Na een overlijden - praktische tips

20-01-2020 10:12 73 berichten
Dag allemaal,

Mijn vader gaat op redelijk korte termijn overlijden. Zijn er praktische tips die jij graag had willen weten voordat een van jouw ouders overleed?

Ik heb het lijstje van de overheid gevonden over alle officiele zaken die geregeld moeten worden
Ik heb een mail naar het verzorgingshuis gestuurd om te vragen hoe veel tijd we na overlijden hebben tot opleveren van de kamer
Ik ga met pa overleggen over tekst op de kaart, muziek, mensen die een kaart moeten krijgen, wat hij aan wil.

Welke dingen kan je van te voren al uitzoeken om in de tijd na het overlijden iets minder stress te hebben?

Hier komen alle verplichte regeldingen aanbod aangepast naar de situatie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... overlijden
anoniem_143235 wijzigde dit bericht op 20-01-2020 12:00
12.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heeft je vader ook ideeën bij wie de laatste verzorging doet? Mijn moeder wilde absoluut geen vreemden meer aan haar bed na haar overlijden en wilde dat de thuiszorg dit deed.

Mijn moeder had ook heel veel op papier gezet over hoe ze alles geregeld wilde hebben voor de uitvaart. Dit scheelde heel veel werk. Ze had ook een hele adressenlijst gemaakt. Ook een schrift vol met alle abonnementen incl cliënt nummers. Denk ook aan websites en wachtwoorden daarvoor.

Probeer zo snel mogelijk de belastingaangifte van 2019 te doen. Nu heb je nog een digid en die wordt automatisch afgesloten en dan moet hij op papier ingevuld worden. Bij ons is de digid nooit afgesloten, dus ik heb hem na haar overlijden gewoon digitaal ingevuld.

Je kunt na het overlijden een plukje haar afknippen of de uitvaart verzorging kan voor een vingerafdruk zorgen. Dat laatste wist ik niet en had ik graag geweten. Ik heb ook parfum bewaard. Ruikt nog steeds naar haar. :)
huisduif schreef:
20-01-2020 11:16
Ik weet niet over welk ziekenhuis jij het hebt, maar een "paar duizend euro" is nogal wat. https://www.radboudumc.nl/afdelingen/mortuarium/kosten Deze kosten komen meer in de buurt van wat gebruikelijk is.


Als iemand in het ziekenhuis komt te overlijden wordt diegene altijd naar het mortuarium van het ziekenhuis gebracht. Daar worden infusen, catheters, drains, etc. verwijderd door de uitvaartorganisatie verbonden aan het ziekenhuis. De eerste drie uur vanaf het moment van overlijden hoeft daar niet voor betaald te worden. Vanuit het mortuarium mag de eigen uitvaartondernemer het overnemen.


Ik wens jullie heel veel sterkte!
Eén van de 2 consumentenprogramma's heeft er een heel programma aan gewijd, dus ik verklaar geen onzin.
Alle reacties Link kopieren
Kijk of je nog online bankieren kunt regelen. Scheelt veel gedoe met bankbezoeken en papierwinkel. Pas als alles geregeld is dit melden bij bank.
rosings schreef:
20-01-2020 11:23
maar moest je toen uiteindelijk alsnog zo'n erfrecht document hebben van een notaris?

Ik denk dat ik nu alleen gemachtigd ben op zijn rekening. Eens kijken of omzetten naar en/of lukt
ik had zijn bankpas en pincode, waardoor ik eventuele betalingen nog kon doen en er geen notaris aan te pas kwam.
Na een overlijden worden bankrekeningen geblokkeerd. Het enige dat een bank nog accepteert is de rekening van de uitvaart.
Merys schreef:
20-01-2020 11:13
Maak er een en/of rekening van op jouw en zijn naam, dan heb je volgens mij voor de bank geen verklaring van erfrecht nodig.
Doe dat alleen als he heel zeker weet dat er niet meer dan een paar 100 euro is. De belastingdienst ziet een en/of rekening ook als jouw eigendom/eigen vermogen.

Daarnaast voor erfrecht: je kunt in het geval van schulden juist bij de notaris de erfenis niet accepteren. Hoe dat precies werkt weet ik niet. Maar check iig goed vooraf of je vader geen schulden heeft lopen waar jij ineens voor zou moeten opdraaien!

Heb je broers/zussen? Die moeten ook wel of niet de erfenis accepteren!
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
20-01-2020 11:35
Na een overlijden worden bankrekeningen geblokkeerd. Het enige dat een bank nog accepteert is de rekening van de uitvaart.
Maar volgens mij als je er een en/of rekening van maakt, niet.
Dat had ik met mijn moeder zo'n rekening.

Maar bel de begrafenisondernemer. Die weet bijna alles!
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
20-01-2020 11:35
Na een overlijden worden bankrekeningen geblokkeerd. Het enige dat een bank nog accepteert is de rekening van de uitvaart.
Als de bank weet dat iemand is overleden. Meestal moet je dat zelf doorgeven. Vaste lasten worden betaald net als noodzakelijke rekeningen.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
20-01-2020 11:35
Na een overlijden worden bankrekeningen geblokkeerd. Het enige dat een bank nog accepteert is de rekening van de uitvaart.

Zolang de bank niet weet dat er iemand is overleden, wordt er niets geblokkeerd. Dus gewoon nog even wachten met melden (zo werd dat ook niet-formeel aangeraden door iemand van de bank). Het moet uiteraard gaan om wat lopende zaken, niet dat je opeens duizenden euro’s op gaat nemen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Het is bij pa gelukkig redelijk simpel.
Geen schulden, geen eigen vermogen (1500 euro),geen eigen huis, weinig spullen (meer). Ik check morgen even of we een en/of hebben of dat dat nog moet, is inderdaad een goede oplossing die nu al kan.
De gemeente geeft het moment van overlijden door aan de bank, het uitvaartcentrum geeft het door aan de gemeente.
anoniem_64c64bf305ae7 wijzigde dit bericht op 20-01-2020 11:56
29.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dat de rekeningen bevroren worden kan heel lastig zijn! Vooral voor de vaste lasten (huur, gas-water-licht etc.)
Cateautje schreef:
20-01-2020 11:54
De gemeente geeft het moment van overlijden door aan de bank.
Nee dat klopt niet volgens mij. Gemeente geeft het door aan pensioenfondsen, SVB, auto administratie club, maar niet aan prive instellingen. Dan zouden ze met alle commerciele banken informatie moeten uitwisselen.
Alle reacties Link kopieren
https://www.erfwijzer.nl/verklaring-van-erfrecht.html
Je hebt geen verklaring van erfrecht nodig.
Alle reacties Link kopieren
leolux schreef:
20-01-2020 10:34
Normaal moet een kamer in het verzorgingstehuis binnen een week opgeleverd worden. Onze oma lag op haar kamer opgebaard en daardoor hadden we 2 extra dagen gekregen, maar achteraf niet nodig gehad.

Heel veel sterkte. :redrose:
.
Dit kan erg kort zijn. Bij mijn moeder moest de kamer binnen 3 dagen leeg zijn. De kamer moest dus eigenlijk al leeg zijn voordat de uitvaart had plaats gevonden.
Niet geschoten is altijd mis
Gatinmijnsok schreef:
20-01-2020 11:59
https://www.erfwijzer.nl/verklaring-van-erfrecht.html
Je hebt geen verklaring van erfrecht nodig.
als aan alle drie de eisen moet worden voldaan dan doen we dat niet.. Er is geen langstlevende partner.
Een en/of gaat het voor ons oplossen denk ik.
Bitje93 schreef:
20-01-2020 12:02
.
Dit kan erg kort zijn. Bij mijn moeder moest de kamer binnen 3 dagen leeg zijn. De kamer moest dus eigenlijk al leeg zijn voordat de uitvaart had plaats gevonden.
toch even navragen dus. Wow drie dagen. Ik denk niet dat hij het op prijs stelt als ik nu zn tv en kasten al kom halen...
rosings schreef:
20-01-2020 11:57
Nee dat klopt niet volgens mij. Gemeente geeft het door aan pensioenfondsen, SVB, auto administratie club, maar niet aan prive instellingen. Dan zouden ze met alle commerciele banken informatie moeten uitwisselen.
De Nederlandse bank is een staatsinstelling.
Alle reacties Link kopieren
rosings schreef:
20-01-2020 12:02
als aan alle drie de eisen moet worden voldaan dan doen we dat niet.. Er is geen langstlevende partner.
Een en/of gaat het voor ons oplossen denk ik.
Sorry, ik heb niet goed gekeken. Wij hebben bij schoonvader ook geen verklaring van erfrecht nodig gehad. Ik denk dat zwager een en/of rekening had met schoonvader.
Alle reacties Link kopieren
Vaak hanteren organisaties eigen regels mbt kamer leeg ruimen.. Ik zou dit even navragen. Is het een verpleeghuis of verzorgingshuis?
Zij krijgen na overlijden nog een basis vergoeding voor de kamer deze is erg laag ze zien natuurlijk liever de kamer zo snel mogelijk bezet. Dit wil niet zeggen dat je dit verplicht bent zij hebben gezien de personeelsbezetting natuurlijk liever de inkomsten zo stabiel mogelijk maar laat je niet op jagen hierdoor.
Sterkte.
Cateautje schreef:
20-01-2020 11:54
De gemeente geeft het moment van overlijden door aan de bank, het uitvaartcentrum geeft het door aan de gemeente.
De Gemeente geeft dit niet door, je moet dit echt zelf melden.
Ik heb die rekening nog zeker 'n jaar door laten lopen.

Overigens is bij verschillende banken een verklaring van erfrecht niet nodig, indien het saldo op de rekening niet hoger is dan een bepaald bedrag.

https://www.consumentenbond.nl/betaalre ... overlijden
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
20-01-2020 11:26
Eén van de 2 consumentenprogramma's heeft er een heel programma aan gewijd, dus ik verklaar geen onzin.
Bij mijn vader zat een nachtje mortuarium gewoon bij het pakket in en hij had maar een simpele dienstenverzekering van DELA.
Het vervoer van plaats van overlijden (in dit geval dus het ziekenhuis) naar huis/uitvaartcentrum viel daar ook onder.

En de rekeningen opzeggen/omzetten etc. moesten we zelf doorgeven aan de bank. Dat doet de gemeente niet.
Merys schreef:
20-01-2020 11:13
Maak er een en/of rekening van op jouw en zijn naam, dan heb je volgens mij voor de bank geen verklaring van erfrecht nodig.
Zo werkt het niet, kijk maar ff op google.
Hoe zit het met de laatste rekening van het verzorgings-tehuis?
Staat er geld genoeg op de rekening om die te betalen of zal iemand anders moeten voorschieten / betalen?

Wil je vader uitgestrooid worden of wil hij liever een urne?
Wat dekt de verzekering daarvoor en volstaat het?
En wat willen jullie? Vader is er straks niet meer en jullie moeten wel kunnen rouwen en niet eeuwig spijt hebben dat je maar gewoon voor 't goedkoopste bent gegaan.


Zijn er abonnementen die 1 keer per jaar komen en waar je geen weet van hebt of die pa ook half vergeten is? Kan je zijn rekening inkijken - eventueel samen met hem - wat er het laatste jaar betaald is?


Zijn er nog mensen die hij lang niet gezien heeft die eventueel wel in real life afscheid willen komen nemen?


Als je werkt onder een werkgever ... Weten je baas en je collega's wat er zit aan te komen?
En dat je mogelijk de komende weken / maanden verlof nodig hebt?
(Al was het alleen maar voor de begrafenis en alle paperassenwerk.)
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 20-01-2020 15:07
12.93% gewijzigd
Het en of gebeuren gaat niet op. Het gaat om het bedrag dat er op staat. Meer dan xx en je moet wel een papiertje halen (en man wat is dat duur!) Het is niet algemeen, het ligt ook aan de bank. Informeren van te voren kan dus een hoop schelen.

Net een overlijden gehad dus redelijk op de hoogte.
Hier was het ook maar een klein groepje afscheidnemers. Ipv een dure zaal het gewoon thuis gedaan. Dat is in een bejaarden of verzoringshuis misschien ook een optie? Zelf voor broodjes cake en drinken gezorgd.
De overledene was een non nonsens type en juist de (voor haar) jongelui die ongedwongen afscheid kwamen nemen paste bij haar.
Het scheelde best veel geld trouwens. Het was een soort van in natura maar de niet gemaakte kosten werden wel verrekend. Het thuis opbaren kwam wat extraas bij voor de koeling.
Wel wat rare dingen gehoord. 10 minuten te lang in de aula van het rouwcentrum (andere begrafenis iets eerder) kostte flink wat extra. Dat was niet goed gecommuniceerd en kwam de nabestaanden nogal rauw op hun dak. Vooral omdat het voor ons een soort reunie leek te worden voor in huis gekozen.
Gelukkig vonden de mensen het heel erg fijn en goed gekozen op deze manier. Ook niemand die op de klok wijst.
Sterkte met je komenden verlies.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven