moeiteloos, inzetloos of hopeloos?

18-06-2021 21:59 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, een fluffy vrijdagavondtopic :-)

Ik kwam iemand tegen van rond de dertig, en ze was lerares Latijn & Grieks. Mijn eerste gedachte was: "Ieuw, waarom doe je dat jezelf aan?" Maar mijn tweede gedachte was: "Misschien kan ze me bijles geven, kan ik al die jaren later mijn klassieke talen-frust oplossen." Ik was er namelijk erg slecht in, maar terugkijkend kwam dat vooral door mijn gebrek aan inzet. Verder peinzend vroeg ik me af welke vakken ik nog meer achteraf gezien veel beter in had kunnen zijn als ik er meer tijd en moeite aan had besteed. En voor welke vakken het sowieso altijd hopeloos geweest was, al was er jaren bijles tegenaan gegooid. En zo kwam het rijtje: moeiteloos, inzetloos, hopeloos bij me boven.

Hoe zat dat bij jullie? Welke vakken gingen moeiteloos? En waar lag je gebrek aan succes vooral aan je gebrek aan inzet? En waar was het gewoon hopeloos, onbegonnen werk omdat je brein er simpelweg niet voor gemaakt was?

Mijn lijstje
Moeiteloos: Duits, Wiskunde, Scheikunde, Aardrijkskunde.
Inzetloos: Latijn, Engels, Nederlands, Frans.
Hopeloos: Gymnastiek (ik lees liever ;-) , Tekenen (ben op level harkepoppetjes blijven steken) , Natuurkunde (totale kortsluiting in brein), Economie (idem).

En jullie?
Now then, then now, now then, then, then, then now. - Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett
Alle reacties Link kopieren
NowThen schreef:
18-06-2021 22:31
Haha, ik krijg een beeld van jij, nu, die na al die jaren ergens in een lokaal nog steeds zit te borduren of punniken in de hoop eindelijk een keer van school te mogen ;-)
Zelfs op de lagere school buisde ik al op vakken zoals naaien of haken :-D.

Na een tijd raakte het werkje dan mysterieus af als ik het eens naar huis meenam :-D.
(Lees: Mijn moeder haakt, breit en naait wel graag en wou haar dochter af en toe verlossen. Ik kan het gewoon écht niet.)

En voor dingen als Tekenen of Muziek haalde ik ook zelden meer dan "voldoende".
Niet mooi genoeg, niet ordelijk genoeg, ... hoe hard ik ook mijn best deed.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Vooropgesteld, ik heb me voor vrijwel niets echt ingezet op de middelbare school en was ook nergens een uitblinker in, ik mikte op zessen en eventueel zevens. Ik vond school en leren verschrikkelijk.

Moeiteloos: wiskunde, natuurkunde, Engels, Duits
Inzetloos: Latijn en Grieks (had ik nooit moeten kiezen, echt niks voor mij. Uiteindelijk wel voldoendes op de eindlijst). Nederlands deed ik ook geen bal aan, en heb ook geen boek gelezen.
Economie was m’n 8e vak, dat had ik om een beetje speling te hebben en eventueel nog iets te kunnen laten vallen.

Ik was vooral goed in dingen waar je niet voor hoefde te leren, dus ik heb veel met m’n eindexamen op kunnen halen met teksten enzo.
anoniem_404358 wijzigde dit bericht op 18-06-2021 23:38
2.98% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
18-06-2021 23:30
Ik ben niet zo’n werker dus het was bij mij moeiteloos of niet. Moeiteloos waren de talen, geschiedenis, economie. Inzetloos de rest. Wiskunde was wel echt hopeloos. Op het hbo kreeg ik weer wiskunde en statistiek hoewel ik het na 4 vwo had laten vallen (toen een 1,8 gemiddeld). Dat is het enige vak waar ik toen veel voor gedaan heb, want ik wilde dat diploma. Keihard werken voor een 6, dat is echt niet mijn ding.
Dit inderdaad. Moeiteloos waren Nederlands, CKV, biologie, Engels, maatschappijleer

Inzetloos de rest. Behalve wiskunde en gym, dat was gewoon hopeloos. Ik moet er wel bij vermelden dat ik op het vmbo zat. Op de havo (ik ben later naar de vavo gegaan) heb ik biologie al na twee lessen laten vallen. Dat was ineens hele andere koek.
drackie wijzigde dit bericht op 19-06-2021 11:40
1.09% gewijzigd
docotrandus schreef:
18-06-2021 22:05
Moeiteloos:
Nederlands (waarom wordt dat nog gegeven op de middelbare school? Ik heb op de basisschool lezen, spelling en ontleden geleerd)
en de meeste vakken.
Engels
Duits
Natuurkunde
Scheikunde
geschiedenis
Voor Frans heb ik wel woordjes geleerd, en voor wiskunde ook af en toe huiswerk gemaakt.

Inzetloos: biologie, economie

Hopeloos: ik kreeg geen onvoldoende voor gym, maar echt goed was ik er niet in.
Nu ben ik behoorlijk fit voor mijn leeftijd, denk ik.
En ik was erg slecht in plannen, dus economie, aardrijkskunde deed ik niet erg goed.
Nederlands was bij ons geen spellen meer hoor. En grammatica ging echt wel wat verder dan de basisschool. De rest was vooral literatuur en literatuurgeschiedenis en tekstverklaren. Het eindexamen was de samenvatting.
Alle reacties Link kopieren
Moeiteloos: Nederlands, geschiedenis, wiskunde (tot de derde).

Hopeloos: de rest

Totaal hopeloos: vreemde talen, alles laten vallen zodra het kon. Engels moest, geslaagd met een 3,5 dus een 4. Mijn vader was leraar Engels op mijn middelbare school dus dat was wel even een dingetje thuis 😇.
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Alle reacties Link kopieren
Ja ik was dus ook zo, of ik haalde zonder moeite een 8 of ik deed er geen kont voor en kwam dan weg met een 6je of een 7. Dat werkte dus niet met wiskunde, al helemaal niet als je niet op let en niet je huiswerk maakte.

Ik heb een 9 gehaald voor het eindexamen mondeling van Nederlands. Je moest een hele berg boeken gelezen hebben verspreid over HAVO 4 en 5. Ik had er geen 1 gelezen. :shame: Mijn arme, arme sibling had ze wel braaf allemaal gelezen en haalde een 6.
Alle reacties Link kopieren
Hopeloos: Duits, statistiek
De rest was moeiteloos of inzetloos
Alle reacties Link kopieren
Moeiteloos: talen (want: 85% tekstverklaring, grammatica altijd dikke onvoldoendes want ik deed alles op gevoel dus daarvoor leren leek mij zinloos), zaakvakken: geschiedenis, aardrijkskunde, economie, maatschappijleer, biologie

Inzetloos: informatica, gymnastiek, tekenen, handvaardigheid, textiele werkvormen (ben geloof ik van de laatste lichting die dat kreeg), verzorging, drama.

Hopeloos: wiskunde, natuurkunde, scheikunde.
lemoos2 wijzigde dit bericht op 19-06-2021 00:36
0.12% gewijzigd
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik ben docent (ak/wi) dus en als je het er in een groepje over hebt is er altijd iemand, en zelfs onder collega’s: wiskunde kan ik niet hoor! Of: ik had zo’n hekel aan topo hè.

Ik ben ervan overtuigd dat iedereen op een bepaald niveau goed kan zijn in elk vak.
Soms heb je gewoon meer denkstappen nodig of langer de tijd om het je eigen te maken. En dat is waar het vaak aan schort.
Als je VWO doet sla je bij wiskunde eigenlijk veel stapjes over en dan ga je ook nog vrij snel naar de wetenschappelijke benadering. Terwijl sommige mensen, ook al zouden ze vwo doen, beter erbij gebaat zijn om de kleinere opbouwende stapjes te doen zoals we dat op het vmbo doen.

En onderwijs wordt vrijwel altijd bottum-up (eerst de kleine onderdelen en dan toewerken naar het geheel) aangeboden terwijl ook 20% meer baat heeft hij Top-Down (eerst het geheel bekijken en dan uitwerken in de details).

Maar op je vraag terug te komen, want deze inzichten had ik op school nog niet:

Moeiteloos:
Aardrijkskunde, Wiskunde, Frans, Engels, Biololgie, geschiedenis, gym, informatica, bevo, muziek, maatschappijleer

Inzetloos:
Ik was niet zo van het echte stampwerk 😬. Dus woordjes leren vond ik echt niet altijd leuk. Het enige dat ik echt gestampt heb zijn de onregelmatige werkwoorden voor Engels en de Franse Grammaticale vervoegingen (etre avoir enz). Ik vond het als kind ook onzin (en nu heb ik thuis dus ook zo’n exemplaar 😂). De tafels ken ik pas sinds een jaar of vijftien echt uit mijn hoofd toen ik vond dat als ik rekenen ging geven het toch wel handig was dat ik ze goed kende (ben daarna pas wiskunde als tweede bevoegdheid gaan doen).

Hopeloos: Duits en Natuurkunde.
En dat kwam beide door de leraren… Ik heb maar één jaar Duits gehad. Onze leraar werd vrij snel ziek en toen kregen we een invaller die we de Hitler noemden. Hij was zo gemeen streng. Gelukkig kwam de laatste twee maanden onze docent weer terug maar tsja… hij vond die drie gemiddeld wel wat sneu dus maakte hij er een vier van.
En de natuurkundeleraar hielp je alleen als je goed was in natuurkunde. Voor de rest waren we maar domme wezens.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
19-06-2021 00:34
Ik ben docent (ak/wi) dus en als je het er in een groepje over hebt is er altijd iemand, en zelfs onder collega’s: wiskunde kan ik niet hoor! Of: ik had zo’n hekel aan topo hè.

Ik ben ervan overtuigd dat iedereen op een bepaald niveau goed kan zijn in elk vak.
Soms heb je gewoon meer denkstappen nodig of langer de tijd om het je eigen te maken. En dat is waar het vaak aan schort.
Als je VWO doet sla je bij wiskunde eigenlijk veel stapjes over en dan ga je ook nog vrij snel naar de wetenschappelijke benadering. Terwijl sommige mensen, ook al zouden ze vwo doen, beter erbij gebaat zijn om de kleinere opbouwende stapjes te doen zoals we dat op het vmbo doen.

En onderwijs wordt vrijwel altijd bottum-up (eerst de kleine onderdelen en dan toewerken naar het geheel) aangeboden terwijl ook 20% meer baat heeft hij Top-Down (eerst het geheel bekijken en dan uitwerken in de details).
Ik heb toevallig laatst een deel van een proefexamen wiskunde vmbo-t gemaakt. Dat ging best maar was meer rekenen dan die onbegrijpelijke onderwerpen op vwo en hbo. Ik vond het wel weer stom :) Mijn dochter had voor haar CSE wiskunde dit jaar overigens een 8,2!
Alle reacties Link kopieren
Het woord "ongeïnteresseerd" was vaker van toepassing. Bijvoorbeeld die antieke knarren die de geschiedenis gemaakt hebben door veldslagen te winnen vond ik 100% oninteressant.

Ik ontken niet dat dit vroeger de methode was om jezelf en je stamleden van een betere toekomst te verzekeren. Dus misschien ben ik ondankbaar, aangezien ik vermoedelijk afstam van de winnaars toen. De verliezers zijn dood.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
emmalou schreef:
18-06-2021 23:40
Nederlands was bij ons geen spellen meer hoor. En grammatica ging echt wel wat verder dan de basisschool. De rest was vooral literatuur en literatuurgeschiedenis en tekstverklaren. Het eindexamen was de samenvatting.
Ik heb inderdaad wel iets geleerd op de middelbare school, uit het boek "jouw taal mijn taal" :
over manieren waarop schrijvers proberen de lezers te interesseren, te overtuigen of te misleiden.

Oja, en het verschil tussen "de koe, die" en "de koe die" (met of zonder komma). Dus ik heb ook nog iets van grammatica geleerd.

Literatuurgeschiedenis vond ik wel leuk, meestal. Tekstverklaren? Ik kon al lezen.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
Ik deed alles inzetloos. Ik vond school detentie wegens minderjarigheid.
Alle reacties Link kopieren
Wat wel grappig is: ik weigerde mee te doen met gym en nu geef ik zelf sportles (aan volwassenen, die het leuk vinden).

Heel vaak was ik niet eens aanwezig. Soms deed ik mijn huiswerk als we buiten op het gras iets als ‘softbal’ deden waarbij je héél af en toe aan slag was en dat sloeg ik dan vriendelijk doch beslist af. Wat de ene keer woede en de andere keer berusting gaf bij de gymleraar. Hij verzon altijd superstomme balsporten, wat een gruwel was dat.
Moeiteloos: Wiskunde A & B, natuurkunde, scheikunde, biologie, economie I, Engels, Nederlands

Inzetloos: Grieks, Latijn, Russisch, Frans

Hopeloos: tekenen, handvaardigheid
Alle reacties Link kopieren
moeiteloos; de beta vakken (wiskunde, natuurkunde, scheikunde, biologie) en gymnastiek
hopeloos: alle talen en creatieve vakken
inzetloos: alle overige vakken

dyslectie heb ik uitgevonden, want toen ik op school zat bestond het niet. je was gewoon lui en ongemotiveerd ;-)
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Doggo schreef:
18-06-2021 22:42
Haha ik heb zo vaak gezegd “dit kan ik niet, hier ben ik slecht in” omdat ik een onvoldoende haalde voor iets waar ik het boek niet eens van geopend had. Als ik nu terug kijk in middelbare school boeken denk ik echt, dit is zo makkelijk, als je ook maar een half uurtje per dag aan school besteedde had je overal tienen. Maar ja zo makkelijk werkt dat niet in een tienerbrein.
Ik had gister edit op mijn werk ter verduidelijking niet als student nog een hele discussie met een student in deze trant;
'ik snap nog steeds deze heel school niet. Ik ging naar een les, ik snapte niks van wat er gebeurde'
'had je je boeken bij je'
'nee, niemand had me ooit gezegd dat ik voor dat vak boeken moest hebben'
'nou, het is juni, dit vak is al vanaf september be-...'
' oh ja nu weet ik het weer! Dit vak was heel vroeg s ochtends altijd! Ja dan was ik er niet'
---- *insert juffenblik*
'ja ik eh ja dan was ik er dus nooit'
'je hebt die boeken toch gekocht, daar staat het toch op, voor welk vak'
'maar ja, ik vind toch dat ik niet goed wordt begeleid hierin. Ik voel me nu ook niet leuk behandeld. U geeft mij nu ook geen uitleg. U zou bijvoorbeeld ook met mij kunnen gaan zitten en uitleggen wat de bedoeling is'
'je verwacht nu van mij dat ik een schooljaar les nu aan jou uitleg, van een ander vak?'
'ja want dan kan ik gewoon verder, ik heb het huiswerk gekeken en dat is echt te veel. Maar ik wil toch graag het vak doen'
'dan zul je toch het huiswerk moeten doen.'
'zonder uitleg?'
'ja want die heb je gemist. Je kunt volgend jaar wel opnieuw beginnen, dus als eerstejaars. Of aansluiten bij de bijles, daar is al vanaf december een plekje voor je'
'ja maar dan moet ik extra komen'
Drama exit en al een week appjes om half 2 s nachts met vage foto's van het boek en 'wat moet ik hier dan doen, ik snap het niet!'
En daarna inderdaad 'ik kan dat vak echt niet!'
surebaby wijzigde dit bericht op 19-06-2021 10:28
2.43% gewijzigd
suzyqfive schreef:
19-06-2021 00:34
Ik ben docent (ak/wi) dus en als je het er in een groepje over hebt is er altijd iemand, en zelfs onder collega’s: wiskunde kan ik niet hoor! Of: ik had zo’n hekel aan topo hè.
Ik vond vooral het verschil tussen aardrijkskunde op de basisschool en op de middelbare school zo enorm groot. In topo was ik heel erg goed, maar dat kregen we alleen op de basisschool. Aardrijkskunde was in mijn herinnering toen ook veel meer een cultuur-maatschappelijk vak. Op de middelbare school werd het ineens veel meer een technisch vak, soms bijna verwant aan natuurkunde. Dat vond ik (toen) minder leuk en een heel stuk lastiger want de manier van leren werd ineens heel anders, inzichtelijker, meer beta.
Eigenlijk is dat ook wel veel logischer denk ik, het legt immers zowel de basis voor de Sociale Geografie als voor de Aardwetenschappen.

On topic:

Moeiteloos: Nederlands, Frans, Geschiedenis
Inzetloos: Natuurkunde, Aardrijkskunde, Biologie (niet compleet in inzetloos maar dit kon beter)
Hopeloos: Handvaardigheid, Tekenen, in mindere mate ook Gymnastiek
Alle reacties Link kopieren
Haha, wat een leuk topic!

Moeiteloos: Engels, Frans, Duits, Nederlands
Gebrek aan inzet: Aardrijkskunde, Economie
Hopeloos: Natuurkunde, Scheikunde, Wiskunde.
Alle reacties Link kopieren
Moeiteloos: Engels, Nederlands, Frans, Duits, Muziek
Inzetloos: Wiskunde, Techniek, Scheikunde, Aardrijkskunde, Geschiedenis
Hopeloos: Handvaardigheid

Het is duidelijk waar mijn interesse ligt. Ik kan alleen niet zeggen of bijvoorbeeld techniek en scheikunde naast totale desinteresse wellicht hopeloos waren, want die vakken liet ik uiteraard vallen. Voor zover ik me herinner kon ik het wel. Maar dat is dus in de onderbouw.
emblema wijzigde dit bericht op 19-06-2021 09:24
3.94% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Moeiteloos: Nederlands, Engels, Geschiedenis, Maatschappijleer, Duits, Frans, Muziek
Voor Latijn, Grieks, Aardrijkskunde en Economie moest ik moeite doen en dan ging het wel redelijk.
Inzetloos: Biologie en Scheikunde
Hopeloos: Wiskunde, Natuurkunde, alle creatieve vakken
Ik ben totaal mislukt op de reguliere middelbare school.
En op mijn 21e weer naar het volwassenenonderwijs gegaan omdat ik toch wel graag mijn diploma wilde halen.
Mijn lijstjes wisselen nogal tussen regulier en volwassenen onderwijs.
Wat me geleerd heeft dat heel veel afhangt van de gebruikte methode en van de leerkracht.

Regulier:
Moeiteloos: Nederlands, Frans, Aardrijkskunde, Biologie, Muziek, Geschiedenis, Scheikunde
Inzetloos: Tekenen, Gym, Duits, Engels, Godsdienst, Maatschappijleer, Boekhouden, Economie
Hopeloos: Wiskunde, Natuurkunde

Volwassenen:
Moeiteloos: Aardrijkskunde, Biologie, Wiskunde, Natuurkunde
Inzetloos: Nederlands, Engels, Geschiedenis

Ik heb wis en natuurkunde altijd leuk/interessant gevonden. Maar wat was ik er slecht in op het regulier middelbaar.
Op het volwassenenonderwijs trof ik leraren die zelf echt enthousiast waren over hun vak en die mijn vele vragen niet erg vonden. Zo kwam ik er redelijk snel achter dat ik het nodig heb om te begrijpen waarom een formule werkt. Waar komt die vandaan? Dat betekende veel (enthousiaste) extra uitleg na de lessen, want het was soms een uitdaging om me dingen uit te leggen omdat het qua kennis nogal wat vroeg. Maar wat vond ik het leuk, en wat gaf het me een hoop inzicht.
Nooit meer die stomme abc-formule hoeven onthouden omdat ik hem zelf kon afleiden indien nodig. Ik vond het magisch!
En voor natuurkunde gold hetzelfde.
Ik ben daarna Natuurkunde gaan studeren. Dat had 16 jarige ik echt nooit geloofd.
Alle reacties Link kopieren
Je kwam iemand tegen en toen bedacht je dat die persoon jou wel bijles kan geven???? Geen erg nuttige bijdrage, maar dat vind ik echt heel raar gedacht.
Alle reacties Link kopieren
Moeiteloos: Engels, Nederlands, economie, maatschappijleer
Inzetloos: natuurkunde
Hopeloos: gym, beeldende vorming, Frans😅
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
19-06-2021 09:42
Je kwam iemand tegen en toen bedacht je dat die persoon jou wel bijles kan geven???? Geen erg nuttige bijdrage, maar dat vind ik echt heel raar gedacht.
Apart inderdaad. Mij wordt ook vaak gevraagd of ik geen docente zou willen zijn, 'want je bent toch vertaler Engels',

Ja, dus? O_o

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven