Na een overlijden - praktische tips

20-01-2020 10:12 73 berichten
Dag allemaal,

Mijn vader gaat op redelijk korte termijn overlijden. Zijn er praktische tips die jij graag had willen weten voordat een van jouw ouders overleed?

Ik heb het lijstje van de overheid gevonden over alle officiele zaken die geregeld moeten worden
Ik heb een mail naar het verzorgingshuis gestuurd om te vragen hoe veel tijd we na overlijden hebben tot opleveren van de kamer
Ik ga met pa overleggen over tekst op de kaart, muziek, mensen die een kaart moeten krijgen, wat hij aan wil.

Welke dingen kan je van te voren al uitzoeken om in de tijd na het overlijden iets minder stress te hebben?

Hier komen alle verplichte regeldingen aanbod aangepast naar de situatie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... overlijden
anoniem_143235 wijzigde dit bericht op 20-01-2020 12:00
12.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
rosings schreef:
20-01-2020 11:57
Nee dat klopt niet volgens mij. Gemeente geeft het door aan pensioenfondsen, SVB, auto administratie club, maar niet aan prive instellingen. Dan zouden ze met alle commerciele banken informatie moeten uitwisselen.
Belastingdienst ;-). Maar inderdaad niet aan banken.
Dank voor het meedenken allemaal! Ik maak druk notities
Cateautje schreef:
20-01-2020 11:35
Na een overlijden worden bankrekeningen geblokkeerd. Het enige dat een bank nog accepteert is de rekening van de uitvaart.

Een en/of rekening niet.
Cateautje schreef:
20-01-2020 11:35
Na een overlijden worden bankrekeningen geblokkeerd. Het enige dat een bank nog accepteert is de rekening van de uitvaart.
Vaste lasten worden door de meeste banken ook nog even doorbetaald hoor.


Overlijden van een rekeninghouder (geen en/of rekening, zie hierna) moet u doorgeven aan een bank en andere financiële instellingen zoals creditcardmaatschappijen, verzekeraars, beleggingsinstellingen en pensioenfondsen. Deze instellingen blokkeren vervolgens de tegoeden van de overledene. Daarnaast worden bankpassen, creditcards en internetbankiermogelijkheden geblokkeerd. Er kunnen dus geen betalingen meer gedaan worden van de rekening van een overledene. Een machtiging/bankvolmacht vervalt op het moment van overlijden, dus een eventuele gemachtigde kan ook geen betalingen meer doen namens de overledene. Let op! automatische incasso’s blijven (gedurende een bepaalde periode) doorlopen. Deze moeten separaat stopgezet worden bij de betreffende organisaties.
En/of rekening bij overlijden

In beginsel blijft de overgebleven rekeninghouder van een en/of rekening na overlijden van de mederekeninghouder toegang houden tot de rekening. Dit kan per bank verschillen. Het kan dus ook zijn dat een rekening wordt geblokkeerd. Een blokkade van een en/of rekening kan alleen aangevraagd worden door de erfgenamen van de overledene. Als de rekening geblokkeerd wordt, kan deze alleen met toestemming van alle erfgenamen weer worden opgeheven.
Uitvaartkosten

Als een rekening wordt geblokkeerd kunnen er geen rekeningen meer voldaan worden totdat de blokkering is opgeheven. Veel banken maken een uitzondering voor de betaling van uitvaartkosten. Deze rekening kan je indienen bij de bank met het verzoek om deze te voldoen. Informeer bij de bank van de overledene over de mogelijkheden.
Overlijden van een rekeninghouder melden

Je kan het overlijden van een rekeninghouder doorgeven aan de bank waar de overledene bankierde. Dat kan online, telefonisch of schriftelijk. Daarnaast geven banken nog tips over andere zaken die geregeld moeten worden. Hieronder een overzicht van telefoonnummers en online formulieren waarop je het overlijden kan doorgeven.
Naam bank online formulier telefoonnummer checklist / brochure
ING BANK overlijden doorgeven ING 020 22 888 77 checklist wat nog meer te regelen na een overlijden ING
ABN AMRO Bank overlijden doorgeven ABN AMRO 020 34 34 545 brochure ABN na het overlijden
Rabobank Nederland overlijden doorgeven Rabobank bel uw eigen Rabobank checklist
SNS Bank overlijden doorgeven SNS 026 389 90 14 waar moet je nog meer aan denken
Triodos Bank 030 693 65 11 overlijden rekeninghouder doorgeven
ASN Bank 070 - 35 69 335 Wat te doen bij overlijden.
Regio bank ga naar je zelfstandige adviseur Informatiewijzer over bankzaken na een overlijden
Knab Servicedesk Knab 020-303 1600


Verklaring van erfrecht voor bankzaken

Een verklaring van erfrecht is een door de notaris opgemaakte akte waarin onder andere staat wie de erfgenamen zijn. De erfgenamen kunnen in onderling overleg een persoon aanwijzen die alle of enkele handelingen verricht die noodzakelijk zijn voor de afwikkeling van de nalatenschap. Dit gebeurt via zogenaamde boedelvolmachten ook wel nalatenschapsvolmachten genoemd. Daarmee wordt aan één van de erfgenamen een volmacht gegeven om namens de erfgenamen .
Bankverklaring: Een verklaring van erfrecht is niet altijd nodig

Een bank heeft niet altijd een verklaring van erfrecht nodig. Bij kleine bedragen eisen sommige banken geen verklaring van erfrecht maar een bankverklaring. Het is verstandig hierover contact op te nemen met de bank van de overledene. Let op! een bankverklaring is niet zonder risico! Sinds januari 2012 verlangen banken geen verklaring van erfrecht meer als:

Er sprake is van een huwelijk of geregistreerd partnerschap;
Er geen testament is;
En er niet meer dan € 100.000 op de rekening staat.

Je moet dan wel een bankverklaring tekenen. In de bankverklaring geef je aan dat je op basis van het wettelijke erfrecht (wettelijke verdeling) gerechtigd bent tot de goederen van de nalatenschap en dat je de erfenis niet zal verwerpen. Je verklaart eveneens dat je ook niet de wettelijke verdeling ongedaan zal maken. Het risico zit er in dat je ook moet verklaren dat je ervan op de hoogte bent dat de bank niet adviseert over de juridische en fiscale gevolgen van het overlijden van de partner en dat je de bank vrijwaart voor alle gevolgen die uit het gebruik van de bankrekeningen van de overledene voortvloeien. Met het ondertekenen van de bankverklaring heb je de nalatenschap zuiver aanvaard en word je daarmee ook volledig aansprakelijk voor de schulden. Je kan dan niet alsnog de nalatenschap verwerpen.
Alle reacties Link kopieren
Tinkeltje33 schreef:
20-01-2020 11:26
Heeft je vader ook ideeën bij wie de laatste verzorging doet? Mijn moeder wilde absoluut geen vreemden meer aan haar bed na haar overlijden en wilde dat de thuiszorg dit deed.

Mijn moeder had ook heel veel op papier gezet over hoe ze alles geregeld wilde hebben voor de uitvaart. Dit scheelde heel veel werk. Ze had ook een hele adressenlijst gemaakt. Ook een schrift vol met alle abonnementen incl cliënt nummers. Denk ook aan websites en wachtwoorden daarvoor.

Probeer zo snel mogelijk de belastingaangifte van 2019 te doen. Nu heb je nog een digid en die wordt automatisch afgesloten en dan moet hij op papier ingevuld worden. Bij ons is de digid nooit afgesloten, dus ik heb hem na haar overlijden gewoon digitaal ingevuld.

Je kunt na het overlijden een plukje haar afknippen of de uitvaart verzorging kan voor een vingerafdruk zorgen. Dat laatste wist ik niet en had ik graag geweten. Ik heb ook parfum bewaard. Ruikt nog steeds naar haar. :)
Je kunt ook zelf een vingerafdruk maken. Veel en veel goedkoper. En dan weet je ook zeker dat je de juiste hebt ....
Pa is er nog. Ik heb inmiddels een log-in bij zijn uitvaartverzekering. Hij heeft een paar jaar geleden een budget polis gekocht (in 1 keer betaald) bestaand uit diensten en een geldbedrag (1400).

Het lijstje hieronder is de verzameling diensten waar hij voor heeft betaald. Begrijp ik het nou goed dat daar de daadwerkelijke crematie nog niet bij in zit?


Geselecteerde diensten

Gebruik aula in UZN-uitvaartcentrum
Overbrengen van overledene ter plaatse
Condoleanceregister
Bewijs van overlijden
25 Rouwbrieven
25 Postzegels
Verzendset
25 Kopjes koffie na afloop van de uitvaartplechtigheid
4 Dragers
Rouwauto op de dag van de uitvaart
Laatste verzorging en het in de kist leggen van de overledene inclusief het gebruik van de hiervoor benodigde rouwgoederen
Eikenfineer kist met vlak deksel en zijden bekleding
Het regelen en verzorgen van de uitvaart, uitvaartleider, het vervullen van alle formaliteiten

Ik moet ze sowieso gaan bellen, want we moeten een UZN locatie kiezen, maar in hun eigen systeem is er geen UZN locatie waar hij woont.

Wel fijn dat ik dit nu tegenkom en niet als t zo ver is.
Volgens mij is het laatste, regelen en verzorgen van de uitvaart incl crematie.
Die 1400 euro heb je dan "vrij" te besteden. Dat kan zijn voor bv meer kaarten, bloemen, iets bij de koffie, dat soort dingen.
Als je toch gaat bellen, vraag ook even naar de tijd die je in het crematorium hebt. Verwacht je veel mensen of wil je langere tijd, dan betaal je per kwartier.
Het is ook helemaal niet raar om vast een offerte te vragen. Zou ik zeker even doen, nu ben je er met je hoofd nog bij, vlak na een overlijden zeg je vaak sneller maar ja op alles.
Een voorgesprek met de begrafenisondernemer is tegenwoordig ook best gebruikelijk, en dat kan ook zonder je vader, als hij dat niet wil.
Even gebeld. Het uitvaartcentrum staat vast (en dat is een prima in de buurt centrum) dus dat is helder.

De verzekerde diensten die hij heeft verzekerd zijn EXCLUSIEF de crematie/begrafenis kosten. Daar is het extra verzekerde bedrag van 1400 euro voor.

Goed om te weten zeg.
rosings schreef:
17-02-2020 16:16
Even gebeld. Het uitvaartcentrum staat vast (en dat is een prima in de buurt centrum) dus dat is helder.

De verzekerde diensten die hij heeft verzekerd zijn EXCLUSIEF de crematie/begrafenis kosten. Daar is het extra verzekerde bedrag van 1400 euro voor.

Goed om te weten zeg.

Oh wow, dat had ik niet verwacht. Idd goed om te weten dan. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Vraag hem wie er een kaart moet krijgen, dan kun je nu al op zoek gaan naar adressen en heb je gelijk een idee van de hoeveelheid mensen bij de uitvaart.
Denk ook aan goede doelen waar je vader aan geeft, die moet je zelf afzeggen.
Waar ligt de financiële administratie (afwikkeling belasting e.d.).
Alle reacties Link kopieren
-Bloemen en eventuele bedankkaartjes apart regelen. Dat is goedkoper dan via de uitvaartverzorging. Topbloemen.nl heeft erg mooie grafstukken en tegen lagere prijzen. Erg goede ervaringen mee. Via een winkel is ook prima, maar niet via uitvaartverzorging doen. Makkelijker, maar duurder

-Bij het schrijven van de kaarten ook een kaart naar jezelf sturen. Dan weet je of het goed gegaan is bij de post. Van de uitvaartverzorger krijg je een speciale envelop voor rouwkaarten. Dat krijgt voorrang bij TNT Post.

-Bedenk goed wat voor budget je hebt. Mocht de verzekering niet voldoende zijn, bedenk dan wat je daarnaast kunt missen en geef dat bij de uitvaartverzorger aan. Als het goed is, denkt hij met je mee. Door de emoties heb je de neiging om het financiële gedeelte niet goed te overzien.

-de kaarten schrijven moet altijd erg snel. Zeker als het er veel zijn, kan je vragen of iemand je kan helpen. Familie, partner of een goede vriendin? Alvast adressenlijst in orde maken met postcodes e.d., zodat het puur overschrijven is.

-indien mogelijk, aan je vader vragen wat hij aan wil in de kist. Anders sta je straks vertwijfeld voor de kast en moet je maar gokken. Eventueel alvast apart hangen, en evt. wassen. Klinkt heel praktisch, maar bij mijn moeder stonden we midden in de nacht gauw wat uit te zoeken. Ik had al wat liggen, maar vond mijn broer niet mooi.

Sterkte. Maak gebruik van de tijd die je nog hebt. De laatste periode kan je nooit, maar dan ook nooit, meer overdoen. Zeg wat je nog zeggen wil, maak foto’s enz. Kijk wat bij je past.
Alle reacties Link kopieren
Bitje93 schreef:
20-01-2020 12:02
.
Dit kan erg kort zijn. Bij mijn moeder moest de kamer binnen 3 dagen leeg zijn. De kamer moest dus eigenlijk al leeg zijn voordat de uitvaart had plaats gevonden.
Mogen instellingen niet eisen. Je hebt sowieso een week, wettelijk gezien. Dus als je die tijd nodig hebt melden dat je weet dat het wettelijk geregeld is en ze dit niet mogen eisen.

Voor jou niet van toepassing omdat er geen schulden zijn, maar als die er wel zijn en je ruimt de kamer op en doet spullen weg, verdeelt spullen etc. Dan heb je meteen de erfenis aanvaard. Dat kan grote problemen geven als er wel schulden zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wil je vader begraven of gecremeerd worden? Als het begraven is dan kom je niet uit met die 1400 euro. Cremeren is goedkoper. De dienst en koffie achteraf kan ook daar.

Denk je ook aan 25 mensen die zullen komen? Ik denk dat je dan net wel, net niet uitkomt met die 1400 euro.
Alle reacties Link kopieren
1400 euro voor crematie, dienst en koffiekamer zal net niet dekkend zijn. Ligt eraan welk crematorium natuurlijk. Hier kost dat 1600 euro, exclusief catering, 3 kwartier aula, 3 kwartier koffiekamer.
Noerie schreef:
17-02-2020 16:58
Wil je vader begraven of gecremeerd worden? Als het begraven is dan kom je niet uit met die 1400 euro. Cremeren is goedkoper. De dienst en koffie achteraf kan ook daar.

Denk je ook aan 25 mensen die zullen komen? Ik denk dat je dan net wel, net niet uitkomt met die 1400 euro.
Ik heb het uitvaartcentrum gebeld; zij geven aan dat de crematie ongeveer 1600 euro gaat kosten. Dus we houden er rekening mee dat we bij moeten leggen (hij heeft nog wel iets op de bank daarvoor). Meer dan 25 zullen er niet komen denk ik, en ik wil bij betalen voor een broodje ipv alleen een kopje koffie. Maar dat hangt er ook vanaf hoe laat hij de oven in gaat.
Noerie schreef:
17-02-2020 16:59
1400 euro voor crematie, dienst en koffiekamer zal net niet dekkend zijn. Ligt eraan welk crematorium natuurlijk. Hier kost dat 1600 euro, exclusief catering, 3 kwartier aula, 3 kwartier koffiekamer.
Precies als wat mij verteld is :)
Alle reacties Link kopieren
rosings schreef:
17-02-2020 17:00
Ik heb het uitvaartcentrum gebeld; zij geven aan dat de crematie ongeveer 1600 euro gaat kosten. Dus we houden er rekening mee dat we bij moeten leggen (hij heeft nog wel iets op de bank daarvoor). Meer dan 25 zullen er niet komen denk ik, en ik wil bij betalen voor een broodje ipv alleen een kopje koffie. Maar dat hangt er ook vanaf hoe laat hij de oven in gaat.
Goed voorbereid! Dan kom je achteraf niet voor verassingen te staan.
Wil je mee naar de oven? Dan nog, dat kost niet veel tijd hoor. Kom je alleen iets later in de koffiekamer aan. Je kunt ook vragen of het na afloop van de koffiekamer kan. Dan heb je de volledige 3 kwartier. Anders ben jij van die 3 kwartier al een kwartier weg.

Veel sterkte de komende tijd.
Vandaag een uitvaart gehad van een hoog bejaarde kennis.

Nuttige tip: trek niks aan met zakken er in, m'n handen schoten er steeds in, voelde erg hangerig en onbeleefd.

Het was erg confronterend, het was een warme liefdevolle dienst, alle kinderen en wat vrienden zeiden mooie woorden. Er waren veel mensen

Dat gaat bij pa wel kariger worden, zowel het aantal mensen als de lieve woorden. Jammer. Maar jA.

Deze dienst werd geleid door een pastoor. Wie leidt een dienst als de uitvaart niet kerkelijk is? De mensen van het centrum?
rosings schreef:
21-02-2020 22:13
Vandaag een uitvaart gehad van een hoog bejaarde kennis.

Nuttige tip: trek niks aan met zakken er in, m'n handen schoten er steeds in, voelde erg hangerig en onbeleefd.

Het was erg confronterend, het was een warme liefdevolle dienst, alle kinderen en wat vrienden zeiden mooie woorden. Er waren veel mensen

Dat gaat bij pa wel kariger worden, zowel het aantal mensen als de lieve woorden. Jammer. Maar jA.

Deze dienst werd geleid door een pastoor. Wie leidt een dienst als de uitvaart niet kerkelijk is? De mensen van het centrum?
De uitvaartleider (meestal je begrafenis ondernemer). Je kunt ook even googlen, humanistisch verbond heeft ook mensen die dat (vaak gratis) doen. Heb ik echt goede ervaringen mee.
https://humanistischeuitvaart.nl
Merys schreef:
21-02-2020 22:19
De uitvaartleider (meestal je begrafenis ondernemer). Je kunt ook even googlen, humanistisch verbond heeft ook mensen die dat (vaak gratis) doen. Heb ik echt goede ervaringen mee.
https://humanistischeuitvaart.nl
Wat een fijne tip! Ik ga overleggen wat de rest er van vind
Graag gedaan. Mijn ervaring is dat het fijne mensen zijn, heel betrokken en omdat ze het vrijwillig en uit interesse/betrokkenheid doen ook goede sprekers zijn (als je geen goede spreker bent ga je dit niet vrijwillig doen, zeg maar).
Alle reacties Link kopieren
Bitje93 schreef:
20-01-2020 12:02
.
Dit kan erg kort zijn. Bij mijn moeder moest de kamer binnen 3 dagen leeg zijn. De kamer moest dus eigenlijk al leeg zijn voordat de uitvaart had plaats gevonden.

Maar was dat geen verpleeghuis, hier in het verzorgingshuis hadden we een week.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven