Man of vrouw?

06-05-2012 15:36 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kwam vandaag zo'n leuk initiatief tegen dat ik het even met jullie wilde delen (geen oproepje, ik heb er helaas niets mee te maken).



Als je even 5 minuten tijd hebt en het verschil weet tussen een jongensnaam en een meisjesnaam kun je namelijk de oorlogsgravenstichting helpen. Die willen het geslacht weten van de slachtoffers die zijn opgenomen in hun database.



Het enige wat je moet doen is als je bijv. de naam 'Charles Leonardus Antonius' ziet op man klikken en bij 'Betje Johanna' op vrouw. En het is verrassend leuk om te doen en om de namen te lezen. En het gaat heel vlot, ik heb er net 100 gedaan en ik denk dat ik er volgende week vast nog wel een keertje 100 doe.



Hier kun je de site vinden:



http://www.hetverhaalbewaard.nl//manvrouw/



Je kunt een account aanmaken, maar ook inloggen met FB of Google.
Alle reacties Link kopieren
Ik had een Thee. Vrouw denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er nu 50 gedaan, maar een linkje naar mijn familie gestuurd, dus dat worden vanzelf meer



Mooi initiatief, kleine moeite.
Heb er 200 gedaan, per ongeluk 1 verkeerd . . . . . .
quote:tyche schreef op 06 mei 2012 @ 17:02:

[...]



Had ik ook, even op F5 drukken.
Alle reacties Link kopieren
Ik had Frikerika haha. 100 gedaan, goed initiatief.
Alle reacties Link kopieren
110 gedaan. :-) Eigenlijk best droevig, al die namen, al die mensen, te jong gestorven...
Alle reacties Link kopieren
Goed initiatief. Bedankt voor het delen
Alle reacties Link kopieren
Iemand een idee over Wahidja?
Alle reacties Link kopieren
quote:Lunax schreef op 06 mei 2012 @ 18:35:

Iemand een idee over Wahidja?Ik zou 'weet niet' klikken.
Alle reacties Link kopieren
quote:chrissiy schreef op 06 mei 2012 @ 18:48:

[...]





Ik zou 'weet niet' klikken.Heb ik ook gedaan. Blijf ik nog steeds nieuwsgierig
Alle reacties Link kopieren
Wahidja is een vrouwennaam
Alle reacties Link kopieren
400 gedaan het werkt verslavend ik wil weten welke naam de volgende is. Ik ben trouwens prachtige namen tegen gekomen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:domesticgoddess schreef op 06 mei 2012 @ 19:02:

Wahidja is een vrouwennaamDank je!
Alle reacties Link kopieren
quote:geheimtaal schreef op 06 mei 2012 @ 17:05:

Ik had een Thee. Vrouw denk ik.Het kan ook van Theo(door) afkomstig zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 06 mei 2012 @ 19:22:

400 gedaan het werkt verslavend ik wil weten welke naam de volgende is. Ik ben trouwens prachtige namen tegen gekomen.Ik vind het steeds lastig om weg te klikken. Net of de persoon van die naam die dan in beeld staat er niet toe doet ofzo. Slaat natuurlijk nergens op maar het voelt zo...
Alle reacties Link kopieren
Ja! Idd Lunax dat speelt ook mee.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Hmm, zou er tegenwoordig nog iemand Mietje genoemd worden?
Alle reacties Link kopieren
Eens met Enn en Lunax.. Zulke mooie namen, maar zoveel!



Ik hou het op een heel getal (net weer 200), anders blijf ik bezig uit 'respect' voor de persoon die er dan staat. Ik heb uit nieuwsgierigheid net ook een naam weer in het zoekveld ingevuld: 23 jaar, overleden in Auschwitz
Alle reacties Link kopieren
Trofemow



Ik zou het echt niet weten.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Haha ik dacht ik google het even... komt alleen jouw post naar boven en verder een hele lege pagina. Nog nooit maar één hit op google gehad
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk dat iedereen zo hard zijn best doet.



En idd als je stil staat dat iedere naam een persoon was met een liefhebbende en treurende familie dan is het ook heel treurig. Het doet dan een beetje denken aan het voorlezen van de namen van alle holocaustslachtoffers.
Alle reacties Link kopieren
Als je niet zeker weet of het een mannen of vrouwennaam is, kan je altijd nog opzoeken in de voornamen databank van het Meertens instituut. Hoewel er soms inderdaad namen voorbij komen waar zelfs dat instituut niet van weet of het mannen of vrouwennamen zijn of zó zeldzaam zijn.



http://www.meertens.knaw.nl/nvb/



Heb er 300 gedaan. Kwamen prachtige, originele namen voorbij - een aantal heb ik bewaard - die ga ik even posten in het babynamen topic.
Alle reacties Link kopieren
Ook honderd gedaan. Hiel en Hiliel?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bij nummer 86 en die heet Beschier, iemand een idee.



Mooi initiatief trouwens
Alle reacties Link kopieren
quote:maylea schreef op 06 mei 2012 @ 23:07:

Ik ben bij nummer 86 en die heet Beschier, iemand een idee.



Mooi initiatief trouwens Een man dus volgens Meertens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven