Morning pages, wie nog meer?

03-02-2026 10:57 104 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Sinds een maand schrijf ik iedere ochtend mijn morning pages.
Het geeft mij zoveel bewustzijn, inzicht en rust. Niet alleen in de ochtend, ook gedurende de dag.
Zijn er hier meer forummers die morning pages schrijven of iets anders en wat brengt dat jou?
Niet iedereen die ronddwaalt is de weg kwijt
Nee. Ik wil koffie.
Bewustzijn, inzicht en rust?
Niet gewoon aan het werk?
Ja hoor, ook koffie en werk. Maar eerst de morning pages. De moeite waard om eens te proberen.
Wat zijn morning pages? Is dat een soort to do lijstje van wat je wil doen die dag?
Morning Pages zijn een dagelijkse ochtendroutine waarbij je direct na het ontwaken drie pagina's met de hand volschrijft in een notitieboek.
Het doel is om je hoofd leeg te maken ('ruimen') van gepieker, angsten en hersenkronkels, zonder censuur of corrigeren.
Dit "stroombewustzijn"-schrijven bevordert creativiteit, vermindert stress en zorgt voor een heldere start van de dag.

Kernpunten van Morning Pages:

Wanneer: Elke ochtend, direct na het opstaan, schrijf je drie A4-pagina's vol.

Hoe: Schrijf met de hand (niet typen) en stop niet met schrijven totdat de pagina's vol zijn.

Inhoud: Alles mag: dromen, to-do's, frustraties of simpelweg "ik weet niet wat ik moet schrijven".

Regels: Er zijn geen regels. Spelling en interpunctie doen er niet toe. Het hoeft niet mooi te zijn, want niemand anders mag het lezen.

Doel: Het fungeert als een "swiffer" voor je hersenpan, waardoor je creativiteit en rust vindt.

Voordelen:

Minder gepieker: Het opschrijven van angsten en frustraties helpt om ze los te laten.
Verhoogde creativiteit: Het 'opruimen' van je geest maakt ruimte voor nieuwe ideeën.

Zelfreflectie: Door dagelijks te schrijven, leer je jezelf beter kennen en accepteren.
Rust en focus: Je begint de dag met een opgeruimd hoofd.

Het geeft mij veel zelfinzicht maar ook kijk ik anders naar personen en situaties nadat ik er over geschreven heb.
Ik zou elke dag opschrijven dat ik mezelf vrij matig vind, het leven ingewikkeld en de wereld angstig en ik heb geen idee of dat nou zo helpend zou zijn.
Si abra la puerta hay lobos.
Rabarbara schreef:
03-02-2026 11:10
Ik zou elke dag opschrijven dat ik mezelf vrij matig vind, het leven ingewikkeld en de wereld angstig en ik heb geen idee of dat nou zo helpend zou zijn.
Je kan het altijd proberen om te zien wat het jou brengt.
Je hoeft het niet eens op te schrijven, hardop tegen jezelf praten werkt ook.
(ik zou het niet doen, waar veel mensen bij zijn) :-D
Het reguleert je gedachtes
3 A4-tjes vol?! Ik sta iedere dag om 6.00 naast mijn bed. Ik hecht meer waarde aan dat halfuurtje extra slaap geloof ik.
Wat mij enorm geholpen heeft in een tijd dat ik veel piekerde. Je mag 's avonds onder de douche een kwartier piekeren. Geen enkel ander moment op de dag, alleen dat kwartier.

Heeft mij enorm geholpen om niet de hele dag en nacht door te piekeren.

En wat lila linda zegt, maar dat doe ik dan tegen de kat. Vind hij hartstikke gezellig.
Mijn hoofd is gewoon nog leeg bij het opstaan. Er komt hooguit “ik haat opstaan” voorbij.
Nooit bedacht dat er mensen zijn die daadwerkelijk al denken als ze wakker worden.
Look me in the eyes and tell me what you see.
Dat komt uit "The Artist's Way" toch? Ik heb dat heel lang geleden een tijdje gedaan. Ik vond dat toen best een aardig mechanisme om even wat rust te vinden. Het idee dat je een aantal pagina's schrijft (al is het met 'ladadie, ik weet niet wat') zorgt ervoor dat je niet té veel nadenkt.

En zo met al dat soort dingen, op een gegeven moment vond ik het ook wel weer goed en heb ik het nooit gemist.

Al dat soort boeken (en zeker dát boek) staan vol met claims die niet echt onderbouwt zijn.
Huacachina schreef:
03-02-2026 11:14
Je kan het altijd proberen om te zien wat het jou brengt.
Als ik zo lees wat ze zou schrijven, denk ik dat het haar ook recht een depressie in kan werken. Nogal frustrerend om iedere dag weer onder woorden te brengen hoe matig je bent en hoe angstig de wereld je maakt. "Je kunt het altijd proberen" lijkt me hier niet het advies van een psychiater.

@Rabar: om diezelfde reden ben ik niet van plan hieraan te beginnen. M'n dromen opschrijven gaat niet, want ik weet nooit wat k gedroomd heb en mijn zelfbeeld gaat vast niet omhoog van iedere dag 3 A4's volschrijven met hoe ik mezelf tekort zie schieten. Ik doe met je mee om deze "opdracht" te weigeren.
Ik doe ook liever mee met de "praters" zeker tegen de kat!
EefjeEverzwijn schreef:
03-02-2026 11:37

En wat lila linda zegt, maar dat doe ik dan tegen de kat. Vind hij hartstikke gezellig.
ik ook, en de kat praat terug, dus die reguleert zijn gedachten ook :)

Verder praat ik veel tegen mezelf in de auto, hardop ook echt. Deed ik altijd al, gewoon uit mezelf, maar weet nu pas, dat het ook echt goed voor je is.
Wat Ik wel herken is vroeg opstaan en dan een poosje tegen mezelf praten. Niet te hard zodat de rest van de familie het niet hoort, maar het geeft mij altijd wel een mate van rust en ruimte in mijn hoofd.
De zaken op een rijtje zetten zeg maar.
Ik weet dat juist het op papier zetten het meest wordt aanbevolen, maar dat is gewoon echt mijn ding niet.
Ik snapte vroeger al niet wat vriendinnetjes erin zagen om dagboeken vol te schrijven.
Schrijf je in het Engels?
Huacachina schreef:
03-02-2026 11:01
Ja hoor, ook koffie en werk. Maar eerst de morning pages. De moeite waard om eens te proberen.
Beter van niet. Maar ik heb het denk ik ook niet nodig. Mijn hoofd is niet vol, ik pieker niet, ik hoef niet zo nodig inzichten.
Mogelijk het voordeel van ouder worden, dat je jezelf kent.
Nyx• schreef:
03-02-2026 11:38
Mijn hoofd is gewoon nog leeg bij het opstaan. Er komt hooguit “ik haat opstaan” voorbij.
Nooit bedacht dat er mensen zijn die daadwerkelijk al denken als ze wakker worden.
Wat lijkt me dat heerlijk! Kan me er ook werkelijk niks bij voorstellen, een leeg hoofd. Dat heb ik echt nog nooit ervaren. Ik heb altijd gedachten en voer de hele dag door gesprekken in mijn hoofd. Weet niet beter.

Door het opschrijven van wat hier morning pages genoemd worden, krijg ik wel meer rust. Ik schrijf ontzettend veel. Ene periode meer dan de andere. Maar het lijkt mijn gedachten van honderd stuiterende pingpongballen te reduceren naar een pingpongcompetitie. Altijd bezig maar met meer structuur.

3 pagina's vind ik overigens overdreven voor mezelf. Ik schrijf totdat het 'klaar' is. Bovendien zegt 3 pagina's ook niet zoveel, schrijf je klein of groot, elke zin een nieuwe regel of achter elkaar, hoe groot is je notitieboek? Dus zou eerder, mocht je van structuur houden, 10 minuten aanhouden dan 3 pagina's. Maar ik hang daar zelf geen tijd of hoeveelheid aan.
Ik heb wel iets beters te doen zeg.
Ik vind 3 A4 wel erg veel en ik denk dat ik er gefrustreerd van zou raken omdat het dan een moeten wordt.
Affimaties zeggen en die eventueel opschrijven zou nog kunnen maar 3 blaadjes vol lijkt me niks.
Ik heb op advies van de POH geprobeerd om een soort van dagboekje bij te houden waar ik alleen maar positieve dingen in mocht schrijven. Slecht advies als depressief bent want dan word je juist geconfronteerd met het feit dat er vrijwel geen positieve gedachtes zijn.
poldervrouw schreef:
03-02-2026 12:32

Nou, nou, wat denigrerend zeg!
TO vraagt naar ervaringen, niet of jij vindt dat je wel wat beters te doen hebt.

Ik heb een kennis die echt zijn wekker 1,5 uur eerder zet voor zijn morning pages, en daarna moet hij gewoon de hele dag werken dus hij heeft ook genoeg te doen hoor!

Voor hem is het gewoon een belangrijk onderdeel van zijn ochtendritueel en hij zegt er veel baat bij te hebben. Dus alleen maar goed. Anderen gaan mediteren of hardlopen.

Hoe dan ook, als het werkt voor je, zoals bij TO het geval is. Lekker blijven doen.
apiejapie schreef:
Wat lijkt me dat heerlijk! Kan me er ook werkelijk niks bij voorstellen, een leeg hoofd. Dat heb ik echt nog nooit ervaren. Ik heb altijd gedachten en voer de hele dag door gesprekken in mijn hoofd. Weet niet beter.

Door het opschrijven van wat hier morning pages genoemd worden, krijg ik wel meer rust. Ik schrijf ontzettend veel. Ene periode meer dan de andere. Maar het lijkt mijn gedachten van honderd stuiterende pingpongballen te reduceren naar een pingpongcompetitie. Altijd bezig maar met meer structuur.

3 pagina's vind ik overigens overdreven voor mezelf. Ik schrijf totdat het 'klaar' is. Bovendien zegt 3 pagina's ook niet zoveel, schrijf je klein of groot, elke zin een nieuwe regel of achter elkaar, hoe groot is je notitieboek? Dus zou eerder, mocht je van structuur houden, 10 minuten aanhouden dan 3 pagina's. Maar ik hang daar zelf geen tijd of hoeveelheid aan.
Niet de hele dag, maa bij het wakker worden zeker wel. Ik heb dan al mijn aandacht en energie nodig om wakker te worden :hihi:

Ik doe de morning pages trouwens de avond ervoor, door tegen mezelf te praten hoe de dag er uit gaat zien, wat ik moet doen, planning etc.
Heerlijk om daar ‘s ochtends niet over na te hoeven de ken.
Look me in the eyes and tell me what you see.
EefjeEverzwijn schreef:
03-02-2026 11:37
Wat mij enorm geholpen heeft in een tijd dat ik veel piekerde. Je mag 's avonds onder de douche een kwartier piekeren. Geen enkel ander moment op de dag, alleen dat kwartier.

Heeft mij enorm geholpen om niet de hele dag en nacht door te piekeren.

En hoe voorkom je dan dat je de rest van de dag/nacht niet piekert ?
Kon ik het maar uitzetten maar het springt steeds terug in mijn gedachtes .
poldervrouw schreef:
Klinkt alsof je het compleet nutteloos vindt. En dat mag uiteraard. Maar voor anderen kan het heel waardevol zijn. Zo schrijf ik liever dan dat ik op apps zit als Facebook of Instagram (heb ik niet eens).
Het is vaak dat mensen die (veel) tijd doorbrengen op dat soort sites, zeggen geen tijd te hebben voor creatieve dingen of een boek lezen of zo. Terwijl het een kwestie is van prioriteiten stellen. En daarmee is het één niet beter dan het ander, maar als je mensen doorvraagt hoeveel tijd ze nu écht online zijn of tv kijken, dan is het natuurlijk ook gewoon tijd die je aan iets anders had kunnen besteden. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat dit voor jou geldt, poldervrouw.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven