Is het eigenlijk normaal honden hier te laten plassen?
donderdag 15 januari 2026 om 11:20
Ik heb eigenlijk geen idee over de volgende kwestie; ik zit met mijn laptop aan de keukentafel te werken en zie het de hele dag door gebeuren, dus ik ben het me ineens af gaan vragen.
Ik woon in een heel normale woonwijk; als je onze straat doorgaat, kom je in gebied met een dijk en wat groen, in een deel van dat gebied mogen honden vrij rondlopen. Wat me dus opvalt, is dat baasjes ook steeds stilstaan bij het muurtje van onze voortuin en de hond ertegen laten plassen (er is een heg voor privacy in de voortuin, en voor die heg staat dus een klein, laag muurtje). Bij de identieke muurtjes van de buren zullen ze dat vast ook doen. Geen wereldprobleem (hondenpoep zou vervelender zijn, maar dat gebeurt gelukkig niet vaak), maar ik vraag het me dus wel af: is dat eigenlijk 'normaal', dat je je hond tegen zo'n muurtje laat plassen? Is het niet logischer dat je je een beetje bezwaard voelt om een hond zo dichtbij iemands huis te laten plassen? Of is dat echt heel gewoon?
Als kind had ik ook een hond, maar met hem konden we vanaf huis zo naar een sloot lopen, waar het beestje zijn behoefte kon doen. Ik kan me tegen voortuinmuurtjes plassen niet herinneren.
Ik woon in een heel normale woonwijk; als je onze straat doorgaat, kom je in gebied met een dijk en wat groen, in een deel van dat gebied mogen honden vrij rondlopen. Wat me dus opvalt, is dat baasjes ook steeds stilstaan bij het muurtje van onze voortuin en de hond ertegen laten plassen (er is een heg voor privacy in de voortuin, en voor die heg staat dus een klein, laag muurtje). Bij de identieke muurtjes van de buren zullen ze dat vast ook doen. Geen wereldprobleem (hondenpoep zou vervelender zijn, maar dat gebeurt gelukkig niet vaak), maar ik vraag het me dus wel af: is dat eigenlijk 'normaal', dat je je hond tegen zo'n muurtje laat plassen? Is het niet logischer dat je je een beetje bezwaard voelt om een hond zo dichtbij iemands huis te laten plassen? Of is dat echt heel gewoon?
Als kind had ik ook een hond, maar met hem konden we vanaf huis zo naar een sloot lopen, waar het beestje zijn behoefte kon doen. Ik kan me tegen voortuinmuurtjes plassen niet herinneren.
donderdag 15 januari 2026 om 11:30
donderdag 15 januari 2026 om 11:32
Normaal niet denk ik maar eerlijk?
Mijn hond heeft geen uit knopje. En hij heeft heupproblemen waardoor ik hem ook niet kan meeslepen.
En vaak komt dit doordat er veel geur al ligt van andere honden. Dan wil elke volgende hond ook zn geur achter laten.
Mijn hond heeft ook het idee dat als hij bladeren ziet hij denkt dat dat ook geldt als poepplek. Nou ruim ik poep sws overal op maar ik heb liever niet dat hij opeens op de stoep (op bladeren) gaat poepen maar soms gaat hij ineens zitten. En ook wel als bladeren onder een overhangend struikje van bewoners hangen.
Plassen ed probeer ik wel te voorkomen natuurlijk. Tegen schuttingen of hekjes ed zeg ik wel duidelijk nee, hekje. Maar ja. Het is niet altijd eenvoudig om het 100% te voorkomen
Mijn hond heeft geen uit knopje. En hij heeft heupproblemen waardoor ik hem ook niet kan meeslepen.
En vaak komt dit doordat er veel geur al ligt van andere honden. Dan wil elke volgende hond ook zn geur achter laten.
Mijn hond heeft ook het idee dat als hij bladeren ziet hij denkt dat dat ook geldt als poepplek. Nou ruim ik poep sws overal op maar ik heb liever niet dat hij opeens op de stoep (op bladeren) gaat poepen maar soms gaat hij ineens zitten. En ook wel als bladeren onder een overhangend struikje van bewoners hangen.
Plassen ed probeer ik wel te voorkomen natuurlijk. Tegen schuttingen of hekjes ed zeg ik wel duidelijk nee, hekje. Maar ja. Het is niet altijd eenvoudig om het 100% te voorkomen
donderdag 15 januari 2026 om 11:34
Dit vindt mijn hond ook een leuke hobby. Tegen velgen/ banden. Maar ik loop dus bij voorbaad niet dicht langs fietsen, autos e.d. want dit vind ik wel echt een grens te ver gaan.
donderdag 15 januari 2026 om 11:48
Ik begrijp je helemaal. Ik vind het asociaal om honden op andermans eigendommen te laten plassen. Ik heb zelf een hond en ik loop eerst met hem naar een stuk openbaar groen om zijn eerste behoeften te doen. Het is een reu die graag overal zijn geur achterlaat en je ziet duidelijk dat hij ruikt waar er al eerder geplast is als we langs voortuinen lopen. Hij wil daar dan ook tegenaan plassen, maar dat mag niet van mij, dus dan corrigeer ik daarop. Het is ook niet dat hij dan heel nodig moet plassen, maar puur zijn territorium wil afbakenen. Dit is prima te leren. Toen hij jong was nam ik hem al plassend mee naar een stuk waar hij wel mag plassen. Als hij eenmaal weer liep, dan stopte het plassen gewoon.
Nu is hij inmiddels 14 jaar en kan zijn behoeften slecht ophouden. Hij plast en poept regelmatig in huis ook. Dus nu rennen we zo snel als we kunnen naar het eerste stuk openbaar groen. En dan gebeurt het wel dat hij dat niet redt en dus op de stoep poept of plast. Nu ruim ik poep altijd al op en plas op de stoep is niet fijn, maar een minder groot probleem. Voor mij geen reden om hem dan maar in de voortuin van de buren te laten plassen. Het is wel een raar gezicht dat hij midden op straat zijn behoeften staat te doen, maar de meeste mensen snappen inmiddels dat hij heel erg oud en dement is.
Ik zie het inderdaad wel vaak gebeuren dat mensen hun hond tegen voortuinen aan laten plassen. Wij hadden vroeger een voortuin met hegje, waarbij de heg op de hoekpunten altijd dood ging van het vele plassen door honden. Ik kan me echt niet voorstellen dat mensen dat normaal vinden.
Nu is hij inmiddels 14 jaar en kan zijn behoeften slecht ophouden. Hij plast en poept regelmatig in huis ook. Dus nu rennen we zo snel als we kunnen naar het eerste stuk openbaar groen. En dan gebeurt het wel dat hij dat niet redt en dus op de stoep poept of plast. Nu ruim ik poep altijd al op en plas op de stoep is niet fijn, maar een minder groot probleem. Voor mij geen reden om hem dan maar in de voortuin van de buren te laten plassen. Het is wel een raar gezicht dat hij midden op straat zijn behoeften staat te doen, maar de meeste mensen snappen inmiddels dat hij heel erg oud en dement is.
Ik zie het inderdaad wel vaak gebeuren dat mensen hun hond tegen voortuinen aan laten plassen. Wij hadden vroeger een voortuin met hegje, waarbij de heg op de hoekpunten altijd dood ging van het vele plassen door honden. Ik kan me echt niet voorstellen dat mensen dat normaal vinden.
donderdag 15 januari 2026 om 11:49
*jaline schreef: ↑15-01-2026 11:32
Oh ja, dat is natuurlijk zo! Als er eenmaal gepiest is willen ze allemaal. En ik kan me trouwens ook voorstellen dat een hond geen uitknopje heeft hoor. Gewoon even benieuwd.
donderdag 15 januari 2026 om 11:51
Absoluut niet normaal wat mij betreft.
Onze hond is een reu en hij wil heel graag overal overheen plassen of druppelen, maar wij laten hem vast en zeker niet plassen tegen mensen hun muurtjes, heg, of andere afscheiding. Ook niet tegen auto's.
Dat kun je echt prima aanleren en je moet als baasje gewoon opletten. Niet gaan stilstaan of treuzelen op plekken waar je niet wilt dat de hond plast.
Ik heb misschien ook wel wat makkelijk praten, want woon vlakbij het bos. Wij moeten de straat uit, de weg oversteken en dan staan we in het bos. Hond plast niet voor we in het bos zijn en krijgt daar ook geen kans toe. Als je eerst een kwartier moet lopen, zal dat vast lastiger zijn. Maar ook dan is de kans klein dat er echt geen andere plek te vinden is dan mensen hun muur, heg of auto.
Onze hond is een reu en hij wil heel graag overal overheen plassen of druppelen, maar wij laten hem vast en zeker niet plassen tegen mensen hun muurtjes, heg, of andere afscheiding. Ook niet tegen auto's.
Dat kun je echt prima aanleren en je moet als baasje gewoon opletten. Niet gaan stilstaan of treuzelen op plekken waar je niet wilt dat de hond plast.
Ik heb misschien ook wel wat makkelijk praten, want woon vlakbij het bos. Wij moeten de straat uit, de weg oversteken en dan staan we in het bos. Hond plast niet voor we in het bos zijn en krijgt daar ook geen kans toe. Als je eerst een kwartier moet lopen, zal dat vast lastiger zijn. Maar ook dan is de kans klein dat er echt geen andere plek te vinden is dan mensen hun muur, heg of auto.
donderdag 15 januari 2026 om 11:55
Hier een hondenbezitter. Ik trek mijn hond altijd mee, als hij aanstalten maakt om het tegen iemands hek te doen. Nu gebeurt het bij jou regelmatig, dus er hangen nu allemaal luchtjes, dus elke volgende reu zal daar willen plassen. De drang is groot en soms heb je het net te laat in de gaten. Je kijkt tenslotte ook voor je tijdens het lopen. Als ik weet dat ergens zo'n aantrekkelijke plek is, loop ik er volgende keer met een grote boog omheen. Het is niet goed voor je muurtje, telkens op dezelfde plek, gaat toch uitbijten. Ik zou er even een emmer chloor overheen gooien, dan ben je ervan af. Voor je muurtje beter en de hondenbezitters zullen je dankbaar zijn.
Niet erg duurzaam advies, sorry.
donderdag 15 januari 2026 om 11:57
Ja, dat bedoel ik...even los van dat ik best begrijp dat er hoge nood kan zijn en je geurvlag uitzetten erg verleidelijk is, zou ik zelf toch wel een drempel voelen om mijn hond tegen het muurtje van een ander te laten plassen. En mensen staan er dan zo rustig bij, alsof het ze totaal niet deert, en dat verbaast me dan.Duufje schreef: ↑15-01-2026 11:51\
donderdag 15 januari 2026 om 11:59
is dat eigenlijk 'normaal', dat je je hond tegen zo'n muurtje laat plassen? Is het niet logischer dat je je een beetje bezwaard voelt om een hond zo dichtbij iemands huis te laten plassen?
Normaal in de zin dat het heel veel gebeurt: ja. Ik wil het zelf pertinent niet hebben dat mijn hond dat doet dus ik voorkom het gewoon. Het gaat mij dan niet om hoe dicht het bij iemands huis is, maar omdat andermans spullen niet ondergezeken hoeven/horen te worden, waar dan ook. Het stinkt, maar die spullen gaan er ook gewoon kapot van op de lange termijn.
*jaline schreef: ↑15-01-2026 11:32Normaal niet denk ik maar eerlijk?
Maar waarom dan niet zelf aan de kant van het hekje lopen, tussen het object en je hond in? Mijn hond weet dat ik het niet wil hebben, maar ja, die geurtjes en de drang om eroverheen te zeiken zijn toch wel heel sterk. Dus onderweg naar waar het wel mag wordt er niet gestopt en loop ik zelf aan de kant van de objecten (en wordt er dus ook niet gesnuffeld onderweg want dat is vragen om gezeik).
donderdag 15 januari 2026 om 11:59
Chloor zou ik niet doen, dan nodig je alle katten in de buurt uit om tegen je muurtje te komen sproeien.lattemachiato schreef: ↑15-01-2026 11:55Hier een hondenbezitter. Ik trek mijn hond altijd mee, als hij aanstalten maakt om het tegen iemands hek te doen. Nu gebeurt het bij jou regelmatig, dus er hangen nu allemaal luchtjes, dus elke volgende reu zal daar willen plassen. De drang is groot en soms heb je het net te laat in de gaten. Je kijkt tenslotte ook voor je tijdens het lopen. Als ik weet dat ergens zo'n aantrekkelijke plek is, loop ik er volgende keer met een grote boog omheen. Het is niet goed voor je muurtje, telkens op dezelfde plek, gaat toch uitbijten. Ik zou er even een emmer chloor overheen gooien, dan ben je ervan af. Voor je muurtje beter en de hondenbezitters zullen je dankbaar zijn.
donderdag 15 januari 2026 om 12:06
Hier ook zo plek en heb inmiddels verschillende meningen gehoord de afgelopen jaren. Gezondheid van beestje, dus kan er niks aan doen, verdiep je eens in hoe hond leeft (geuren), waar moet hij het anders doen
Wij lopen naar de wc pot toch. Dus als het beestje niet op a mag ga je toch naar b.
En als je hond los zelf kiest, dan aan de lijn en opvoeden. Ongelukjes kunnen gebeuren, maar de 4 hondeneigenaren in mijn kennissenkring vertelde mij dat het het baasje is en niet de hond. Veel mensen die de wijk doorgaan. Je kan rondje buitenaf bij gemeentegrond struiken, bomen.
Het raarst vond ik een hond in de speeltuin waar bordjes staan, en tegen het speeltoestel.
En toen ik de ramen stond te zemen kwam er een hondje aanrennen, ging bij de zijmuur van de buren plassen, baasje kwam snel daarna er aan gelopen " oeps, die moest nodig"
Ik ben echt een dierenvriend hoor, maar heb graag voor de mensen in de wijk het ook fijn en dat prima met hond aan de lijn en plasplekken van de huizen vandaan.
En vorige week hadden we een sneeuwpop voor het huis, paar uur later gele plekken erin
Vind dit toch wel vallen onder dat mensen niet aan elkaar denken.
Wij lopen naar de wc pot toch. Dus als het beestje niet op a mag ga je toch naar b.
En als je hond los zelf kiest, dan aan de lijn en opvoeden. Ongelukjes kunnen gebeuren, maar de 4 hondeneigenaren in mijn kennissenkring vertelde mij dat het het baasje is en niet de hond. Veel mensen die de wijk doorgaan. Je kan rondje buitenaf bij gemeentegrond struiken, bomen.
Het raarst vond ik een hond in de speeltuin waar bordjes staan, en tegen het speeltoestel.
En toen ik de ramen stond te zemen kwam er een hondje aanrennen, ging bij de zijmuur van de buren plassen, baasje kwam snel daarna er aan gelopen " oeps, die moest nodig"
Ik ben echt een dierenvriend hoor, maar heb graag voor de mensen in de wijk het ook fijn en dat prima met hond aan de lijn en plasplekken van de huizen vandaan.
En vorige week hadden we een sneeuwpop voor het huis, paar uur later gele plekken erin
Vind dit toch wel vallen onder dat mensen niet aan elkaar denken.
donderdag 15 januari 2026 om 12:11
Kan je niet aan de andere kant van de weg lopen dan?*jaline schreef: ↑15-01-2026 11:32Normaal niet denk ik maar eerlijk?
donderdag 15 januari 2026 om 12:25
Ik denk dat het ook ligt aan waar je woont. Hier zijn geen groenstroken of sloten en er is hooguit af en toe een verdwaalde boom.
Verder zijn er geen stoepen en voortuinen, dus ook al doet je hond het netjes op de weg, dan is het altijd eenlingen de buurt van een voordeur.
Dus laat het gegil over honden horen niet in een stad maar vast van start gaan…
Verder zijn er geen stoepen en voortuinen, dus ook al doet je hond het netjes op de weg, dan is het altijd eenlingen de buurt van een voordeur.
Look me in the eyes and tell me what you see.
donderdag 15 januari 2026 om 12:31
Wij hebben een open voortuin met grote plantenpotten erin. Er loopt hier zo’n simpele meid die haar hondjes echt onze tuin in laat lopen en laat zeiken tegen die potten.
Ach ze zijn toch maar van plastic antwoorden ze toen ik er wat van zei…
Ik overweeg nu zo’n irritante pieper.
Ik verzorg onze tuin netjes en zij maakt er ff een honden uitlaatplaats van
Ach ze zijn toch maar van plastic antwoorden ze toen ik er wat van zei…
Ik overweeg nu zo’n irritante pieper.
Ik verzorg onze tuin netjes en zij maakt er ff een honden uitlaatplaats van
donderdag 15 januari 2026 om 13:44
Het is, als je een beetje uitzoomt, sowieso best heel raar dat dieren met een huis zomaar op straat hun behoefte doen.
Waarom is er geen hondentoilet / plassen mensen ook niet allemaal in de goot of doen hun poep in een plastic zakje in de gemeentelijke afvalbak?
Waarom is er geen hondentoilet / plassen mensen ook niet allemaal in de goot of doen hun poep in een plastic zakje in de gemeentelijke afvalbak?
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
donderdag 15 januari 2026 om 13:46
Nyx• schreef: ↑15-01-2026 12:25Ik denk dat het ook ligt aan waar je woont. Hier zijn geen groenstroken of sloten en er is hooguit af en toe een verdwaalde boom.
Ik vind het dan eerder andersom, en dan nog meer voor de mens dan voor de hond: een stad hoort niet zonder groenstroken en bomen.
donderdag 15 januari 2026 om 13:52
Hangt er ook vanaf waar je woont in de stad. Ik kan me niet voorstellen dat er in Nederland steden zijn zonder bomen en groenstroken, maar er zijn in iedere stad wel plekken waar die bomen en groenstroken er niet of nauwelijks zijn in de buurt.
Bv. omdat je aan een drukke weg woont of op een industrieterrein.
Bv. omdat je aan een drukke weg woont of op een industrieterrein.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
donderdag 15 januari 2026 om 13:53
De Vinex-Wijken hebben er zat hoor. Maar niet iedereen woont in een vinexwijk
En om nu huizen te gaan slopen om voor iedereen snel bereikbaar groen aan te leggen….
Look me in the eyes and tell me what you see.
donderdag 15 januari 2026 om 14:11
Nou, nu je er zelf over begint...
Nee hoor, flauwigheid, het zou echt gek zijn als er geen honden meer waren in de stad en er zijn zat leuke honden met leuke baasjes. Maar ik denk wel dat hondeneigenaren het langzaamaan moeilijker zullen krijgen, want er zijn in dit dichtbevolkte land wel erg veel honden. Van de week was er een bericht dat honden vanaf de zomer niet meer in een bepaald bos mogen komen, want stikstof en gevoelige planten gaan ervan kapot. Baasjes over de zeik natuurlijk...
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in