Kat is ziek

30-05-2020 22:00 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi!

Mijn kat is woensdag na het naar buiten gaan geschrokken binnen komen rennen. Ik zag dat ze ergens lichtjes bloedde na wat druppels op de grond. Ik heb een afspraak gemaakt bij de dierenarts, zij heeft haar grondig onderzocht. Ze kon niets vinden, maar gaf wel een antibioticaprikje en pijnstillers. Mijn kat liep wat moeilijk en wanneer ik haar probeerde op te tillen blies ze, wat ze normaal nooit doet.

Nu is het zaterdag, en ik merk dat de kat niet beter wordt. Ze eet wel wat nat voer, en brokjes nadat daar wat mousse van zalm overheen zat (anders niet). Drinken doet ze niet, dus ik heb haar wat pipetjes met water gegeven, zodat ze wel wat vocht binnenkrijgt. Na zelf onderzoeken, kwam ik een wondje tegen (klein), met een korstje. Ik kan niet goed voelen of hier een abces onder zit, maar ik heb voor de zekerheid het korstje eraf gehaald en de wond schoongemaakt. Ik zag geen pus.

Ik ben erg ongerust. Ze is lusteloos, ligt op de bank en loopt heel moeizaam (als ze al een keer loopt). Ze tilt haar pootje half op als ze loopt.. Ik ben al van plan (als dit zo blijft), a.s. dinsdag weer de dierenarts te bellen. Wat denken jullie?
anoniem_332929 wijzigde dit bericht op 30-05-2020 22:03
Reden: Aanvulling
1.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zeker bellen! Je kent je beestje als geen ander en je gevoel zegt je dat het niet klopt. Wellicht heeft ze wel erg hoge koorts. Ik zou zelfs de spoedlijn bellen. Nu!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou naar de DA gaan en dan zelfs misschien niet eens wachten tot dinsdag want dit klinkt niet goed.. Niemand weet wat er met de kat is gebeurd toen die is weggelopen, in het ergste geval is die bijvoorbeeld aangereden of heeft die een klap gehad en is er iets inwendigs aan de hand...

Wel bijzonder dat de DA dit niet heeft opgemerkt. Jouw kat is duidelijk echt niet lekker.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt je kat toch door dierenarts laten checken, dus ik denk niet dat je zelf nog je kat moet onderzoeken.
Wacht nog even af tot dinsdag, dat duurt nog 3 dagen.
Probeer haar beetje lactosemelk of kattenmelk te geven.
en laat haar verder met rust.
Katten voelen het als je je stress gaat lopen maken!
Alle reacties Link kopieren
AngelEyes0192 schreef:
30-05-2020 22:04
Zeker bellen! Je kent je beestje als geen ander en je gevoel zegt je dat het niet klopt. Wellicht heeft ze wel erg hoge koorts. Ik zou zelfs de spoedlijn bellen. Nu!
Ik ben in overleg nu thuis om dit te doen inderdaad. Bedankt voor je reactie.
Alle reacties Link kopieren
Alice2706 schreef:
30-05-2020 22:06
Ik zou naar de DA gaan en dan zelfs misschien niet eens wachten tot dinsdag want dit klinkt niet goed.. Niemand weet wat er met de kat is gebeurd toen die is weggelopen, in het ergste geval is die bijvoorbeeld aangereden of heeft die een klap gehad en is er iets inwendigs aan de hand...

Wel bijzonder dat de DA dit niet heeft opgemerkt. Jouw kat is duidelijk echt niet lekker.
De dierenarts heeft haar wel goed nagekeken en koorts gemeten, ze kon niets vinden. Ik heb zelf nu het wondje gevonden, maar ik kan niet goed voelen of hier een abces onder zit. Koorts is gemeten bij de DA, maar daar had ze geen koorts.
Alle reacties Link kopieren
kerst schreef:
30-05-2020 22:06
Je hebt je kat toch door dierenarts laten checken, dus ik denk niet dat je zelf nog je kat moet onderzoeken.
Wacht nog even af tot dinsdag, dat duurt nog 3 dagen.
Probeer haar beetje lactosemelk of kattenmelk te geven.
en laat haar verder met rust.
Katten voelen het als je je stress gaat lopen maken!

Als de kat duidelijk niet lekker blijft, natuurlijk onderzoek je dan ook zelf. Een dierenarts kan ook iets over het hoofd zien. En ik zou zeker niet tot dinsdag wachten als de kat zo overduidelijk niet OK is, en nu meteen de weekenddienst bellen.
Alle reacties Link kopieren
kerst schreef:
30-05-2020 22:06
Je hebt je kat toch door dierenarts laten checken, dus ik denk niet dat je zelf nog je kat moet onderzoeken.
Wacht nog even af tot dinsdag, dat duurt nog 3 dagen.
Probeer haar beetje lactosemelk of kattenmelk te geven.
en laat haar verder met rust.
Katten voelen het als je je stress gaat lopen maken!
Klopt, maar toch zie ik ondanks de pijnstillers die ik haar geef geen verbetering. Ik heb haar inderdaad melk gegeven, ze ligt nu op de bank.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon even bellen voor advies. Dan hoor je vanzelf of je langs moet komen.
Sterkte, hopelijk knapt beestje gauw op! :cat:
Dinsdag pas? Nu of anders morgen als het niet opknapt
Alle reacties Link kopieren
Unicorn1992 schreef:
30-05-2020 22:10
De dierenarts heeft haar wel goed nagekeken en koorts gemeten, ze kon niets vinden. Ik heb zelf nu het wondje gevonden, maar ik kan niet goed voelen of hier een abces onder zit. Koorts is gemeten bij de DA, maar daar had ze geen koorts.
Dat er geen koort is, is een goed teken! Maar wilt natuurlijk niet veel zeggen.. Het feit dat het beestje gaat blazen bij het oppakken is opmerkelijk, heeft de DA hier iets over gezegd? Anders dit nu bij vermelden en ook natuurlijk het feit dat die niet drinkt en niet goed eet.

Wanneer wij in de kliniek een kat hadden die zich zo gedroeg, was het altijd wel een alarmbelletje. En werd er altijd wel verder onderzoek gedaan.
alice2706 wijzigde dit bericht op 30-05-2020 22:16
3.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als ze niet drinkt, zeker bellen. Het is ook warm de komende dagen dus geen risico mee lopen.

Je kan ook zelf anaal de temperatuur meten, 38 graden is normaal.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Katten laten doorgaans niet merken dat ze zich niet lekker voelen. Aangezien; je beestje zich duidelijk niet goed voelt, zou ik nu de dierenarts bellen en aangeven dat je je zorgen maakt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even overlegd, ze eet het natvoer wel en drinkt de melk. De ademhaling is goed, ze kruipt ook niet weg en komt wel naast me liggen op de bank. Toch vertrouw ik het niet. Ik denk dat ik de nacht afwacht en als ze morgen nog steeds zo is naar de dierenarts ga.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden ook zo iets toen zat er een heelgroot abces onder het wondje. Poes was heel ziek. Ab gehad, pijnstilling, wond opengemaakt, ze is echt een poos ziek geweest. Ik zou de dierenarts bellen.
TO zolang de kat eet en drinkt kun je tot dinsdag wachten (en een beetje met rust laten) maar een kat die niet eet en drinkt is foute boel, dat kan echt niet wachten.. .

Even overleggen met de spoeddierenarts is een goed idee...
Alle reacties Link kopieren
Unicorn1992 schreef:
30-05-2020 22:17
Ik heb even overlegd, ze eet het natvoer wel en drinkt de melk. De ademhaling is goed, ze kruipt ook niet weg en komt wel naast me liggen op de bank. Toch vertrouw ik het niet. Ik denk dat ik de nacht afwacht en als ze morgen nog steeds zo is naar de dierenarts ga.
Fijn dat ze toch wat eet. Hopelijk voelt ze zich gauw goed!
Alle reacties Link kopieren
Dat ze niet drinkt kan heel ernstig zijn, dan krijgt ze geen vocht binnen (gelukkig heb je haar wel wat pipetjes kunnen geven).

Mijn moeder wilde met de kat ook niet naar de dierenarts, omdat dat 'duurder is in het weekend'. Ze wilde tot maandag wachten. Gelukkig had ze gebeld en bleek het op zaterdag maar 5 euro duurder te zijn, dus is ze toch gegaan. De kat bleek hele hoge koorts en een ernstig vochttekort te hebben (ze had al een paar dagen niet meer gedronken). Ze was doodgegaan als ze tot maandag had gewacht.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Alice2706 schreef:
30-05-2020 22:15
Dat er geen koort is, is een goed teken!
Dat er bij de dierenarts geen koorts was, wil niet zeggen dat de kat nu geen koorts heeft. Een ontsteking heeft soms ook even nodig om zich te ontwikkelen.
Alle reacties Link kopieren
Hi allen!

Ik heb de dierenarts gebeld en alles goed verwoord. Gezien ze wel eet en drinkt is het voor nu goed om tot dinsdag te wachten, gezien ik ook geen abces voel of zie. Mocht dat in de tussentijd tot dinsdag veranderen, ga ik natuurlijk direct naar de DA. De pijn die ze heeft kan ook aan de spieren liggen achter. Wel enorm bedankt voor het meedenken!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou je kat sowieso de komende dagen binnen houden. Mijn kat heeft 1x gevochten. Hij lag in onze tuin in het gras (onze kat kan ook niet uit de tuin) en werd ineens aangevallen door een vreemde kat en hebben flink gevochten. Het is al niet de jongste meer en hij is er echt van van slag geweest. Liep de eerste drie dagen ook een beetje mank en ben daar toen voor naar de dierenarts gegaan. Het was een soort van verstuiking. Pijnstillers meegekregen en twee dagen later was hij zga opgeknapt. Alleen hij was echt nog een tijdje van slag. Hij zat liever binnen en was erg op hoede. Het kan dus best dat je kat ook van zoiets moet bijkomen.
Alle reacties Link kopieren
Sjiraf schreef:
30-05-2020 22:26
Ik zou je kat sowieso de komende dagen binnen houden. Mijn kat heeft 1x gevochten. Hij lag in onze tuin in het gras (onze kat kan ook niet uit de tuin) en werd ineens aangevallen door een vreemde kat en hebben flink gevochten. Het is al niet de jongste meer en hij is er echt van van slag geweest. Liep de eerste drie dagen ook een beetje mank en ben daar toen voor naar de dierenarts gegaan. Het was een soort van verstuiking. Pijnstillers meegekregen en twee dagen later was hij zga opgeknapt. Alleen hij was echt nog een tijdje van slag. Hij zat liever binnen en was erg op hoede. Het kan dus best dat je kat ook van zoiets moet bijkomen.
Ze blijft inderdaad sowieso binnen! Ik dacht ook aan iets van verstuiking, maar ik heb wel een wondje gevonden (maar geen abces). Ik denk wel dat de kat moet bijkomen, maar merk ook dat ze pijn heeft. De dierenarts heb ik net aan de telefoon gehad, hij geeft aan dat je een abces wel echt moet kunnen zien en/of voelen. De pijn die ze heeft kan heel goed aan de spieren liggen. Ze eet het natvoer wel, de mousse met brokjes en drinkt melk. Water geef ik haar door de pipetjes. Ik hoop dat ze wat opknapt nog, maar als ik geen verbetering merk, ga ik sowieso dinsdag wel naar de dierenarts.
Alle reacties Link kopieren
OohBoy schreef:
30-05-2020 22:11
Gewoon even bellen voor advies. Dan hoor je vanzelf of je langs moet komen.
Sterkte, hopelijk knapt beestje gauw op! :cat:
Yes ik heb gebeld! Dankje, ik hoop het zelf ook! Echt naar om haar zo te zien...
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
30-05-2020 22:14
Dinsdag pas? Nu of anders morgen als het niet opknapt
Ik heb even gebeld met de spoeddienst! De dierenarts geeft aan dat het wachten geen kwaad kan, tenzij ik een abces zie of voel binnen nu en dinsdag, ook omdat ze nog wel eet en drinkt.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
30-05-2020 22:15
Als ze niet drinkt, zeker bellen. Het is ook warm de komende dagen dus geen risico mee lopen.

Je kan ook zelf anaal de temperatuur meten, 38 graden is normaal.
Ze drinkt melk en ik geef haar pipetjes met water!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven