Kattenluikje faal

05-12-2019 12:11 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hebben een lieve kater van 10 die de hele dag door naar binnen en dan weer naar buiten wil, en vice versa.
Omdat ik er geen dagtaak aan wil hebben om die deur open en dicht te doen heeft hij nou een kattenluikje gekregen. Maar wat een toestand is dit geworden. Hij weigert er gebruik van te maken. Als ik 'm open hou en aanmoedig wil hij er soms nog wel voorzichtig doorheen, onder half protest, maar verder doet hij vooral alsof dat hele luikje niet bestaat.
Lekkere hapjes hebben we al geprobeerd maar dat hielp niks.
Het ding zit er nu zo'n 3 maanden,
is er een kans dat hij het door gaat krijgen? Of heb ik voor niks mijn achterdeur vernield?
Alle reacties Link kopieren
Sommige katten snappen zoiets volgens mij niet of willen het niet snappen. Wij hadden ook zoiets raars: klapdeuren in de kamer en onze minikitten van 7 weken duwde ze gewoon open en ging er doorheen. Sinds ze volwassen afmetingen heeft, blijft ze altijd net zo lang zitten en krabben tot wij die deur open doen, terwijl ze het nu helemáál makkelijk zelf kan.

Overigens wil ik geen kattenluik. Ik wil niet dat onze kat met vieze poten en misschien wel muizen of ander ongedierte zomaar naar binnen banjert en bijvoorbeeld op de bank springt. Ik doe liever tig keer de deur open en dicht. Een kennis van mij heeft katten die zelf naar binnen en buiten kunnen en zij vindt regelmatig dode beesten op de raarste plekken. Bleeegh.
pamelacourson wijzigde dit bericht op 05-12-2019 14:14
10.54% gewijzigd
SjaanRoeispaan schreef:
05-12-2019 12:34
Er doorheen proppen tot hij het snapt.

Zo deed ik het ook :proud:
Alle reacties Link kopieren
Sorry hoor maar wat een domme kat heb jij To :proud:
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
Portishead schreef:
05-12-2019 12:11
We hebben een lieve kater van 10 die de hele dag door naar binnen en dan weer naar buiten wil, en vice versa.
Omdat ik er geen dagtaak aan wil hebben om die deur open en dicht te doen heeft hij nou een kattenluikje gekregen. Maar wat een toestand is dit geworden. Hij weigert er gebruik van te maken. Als ik 'm open hou en aanmoedig wil hij er soms nog wel voorzichtig doorheen, onder half protest, maar verder doet hij vooral alsof dat hele luikje niet bestaat.
Lekkere hapjes hebben we al geprobeerd maar dat hielp niks.
Het ding zit er nu zo'n 3 maanden,
is er een kans dat hij het door gaat krijgen? Of heb ik voor niks mijn achterdeur vernield?

Hier precies hetzelfde maar dan niet met een luikje maar met een deur die op een kier staat.. Hoogheid wacht liever 10 min om door ons de kamerdeur open te doen. De deur gaat automatisch op een kier staan. Hoogheid is prima in staat om de deur te openen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een kat van bijna 3 die het kattenluik nog steeds niet snapt :facepalm: uiteindelijk het luikje maar weggehaald zodat het altijd open is.
Ze kan het wel als ik met een doosje snoepjes ga rammelen aan de andere kant, dus misschien is dat een idee voor het oefenen? En dan maar hopen dat ie het op een gegeven moment uit zichzelf doet (in tegenstelling tot die van mij :bonk: )
Alle reacties Link kopieren
Ik lees de hele tijd 'fataal' in plaats van 'faal', :facepalm: :proud:
Wat ik me trouwens altijd afvraag als niet-kattenbezitter, maar komt er dan weleens een vreemde kat door zo’n luikje?

Dit, omdat wij thuis nooit tuindeuren open mochten laten staan omdat er weleens buurtkatten binnen zijn gekomen en mijn moeder werkelijk doodsbang is voor katten.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
05-12-2019 15:01
Wat ik me trouwens altijd afvraag als niet-kattenbezitter, maar komt er dan weleens een vreemde kat door zo’n luikje?

Dit, omdat wij thuis nooit tuindeuren open mochten laten staan omdat er weleens buurtkatten binnen zijn gekomen en mijn moeder werkelijk doodsbang is voor katten.

Wij hebben een luikje met een chiplezer, want ik had daar ook geen zin in.
Je moet niet alles geloven wat je denkt
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
05-12-2019 15:01
Wat ik me trouwens altijd afvraag als niet-kattenbezitter, maar komt er dan weleens een vreemde kat door zo’n luikje?

Dit, omdat wij thuis nooit tuindeuren open mochten laten staan omdat er weleens buurtkatten binnen zijn gekomen en mijn moeder werkelijk doodsbang is voor katten.

Check.
Kattenluik op chip dus. De batterijen zijn leeg, maar de buurkatten weten inmiddels dat ze er niet door kunnen (nouja, konden dus).
.
botanietje schreef:
05-12-2019 15:07
Wij hebben een luikje met een chiplezer, want ik had daar ook geen zin in.
Oh, ik wist niet dat dat bestond!
Ik durfde dit topic niet zo goed te openen, want ik las steeds maar weer 'kattenluikje fataal'. Blij te lezen dat het erg meevalt allemaal.
Alle reacties Link kopieren
-Simone- schreef:
05-12-2019 14:52
Ik lees de hele tijd 'fataal' in plaats van 'faal', :facepalm: :proud:
Blij dat ik niet de enige ben 😁

On topic: zelf doe ik de deur altijd open voor de kat, geen luikje dus. Mijn broer heeft aan de buitenkant een bierkrat onder het deurtje staan, daar is het luikje dus altijd open..(en zitten de buurkatten ook binnen) wij zullen wel domme katten hebben ofzo 😂
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Bij ons komt de buurkat wel eens langs!.
In onze oude schuurdeur zat een kattenluikje, 's nachts een schuifje ervoor zodat onze poezen er niet uit konden en geen vreemde katten naar binnen.
Ze hadden binnen een dag door hoe het werkte. Alleen was ik een keer vergeten het schuifje eruit te halen 's morgens en poes door de deur naar buiten gedaan. Gaat het toch gieten even later en zie ik poes met een rotgang naar de deur rennen en KLOENK vol tegen het schuifje lopen :facepalm:
Vanaf die tijd ging ze eerst met haar poot hengelen of het luikje toch echt wel open was voordat ze erdoorheen ging ;-D
Kameelperd ^Kijk, dat is een poes die leert van haar fouten.
Alle reacties Link kopieren
snoopylynn schreef:
05-12-2019 14:19
Sorry hoor maar wat een domme kat heb jij To :proud:
Welnee, die kat is juist slim, die weigert het luikje in gebruik te nemen dan krijgt hij deur-open-service.

Katten vinden zo’n luikje niet altijd even prettig. Ik ken een kat die haar staart gebruikt om het luikje open te houden tot ze er ruim door is zodat het niet tegen haar aantikt.
Alle reacties Link kopieren
snoopylynn schreef:
05-12-2019 14:19
Sorry hoor maar wat een domme kat heb jij To :proud:
Daar lijkt het wel op, voordat we het luikje hadden had ik 'm best hoog zitten maar ben licht teleurgesteld. :nut:
Gelukkig is hij wel lief.
:cat:
Alle reacties Link kopieren
-Simone- schreef:
05-12-2019 14:52
Ik lees de hele tijd 'fataal' in plaats van 'faal', :facepalm: :proud:
Zo erg is het gelukkig ook weer niet ;-D
Alle reacties Link kopieren
Portishead schreef:
05-12-2019 13:42
Nou, ik laat m er dus echt niet doorheen, maar mezelf wel en mijn kinderen ook. Even naar de kliko, even naar de schuur, even iets uitkloppen, wel tientallen keren op een dag gaat die deur open en dan glipt hij gewoon mee. Afgelopen week heeft hij de hele nacht buiten gezeten, vorst aan de grond, geen eten maar hij verzinkt het om door het luikje te gaan. Toen dochter naar school ging glipte hij verkleumd en hongerig naar binnen, hij zat om het hoekje van de deur, waar ik m niet kon zien.
Hoe hou je dat tegen?

Nou, die heeft vast niet de hele nacht om het hoekje van de deur gezeten hoor. Katten hebben 's nachts wel wat beters te doen.

Ik zie het probleem eigenlijk niet zo. Als jullie zelf ook de hele dag door die deur gaan, kan de kat gewoon meeliften. Als de kat op een ander moment naar binnen of buiten wil, niet opendoen.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
05-12-2019 22:17
Nou, die heeft vast niet de hele nacht om het hoekje van de deur gezeten hoor. Katten hebben 's nachts wel wat beters te doen.

Ik zie het probleem eigenlijk niet zo. Als jullie zelf ook de hele dag door die deur gaan, kan de kat gewoon meeliften. Als de kat op een ander moment naar binnen of buiten wil, niet opendoen.
Nee, tuurlijk zat hij niet de hele nacht om het hoekje, maar daar zit hij startklaar als hij er aan toe is om naar binnen te gaan.

Het is natuurlijk ook geen groot probleem als hij dan maar gewoon buiten of binnen blijft maar vooral als het vriest of hard regent vind ik het een naar idee dat hij niet naar binnen kan.
En het zou zo handig zijn als we een keer een weekendje of weekje weg gaan. Dan is er wel iemand die elke 2 dagen de bakjes vult en controleert maar geen kattenportier.
Bovendien gaat hij steeds krabben aan de deur, hij krabt echt de verf eraf.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu met mijn man en kinderen afgesproken dat hij dus echt nooit meer door de deur heen mag.
Dus we gaan omlopen via de voordeur en berging of de tussendeur dicht of iemand erbij roepen om m tegen te houden of met je voet de toegang blokkeren.
Wordt best wel even een toestand en het zal vast wel af en toe misgaan, vooral met de kinderen, maar hij zal het toch wel een keer gaan begrijpen?

Dochter denkt dat we gewoon een kitten moeten nemen want die leren sneller en dan kan die het voordoen. Maar dochter verzint altijd wel een goede reden om een kitten erbij te nemen :P
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
05-12-2019 14:13

Overigens wil ik geen kattenluik. Ik wil niet dat onze kat met vieze poten en misschien wel muizen of ander ongedierte zomaar naar binnen banjert en bijvoorbeeld op de bank springt. Ik doe liever tig keer de deur open en dicht. Een kennis van mij heeft katten die zelf naar binnen en buiten kunnen en zij vindt regelmatig dode beesten op de raarste plekken. Bleeegh.
Ik heb een kattenluik overwogen, maar heb eerst even een open raam in de bijkeuken getest. Elke ochtend 2 of 3 half afgekauwde muizen in de bijkeuken. Gelukkig dus geen kattenluik genomen.
Alle reacties Link kopieren
Portishead schreef:
06-12-2019 10:27
Ik heb nu met mijn man en kinderen afgesproken dat hij dus echt nooit meer door de deur heen mag.
Dus we gaan omlopen via de voordeur en berging of de tussendeur dicht of iemand erbij roepen om m tegen te houden of met je voet de toegang blokkeren.
Wordt best wel even een toestand en het zal vast wel af en toe misgaan, vooral met de kinderen, maar hij zal het toch wel een keer gaan begrijpen?

Dochter denkt dat we gewoon een kitten moeten nemen want die leren sneller en dan kan die het voordoen. Maar dochter verzint altijd wel een goede reden om een kitten erbij te nemen :P
Haha, team dochter. Meteen twee kittens want hij is al 10, toch? ;-)

Succes met je leerproces!
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad zorgen dat de kat niet meer door die deur kan. Ook niet als jullie erdoor gaan dus goed opletten en hem weg sturen. Of inderdaad omlopen. Kat 3 keer door het luikje heen en weer drukken van binnen en van buiten af zodat je zeker weet dat ie weet wat de bedoeling is en dan zn ding laten doen 8-) .
Ben benieuwd of het gaat lukken :D.
Alle reacties Link kopieren
Froezel schreef:
05-12-2019 17:07
Bij ons komt de buurkat wel eens langs!.
Bij ons ook.

Hij heeft mijn dochter een keer gekrabd en sindsdien jagen we hem weg en zie ik hem dus niet, maar aan de hoeveelheid zwarte haren op de bank (heb zelf rood/witte kat) vermoed ik dat hij hier woont als wij weg zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven