Man of vrouw?

06-05-2012 15:36 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kwam vandaag zo'n leuk initiatief tegen dat ik het even met jullie wilde delen (geen oproepje, ik heb er helaas niets mee te maken).



Als je even 5 minuten tijd hebt en het verschil weet tussen een jongensnaam en een meisjesnaam kun je namelijk de oorlogsgravenstichting helpen. Die willen het geslacht weten van de slachtoffers die zijn opgenomen in hun database.



Het enige wat je moet doen is als je bijv. de naam 'Charles Leonardus Antonius' ziet op man klikken en bij 'Betje Johanna' op vrouw. En het is verrassend leuk om te doen en om de namen te lezen. En het gaat heel vlot, ik heb er net 100 gedaan en ik denk dat ik er volgende week vast nog wel een keertje 100 doe.



Hier kun je de site vinden:



http://www.hetverhaalbewaard.nl//manvrouw/



Je kunt een account aanmaken, maar ook inloggen met FB of Google.
Alle reacties Link kopieren
Zo lanceer je een site (eigenlijk nog volop in de betafase) en zo zijn er na een paar dagen al 38.390 (!) keer een naam gemarkeerd als m, v of weetniet.



Dit alles is gedaan door in totaal 234 mensen, waarvan de topscoorder er 1500 heeft gedaan. Veel mensen (zo'n 160) doen er meer dan 99, waarbij het aantal mensen dat het precies 100 keer doet opvallend is!



Tot zover de stats. Al googelend kwamen we bij jullie uit. Wij - van Bitman (de bouwers) en de Oorlogsgravenstichting - zijn er stil van. Ga vooral zo door!



Je hoeft je overigens geen zorgen te maken als je een keer een verkeerd geslacht aanklikt. Een naam wordt pas aan een geslacht gekoppeld als deze 3 of 4 keer hetzelfde geslacht krijgt toegewezen. We zien in ieder geval dat het heel consciëntieus wordt ingevuld.



Dank en groet,

Carinda

Bitman (vrouw in dit geval)
Alle reacties Link kopieren
ik heb het op mijn FB gezet en het is al door behoorlijk wat mensen gedeeld en overgenomen, wat leuk dat het zo hard gaat!
Leuk om een terugkoppeling te krijgen in dit geval.
Alle reacties Link kopieren
erg mooi iniatief... ik heb er net 500 gedaan.... later vanavond nog een rondje!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Heb er net even vijftig gedaan, straks meer, als ik klaar ben voor vandaag met studeren
Die klassieke namen zijn trouwens wel echt prachtig soms!

'Mariana Rosetta' bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er ook 100 gedaan, gaat best snel. Later meer.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Alle reacties Link kopieren
quote:carinda schreef op 07 mei 2012 @ 16:56:

Zo lanceer je een site (eigenlijk nog volop in de betafase) en zo zijn er na een paar dagen al 38.390 (!) keer een naam gemarkeerd als m, v of weetniet.



Dit alles is gedaan door in totaal 234 mensen, waarvan de topscoorder er 1500 heeft gedaan. Veel mensen (zo'n 160) doen er meer dan 99, waarbij het aantal mensen dat het precies 100 keer doet opvallend is!



Tot zover de stats. Al googelend kwamen we bij jullie uit. Wij - van Bitman (de bouwers) en de Oorlogsgravenstichting - zijn er stil van. Ga vooral zo door!



Je hoeft je overigens geen zorgen te maken als je een keer een verkeerd geslacht aanklikt. Een naam wordt pas aan een geslacht gekoppeld als deze 3 of 4 keer hetzelfde geslacht krijgt toegewezen. We zien in ieder geval dat het heel consciëntieus wordt ingevuld.



Dank en groet,

Carinda

Bitman (vrouw in dit geval)

Leuke reactie!



Soms is het bijna een spelletje, en dan ineens, BAM, gaat het weer om mensen. 'Weduwe Gauwieds en nicht'.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er 117 gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor je berichtje, Carinda! Goed om te lezen dat een naam niet direct aan een geslacht gekoppeld wordt, ik heb ook wel een aantal foutjes gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
150 gedaan, morgen meer.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk dat we zijn opgemerkt.

Ik heb vanavond ook weer even een rondje gemaakt. Ik vind ook dat er mooie klassieke namen tussen zitten, heel contrast met de soms nogal fantasierijke kindernamen die je weleens op Viva tegenkomt.
Alle reacties Link kopieren
quote:biol schreef op 07 mei 2012 @ 19:51:

erg mooi iniatief... ik heb er net 500 gedaan.... later vanavond nog een rondje!Wie weet komt de nieuwe topscoorder wel van het forum...
155 gedaan. Goed initiatief!
Alle reacties Link kopieren
152!
Alle reacties Link kopieren
quote:borderwalk schreef op 07 mei 2012 @ 21:37:

Wie weet komt de nieuwe topscoorder wel van het forum...



I voel een wedstrijdje aankomen... wie meer dan 1500?



Fijn om een terugkoppeling te zien. Ik ga zo voor het slapen gaan nog even een 'rondje' doen :-)
Alle reacties Link kopieren
261, nu hou ik ermee op!
Alle reacties Link kopieren
quote:carinda schreef op 07 mei 2012 @ 16:56:

Zo lanceer je een site (eigenlijk nog volop in de betafase) en zo zijn er na een paar dagen al 38.390 (!) keer een naam gemarkeerd als m, v of weetniet.



Dit alles is gedaan door in totaal 234 mensen, waarvan de topscoorder er 1500 heeft gedaan. Veel mensen (zo'n 160) doen er meer dan 99, waarbij het aantal mensen dat het precies 100 keer doet opvallend is!





Tot zover de stats. Al googelend kwamen we bij jullie uit. Wij - van Bitman (de bouwers) en de Oorlogsgravenstichting - zijn er stil van. Ga vooral zo door!



Je hoeft je overigens geen zorgen te maken als je een keer een verkeerd geslacht aanklikt. Een naam wordt pas aan een geslacht gekoppeld als deze 3 of 4 keer hetzelfde geslacht krijgt toegewezen. We zien in ieder geval dat het heel consciëntieus wordt ingevuld.



Dank en groet,

Carinda

Bitman (vrouw in dit geval)Wat leuk!
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:tyche schreef op 07 mei 2012 @ 20:23:

[...]



Soms is het bijna een spelletje, en dan ineens, BAM, gaat het weer om mensen. 'Weduwe Gauwieds en nicht'.



Het is een raar ding: verslavend en confronterend tegelijk. Vooral als je weet dat dit namen van daadwerkelijke slachtoffers zijn tussen 0 en 102 jaar, mannen en vrouwen, militairen en burgers. Het is op een bepaalde manier intiem, zo'n naam.



Echt top dat jullie het zo oppikken.

Enne.. laten jullie wel wat over voor de rest van Nederland? In dit tempo zijn we er wel heel snel doorheen
Alle reacties Link kopieren
quote:carinda schreef op 07 mei 2012 @ 23:56:

[...]



Het is op een bepaalde manier intiem, zo'n naam.

Ja, ik moet steeds denken aan al de moeders (die misschien vol zorg) de juiste namen voor hun ongeboren baby's bedachten.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Ik bedoel:



Clara Jessy



of



Rafael Arcangel



Dat zijn combinaties in mijn ogen in liefde bedacht. Hoeft natuurljk niet maar 'het loopt' in mijn ogen mooi ondanks dat ik zelf die namen niet zou kiezen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Up! Voor nog een paar 'klikkers'.



Net even nog weer een naam gezocht:



David Gajim Espinosa



Geboren op 21 juni 1942 te Amsterdam

Overleden op 28 september 1942 te Auschwitz



Alle reacties Link kopieren
quote:Dromepretje schreef op 06 mei 2012 @ 22:51:

Ook honderd gedaan. Hiel en Hiliel?Man.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lunax schreef op 08 mei 2012 @ 20:48:





Ik kwam ook nog Ruth Eigenfeld tegen:



Geboren op 22 november 1943 te Westerbork

Overleden op 2 november 1944 te Auschwitz



Nooit een 'vrije' baby geweest



Verder ook eens met Enn, denkend aan die moeders die zich verheugend op hun kindje zulke mooie namen hebben uitgezocht, of vaders die trots hun zoon de naam van hun vader gegeven hebben.. bah
Alle reacties Link kopieren
Kom op, doen we er nog een paar?

Niet vergeten, je hebt er zo weer even 100 gedaan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven