Na een overlijden - praktische tips

20-01-2020 10:12 73 berichten
Dag allemaal,

Mijn vader gaat op redelijk korte termijn overlijden. Zijn er praktische tips die jij graag had willen weten voordat een van jouw ouders overleed?

Ik heb het lijstje van de overheid gevonden over alle officiele zaken die geregeld moeten worden
Ik heb een mail naar het verzorgingshuis gestuurd om te vragen hoe veel tijd we na overlijden hebben tot opleveren van de kamer
Ik ga met pa overleggen over tekst op de kaart, muziek, mensen die een kaart moeten krijgen, wat hij aan wil.

Welke dingen kan je van te voren al uitzoeken om in de tijd na het overlijden iets minder stress te hebben?

Hier komen alle verplichte regeldingen aanbod aangepast naar de situatie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... overlijden
anoniem_143235 wijzigde dit bericht op 20-01-2020 12:00
12.88% gewijzigd
Heeft hij abonnementen die opgezegd moeten worden?
Heb jij (of iemand anders) toegang tot zijn bankrekening? Hoe moet deze afgesloten worden.
Hoe is zijn overlijdensverzekering geregeld?
Welke andere verzekeringen heeft hij en hoe kun je die opzeggen?
Moet hij je nog ergens volmachten voor geven, zodat je dingen kunt regelen?
Alle reacties Link kopieren
Naast de praktische zaken, denk ook aan het emotionele. Heb je alles tegen hem gezegd of aan hem gevraagd?
Alle reacties Link kopieren
Je mag je eigen uitvaartondernemer kiezen. Je hoeft niet naar het nummer van Yarden of Monuta te bellen. Je hebt nu tijd om heel veel dingen zelf te bekijken en te bevragen. Scheelt je heel veel geld, waardoor je meer waar voor je geld kan krijgen. Door de emoties laat je dat vaak zitten, maar nu je je erop voor kunt bereiden, kun je al op internet verschillende offertes laten maken.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Vaak helpt de uitvaartbegeleider je ook met praktische zaken, ze hebben een soort checklist.

Sterkte.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Leeft je moeder nog? Mocht ze nog leven, dan even contact met de bank opnemen dat bij overlijden van je vader niet alle bankrekeningen tijdelijk geblokkeerd worden. Daar zaten wij mee bij overlijden ma. Zij hadden een gemeenschappelijke rekening.

Veel sterkte.
Zorg goed voor jezelf en neem voldoende rust.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden samen met de uitvaartbegeleider al vooraf een gesprek. Samen een kist uitgezocht, de kaart zelf ontworpen en laten maken (via kaartje.nl, veel goedkoper dan via de uitvaartonderneming) en besproken hoe we de condoleance wilden. Wij hebben er een ‘herinneringsmoment’ van gemaakt, er draaide een PowerPoint met foto’s van mijn ouder, er stonden lekkere hapjes op tafel, iedereen kon zitten of staan waar hij wilde. De ruimte was ook meer een soort ‘huiskamer’.

Daarna heeft de familie de kust gesloten en hebben we mijn ouder begeleid naar de ovenruimte. Er is dus geen aparte crematie-plechtigheid geweest.

Ook dit is allemaal mogelijk, je hebt heel veel keuzes.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Je hebt ook van die boeken om je vader beter te leren kennen en wat vast te leggen:
Bijvoorbeeld https://www.bol.com/nl/f/pap-vertel-s/34164192/

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ga er samen met je vader even voor zitten en zoek de voor jou belangrijkste vragen uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou alvast met uitvaartverzekering bellen welke begrafenisondernemer ze vergoeden.
Met hem of haar kan je ook veel overleggen, dat scheelt stress.
Zij weten van veel van zaken rondom overlijden !
Alle reacties Link kopieren
Misschien nog even checken of er nog bewaarplekken zijn voor dingen die jij niet weet? Fotoboeken/jeugdherinneringen, sleutels van schuurtjes/voertuigen/kistjes/kluisjes/laatjes, sieraden, contant spaargeld of andere dingen waarvan je niet wilt dat ze onvindbaar blijken of verloren raken in het opruimen van de spullen.

Sterkte de komende tijd, hoop dat deze gezamenlijke voorbereiding een houvast voor je is als het afscheid eenmaal daar is.
Normaal moet een kamer in het verzorgingstehuis binnen een week opgeleverd worden. Onze oma lag op haar kamer opgebaard en daardoor hadden we 2 extra dagen gekregen, maar achteraf niet nodig gehad.

Heel veel sterkte. :redrose:
Zorg er voor dat je vader niet in de koeling van een ziekenhuis terechtkomt, want dat kost zomaar een paar duizend euro bovenop de uitvaartkosten.
Het beste is om na het overlijden gelijk een uitvaartcentrum te bellen en je vader op te laten halen.

Sorry voor de zakelijke post, maar beter nu dan achteraf.

Ik wens je vrede en troost onder elkaar en nog een liefdevolle tijd met je vader.
Alle reacties Link kopieren
Bewaar een flesje parfum! Mijn moeder is 25 jaar geleden en ik ruik regelmatig aan het flesje, omdat het zo zijn is. (En ik ben totaal niet sentimenteel. Kijk bijvoorbeeld nooit foto's ofzo.) Bizar wat geuren met je geheugen doen.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Fijne tips, dank je :)

Pap heeft een pakket afgekocht bij een verzekeraar, ik krijg over een paar dagen het wachtwoord om digitaal in te loggen om te zien wat het pakket allemaal bevat daar valt denk ik niet zo veel in te kiezen. Dan kan ik inderdaad ook vast de begrafenisondernemer bellen.

Mijn ouders zijn al eeuwen gescheiden, het wordt echt afronden van zijn leven zonder verdere afhankelijkheden.

Crematie gaat klein en simpel zijn.

Ik hoop dat we geen erfrechtdinges bij de notaris moeten halen, voor die paar 100 euro die op zn rekening staat is het de moeite haast niet om de kosten te maken.
Cateautje schreef:
20-01-2020 10:37
Zorg er voor dat je vader niet in de koeling van een ziekenhuis terechtkomt, want dat kost zomaar een paar duizend euro bovenop de uitvaartkosten.
Het beste is om na het overlijden gelijk een uitvaartcentrum te bellen en je vader op te laten halen.

Sorry voor de zakelijke post, maar beter nu dan achteraf.

Ik wens je vrede en troost onder elkaar en nog een liefdevolle tijd met je vader.
precies het soort tips die je van te voren moet weten!
Alle reacties Link kopieren
Heeft hij dingen ‘verstopt’ in zijn huis? Ligt er ergens iets dat je moet ‘vinden’?

Zou je nog iets van hem willen? Een laatste foto, filmfragmentje, stemfragment, een liedje dat jullie vroeger samen zingen opnemen voor de kleinkinderen, nog een laatste keer ergens naartoe? Iets dat je hem nog wil vragen?

Is er iets waarvan hij vindt dat je dat nog moet weten?

Zou hij iemand nog willen zien?

Is er een testament? Of zijn er spullen waarvan hij vindt dat dat naar een bepaalde persoon toe moet?

Abonnementen e.d. zou je nu al op kunnen zeggen.

Is het handig om van zijn rekening nog snel een en/of-rekening te maken? Zodra ze er op de bank lucht van krijgen dat je vader overleden is blokkeren ze de boel (en moet je in eerste instantie dus alles uit eigen zak betalen. Niet iedereen kan dat). Eventueel dus alvast wat geld halen?

Heel veel sterkte. Het belangrijkste in deze periode is toch echt nog zoveel mogelijk samenzijn. Er gewoon voor elkaar zijn.
Alle reacties Link kopieren
rosings schreef:
20-01-2020 10:40
Fijne tips, dank je :)

Pap heeft een pakket afgekocht bij een verzekeraar, ik krijg over een paar dagen het wachtwoord om digitaal in te loggen om te zien wat het pakket allemaal bevat daar valt denk ik niet zo veel in te kiezen. Dan kan ik inderdaad ook vast de begrafenisondernemer bellen.

Mijn ouders zijn al eeuwen gescheiden, het wordt echt afronden van zijn leven zonder verdere afhankelijkheden.

Crematie gaat klein en simpel zijn.

Ik hoop dat we geen erfrechtdinges bij de notaris moeten halen, voor die paar 100 euro die op zn rekening staat is het de moeite haast niet om de kosten te maken.
https://www.uitvaart.nl/infotheek/uitva ... mer-kiezen

Wanneer de overledene wel een uitvaartverzekering heeft moet u de polis van deze verzekering eerst goed doorlezen. Bij veel verzekeringen, zoals een naturaverzekering, wil de verzekeraar de uitvaart zelf verzorgen of deze laten verzorgen door een ondernemer waarmee wordt samengewerkt. Wanneer u in zo’n geval toch gebruik maakt van de diensten van een andere ondernemer loopt u het risico dat de verzekering minder geld uitkeert. In zo’n geval is het verstandig om eerst contact op te nemen met de verzekeraar zodat u achteraf niet voor vervelende (financiële) verrassingen komt te staan.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Een andere tip. Neem nu de tijd in rust met je vader. Regelzaken kosten tijd en straks snoep je die niet af van tijd samen met hem.
Familie van mij had helemaal geen zin om de uitvaart mee te regelen toen ze in de laatste weken zaten. Kan ook.
Geen religieuze rituelen die geregeld moeten worden?

Hou er rekening mee dat veel partijen aan je proberen te verdienen in een emotionele situatie. Ook rond overlijden dus. Onnodig geld uitgeven is precies dat: onnodig.

Sterkte met het hele proces.
Ik waardeer jullie reacties :)

ze zijn niet allemaal van toepassing, maar misschien heeft iemand anders er ook nog wat aan :)
rosings schreef:
20-01-2020 10:40
Fijne tips, dank je :)

Pap heeft een pakket afgekocht bij een verzekeraar, ik krijg over een paar dagen het wachtwoord om digitaal in te loggen om te zien wat het pakket allemaal bevat daar valt denk ik niet zo veel in te kiezen. Dan kan ik inderdaad ook vast de begrafenisondernemer bellen.

Mijn ouders zijn al eeuwen gescheiden, het wordt echt afronden van zijn leven zonder verdere afhankelijkheden.

Crematie gaat klein en simpel zijn.

Ik hoop dat we geen erfrechtdinges bij de notaris moeten halen, voor die paar 100 euro die op zn rekening staat is het de moeite haast niet om de kosten te maken.

Maak er een en/of rekening van op jouw en zijn naam, dan heb je volgens mij voor de bank geen verklaring van erfrecht nodig.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
20-01-2020 10:37
Zorg er voor dat je vader niet in de koeling van een ziekenhuis terechtkomt, want dat kost zomaar een paar duizend euro bovenop de uitvaartkosten.
Het beste is om na het overlijden gelijk een uitvaartcentrum te bellen en je vader op te laten halen.
Ik weet niet over welk ziekenhuis jij het hebt, maar een "paar duizend euro" is nogal wat. https://www.radboudumc.nl/afdelingen/mortuarium/kosten Deze kosten komen meer in de buurt van wat gebruikelijk is.


Als iemand in het ziekenhuis komt te overlijden wordt diegene altijd naar het mortuarium van het ziekenhuis gebracht. Daar worden infusen, catheters, drains, etc. verwijderd door de uitvaartorganisatie verbonden aan het ziekenhuis. De eerste drie uur vanaf het moment van overlijden hoeft daar niet voor betaald te worden. Vanuit het mortuarium mag de eigen uitvaartondernemer het overnemen.


Ik wens jullie heel veel sterkte!
rosings schreef:
20-01-2020 10:40


Ik hoop dat we geen erfrechtdinges bij de notaris moeten halen, voor die paar 100 euro die op zn rekening staat is het de moeite haast niet om de kosten te maken.
Om die reden heb ik het overlijden van mijn vader lang nadat alles geregeld was doorgegeven aan de bank. Hou er rekening dat het wel 'n jaar kan duren voor afrekeningen binnen zijn. De afrekening van eventuele toeslagen bijvoorbeeld of Gemeentelijke belasting.

Sterkte :hug:
Oemayra schreef:
20-01-2020 11:19
Om die reden heb ik het overlijden van mijn vader lang nadat alles geregeld was doorgegeven aan de bank. Hou er rekening dat het wel 'n jaar kan duren voor afrekeningen binnen zijn. De afrekening van eventuele toeslagen bijvoorbeeld of Gemeentelijke belasting.

Sterkte :hug:
maar moest je toen uiteindelijk alsnog zo'n erfrecht document hebben van een notaris?

Ik denk dat ik nu alleen gemachtigd ben op zijn rekening. Eens kijken of omzetten naar en/of lukt
Alle reacties Link kopieren
Als je zijn bsn en digid hebt, een mapje met polissen en de laatste belastingaangifte dan heb je praktisch gesproken alle info bij de hand die je nodig hebt om de nalatenschap af te wikkelen. Emotioneel: heb je alles gezegd? Heel veel sterkte de komende tijd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven