Kerst bij je (schoon)familie, lust of last

22-12-2009 19:39 168 berichten
Alle reacties Link kopieren
Net aan tafel hadden man en ik hetzelfde gesprek dat wij ieder jaar rond deze tijd hebben.

Eerste kerstdag is het weer zo ver. Naar mijn schoonfamilie.

En ook al mag ik geen kritiek leveren (het blijft zijn familie), echt heel veel zin heeft hij er zelf ook niet in.

Hij vindt de partners van zijn broer en zus dodelijk saai, en ik weet met de hele familie niet echt waar we het nou eens over zullen hebben.

En toch moet het.

Toch?

Wie gaat het gevaar voor eigen leven aan en komt gewoon niet aan de kerstdis terwijl hij of zij daar wel verwacht wordt?
Hier geen problemen met familie of schoonfamilie (hoewel ik soms genoeg over ze te zeiken heb). Ik vind mijn familie wel veeeeeel leuker dan mijn schoonfamilie. Dat dan weer wel.
Tja, ik zit toch duizend maal liever bij mijn eigen familie dan bij mijn schoonfamilie. Bij mijn eigen familie kan ik lekker mezelf zijn en bij schoonfamilie moet ik mij toch een beetje inhouden. Het zijn wat andere types dan ik. Daar komt bij dat mijn schoonmoeder tweede kerstdag jarig is en dan komt de héle familie altijd op visite. Hele aardige mensen hoor, ik kan er ook wel een leuk gesprek mee voeren maar ben altijd blij als ik weer naar huis kan...
Ik vind het altijd wel gezellig.
Je moet helemaal niks hoor.

Wij zaten ook altijd op 1e kerstdag bij mijn ouders, daar heb ik op een gegeven moment een eind aangemaakt want ik houd niet van traditie's, ( het zijn meer verplichtingen die erin sluipen) bleggghh.

Vanaf dat moment is het ieder jaar weer een verrassing waar we terecht komen.

Een keer thuis blijven is ook wel eens lekker.

Dit jaar heb ik voorgesteld om uit eten te gaan en dat gaan we dan ook doen.

Gewoon een paar uurtjes en daarna nog even een bakkie doen maar niet meer de gehele dag.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
ik heb ook een veel leukere familie dan schoonfamilie, al zitten daar ook wel heel wat geschikte mensen bij!

Maar ik heb er echt zin in, man ook. Heelrijk vinden wij kerst vieren met de (schoon)familie.

lekker uitbuiken en genieten van cadeaus en kids!

Niet te druk over maken en gewoon lekker over je heen laten komen! probeer het leuke ervan in te zien anders wordt het wel een hele lange zit!

Verzin als leuke afleiding gebruikscadeautjes voor onder de boom, flesje wijn, lekker hapje, leuk cdtje en dat alles meteen te gebruiken!
Dit is een vaak gehoord probleem volgens mij.

Maar ik begrijp het echt niet.

Waarom zou je gaan als je het niet leuk vind?
quote:JustMe32 schreef op 22 december 2009 @ 19:49:

Dit is een vaak gehoord probleem volgens mij.

Maar ik begrijp het echt niet.

Waarom zou je gaan als je het niet leuk vind?Omdat je anders mensen enorm op hun hart trapt. Zij zitten er wel heel erg op te wachten namelijk.
Gewoon volgend jaar op vakantie gaan met kerst.
Wij! Wij gaan voor het eerst dit jaar NIET naar schoonpa en schoonma, en ik vind het hééééééééééééérlijk! Of ik 10 kilo lichter ben, en man denkt er net zo over. Het enige feit is dat zij het nog niet weten, en ons ongetwijfeld verwachten. Tja, niets aan te doen, wij komen niet. Punt. Hadden ze maar wat geïnteresseerder moeten zijn in plaats van altijd en eeuwig aannames te doen.
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Ik vind het helemaal geen ramp om bij mijn schoonfamilie te zijn met kerst, we zijn er dan ook 2 dagen.

Daarentegen vind ik het met mijn eigen familie wel een ramp! alleen de kids nemen het initiatief om iets voor de familie te regelen, de rest heeft gewoon altijd (achteraf) wat te zeiken. Over het eten, over wie aan welke tafel zat, over vader, over moeder, over moeders 'nieuwe' man etc...
Mijn schoonfamilie is enig, ik kook daar, tot grote dankbaarheid van schoonmoeder, het is gezellig en ik ga oprecht voor mijn plezier. Naar de mijne ook trouwens.
Ik vind het gelukkig heel gezellig met mijn (schoon)familie
Peas on earth!
Het is toch een beetje een verplicht nummer als je geen mensen voor het hoofd wil stoten. Bij mijn ouders was het drama als je niet van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat wilde komen (vond ik geen optie met kinderen en een huis vol tierelantijntjes die duur zijn). Daarnaast was het al jaren niet meer gezellig door de harde manier van discussieren van mijn vader en de passieve agressiviteit van mijn vader's vrouw. Ik heb die traditie dus afgeschaft en heb elk jaar een heerlijke kerst. Binnen vijf minuten zijn we door alle cadeauverpakkingen heen en spelen we lekker de hele dag.

Bij mijn schoonfamilie moest ook van alles op een bepaalde manier en was het ook niet echt gezellig, dus daar zijn we nu ook klaar mee. Kerst bij ons kan niet, want dat is niet leuk. (lees: wij doen het niet zoals zij het wil) dus tja, jammer!

Aan de andere kant... als ik even twee of drie uur ergens zou kunnen brunchen of een kerstdis, zou ik het zeker goed kunnen uithouden maar een heel dagprogramma afwerken... nee, dank je wel.
quote:neele schreef op 22 december 2009 @ 19:51:

[...]

Omdat je anders mensen enorm op hun hart trapt. Zij zitten er wel heel erg op te wachten namelijk.

Waarom?

Ik begrijp het echt niet.

Jij vind het niet leuk.

Waarom vinden zij het dan wel leuk.

Is het gewoon omdat het zogenaamd hoort?

Ik vind dat ieder gewoon moet doen wat hij/zij het beste/leukste vind.

Ik ga me bijvoorbeeld ook niet schuldig voelen omdat ik nee heb gezegd om eerste kerstdag bij mijn vader en zijn vriendin en mijn broertje te vieren.

Te veel stress, aanpassing en verwachtingen, Nee dankje.
quote:JustMe32 schreef op 22 december 2009 @ 19:54:

[...]

Waarom?

Ik begrijp het echt niet.

Jij vind het niet leuk.

Waarom vinden zij het dan wel leuk.

Is het gewoon omdat het zogenaamd hoort?

Ik vind dat ieder gewoon moet doen wat hij/zij het beste/leukste vind.

Ik ga me bijvoorbeeld ook niet schuldig voelen omdat ik nee heb gezegd om eerste kerstdag bij mijn vader en zijn vriendin en mijn broertje te vieren.

Te veel stress, aanpassing en verwachtingen, Nee dankje.

En daarom is jouw nick misschien ook Justme

Nee serieus, sommige mensen vinden het idd wel leuk. Omdat ze niet beter gewend zijn. En omdat hun idee van gezelligheid is dat je bij elkaar bent. No matter what.

Dat er verder geen gespreksstof is maakt hen niet uit.

Die hebben ze uberhaupt nooit dus missen ze niet.

Dit is niet lullig bedoeld maar zo is het echt.
quote:potsiedikkie schreef op 22 december 2009 @ 19:48:

ik heb ook een veel leukere familie dan schoonfamilie, al zitten daar ook wel heel wat geschikte mensen bij!

Maar ik heb er echt zin in, man ook. Heelrijk vinden wij kerst vieren met de (schoon)familie.

lekker uitbuiken en genieten van cadeaus en kids!

Niet te druk over maken en gewoon lekker over je heen laten komen! probeer het leuke ervan in te zien anders wordt het wel een hele lange zit!

Verzin als leuke afleiding gebruikscadeautjes voor onder de boom, flesje wijn, lekker hapje, leuk cdtje en dat alles meteen te gebruiken!Hey Potsie! Weet je dan wel dat wij geacht worden om tussen 6 en 8 op 1e kerstdag in het WLZ te zijn? Please neem 1 van jouw kotertjes mee, of meer, mag ook.
We zijn trouwens sowieso geen hele dag bij de familie. Met een paar uurtjes hebben we het wel bekeken.
Ik heb een leuke schoonfamilie en ga dus met plezier. Maar na twee dagen ben ik wel weer heel blij dat we naar huis gaan.
quote:neele schreef op 22 december 2009 @ 19:59:

[...]

En daarom is jouw nick misschien ook Justme

Nee serieus, sommige mensen vinden het idd wel leuk. Omdat ze niet beter gewend zijn. En omdat hun idee van gezelligheid is dat je bij elkaar bent. No matter what.

Dat er verder geen gespreksstof is maakt hen niet uit.

Die hebben ze uberhaupt nooit dus missen ze niet.

Dit is niet lullig bedoeld maar zo is het echt.

Niets voor mij in ieder geval.

Ik heb sowieso niet zo veel met familie.

Ze bekritieseren me altijd alleen maar.

En dat niet opbouwende kritiek, want daar zou ik tenminste iets aan kunnen hebben.
ook al is het niet leuk.....je kunt jezelf toch wel een dag geven / wegcijferen
Ik ben sinds 2 weken weer single en ik ben zo blij dat ik niet meer naar m'n ex-schoonfamilie hoef met de feestdagen. Niet dat het zulke vreselijke mensen zijn maar m'n ex-schoonzus heeft 4 kids en die maken zo'n drukte. Ik klink mss bejaard maar ik heb daar totaal geen behoefte aan.

Bij mijn eigen familie heb ik het altijd erg naar mijn zin.
Ook niets voor mij dus maar ik doe het toch...

Omdat het zo "hoort" geloof ik.

En uiteindelijk valt het dan altijd best weer mee omdat je er zo tegen op ziet.

En een bijkomend voordeel is dat je je eigen familie nog meer gaat waarderen...
Toen ik nog samenwoonde ging ik ook trouw als een zeer verplicht nummer mee naar de schoonfamilie, nu hoeft dat gelukkig niet meer en ga ik met veel plezier naar mijn eigen ouders. Een paar uurtjes bijkletsen en eten en dan weer naar huis. Heerlijk!
Mijn schoonmoeder woon tin het buitenland en komt met de kerst een weekje logeren.... ze is wel lief hoor maar het is mijn enige vrij week tot mei dus.....

Mijn man heeft hetzelfde met mijn familie als jij met jouw schoonfamilie.

Ik ga er wel graag heen, voorheen jaren onder hem gegaan met kerst, maar dit jaar gaat hij toch mee.

Ik zie er nu al tegenop, maar dat ie niet meer gaat ook, want dan is ie weer boos dat ik hem alleen laat met kerst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven