Kippenkuikentjes zonder moeder

25-03-2017 18:28 383 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanmiddag liep ik door het park en hoorde heel luid gepiep. Ik ben gaan kijken en er waren twee meisjes van een jaar of 10 kippenkuikentjes aan het vangen. Moeder kip liep zwaar gestresst een eindje verderop met de rest van de kuikentjes. Ik heb er wat van gezegd en de meisjes gingen weg, maar een paar van de kuikentjes zaten een eind van hun moeder weg te piepen onder een doornhaagje.



Ik ben anderhalf uur later nog eens gaan kijken en moederkip was weg maar de kuikentjes onder het doornhaagje zaten er nog steeds, heel hard piepend. Het laat me niet los (want ik ben een watje als het op jonge diertjes aankomt:P). Nu wil ik zo nog eens gaan kijken en als ze er nog steeds zitten, kan ik er dan vanuit gaan dat moeder kip niet meer terugkomt? De kuikentjes zijn echt nog heel klein, paar daagjes oud denk ik, die redden het nooit zonder hun moeder. Ik wil ze dan proberen te vangen en dan maar mee naar huis... Is dit een vreselijk plan? :P Ik weet echt niets van kippen! Help?
Alle reacties Link kopieren
juliet64 schreef:
16-05-2017 22:19
Hahaha! Mooi verhaal weer.... en die foto's, echt zo'n verknocht stel lijkt het samen.
Ben wel benieuwd wanneer je er nu definitief achter kan komen of het hennen, of hanen, of van allebei één zijn!
Ja, ze zijn echt heel erg aan elkaar gehecht. Als ik er eentje oppak en naar buiten breng naar de ren, dan zit de ander al te roepen als ik weer terug naar binnenga. Als ze los rond mogen lopen in huis lopen ze ook altijd samen, ze slapen samen, ze eten samen... Echte vriendjes! Ik heb me (eindelijk) geregistreerd op het kippenforum, wanneer mijn account goedgekeurd is ga ik foto's plaatsen... Hopelijk kunnen de mensen daar me vertellen wat voor geslacht de kipjes hebben.

Boef: 363 gram
Piep: 425 gram

https://s30.postimg.org/6gmkaa9kh/IMG_3779.jpg

Uploaden wil niet erg lukken, na deze ene foto loopt hij telkens vast, jammer... Ik had nog zo'n leuke foto. Misschien vanavond!
Ik wilde net zeggen, het lijken wel 2 dametjes toch. Ik kan me van vroeger thuis herinneren dat bij de hanen een grote kam snel zichtbaar wordt.

Ze zijn prachtig!
Dit vind ik op internet:
je kunt het al na ongeveer zes weken zien aan de kam. Een haantje krijgt dan al een kammetje een hennetje veel later.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb weer internet!

Deze foto hoorde bij de foto in mn vorige bericht:

https://s14.postimg.org/vfjelqgrl/IMG_3780.jpg

(Boef is weggevlogen, je ziet nu aan de bovenkant van de foto nog een stukje van de staartveren nadat ze was geland op mijn telefoon. :heart: )

En dan deze nog, omdat ik het maar heb opgegeven er iets van te zeggen wanneer mn dochter de kippen in het poppenbedje wil laten slapen. Als ze echt niet willen zouden ze wel piepen of tegenspartelen in plaats van in slaap te vallen toch?!?

https://s15.postimg.org/x2fesbwd7/IMG_3807.jpg

Je kan hier ook mooi de kammetjes zien, nog goed klein inderdaad en dat terwijl ze al negen weken zijn. Ik heb hoop!
Alle reacties Link kopieren
Afgaande op je laatste foto zou ik juist van die zwarte (Boef? Piep?) zeggen dat 'ie al een aardige kam begint te krijgen, zeker in vergelijking met die andere.
En nou is het afgelopen!
Alle reacties Link kopieren
De zwarte is Boef. En ja, Boef heeft een grotere kam dan Piep, maar Piep heeft ook een ander soort kam, een dubbele lijkt het. En Puss had het erover dat je bij haantjes al met 6 weken een kammetje ziet, op deze foto zijn ze 9 weken. Ze moeten mn account eens goedkeuren op dat kippenforum, ik wil duidelijkheid - bij voorkeur voordat er eentje begint te kraaien. :-D
Ik las dat het ook per ras weer verschilt die kammen.

Oh en dat hanen dikkere poten hebben en vaak schijngevechten houden.

Die foto in dat bedje is zooo zoet :heart:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit topic net ontdekt en verslonden vanaf pagina 1, wat is dit schattig zeg! :heart:
Je meent het..
Alle reacties Link kopieren
Haha, ja, dat heb ik ook gelezen. Geen idee welk ras ze zijn - maar gezien het feit dat ze wildbroed uit een park zijn ga ik voor "vuilsnisbak" kipjes. Ik zie geen verschil in pootdikte. Bij hanen gaan sporen groeien, maar pas als ze veel ouder zijn. Hanen krijgen sierveertjes, maar pas als ze ouder zijn. Schijngevechten zie ik zelden, eigenlijk alleen als ik ze 's ochtends uit hun kooi laat. En dat lijkt dan eigenlijk meer op spelen en ze houden er snel weer mee op. Maar dat kan ook komen doordat Piep wwrschijnlijk een hennetje is wat geen zin heeft in al die onzin - gescharreld moet er worden. En in je eentje een schijngevecht houden is toch wat lastig! ;-)

Maar toch he - qua gedrag is Boef veel haniger dan Piep. Minder snel bang, brutaler, durft meer qua vliegen. Boef loopt ook altijd met de staart omhoog.
Alle reacties Link kopieren
Super leuk topic. Ook vandaag pas ontdekt, maar helemaal gelezen.
Bij ons in de straat lopen er al jaren kippen los in een groepje. Ook erg tam. Duimen dat het bij jou hennetjes zijn.
Even een TVP, wat een ontzettend feel good-topic! :heart: De cliffhanger van wel of geen haan houdt me aan het beeldscherm gekluisterd :popcorn:
Alle reacties Link kopieren
dat poppebedje! :heart:
Alle reacties Link kopieren
illiana schreef:
23-05-2017 22:15
Haha, ja, dat heb ik ook gelezen. Geen idee welk ras ze zijn - maar gezien het feit dat ze wildbroed uit een park zijn ga ik voor "vuilsnisbak" kipjes. Ik zie geen verschil in pootdikte. Bij hanen gaan sporen groeien, maar pas als ze veel ouder zijn. Hanen krijgen sierveertjes, maar pas als ze ouder zijn. Schijngevechten zie ik zelden, eigenlijk alleen als ik ze 's ochtends uit hun kooi laat. En dat lijkt dan eigenlijk meer op spelen en ze houden er snel weer mee op. Maar dat kan ook komen doordat Piep wwrschijnlijk een hennetje is wat geen zin heeft in al die onzin - gescharreld moet er worden. En in je eentje een schijngevecht houden is toch wat lastig! ;-)

Maar toch he - qua gedrag is Boef veel haniger dan Piep. Minder snel bang, brutaler, durft meer qua vliegen. Boef loopt ook altijd met de staart omhoog.
Ik durf er wel wat om te verwedden dat Boef een haan is :)
Hoeft overigens geen probleem te zijn hoor. Onze haan kraait wel maar meer dan een schor gereutel komt er niet uit, niemand die er last van heeft.
En nou is het afgelopen!
Dat bedje :heart: Het doet me eraan denken hoe ik vroeger mijn hamster in het barbiebedje stopte, die goedzak ging ook altijd gewoon slapen.
Hier vanochtend de buurthaan weer horen kraaien toen ik al lang en breed aan het ontbijt zat. Een slaapkop is het.

Die foto van dat poppenbedje :rofl: geweldig!
Ik heb het in het begin al gezegd en ik blijf erbij dat Boef een haantje is. Geen expert maar gewoon gevoel.
Alle reacties Link kopieren
Die foto in het poppenbedje..... te schattig gewoon!! :heart:
Tvp! Wat n leuk topic dit, ik hoop dat het allebei hennetjes zijn
Alle reacties Link kopieren
Dat bedje, met dat duffe hoofd van piep :rofl:
Alle reacties Link kopieren
:heart:
Alle reacties Link kopieren
Boef (de zwarte): 405 gram
Piep (de witte): 463 gram

Ik vrees dat we twee watjes hebben gekweekt. Ze vinden het heel leuk in de ren, maar met een uur of twee hebben ze er wel genoeg van en dan beginnen ze te piepen (ze klinken nog steeds als kuikens :-P ). Boef loopt dan heel snel van links naar rechts te ijsberen achter het gaas van de ren, met Piep erachter - allebei steeds harder piepend naarmate het langer duurt voor er iemand naar buiten komt. Als je dan komt dan lopen ze meteen naar het deurtje van de ren en kan je ze zo eruit pakken. En dan willen ze dus naar binnen en dan is het weer goed.

Ik durf ze nog niet los te laten lopen in de tuin... Ze vliegen allebei best goed en ik ben bang dat ze ontsnappen. Ze kunnen vanaf de grond zo naar mijn hoofd vliegen om erop te gaan zitten, de schutting zou ze ook wel lukken. Dit doen ze dus allebei, alleen 's avonds, alleen bij mij... Blijkbaar is mijn hoofd een geschikte plek om de nacht door te brengen. Dat is dus het moment dat ik ze allebei terugzet in hun kooi en een doek erover heen gooi, dan zijn ze met 5 minuten stil tot de volgende ochtend.

https://s9.postimg.org/tv8lokyf3/IMG_3904.jpg

Het verschil in grootte is echt duidelijk te zien nu. Ze zeggen dat haantjes groter zijn...

https://s17.postimg.org/m76odjxrj/IMG_3916.jpg

En hier ging er een insect boven op de ren zitten. Boef heeft het gevangen en opgegeten. :-P
Alle reacties Link kopieren
Ze zijn echt mooi geworden! Wanneer weet je zeker of het hennetjes of haantjes zijn?
Ik ben het levende bewijs dat je niet moet drinken om onnozel te doen.
Wat erg dat die meisjes ervoor gezorgd hebben dat de kuikens weesjes werden. Maar wat een geluk hebben ze met jou! Dankjewel dat je zo goed voor ze zorgt, helemaal geweldig. Wat zien ze er prachtig uit! Fanatastisch dat ze zo gehecht zijn aan elkaar en aan jou en dat ze in een liefdevol thuis op mogen groeien.
Wat erg dat die meisjes ervoor gezorgd hebben dat de kuikens weesjes werden. Maar wat een geluk hebben ze met jou! Dankjewel dat je zo goed voor ze zorgt, helemaal geweldig. Wat zien ze er prachtig uit! Fanatastisch dat ze zo gehecht zijn aan elkaar en aan jou en dat ze in een liefdevol thuis op mogen groeien.
Wat zijn ze mooi al zeg!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven