Kippenkuikentjes zonder moeder

25-03-2017 18:28 383 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanmiddag liep ik door het park en hoorde heel luid gepiep. Ik ben gaan kijken en er waren twee meisjes van een jaar of 10 kippenkuikentjes aan het vangen. Moeder kip liep zwaar gestresst een eindje verderop met de rest van de kuikentjes. Ik heb er wat van gezegd en de meisjes gingen weg, maar een paar van de kuikentjes zaten een eind van hun moeder weg te piepen onder een doornhaagje.



Ik ben anderhalf uur later nog eens gaan kijken en moederkip was weg maar de kuikentjes onder het doornhaagje zaten er nog steeds, heel hard piepend. Het laat me niet los (want ik ben een watje als het op jonge diertjes aankomt:P). Nu wil ik zo nog eens gaan kijken en als ze er nog steeds zitten, kan ik er dan vanuit gaan dat moeder kip niet meer terugkomt? De kuikentjes zijn echt nog heel klein, paar daagjes oud denk ik, die redden het nooit zonder hun moeder. Ik wil ze dan proberen te vangen en dan maar mee naar huis... Is dit een vreselijk plan? :P Ik weet echt niets van kippen! Help?
Alle reacties Link kopieren
Ooooh het zijn al echte kippen! Wat leuk.... die tweede foto is ook onbetaalbaar zeg, zoals Boef naar Piep kijkt, hahaha.
Nooit geweten dat kippen ook een soort gezichtsuitdrukking konden hebben, maar het bestaat ;-D
Nothing happens for a reason
Hahahaha dat verhaal van op je hooofd zitten 's avonds, wat grappig :-)
Ik wil daar nog wel wat over zeggen, kippen zitten graag op stok. Dus vandaar dat ze 's avonds op jouw hoofd gaan zitten. Je zou moeten overwegen een groter hok voor ze te maken, met een nachthok en daar dus stokken in. Dat is hun natuurlijke slaaphouding.
Wut, wat is dat snel gegaan. Ik zag in ene dit topic weer omhoog springen!
Wat een bijzondere ren heb je trouwens! Kan je die zo kant en klaar kopen? Misschien als ik later een boerderij kan kopen, wil ik ook kuikentjes.
Alle reacties Link kopieren
proudmama33 schreef:
01-06-2017 19:51
Ik wil daar nog wel wat over zeggen, kippen zitten graag op stok. Dus vandaar dat ze 's avonds op jouw hoofd gaan zitten. Je zou moeten overwegen een groter hok voor ze te maken, met een nachthok en daar dus stokken in. Dat is hun natuurlijke slaaphouding.
De kipjes hebben een stok in hun caviakooi, maar die negeren ze tot nu toe. Nu begint de caviakooi toch wel krap te worden maar ze zitten er eigenlijk alleen 's avonds nog in en dan slapen ze dus op de grond. Overdag heb ik een zijkant open staan en kunnen ze erin en eruit wanneer ze willen. Zo dus:

https://s22.postimg.org/taix2sw35/IMG_4073.jpg
Alle reacties Link kopieren
Ikkuz schreef:
01-06-2017 20:04
Wut, wat is dat snel gegaan. Ik zag in ene dit topic weer omhoog springen!
Wat een bijzondere ren heb je trouwens! Kan je die zo kant en klaar kopen? Misschien als ik later een boerderij kan kopen, wil ik ook kuikentjes.
De ren hoort bij de Eglu Go. Er is ook een nieuwe versie, de Eglu Go Up. Belachelijk duur allemaal, maar helemaal van plastic EN uit elkaar te halen, dus schoonmaken is een eitje. De ren is te klein om kippen permanent in te houden, maar goed, voorlopig zullen ze het ermee moeten doen. Er zitten hier best wat roofvogels die wel een kuikentje lusten!
Alle reacties Link kopieren
aquake82 schreef:
01-06-2017 15:02
Ze zijn echt mooi geworden! Wanneer weet je zeker of het hennetjes of haantjes zijn?
Haha, ik spam gewoon in mn eigen topic - ooit zal ik plaatjesplakrechten hebben! Ik heb dus een foto van de kipjes geplaatst op het kippenforum en de mensen daar neigen naar twee hennetjes. Fingers crossed! :duckie:
illiana schreef:
02-06-2017 19:05
Haha, ik spam gewoon in mn eigen topic - ooit zal ik plaatjesplakrechten hebben! Ik heb dus een foto van de kipjes geplaatst op het kippenforum en de mensen daar neigen naar twee hennetjes. Fingers crossed! :duckie:
Oooh ik hoop het voor je!
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn ze gegroeit! Wauw! :flirting:
Prrrr, mauw miawwwww.
Alle reacties Link kopieren
Boef: 472 gram
Piep: 540 gram

Elf weken oud en ze beginnen eindelijk te tokken! Meestal hoor je alleen maar piep geluidjes zoals ze ook maakten als kuikentjes, maar wanneer er eentje schrikt of als er eten te halen valt dan komt er een "volwassen" tokgeluid uit. :hyper: Ze lusten heel veel en als ze binnenzitten wanneer wij aan het eten zijn dan zitten ze onder de tafel, in de hoop dat de kinderen per ongeluk iets voor ze laten vallen. Ik ben gek genoeg om wat extra pasta te koken voor de kippen. Dan zet ik een schoteltje neer met wat penne oid, Boef pakt er als eerste eentje - en dan wil Piep diezelfde penne en wordt er luid getokt en hard gerend... Terwijl er dus nog veel meer op het schoteltje ligt. Gekke kippen!

's Avonds komen ze vaak bij mij zitten, half onder mijn bureau:

https://s18.postimg.org/tmfkojlmx/IMG_4150.jpg
Echt zo schattig Illiana dat ze zo graag bij je zijn. Wat leuk ook dat ze met jullie mee eten :-) echt lief. Bij ons mogen de hondjes op tafel staan als mijn partner gaat eten en dan eten ze mee. ook erg leuk om te zien.
Alle reacties Link kopieren
Het zijn echte huisdieren geworden. Ik hoop zo dat ze allebei mogen blijven!
Alle reacties Link kopieren
Boef: 510 gram
Piep: 590 gram

Twaalf weken oud alweer! Als het hennetjes zijn kunnen ze over een week of acht gaan leggen. Ik heb me ingelezen over het fenomeen kippenluier. Lach niet, die dingen bestaan echt. Het is jammer dat ik niet weet hoe groot ze gaan worden ivm de maat, maar ik heb zo genoeg van de troep die ze overal achterlaten binnen. De makkelijkste oplossing is natuurlijk ze naar buiten te doen... Maar als er nou toch een haantje bijzit en we laten ze binnen slapen, dan kunnen we de boel goed donker maken EN eventueel gekraai klinkt veel minder luid - dus dan zouden de buren er pas last van hebben wanneer we de kippen weer buiten laten. Jammer dan dat kippen normaal gesproken niet als huisdieren gehouden worden. Die van ons zijn superlief, tam en niet anders gewend - ze komen zelfs op je schoot/arm zitten wanneer ze zin hebben in aandacht.

En dan nog even een foto van de beide dames (hopelijk) op mn mans bureaustoel. (De witte dingen op de stoel zijn veerstofjes.)

https://s18.postimg.org/unij4k10p/IMG_4409.jpg
Alle reacties Link kopieren
Kippenluiers :rofl:
Weer wat geleerd, daar had ik nog nooit van gehoord
Kan je ze niet laten sexen? En dan bedoel ik natuurlijk het geslacht laten bepalen :rofl: Doen ze bij kleine kuikentjes al dus het lijkt me dat dat bij kipjes van 12 weken best al te zien is.

Ge-edit: want toen ik de eerste zin terug las dacht ik :facepalm:
Wat vreselijk zoet zo samen op de stoel :heart:
Ahhhh zo ontzettend lief dit allemaal!!! En dat je als het een haan is, deze in je huis laten :heart:
Je bent een echte mama voor de kippetjes! Super cute zeg.

Waarom mogen kippen niet binnen gehouden worden? Mijn oma had vroeger een varkentje in huis :proud:
Alle reacties Link kopieren
Gewicht: geen idee, de batterijen van de keukenweegschaal zijn op.

Ze zijn alweer 13 weken bij ons, dus ze zullen nu zo'n 14 weken oud zijn. Ze hebben het zwaar gehad tijdens de hittegolf, de arme beestjes. Ik heb ze maar binnen gehouden want 27 graden was beter te doen voor ze dan de 32 graden die het buiten was, maar ze lagen de helft van de tijd als kippenpannenkoekjes op onze plavuizen vloer om nog maar iets af te kunnen koelen. Gelukkig is het nu weer wat minder warm!

@proudmama33: Ja, ze kunnen nu vast wel gesext worden, maar het maakt eigenlijk niet zoveel meer uit, ook als er een haantje bijzit ga ik proberen om ze te houden. Mn man zag de bui allang hangen, die kent me langer dan vandaag...

https://s29.postimg.org/jzfdhlsbb/IMG_4714.jpg

https://s29.postimg.org/4e9ldhazr/IMG_4718.jpg

Dit is op de plank boven mn mans bureau - daar zitten ze graag. Volgens mij zouden ze er overnachten als het aan hun lag.
Alle reacties Link kopieren
Aaaaaaahhhhhhh te lief gewoon
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
Zo leuk dat je trouw blijft updaten!
Kippenpannenkoekjes :) Je zegt het leuk.

Gelukkig is het weer iets koeler.
:love:
Alle reacties Link kopieren
Echte kipjes, wat zien ze er leuk uit!
"I love not Man the less, but Nature more..."
Wat lief! Hoop dat t hennetjes zijn. Anders misschien een kamer isoleren ;-)
En super leuk dat je nog steeds updates geeft!
Leuk dat je ze toch houdt! Ik zou ook geen afscheid meer kunnen nemen hoor, je hebt ook al wekenlang voor ze gezorgd en dan raak je toch aan elkaar gehecht :winkie:
Ik liep gister door een tuincentrum waar ze heel veel voor kippen hadden. Dat, gecombineerd met jouw leuke verhaaltjes en foto's..... denk ik soms wel eens.... zou het leuk zijn als we.... :duckie: (het is een eendje bij gebrek aan een kippen-emoticon)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven