Is het ok dat externen (delen van) dit forum bewaren?

22-06-2021 15:13 103 berichten
De afgelopen week zijn er meerdere initiatieven ondernomen om (delen van) dit forum te bewaren.
De Koninklijke Bibliotheek bijvoorbeeld: https://www.registerwebarchieven.nl/register/30611.
De way-backmachine heeft ook allerlei pagina's van het forum opgeslagen: https://web.archive.org/web/*/forum.viva.nl
Maar ook een forummer is een tool aan het maken om topics te bewaren (ik kan even niet meer vinden waar ik dat had gelezen, als iemand een linkje heeft graag)

Tot nu toe gold dit:
https://blog.iusmentis.com/2018/04/03/g ... iscussies/
Dit probleem werd bij invoering van de AVG al onderkend, en er staat dan ook bij het vergeetrecht dat het niet van toepassing is wanneer de verwerking (de publicatie dus) noodzakelijk is voor de uitoefening van het grondrecht van de uitingsvrijheid (artikel 17 lid 3 AVG). Daarmee kan een forumbeheerder dus in principe het weghalen van berichten voorkomen. Een profiel of registratie van een gebruiker valt buiten dat grondrecht en moet dus wél worden weggehaald op verzoek.

Op jouw verzoek moest je account geanonimiseerd worden. En dat deed de CM keurig.
Nu echter het forum stopt vervalt de publicatienoodzaak. DPG zet daarom op 2 augustus dit forum terecht op zwart.

Maar hoe zit het met de versie die bewaard is bij de KB en de waybackmachine? Of de topics die nu gedownload worden door verschillende mensen? Hoe verhoudt zich dat tot het recht op vergetelheid? En wat vind jij er van dat (delen van) dit forum elders op het internet blijven terug te lezen?
anoniem_405400 wijzigde dit bericht op 22-06-2021 16:50
Reden: link gefixt
1.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als het forum er nog was geweest was dat ook zo geweest, alleen dan helemaal onbekend van wie het dan is of wordt. Als Viva zou worden opgekocht door een multinational wie weet wat er dan met de info zou zijn gebeurd.
Mijn naw staat er niet bij dus ik vind het allemaal wel best. Eigenlijk wel fijn dat het niet verdwijnt.
Ze doen maar lekker
Eigenlijk dacht ik bij mij zelf toen ik het vanochtend voorbij zag komen zo van
Nu pas?
Het is wel een inkijk van een geschiedenis aan onderwerpen en hoe men er toen overdacht.
Met andere woorden ik heb er een dubbel gevoel over.
Ik vind het ergens niet prettig, ben best blij dat ik een paar weken geleden op anoniem ben gegaan. Aan de andere kant is mijn nick alleen maar mijn nick. Alleen medewerkers van dit forum zien aan welk e-mailadres het is gekoppeld. Op dit forum staat nergens mijn echte naam, noch mijn adres of telefoonnummer. Wat is dan het privacy-probleem?
Alle reacties Link kopieren
Dat wat bewaart wordt zijn alleen usernames en berichten, toch? Dus niks herleidbaars naar een persoon in principe. Daar mag je alles mee doen wat je wil in principe voor zover ik weet.
Alle reacties Link kopieren
Mij persoonlijk maakt het niet uit maar ik kan me heel goed voorstellen dat er mensen zijn die dit absoluut niet willen.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
Tsja, iedereen is anoniem hier, dus niet te herleiden naar jou als persoon. Ik heb er geen problemen mee iig.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben me er altijd bewust van geweest dat mijn nick en berichten in de openbaarheid zijn (en mogelijk blijven). Daarom ben ik een aantal keren van nick gewisseld en ben voorzichtig met het delen van privacygevoelige informatie.

Dat het forum (of delen daarvan) nu door anderen opgeslagen worden, maakt mij dus ook niet uit. Vind het anderzijds eigenlijk ook best mooi dat de erfenis van een unieke community als een soort historische naslag bewaard blijft.
De waarheid heeft het ook niet makkelijk de laatste tijd.
leuk thema

vb

ik heb sedert 2014 backups gemaakt van mijn eigen postings en communicatie op facebook van ruim 6 accounts, die stuk voor stuk door facebook werden verwijderd en disabled, en het is in totaal nu ruim 12.000 pagina's in mijn wfor2XXX data archief. En het is mijn intellectueel eigendom nu, en ik mag het vrij verkopen als ik dat wil, ik schreef het zelf en auteursrecht over zelf geschreven teksten op internet ontstaat automatisch.

teksten van DERDEN zijn dus niet mijn intellectueel eigendom, en die zou ik niet mogen verkopen, wnat dat valt onder citaat recht denk ik.

Onduidelijk is wat er geldt voor teksten op Viva forum na deleten, op naam van onbekenden, nicknames??? geen plaats, land, leeftijd, echte naam bekend, hoe zit dit nou qua auteursrecht en citaten recht???

juristen moeten dit maar uitleggen
Alle reacties Link kopieren
Ik had liever gehad van niet. Ik heb erg veel gedeeld hier en de stukken over mezelf maken dan niet zo veel uit maar ik heb ook wel eens over familieleden geschreven. Regelmatig heb ik overwogen eens goed te gaan zitten en ál mijn posts te verwijderen maar dat zou denk ik een paar dagen werk zijn.

Daarom was ik wel blij dat alles (voor zover mogelijk) weg zou zijn.

Den paar topics die ik van een ander forum ooit bewaard heb... ik kijk er wel eens naar terug maar vaker dan 1 a 2 keer per jaar is het niet.

Bij zo'n bibliotheek he... moet ik me dan voorstellen dat het in een soort archief zit en dat een enkele verzamelaar of onderzoeker er nog eens een blik in kan werpen? Of wordt het heel makkelijk inzichtelijk?
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Wieroe schreef:
22-06-2021 15:26
Onduidelijk is wat er geldt voor teksten op Viva forum na deleten, op naam van onbekenden, nicknames??? geen plaats, land, leeftijd, echte naam bekend, hoe zit dit nou qua auteursrecht en citaten recht???

juristen moeten dit maar uitleggen
Volgens mij is alles wat je op Viva schreef eigendom van Sanoma. Dat is nu al zo. Of je naam etc erbij staat maakt daarvoor ook niet uit.
Je kunt méér.
ik vind het belachelijk, maar had ook weer graag dat mijn naam nog stond bij alle berichten nadat ik was geanonimiseerd.
kunnen ze dan ook heel je berichtengeschiedenis bekijken via het loepje?

en dan ga je straks verder op een ander forum en zodra ze weten wie jij was krijg je alles weer naar je kop gesmeten wat je ooit hebt geschreven. zo zijn mensen.
leuk, ik hou van mensen.
doornroosje9 schreef:
22-06-2021 15:25
Tsja, iedereen is anoniem hier, dus niet te herleiden naar jou als persoon. Ik heb er geen problemen mee iig.
sommige mensen denken idd anoniem te zijn
Alle reacties Link kopieren
Lastig. Voor mijn berichten maakt het me niet uit.
Er zijn forummers die bepaalde topics graag bewaard zien, bijvoorbeeld omdat ze die zelf openden en het als soort dagboek kan zijn. Dat lijkt me redelijk om dat toe te staan, dat die forummer dat heeft. En er zijn zat van zulke topics.
Maar dat hoeft niet openbaar wat mij betreft.
Moon-Alisa schreef:
22-06-2021 15:29
Volgens mij is alles wat je op Viva schreef eigendom van Sanoma. Dat is nu al zo. Of je naam etc erbij staat maakt daarvoor ook niet uit.
Dat zie je bij aanmelden ook staan.
Alle reacties Link kopieren
Dat loepje... ja...

Blijft het idd bewaard als een soort van screenshots of werken de functionaliteiten ook nog?

Anders heb ik nog 6 weken om toch de boel leeg te halen...
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Moon-Alisa schreef:
22-06-2021 15:36
Dat loepje... ja...

Blijft het idd bewaard als een soort van screenshots of werken de functionaliteiten ook nog?

Anders heb ik nog 6 weken om toch de boel leeg te halen...
Hoe bedoel je? Op elke pagina kan je op afdrukken klikken en dan opslaan wat afgedrukt zou worden.
Alle reacties Link kopieren
fluim schreef:
22-06-2021 15:31
sommige mensen denken idd anoniem te zijn
Ik zou het ook niet erg vinden om niet anoniem te zijn, maar snap zeker dat de meesten dat niet willen. Ik heb nooit heel gevoelige informatie gedeeld.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Moon-Alisa schreef:
22-06-2021 15:36
Dat loepje... ja...

Blijft het idd bewaard als een soort van screenshots of werken de functionaliteiten ook nog?

Anders heb ik nog 6 weken om toch de boel leeg te halen...
Nee joh! Gewoon de teksten.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een prima initiatief van de KB omdat het een heel goed tijdsbeeld geeft, voor onderzoekers erg interessant.
Tegelijk vind ik het vreemd dat ons hier geen toestemming voor gevraagd is, zodat mensen die dit niet wilden eerst op anoniem konden gaan.
Mij maakt het niet zoveel uit, ik heb meestal goed opgelet niet teveel herkenbare details op te schrijven.
Ik kan me voorstellen dat het erg vervelend is als je dat niet hebt gedaan, of niet regelmatig op anoniem bent gegaan.

Van het archief van de KB hebben we niet veel te vrezen denk ik, maar mensen die voor privégebruik hele topics downloaden, erg vervelend.
Niets aan te doen alleen, dat konden ze al jaren.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 22-06-2021 15:48
Reden: oei
0.89% gewijzigd
nounou
fluim schreef:
22-06-2021 15:30
ik vind het belachelijk, maar had ook weer graag dat mijn naam nog stond bij alle berichten nadat ik was geanonimiseerd.
kunnen ze dan ook heel je berichtengeschiedenis bekijken via het loepje?

en dan ga je straks verder op een ander forum en zodra ze weten wie jij was krijg je alles weer naar je kop gesmeten wat je ooit hebt geschreven. zo zijn mensen.
leuk, ik hou van mensen.
waard.... gasten....
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
22-06-2021 15:39
Ik vind het een prima initiatief van de KB omdat het een heel goed tijdsbeeld geeft, voor onderzoekers erg interessant.
Tegelijk vind ik het vreemd dat ons hier geen toestemming voor gevraagd is, zodat mensen die dit niet wilden eerst op anoniem konden gaan.
Mij maakt het niet zoveel uit, ik heb meestal goed opgelet niet teveel herkenbare details op te schrijven.
Ik kan me voorstellen dat het erg vervelend is als je dat niet hebt gedaan, of niet regelmatig op anoniem bent gegaan.

Van het archief van het KB hebben we niet veel te vrezen denk ik, maar mensen die voor privégebruik hele topics downloaden, erg vervelend.
Niets aan te doen alleen, dat konden ze al jaren.
Ja dat laatste is zeker waar maar waarom doen mensen dat denk ik dan.
Uiteraard begrijp ik de mensen die een topic van zichzelf willen bewaren maar verder?
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Moon-Alisa schreef:
22-06-2021 15:27
Bij zo'n bibliotheek he... moet ik me dan voorstellen dat het in een soort archief zit en dat een enkele verzamelaar of onderzoeker er nog eens een blik in kan werpen? Of wordt het heel makkelijk inzichtelijk?
Wat ik van https://www.registerwebarchieven.nl/faq begrijp is het alleen via de bibliotheek in te zien.

Bij ..wayback.. doet het loepje het niet want je kunt niet inloggen.

(de derde link uit OP doet het niet)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven