassen, notitieblokken etc.
Ik kom uit een heel arm gezin dus ik kan amper gratis spullen laten liggen, en bewaarde het maar maar wat moet je ermee, zak vol pennen, vuilniszak vol tassen en blokken en schriften etc.
Collega's altijd blase doen en het gewoon weggooien.
Een collega gaf budgetcursussen, voornamelijk deelnemers met weinig geld dus.
Dus ik zou een keer helpen en dan die spullen afgeven.
Hoe zielsgelukkig mensen waren met een map, een tas en een paar pennen.
Dus als je het zelf allemaal zo lastig hebt neem het dan gewoon aan en breng het naar de voedselbank.
Dit is echt een non-issue.
Mijn schoonzusje was ook helemaal dramatisch omdat ze 'teveel rituals' krijgt in haar leven. Echt. Doe normaal.
Oh joh, ik zou, om dezelfde reden als jij, nooit iets afwijzen. Of iets weggooien wat gewoon functioneert/te eten is. Maar omdat ik tegenwoordig best genoeg geld heb, vind ik het echt heel ongemakkelijk om familieleden iets voor me te laten kopen. Als zij het wel willen doen, neem ik het altijd aan natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven