Jopopinoloukico

23-03-2024 17:43 156 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn moeder en mijn zusje zijn overleden, en mijn vriendinnen en dochters kennen dit niet.
En toen ik gister bij het afgieten van de aardappels dacht 'als ze maar niet in de gootsteen vallen' vroeg ik me af, zijn er eigenlijk nog mensen die Joop kennen?
En net als ik fan waren en altijd blijven?
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh god en dat Leo zo boos werd!

Ik ga Yas even roepen hoor.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, natuurlijk!!!
You want me. You need me. You can't live without me. And you know it. You just don't know you know it.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eigenlijk was die Leo best een male chauvinist pig, maar Joop was er blij mee :lol:
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hahaaa wat fijn, herkenning.
Ja Leo was eigenlijk heel erg! Hij noemde Joop ook kindje. Kees patroniseert Pop ook volledig hoewel Pop 10x zo slim is :)
Maar ze zijn er inderdaad blij mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, ook gelezen. Mijn zus kreeg het van mijn oma, en ik las het weer van haar. Nu zeker 45 jaar geleden. Oma moet het 110 jaar geleden hebben gelezen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren Quote
De boeken zijn rond 1920 verschenen dus inderdaad dik 100 jaar terug.
Ik las ze als meisje in de jaren '80 (en vele malen daarna) ook via mijn moeder.
Letterlijk stuk gelezen. Ken nog hele stukken uit mijn hoofd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Miafiglia schreef:
23-03-2024 18:07
De boeken zijn rond 1920 verschenen dus inderdaad dik 100 jaar terug.
Ik las ze als meisje in de jaren '80 (en vele malen daarna) ook via mijn moeder.
Letterlijk stuk gelezen. Ken nog hele stukken uit mijn hoofd.
Ik heb ze pas in de jaren negentig ontdekt, toen ik een passie ontwikkelde voor overjarige meisjesboeken. Lies en Loek vond ik ook fantastisch :love:
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
Miafiglia schreef:
23-03-2024 18:02
Hahaaa wat fijn, herkenning.
Ja Leo was eigenlijk heel erg! Hij noemde Joop ook kindje. Kees patroniseert Pop ook volledig hoewel Pop 10x zo slim is :)
Maar ze zijn er inderdaad blij mee.
Het verschil was dat Pop dat door had, en er een beetje ironisch over kon doen. Joop deed nooit ironisch over Leo, ze zag hem alleen maar naar de ogen.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
23-03-2024 18:11
Het verschil was dat Pop dat door had, en er een beetje ironisch over kon doen. Joop deed nooit ironisch over Leo, ze zag hem alleen maar naar de ogen.
Klopt! Ze keek huizenhoog tegen Leo (en zijn pipa) op
Alle reacties Link kopieren Quote
Omg yes!!! Altijd als ik aardappelen afgiet denk ik aan Leo! Maar ik denk ook: hoe kon hij dat proeven?
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik sloeg gelijk aan op de topic titel ;-D .
Boek van m’n moeder te lezen gekregen toen ik een keer ziek was. Ik was toen 12. Heerlijk leesvoer. Laatst nog eens uit de kast gehaald, het komt nu wel anders over bij me :-D
Alle reacties Link kopieren Quote
Pingu schreef:
23-03-2024 18:32
Omg yes!!! Altijd als ik aardappelen afgiet denk ik aan Leo! Maar ik denk ook: hoe kon hij dat proeven?
Ik laat ze altijd door man afgieten. Ook geen gezeur. Was op zich ook goede tip voor de beste Leo geweest.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jaren geleden nog eens herlezen, de eerste keer zal zo'n 55 jaar geleden zijn. En bij het herlezen viel me op dat het nog z goed leesbaar is. Oke de "bakvissen" van tegenwoordig zullen echt niet snappen hoe er toen tegen vaders werd opgekeken en zeker niet hoe er naar jongens en latere echtgenoten werd gekeken, maar de schrijfstijl is prima. Ik heb in de tijd dat ik dit boek herlas ook n ander boek dat ik op dezelfde leeftijd las, uit de kast getrokken om nog eens te herlezen. Dat heb ik halverwege het eerste hoofdstuk al weggedaan. Niet door te komen, traag, vol uitweidingen , en dat boek was zeker 40 jaar na Joop geschreven denk ik
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren Quote
Pingu schreef:
23-03-2024 18:32
Omg yes!!! Altijd als ik aardappelen afgiet denk ik aan Leo! Maar ik denk ook: hoe kon hij dat proeven?
Dat zegt mij dus niets meer, dus herinner me even ;)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
23-03-2024 18:11
Het verschil was dat Pop dat door had, en er een beetje ironisch over kon doen. Joop deed nooit ironisch over Leo, ze zag hem alleen maar naar de ogen.
Laconiekerig. Pop deed altijd laconiekerig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Uiteraard ook gelezen.
Maar (ook uiteraard) niet zo lyrisch.
Leuk tijdsbeeld, maar kromme tenen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Pingu schreef:
23-03-2024 18:32
Omg yes!!! Altijd als ik aardappelen afgiet denk ik aan Leo! Maar ik denk ook: hoe kon hij dat proeven?
Ik denk dat ze toen geen rvs gootsteen hadden. Maar iets war je kon proeven?
Alle reacties Link kopieren Quote
nlies schreef:
23-03-2024 18:45
Dat zegt mij dus niets meer, dus herinner me even ;)
Pop en Kees komen eten bij Joop en Leo, een van de eerste dinertjes in het getrouwde leven. Ze laat de aardappelen in de gootsteen vallen maar spoelt ze snel af en serveert ze. Maar Leo heeft het meteen door (inderdaad HOE DAN) en weigert verder te eten. Pop neemt het voor Joop op maar Kees natuurlijk niet. Hun eerste echtelijke ruzie hahaha.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vond het altijd zo wonderlijk dat Leo kon proeven dat de aardappelen bij het afgieten in de gootsteen waren gevallen. (in die vieze gootsteen?' 'Ik weet niet of onze gootsteen viezer is dan bij anderen')
Alle reacties Link kopieren Quote
nlies schreef:
23-03-2024 18:44
Jaren geleden nog eens herlezen, de eerste keer zal zo'n 55 jaar geleden zijn. En bij het herlezen viel me op dat het nog z goed leesbaar is. Oke de "bakvissen" van tegenwoordig zullen echt niet snappen hoe er toen tegen vaders werd opgekeken en zeker niet hoe er naar jongens en latere echtgenoten werd gekeken, maar de schrijfstijl is prima. Ik heb in de tijd dat ik dit boek herlas ook n ander boek dat ik op dezelfde leeftijd las, uit de kast getrokken om nog eens te herlezen. Dat heb ik halverwege het eerste hoofdstuk al weggedaan. Niet door te komen, traag, vol uitweidingen , en dat boek was zeker 40 jaar na Joop geschreven denk ik
Ja, het is niet tijdloos qua onderwerp maar wel zeker qua stijl.
Alle reacties Link kopieren Quote
Snuisterijtje schreef:
23-03-2024 18:50
Ik vond het altijd zo wonderlijk dat Leo kon proeven dat de aardappelen bij het afgieten in de gootsteen waren gevallen. (in die vieze gootsteen?' 'Ik weet niet of onze gootsteen viezer is dan bij anderen')
Haha jullie zijn snel.
Alle reacties Link kopieren Quote
nlies schreef:
23-03-2024 18:45
Dat zegt mij dus niets meer, dus herinner me even ;)
De dienstmeid (heette ze Hilda) had bij het afgieten de aardappels in de gootsteen laten vallen.
Joop zei: “uil!” (Als ik me goed herinner) en deed de aardappels weer terug in de pan.
Toen Leo erachter kwam legde hij zijn bestek neer en zei: “dank je Joop, dan zal ik niet meer eten.” Of woorden van gelijke strekking.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hillegonda!
Alle reacties Link kopieren Quote
Miafiglia schreef:
23-03-2024 18:54
Hillegonda!
Ja die!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven