Kippenkuikentjes zonder moeder

25-03-2017 18:28 383 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanmiddag liep ik door het park en hoorde heel luid gepiep. Ik ben gaan kijken en er waren twee meisjes van een jaar of 10 kippenkuikentjes aan het vangen. Moeder kip liep zwaar gestresst een eindje verderop met de rest van de kuikentjes. Ik heb er wat van gezegd en de meisjes gingen weg, maar een paar van de kuikentjes zaten een eind van hun moeder weg te piepen onder een doornhaagje.



Ik ben anderhalf uur later nog eens gaan kijken en moederkip was weg maar de kuikentjes onder het doornhaagje zaten er nog steeds, heel hard piepend. Het laat me niet los (want ik ben een watje als het op jonge diertjes aankomt:P). Nu wil ik zo nog eens gaan kijken en als ze er nog steeds zitten, kan ik er dan vanuit gaan dat moeder kip niet meer terugkomt? De kuikentjes zijn echt nog heel klein, paar daagjes oud denk ik, die redden het nooit zonder hun moeder. Ik wil ze dan proberen te vangen en dan maar mee naar huis... Is dit een vreselijk plan? :P Ik weet echt niets van kippen! Help?
Alle reacties Link kopieren
Zo leuk om lezen!

En wat een schatjes!
Alle reacties Link kopieren
Ah, bedankt voor de tip! Eens kijken of dit lukt zo.



https://s4.postimg.org/m0jj3e9gd/IMG_1901.jpg

https://s18.postimg.org/qhx1yxczt/IMG_1905.jpg

https://s29.postimg.org/4cbw76vfr/IMG_1910.jpg
Alle reacties Link kopieren
Ach, wat schattig
Alle reacties Link kopieren
Mooi fietsenrekje overigens, van jouw dochtertje
Oh nu wil ik ook kuikentjes, en dan later tamme kippen

Heb je ruimte voor ze als ze volwassen zijn?

Is vast niet handig met de kat
Alle reacties Link kopieren




Tada! Kleine moeite
Wat een poepies. Ze kijken ook zo lekker brutaal
Alle reacties Link kopieren
Dank je Felix! Het is nog best lastig om goede foto's van de kuikentjes te maken waar geen (hele) gezichten van mn kinderen opstaan! In de kooi worden de foto's niet zo mooi door de warmtelamp met zn rode licht.



Ik heb een kleine achtertuin, 5 bij 8 ofzo, daar past best een klein kippenhokje in. Kunnen ze overdag lekker in de tuin scharrelen en 's nachts in hun hok slapen. Maar goed, ze kunnen alleen blijven als het allebei hennetjes zijn. Een kukelende haan kan ik echt niet maken tegenover de buren.
Alle reacties Link kopieren
Aaahh dit is net zo vertederend als het topic over dat oops nestje bij een poes die geholpen was!

Stiekeme TVP dit!
Geweldig!! wij hadden vroeger ook 2 kuikentjes; souvenir van de camping. Mijn broertje had ze (per ongeluk) meegenomen, waarna moeder weg was .

Hebben ze ook groot gebracht, en daarna naar de kinderboerderij: waren 2 haantjes, dat ging echt niet meer samen toen ze groot waren.

Ik had lang haar, en ik weet nog dat ze allebei op een schouder zaten, onder mijn haren....lekker warm, alsof ze onder de vleugels van moeder de kip zaten. Mooie herinneringen
Alle reacties Link kopieren
Alle reacties Link kopieren
Ooooohhhh wat ontzettend lief!

En wat goed dat je dit allemaal doet en wat leuk voor je dochtertje ook.....

Eén van de twee begint echt al grote-kip-veren te krijgen zie ik
Nothing happens for a reason
Ik werk in de kuikenhandel.

Wat je kunt proberen om te kijken of je haantjes of hennetjes hebt is naar de vleugels kijken.

Google eens op vleugelseksen kuikens, wellicht dat je het bij jouw kuikentjes ook kan zien.

Succes, ben jaloers want ik mag geen kippen ivm werk maar zou ze graag hebben.

Gelukkig mag ik regelmatig een handjevol kuikens knuffen
Alle reacties Link kopieren
quote:Anyco schreef op 31 maart 2017 @ 11:38:

Ik werk in de kuikenhandel.

Wat je kunt proberen om te kijken of je haantjes of hennetjes hebt is naar de vleugels kijken.

Google eens op vleugelseksen kuikens, wellicht dat je het bij jouw kuikentjes ook kan zien.

Succes, ben jaloers want ik mag geen kippen ivm werk maar zou ze graag hebben.

Gelukkig mag ik regelmatig een handjevol kuikens knuffen Bedankt voor de tip! Heb er even op gegoogled maar het gaat niet werken voor mij denk ik. Vleugelseksen kan niet met alle rassen en ik heb echt geen idee wat voor ras dit is - als het al raskipjes zijn, wat ook niet echt waarschijnlijk is. De moeder was niet groot en zwart en dat is alles wat ik van de ouders weet.
quote:illiana schreef op 31 maart 2017 @ 12:52:

[...]





Bedankt voor de tip! Heb er even op gegoogled maar het gaat niet werken voor mij denk ik. Vleugelseksen kan niet met alle rassen en ik heb echt geen idee wat voor ras dit is - als het al raskipjes zijn, wat ook niet echt waarschijnlijk is. De moeder was niet groot en zwart en dat is alles wat ik van de ouders weet.



Ik vond deze informatie nog, wellicht de moeite waard;



De beste methode die bij alle rassen wel op gaat is simpelweg observeren van het kuikengedrag. Laat de kuikens eens schrikken door onverwachts iets over hun heen te slingeren (doek o.i.d.) en kijk naar de reacties. Instinctief zullen de haantjes zich oprichten en een vreemdsoortig sjirpend waarschuwend geluid laten horen terwijl de hennen zich op de grond drukken en zich helemaal stil houden. Haantjes houden al vrij snel schijngevechten waarbij ze met de borst tegen elkaar botsen.



En je schijnt het ook wel eens aan de kleur van de poten te zien, als je dus kuikens hebt die beiden een andere kleur hebben zou ik zeggen dat je een haantje en een hennetje hebt.
quote:Anyco schreef op 31 maart 2017 @ 13:10:

[...]





Ik vond deze informatie nog, wellicht de moeite waard;



De beste methode die bij alle rassen wel op gaat is simpelweg observeren van het kuikengedrag. Laat de kuikens eens schrikken door onverwachts iets over hun heen te slingeren (doek o.i.d.) en kijk naar de reacties. Instinctief zullen de haantjes zich oprichten en een vreemdsoortig sjirpend waarschuwend geluid laten horen terwijl de hennen zich op de grond drukken en zich helemaal stil houden. Haantjes houden al vrij snel schijngevechten waarbij ze met de borst tegen elkaar botsen.



En je schijnt het ook wel eens aan de kleur van de poten te zien, als je dus kuikens hebt die beiden een andere kleur hebben zou ik zeggen dat je een haantje en een hennetje hebt.Als ik als kippenleek, kijk naar de laatst geplaatste foto's en dan de eerste. Zijn het een hennetje en haantje.
Ah, wat schattig!
Alle reacties Link kopieren
Piep (geelste kuiken): 53 gram

Boef(geel met steeds meer zwart): 57 gram



https://s3.postimg.org/w4f9v22c3/IMG_2009_1.jpg



Ze worden allebei steeds actiever, maar Boef is veel drukker dan Piep. Piep lijkt me een hennetje en Boef een haantje, maar wie weet...



https://s10.postimg.org/7vqm36jpl/IMG_1997_1.jpg



Wat wazige actiefoto van Boef die probeert te vliegen. Dat gaat al heel aardig, hij vloog zo van de bank af en kwam een meter verder op de grond terecht.



https://s29.postimg.org/bz5zl03yv/IMG_2010_1.jpg



Slapend in de kooi. Jammer genoeg worden de foto's niet mooi door de warmtelamp. Foto is gemaakt drie uur nadat ik de kooi volledig verschoond heb - nooit geweten dat kuikentjes zulke viespeukjes waren.
Het verbaast me hoe tam die beestjes zijn... wel super schattig! Je gaat het nog moeilijk krijgen met je dochters als die ene echt een haantje is en weg moet
Alle reacties Link kopieren
Wat lief! En wat groeien ze snel zeg
Alle reacties Link kopieren
quote:Cathelyne-- schreef op 01 april 2017 @ 15:02:

Het verbaast me hoe tam die beestjes zijn... wel super schattig! Je gaat het nog moeilijk krijgen met je dochters als die ene echt een haantje is en weg moet Ja, dat wordt nog lastig. Ik blijf maar even duimen dat we gewoon een rustig en een druk hennetje hebben.
Alle reacties Link kopieren
Wat een bijdehand smoel heeft die linker op de eerste foto
Alle reacties Link kopieren
Piep: 57 gram

Boef 59 gram



Ik heb een bakje levende meelwormen in de koelkast staan. Als iemand me dit twee weken geleden had verteld had ik hem voor gek verklaard! De kuikentjes vinden ze heerlijk. Ik heb ergens gelezen dat meelwormen zich vast kunnen bijten in de slokdarm/krop van een kuiken, als het kuiken hem niet goed kapot pikt voor het de meelworm opeet. Dit schijnt een broodje aap verhaal te zijn, maar ik heb toch maar eerst de kop eraf gesneden. Dochter durfde de meelwormen niet te pakken dus dat heb ik zelf gedaan, maar helaas kan ik dan geen foto's nemen. Misschien morgen!
quote:Felix_Urbexicus schreef op 01 april 2017 @ 16:32:

Wat een bijdehand smoel heeft die linker op de eerste foto



To, dat is vast Boef?

Ik zeg haantje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven