Is er animo voor een nieuwe forum?

17-06-2021 12:28 356 berichten
Als er animo voor is dan wil ik namelijk best een nieuw forum opzetten.

Ik heb ervaring met het opzetten en coderen van fora en websites en vind het ook niet erg om de hosting kosten etc zelf te betalen. Mijn man is webdesigner dus aan kennis geen gebrek.

Mijn man bouwt dan zelf het forum. Zodat het een mooi maar vooral functioneel forum wordt wat niet vast zit aan de limieten en gebreken van bijvoorbeeld zo'n gratis forum builder. Ik kan mijn kennis als seo copywriter gebruiken om behalve de vaste viva leden die overstappen ook voldoende nieuwe leden te trekken.

Echter moet er dan wel voldoende animo zijn.
Er gaat best wat werk in zitten en het is een beetje zonde als na al het geld en moeite er 3 mensen komen posten.

Het doel is juist om de Viva community te behouden en ook nieuwe leden aan te trekken.
Dit forum wordt dan gewoon gratis toegankelijk voor iedereen.

Zou je mee verhuizen als er een nieuw forum wordt gemaakt?

Totaal aantal stemmen: 683

Ja (70%)
Nee (6%)
Alleen als er genoeg andere forummers mee gaan (24%)
anoniem_648f44f5bdae1 wijzigde dit bericht op 17-06-2021 12:59
25.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
17-06-2021 14:39
Dit dus. En natuurlijk kun je met SEO wel een eind komen maar dan heb er op een gegeven moment echt een dagtaak aan, zeker inclusief het aansturen van moderators (al dan niet betaald). Dus leuk als iemand het wil proberen en ik denk ook echt dat het in het begin goed gaat (mits goed opgezet) maar ik zie het gewoon niet als langdurige oplossing.
Aangezien het blijkbaar gisteren zulk groot nieuws was voor meerdere nieuwssites; als het er professioneel uitziet en eenmaal goed loopt, zouden ze er dan ook niet nog een berichtje over willen plaatsen? Dat het Vivaforum (kennelijk toch wel een begrip) toch een vervolg krijgt?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil zeker komen kijken. Maar met slechts 30 bezoekers wordt het een dooie boel.

Ik kwam bij Viva toen er om en nabij de 100 leden waren. Dan was je al blij als er tegelijk met jou iemand online was. En anders las je de paar berichtjes van die dag - verspreid over verschillende topics. Best saai hoor, vergeleken bij wat het nu is.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
17-06-2021 14:44
Aangezien het blijkbaar gisteren zulk groot nieuws was voor meerdere nieuwssites; als het er professioneel uitziet en eenmaal goed loopt, zouden ze er dan ook niet nog een berichtje over willen plaatsen? Dat het Vivaforum (kennelijk toch wel een begrip) toch een vervolg krijgt?
Misschien, maar dat is dan alsnog eenmalig. Dat gaat er niet voor zorgen dat we jaren lang elke dag nieuwe leden binnen krijgen.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
17-06-2021 14:28
Maar dat is toch net de bedoeling?
Tuurlijk. Maar zijn er pb's gestuurd naar bijv Rik? Of anderen die ermee bezig zijn? Lijkt me effectiever dan allemaal een topic openen.
Alle reacties Link kopieren
Ik verhuis graag mee!
Het is top en enorm goed bedoeld van to en haar man, alleen vrees ik dat ' t hen een enorme hoeveelheid tijd en geld zal gaan kosten.

En aangezien de forummers op Viva 99% van de content verzorgen is daarbovenop ook nog betalen waarschijnlijk een utopie.
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
17-06-2021 14:48
Tuurlijk. Maar zijn er pb's gestuurd naar bijv Rik? Of anderen die ermee bezig zijn? Lijkt me effectiever dan allemaal een topic openen.
Daarom had ik deze link op napraat gezet, voor Rik. Maar ik neem aan dat mensen ook nog moeten werken, dus dat het mss een beetje snel is om al contact gezocht te hebben? ;-D
Life is short. Eat dessert first.
Als moderator bij andere fora weet ik dat het al een dagtaak is om bots, trollen en spammers buiten de deur te houden...

Er zijn veel idioten op de wereld, en fora zijn fijne moderne zeepkisten om idioterie te verspreiden.

Maar je wilt een gezellig forum met leuke onderwerpen.

Wat ga je doen? Censuur toepassen? Dictator spelen? Wie bepaalt wat wel en wat niet doorgelaten wordt?

Welke grenzen hanteer je?

Dat is lastiger dan de software schrijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik post de laatste tijd niet meer zoveel op Viva als een paar jaar geleden... maar ik mag er nog wel graag eens neuzen en meeleven met iemand (en zo af en toe mijn eigen duit in het zakje doen).
Stiekem hoop ik dus eigenlijk op een soortement van doorstart van Viva-forum, zodat het hetzelfde blijft.
Dit ken ik, dit vind ik leuk. Ook de mensen die venijnig reageren ken je gewoon en daarvan weet je dat de soep niet zo heet gegeten wordt als die wordt opgediend.
Bij een nieuw forum moet je iedereen weer leren "kennen"... Ik vind dat jammer.
Dus ja, ik zou wel mee gaan... Maar wel het liefst als er maar één nieuw forum komt. Als 10 verschillende mensen bezig gaan met het opzetten van een doorstart wordt het heel lastig denk ik.
Het is al een aantal keren tevergeefs geprobeerd, dus ik heb er weinig geloof in al zou ik wel nieuwsgierig zijn ernaar (niet dat ik überhaupt tijd heb om te forummen). Naast het technische en visuele gedeelte moet je wel solide en betrouwbare moderators zien te vinden die ook nog eens tijd en zin hebben in een fulltime-vrijwilligersbaan. Ik heb ooit eens een phpBB-forum gebouwd en gemodereerd voor een kleine muziekcommunity en dat was al veel te veel werk!
Alle reacties Link kopieren
-Lucille- schreef:
17-06-2021 14:20
Wie van jullie kent Carola en Henk nog? Van Babybrabbel? Dat was ook een echtpaar dat het er bij deed.

Als je alle morele en ethische beslissingen zelf moet nemen tijdens het moderaten, krijg je echt heel ingewikkelde situaties. Op een gegeven moment had echt bijna IEDEREEN een perma-ban.

De regels veranderden dagelijks. Het beleid was willekeurig en er was sprake van partijdigheid en voorkeuren. Je kunt het niet aansturen vanuit de woonkamer. En dan was Babybrabbel peanuts vergeleken met dit!
Plottwist: TO is Carola.


Nee grapje, maar ik zou een soortgelijk forum wel bezoeken denk ik. Als het even actief is. Misschien kunnen jullie de krachten bundelen met de bladiebla en haar collega’s?
Alle reacties Link kopieren
Ik wil best een X uur per week moderator zijn op een pijler. In het dagelijkse leven toch al schooljuf. Gaat in één adem door.
Nee heb je, ja kun je krijgen
En niks ten nadele van mensen die uit een goed hart nu een nieuwe plek willen faciliteren, maar ik vertrouw in principe geen enkele hobbyende Viva-forummer met mijn persoonlijke gegevens...
Vienna schreef:
17-06-2021 14:57
Plottwist: TO is Carola.


Nee grapje, maar ik zou een soortgelijk forum wel bezoeken denk ik. Als het even actief is. Misschien kunnen jullie de krachten bundelen met de bladiebla en haar collega’s?


Dan ga ik niet mee :hihi:
Alle reacties Link kopieren
DarkPoe schreef:
17-06-2021 14:59
En niks ten nadele van mensen die uit een goed hart nu een nieuwe plek willen faciliteren, maar ik vertrouw in principe geen enkele hobbyende Viva-forummer met mijn persoonlijke gegevens...

Zo dit!

En ook echt niet iedereen als moderator.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Ik hou nog een gesprek met een muur gaande, dus als jij dat forum bouwt, lul ik het wel vol.
-
Als iemand met ervaring uit het verleden met een forum dat minstens even groot en wellicht groter was dan Viva: een forum heeft techniek, publiek en beheer nodig. Techniek is easy, en publiek is gegeven de situatie ook heel eenvoudig. Beheer zal bepalen of het een toekomst heeft en of er instroom komt. Als dat beheer gebeurt zoals hier en met dezelfde zin voor selectiviteit en willekeur naar invulling van de regels, dan begin je er beter niet aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het meegemaakt bij themepark. Dat forum liep goed, was gezellig, best druk bezocht. Maar ook dat stopte en toen hebben een aantal leden pretpark.club opgericht. Ik ben wel lid, maar vind het toch niet zoals vroeger op themepark. Nu poste ik daar ook niet veel en was ik meer meelezer, maar het is toch ander. Het nieuwe forum is niet super druk bezocht, veel leden kennen elkaar irl van meetings, mods zijn vrienden van elkaar. Ik ben zelf ook wel mee geweest op meetings en korte reisjes, maar kan niet echt wennen aan het nieuwe forum. En ook het aantal posts per dag valt tegen. Soms krijg je dagen geen reactie op iets of het topic valt dood ineens na een paar posts. Nu Is dat natuurlijk wel een forum met echt 1 onderwerp, maar het oude forum was toch echt drukker bezocht en gezelliger.
Ik ben bang dat dat hiermee toch ook zal gaan gebeuren, maar ik geef het toch wel een kans zoals ik al zei :)
Al vraag ik me wel af of het gaat lukken. Want het is meer werk dan je denkt, zo’n forum bijhouden. Zeker qua moderaten.
Alle reacties Link kopieren
-Lucille- schreef:
17-06-2021 14:50
Als moderator bij andere fora weet ik dat het al een dagtaak is om bots, trollen en spammers buiten de deur te houden...

Er zijn veel idioten op de wereld, en fora zijn fijne moderne zeepkisten om idioterie te verspreiden.

Maar je wilt een gezellig forum met leuke onderwerpen.

Wat ga je doen? Censuur toepassen? Dictator spelen? Wie bepaalt wat wel en wat niet doorgelaten wordt?

Welke grenzen hanteer je?

Dat is lastiger dan de software schrijven.
Hoe doen ze dat nu dan? Kun je niet gewoon het modereerbeleid van hier overnemen, blijkbaar werkt dat. Dan moet je wel mensen vinden die daadwerkelijk mod willen zijn, maar je hoeft je dan niet af te vragen of je dictator moet spelen etc.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
-Lucille- schreef:
17-06-2021 14:50
Als moderator bij andere fora weet ik dat het al een dagtaak is om bots, trollen en spammers buiten de deur te houden...

Er zijn veel idioten op de wereld, en fora zijn fijne moderne zeepkisten om idioterie te verspreiden.

Maar je wilt een gezellig forum met leuke onderwerpen.

Wat ga je doen? Censuur toepassen? Dictator spelen? Wie bepaalt wat wel en wat niet doorgelaten wordt?

Welke grenzen hanteer je?

Dat is lastiger dan de software schrijven.
Hoe doen ze dat nu dan? Kun je niet gewoon het modereerbeleid van hier overnemen, blijkbaar werkt dat. Dan moet je wel mensen vinden die daadwerkelijk mod willen zijn, maar je hoeft je dan niet af te vragen of je dictator moet spelen etc.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
DarkPoe schreef:
17-06-2021 14:59
En niks ten nadele van mensen die uit een goed hart nu een nieuwe plek willen faciliteren, maar ik vertrouw in principe geen enkele hobbyende Viva-forummer met mijn persoonlijke gegevens...
Nou daar heb je ook nog een punt ja ..... :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Leuk! Of het levensvatbaar is zal gaandeweg blijken. Doelgroep is sowieso dynamisch denk ik, zal je overal blijven houden. Voor zover ik weet is er op deze schaal geen alternatief forum dus er zal genoeg vraag zijn :)
Alle reacties Link kopieren
Er zijn genoeg liefhebbers TO dus ik zou het gewoon gaan opzetten.
De privacy vind ik ook wel een belangrijk punt.
Susan schreef:
17-06-2021 15:21
Hoe doen ze dat nu dan? Kun je niet gewoon het modereerbeleid van hier overnemen, blijkbaar werkt dat. Dan moet je wel mensen vinden die daadwerkelijk mod willen zijn, maar je hoeft je dan niet af te vragen of je dictator moet spelen etc.

Het verschil is dat het forum wordt beheerd door professionele mensen onder contract, dan is er een hele andere dynamiek dan wanneer de boel bij elkaar wordt gevrijwilligd.
anoniem_64914d467ba52 wijzigde dit bericht op 17-06-2021 15:26
Reden: Werkweigerende hard returns fvck up my posts.
0.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
DarkPoe schreef:
17-06-2021 14:59
En niks ten nadele van mensen die uit een goed hart nu een nieuwe plek willen faciliteren, maar ik vertrouw in principe geen enkele hobbyende Viva-forummer met mijn persoonlijke gegevens...
Ik ben al jaren lid met een 10 minuten mailadres. Weinig privé-info te vinden via mijn account.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven