Mijn oma noemt mij steeds dik.

09-12-2018 13:31 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn oma (93) noemt mij (21) en mijn zus (24) steeds elke keer dat we haar zien dik. Ze maakt bijvoorbeeld vervelende opmerkingen als: 'passen jullie wel met twee van die dikke wijven op een bank?' of 'aan de kant met die dikke gat' of ze vraagt hoe zwaar we zijn. Het rare is wij hebben allebei een gezond gewicht en volgens sommige vrienden moeten we zelfs aankomen.

Onze moeder vindt dat we haar vanwege haar leeftijd met een korrel zout moeten nemen maar wij vinden het zo vervelend dat we haar proberen zoveel mogelijk te ontlopen. Momenteel zien we haar 2x per jaar op kerst en tijdens haar verjaardag.

Verder is ze eigenijk niet zo kritisch op ons maar ze heeft altijd al iets tegen dikke mensen gehad. Ze kijkt ook haast alleen nog maar tv programma's over mensen met obesitas. Zelf is ze trouwens haar hele leven net iets te zwaar geweest maar zo ziet ze het zelf niet en ze noemt zichzelf slank. Wij willen graag onze oma vaker zien maar weten niet zo goed wat we moeten doen als we zo een opmerking naar ons hoofd krijgen.
Wat zullen jullie in ons geval doen?

Graag snel reageren want Kerst nadert.😉
Alle reacties Link kopieren
TanteBedelia schreef:
09-12-2018 17:35
Het rare is als to wel dik was geweest had oma er wel opmerkingen over mogen maken van to.


Vind ik ook raar.
Alle reacties Link kopieren
21 jaar en een oma van 93 jaar? Dat hoor je niet vaak.
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.
Alle reacties Link kopieren
Heel erg bedankt voor jullie reacties tot nu toe.
Daar kunnen we echt wel wat mee.
Om nog even terug te komen op die opmerking waarop ik aangaf dat ik het minder erg zou vinden als ik echt te dik was; ik vind die opmerking niet zo vreemd van me zelf. Stel je hebt de hele dag thuis op de bank gezeten en iemand noemt je lui, dan zal ik dat minder erg vinden wanneer iemand mij lui noemt terwijl ik de hele dag keihard gewerkt heb. Natuurlijk is dik en lui niet hetzelfde. Maar je hoort weleens dat iemand zich zorgen maakt om iemand die te zwaar is in zijn/haar omgeving, en die gene wil stimuleren om af te vallen, en om die reden een opmerking maakt over zijn of haar overgewicht. Dus niet om te kwetsen, maar om te stimuleren. Natuurlijk werkt dit meestal niet, en het blijft in mijn ogen verkeerd om een opmerking over andermans lichaam te maken, maar het is wel met een goede intentie. Maar iemand dik noemen die dat niet is, wat bereik je daar mee?
Evaah97 schreef:
09-12-2018 18:05
Heel erg bedankt voor jullie reacties tot nu toe.
Daar kunnen we echt wel wat mee.
Om nog even terug te komen op die opmerking waarop ik aangaf dat ik het minder erg zou vinden als ik echt te dik was; ik vind die opmerking niet zo vreemd van me zelf. Stel je hebt de hele dag thuis op de bank gezeten en iemand noemt je lui, dan zal ik dat minder erg vinden wanneer iemand mij lui noemt terwijl ik de hele dag keihard gewerkt heb. Natuurlijk is dik en lui niet hetzelfde. Maar je hoort weleens dat iemand zich zorgen maakt om iemand die te zwaar is in zijn/haar omgeving, en die gene wil stimuleren om af te vallen, en om die reden een opmerking maakt over zijn of haar overgewicht. Dus niet om te kwetsen, maar om te stimuleren. Natuurlijk werkt dit meestal niet, en het blijft in mijn ogen verkeerd om een opmerking over andermans lichaam te maken, maar het is wel met een goede intentie. Maar iemand dik noemen die dat niet is, wat bereik je daar mee?
Na uitleg wordt het er echt niet beter op.... Vervelend voor je dat je zo moeilijk denkt en je het je daardoor aantrekt.
Evaah97 schreef:
09-12-2018 18:05
Heel erg bedankt voor jullie reacties tot nu toe.
Daar kunnen we echt wel wat mee.
Om nog even terug te komen op die opmerking waarop ik aangaf dat ik het minder erg zou vinden als ik echt te dik was; ik vind die opmerking niet zo vreemd van me zelf. Stel je hebt de hele dag thuis op de bank gezeten en iemand noemt je lui, dan zal ik dat minder erg vinden wanneer iemand mij lui noemt terwijl ik de hele dag keihard gewerkt heb. Natuurlijk is dik en lui niet hetzelfde. Maar je hoort weleens dat iemand zich zorgen maakt om iemand die te zwaar is in zijn/haar omgeving, en die gene wil stimuleren om af te vallen, en om die reden een opmerking maakt over zijn of haar overgewicht. Dus niet om te kwetsen, maar om te stimuleren. Natuurlijk werkt dit meestal niet, en het blijft in mijn ogen verkeerd om een opmerking over andermans lichaam te maken, maar het is wel met een goede intentie. Maar iemand dik noemen die dat niet is, wat bereik je daar mee?
Dat jij en je zus lekker bovenop de kast zitten
Alle reacties Link kopieren
Evaah97 schreef:
09-12-2018 18:05
Heel erg bedankt voor jullie reacties tot nu toe.
Daar kunnen we echt wel wat mee.
Om nog even terug te komen op die opmerking waarop ik aangaf dat ik het minder erg zou vinden als ik echt te dik was; ik vind die opmerking niet zo vreemd van me zelf. Stel je hebt de hele dag thuis op de bank gezeten en iemand noemt je lui, dan zal ik dat minder erg vinden wanneer iemand mij lui noemt terwijl ik de hele dag keihard gewerkt heb. Natuurlijk is dik en lui niet hetzelfde. Maar je hoort weleens dat iemand zich zorgen maakt om iemand die te zwaar is in zijn/haar omgeving, en die gene wil stimuleren om af te vallen, en om die reden een opmerking maakt over zijn of haar overgewicht. Dus niet om te kwetsen, maar om te stimuleren. Natuurlijk werkt dit meestal niet, en het blijft in mijn ogen verkeerd om een opmerking over andermans lichaam te maken, maar het is wel met een goede intentie. Maar iemand dik noemen die dat niet is, wat bereik je daar mee?



Dat begrijp ik wel.

Maar als je je zorgen maakt as je ( klein)dochter echt te wik zou zijn, helpt het niet als je als oma gaat zeggen dat je kleinkind een dik varken is.

Dat moet je dan heel anders formuleren.
Theamuts schreef:
09-12-2018 18:09
Dat jij en je zus lekker bovenop de kast zitten
Precies en dat maakt het alleen maar leuker. Lekker je kleinkinderen een beetje opnaaien, als 93 jarige is dat misschien de enige lol die ze nog kan hebben.

Pas maar op dat ze je straks geen spillebeen gaat noemen, of magere Hein. Dan kan je pas echt gaan huilen, want dan klopt het ook nog...
anoniem_186668 wijzigde dit bericht op 09-12-2018 18:12
1.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ouderen verliezen vaak wel een beetje het vermogen om zich in een ander te verplaatsen. Dingen kunnen er dan lomp uitkomen.
En gewicht is blijkbaar een ding dat ze altijd belangrijk heeft gevonden en dat is blijkbaar wat er dan alleen maar in haar opkomt.
Als mijn oma van 98 onaardig doet zeg ik daar gewoon wat van. Ook al doet ze er niks mee (kan ze eigenlijk gewoon niet meer....) Voor jezelf is het goed om je grens aan te hebben gegeven.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk trouwens in de ouderenzorg en al het personeel waar iets 'anders' aan is krijgt het vaak om de oren (te dik, te dun, wat heb je een rotstem, of opmerkingen over etnische afkomst). Dat soort uitgesprokenheid lijkt alleen maar te versterken naarmate men ouder wordt.
Grens aangeven , humoristische draai aan geven werkt soms ook. Veranderen ga je ze niet meer.
Evaah97 schreef:
09-12-2018 18:05
Maar iemand dik noemen die dat niet is, wat bereik je daar mee?
Misschien wil ze jullie een beetje op de kast jagen? Een dikkere huid (pun intended) laten kweken? Zo laat ze haar affectie voor jullie zien? Ze kan niet anders?

Vragen vragen vragen....
Alle reacties Link kopieren
Evaah97 schreef:
09-12-2018 16:57
Ja joh, want na je 18e hoor je je nooit meer beledigd te voelen. :sarcastic:
Volwassenheid hangt zelden samen met de 18e verjaardag. Maar verder herhaal ik maar even: https://youtu.be/ceS_jkKjIgo
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Misschien een weegschaal in je tas meenemen?

Kom op oma, NU een voor een op de weegschaal.

Je zegt al dat oma zelf ietsje te zwaar is, dus als je denkt dat je dit wint: Doen.

Als je kunt zeggen 'zullen we nog een keer op die weegschaal gaan staan' is dat echt 10x sterker dan 'ik vind je opmerking niet zo leuk'.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Maelstrom schreef:
09-12-2018 18:20
Misschien wil ze jullie een beetje op de kast jagen? Een dikkere huid (pun intended) laten kweken? Zo laat ze haar affectie voor jullie zien? Ze kan niet anders?

Vragen vragen vragen....
Neehee want ze lacht er niet bij.
Goed filmpje! Hopelijk kan TO daar wat mee.
Alle reacties Link kopieren
Alixane schreef:
09-12-2018 17:39
21 jaar en een oma van 93 jaar? Dat hoor je niet vaak.
Jawel hoor
Mijn oudste is 21 en mijn schoonmoeder zou dat ook zijn geweest
Later is nu
"Ja oma, dat zei je vorige keer ook al. Maar wat een mooie bloemen, van wie heb je die gekregen?"
"Nou, oma, ik ben hartstikke blij met mezelf en dat is het belangrijkste. Zeg, heb je gehoord dat Ellen van tante Jo weer een kindje krijgt?"
Hangmat schreef:
09-12-2018 18:15
Ik werk trouwens in de ouderenzorg en al het personeel waar iets 'anders' aan is krijgt het vaak om de oren (te dik, te dun, wat heb je een rotstem, of opmerkingen over etnische afkomst). Dat soort uitgesprokenheid lijkt alleen maar te versterken naarmate men ouder wordt.
Grens aangeven , humoristische draai aan geven werkt soms ook. Veranderen ga je ze niet meer.
Ik werk als vrijwilligster in een zorginstelling en ben aardig wat gewend. Zoals je al zegt als iemand erg dun of dik is of anders eruitziet etc... dan krijg je dat te horen en vooral als het dementerenden zijn. Ik trek me daar niets van aan.
Dik is vaak ook geen negatief waardeoordeel van bejaarden. Toen ik in de thuiszorg werkte, waren bejaarden vaak blij als ik kwam poetsen, want zij associeerden mijn lichaamsbouw (groot en stevig, struis, zeg maar) met hard werken. Die zeiden dan gerust: "Ja, toen ik je zag dacht ik al, gelukkig een stevig wicht, die kan vast wel wat werk verzetten."

Daarnaast zeggen oudere mensen vaak wat ze willen, ook al weten ze dat dat onbehoorlijk is. Dat is stom, maar het is nu eenmaal zo.
Evaah97,ik liep een keer met een collega naar de bushalte en toen riep een oudere man dat ik van die ''mooie dikke benen'' had. Ja het klinkt misschien raar maar het was als compliment bedoeld en met dikke benen bedoelde hij gewoon ''mooi,gezond en strak''. Ik ben er zelf tevreden mee en ze zijn stevig,niet dik en mooi gespierd door het sporten.

Probeer het zo te zien: Sommige oudere mensen hebben een wat andere manier van uitdrukken. Als je de opmerkingen vervelend vind dan kan je eventueel zeggen dat je dat niet zo leuk vind of misschien nog beter: Je zegt gewoon ''oma ik ben tevreden met mezelf en jouw opmerkingen zullen daar niets aan veranderen''. De kans dat zij op haar 93e verandert is echt heel klein. Trek het je alsjeblieft niet teveel aan! Dat is zonde van je tijd en je hebt daar niets aan.
Alixane schreef:
09-12-2018 17:39
21 jaar en een oma van 93 jaar? Dat hoor je niet vaak.
mijn oma was zelfs 98 toen ze overleed op mijn 21ste ;)
Mijn Oma heeft mijn moeder op haar 46ste gekregen dus niet meer dan logisch.

En TO, Ik heb hier heel toevallig ervaring mee, want mijn Oma was precies zo.
Toen ik rond de 11 jaar was, kreeg ik ook altijd te horen dat ik dik en zo stevig was en ik vond dat echt vreselijk.
Ik was wel wat steviger als kind zijnde maar geen obesitas niveau, hooguit 5 kg overgewicht toen. ik had al een heel laag zelfbeeld en laat ik maar zeggen de band is er ook nooit geweest(niet alleen door dat maar het heeft zeker niet geholpen)

Mensen associeeren bejaarden altijd met leuke,vrolijke mensen die met een trommel toffees op hun kleinkinderen bij de voordeur staan te wachten als ze op zaterdag weer op bezoek komen bij opa en oma, maar sommigen mensen zijn gewoon bot/niet leuk/ongezellig. waarom zou dat veranderen naarmate ze ouder worden? als je boven de 60 bent verander je echt niet van een chagerijn in een lief leuk oud vrouwtje puur omdat je oud word.

Een tante van mijn vriendin werd door haar vader constant ´´Ma Flodder´´ genoemd. en iedere keer als ze op bezoek kwam was het weer hetzelfde verhaal, ze vind het ontzettend kwetsend en heeft dat ook gezegd maar dat bleek hem niet te interesseren en tot op de dag van vandaag is het nog steeds hetzelfde liedje.

Zeg op een normale manier dat je het niet leuk vind, en als dat ook niet gaat en het zit jou zo dwars dan misschien gewoon niet meer gaan?
Ik kan me natuurlijk best voorstellen dat als je erg onzeker bent dat opmerkingen over je uiterlijk niet leuk zijn. Je eigen grensen op een goede manier aangeven is natuurlijk altijd goed. Soms heeft het nut en soms ook niet. Zoals ik al schreef is de kans erg klein dat een 93jarige verandert en zeer zeker niet als ze altijd zo is geweest.
Alle reacties Link kopieren
Als oma, zoals to aangeeft, altijd al zulke opmerkingen heeft gemaakt dan zal ze daar nu niet mee stoppen. Persoonlijk zou ik me er geen ene ruk van aantrekken, of ik nu dik of dun ben. Maar ik zou af en toe zelf wel een raak antwoord klaar hebben, als oma wil uitdelen moet ze ook kunnen incasseren.....toch?
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.
Betty_Slocombe schreef:
09-12-2018 20:54
Dik is vaak ook geen negatief waardeoordeel van bejaarden. Toen ik in de thuiszorg werkte, waren bejaarden vaak blij als ik kwam poetsen, want zij associeerden mijn lichaamsbouw (groot en stevig, struis, zeg maar) met hard werken. Die zeiden dan gerust: "Ja, toen ik je zag dacht ik al, gelukkig een stevig wicht, die kan vast wel wat werk verzetten.'
Ja dit bedacht ik inderdaad ook nog. Is het wel negatief bedoeld van haar? Of is het een compliment, of een in haar ogen vrij feitelijke neutrale constatering? Dik hoeft niet te betekenen 'overgewicht' (zoals jij het interpreteert, té dik); misschien bedoelt ze meer 'een stevig meiske' ofzoiets.

Bij mijn opa (en diens ouders) op de boerderij ging het vroeger ook zo. Als één van de jongens met een meisje thuiskwam werd ze aan een soort vleeskeuring onderworpen. Groot, brede heupen, en bepaald niet slank was zo'n beetje het beste wat je krijgen kon. Ze moest (veel) kinderen kunnen baren en stevig kunnen werken op de boerderij. Heel slanke of magere meisjes werden eerder ingeschat als 'zwak' of 'ziekelijk' en ze hadden al zoveel monden te voeden dat ze daar niet echt op zaten te wachten.

(En mijn oma heeft wel eens verteld hoe ze de eerste keer daar over de vloer kwam. Een mager, bleek, sproetig sprietje uit Amsterdam die zelden op een boerderij was geweest en geen dialect sprak. Ze was niet de gedroomde schoondochter, dat mag duidelijk zijn...)
Ik had ook een grootouder die zo deed naar de vrouwen in de familie. bij een aantal heeft dit toch voor behoorlijk wat leed gezorgd. Deze grootouder begon er overigens al mee nog ver voordat de "alles is geaccepteerd" leeftijd aanving. Ik vind het altijd maar idioot hoeveel hier op viva maar gepikt moet worden als het komt van iemand die ouder dan 80 is en jonger dan 10. Ook die leeftijdscategorieën kunnen fatsoen hebben.
Mijn oma kandat ook
Dan zegt ze bv als ik dat allemasl op eet ben ik net zo dik als jou

Of over iemand anders die is noggg dikker dan jij

Etc..

En ik ben sinds de start met medicijnen dikker geworden

Ik lul maar gewoon mee altijd
Zeg ja en negeer het verder
Mijn oma is nu 90 en beginnend dement
Klagen en zeuren doet ze ook altijd erg
Daardoor zien we ookerg tegen kerst op altijd...
Maarja haar alleen thuis laten doe je ook niet op haar 90ste

Ik zou het niet zo serieus nemen al snap ik dat je het niet leuk vindt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven