Napraattopic deel 97

20-03-2018 23:11 3228 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.

Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598

Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.

Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Veel napraat plezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod.team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
S-Meds schreef:
27-04-2018 23:47
Wat een enorme twee dimensionale redenering. Reversed racisme bestaat niet. Racisme is meer dan uitspreken dat alle witten niet deugen, racisme gaat vooral over stelselmatige onderdrukking en ongelijkheid. Dan snap je toch ook wel dat als een zwarte vrouw in een wite samenleving iets zegt over de witten, het geen racisme is? Het is de witte samenleving die anderskleurigen achterstelt. Dat is een feit. Kijk maar even naar onderzoek racisme en arbeidsparticipatie. Racisme is geen tekstneukerij over theorie het is onderdrukking in praktijk
Racisme is ook mensen bepaalde kenmerken toedichten uitsluitend op basis van ras.
Zoiets als positieve discriminatie. Dat is ook gewoon discriminatie.
Maar vanwege jouw redenering was ik al uitgeweken naar de term stereotyperend, want het mag dan ineens blijkbaar geen racisme heten.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
27-04-2018 23:54
Racisme is ook mensen bepaalde kenmerken toedichten uitsluitend op basis van ras.
Zoiets als positieve discriminatie. Dat is ook gewoon discriminatie.
Maar vanwege jouw redenering was ik al uitgeweken naar de term stereotyperend, want het mag dan ineens blijkbaar geen racisme heten.
Dat is de platte benadering, maar kies de benadering die je beste past hoor
Maar wat me opvalt is: net zoals mensen die zichzelf 'goudeerlijk' noemen het minst te vertrouwen zijn, heb je hier op het forum het meest last van mensen die 'doodmoe/allergisch' zijn van de 'racismekaart' die volgens hen te pas en te onpas getrokken wordt.
Ikzelf weet in ieder geval van mezelf dat ik weleens wat te boos kan zijn op een bepaald slag wittige getinte man.
Maar het helpt al als je in gesprek daar ook gewoon eerlijk over kunt zijn en op aan te spreken bent.
Ik schrijf al best lang mee onder allerlei nicks en het gehalte 'ik zeg eerst per ongeluk wat ik echt denk, en als de reactie me tegenvalt doe ik alsof ik gek ben' is onder racisten best hoog.
En het is inderdaad opvallend hoe naar er op fv en bizar wat voor persoonlijks er bij wordt gesleept.
Aan de andere kant: het bewijst mij hoe zwak je argumenten verder zijn, en je echte intenties in de discussie, als je het daarvan moet hebben.
Dana schreef:
27-04-2018 23:41
:rofl: Dank dat uitgerekend jij me nu de slappe lach bezorgt. Kan ik zo toch nog met een opgewekt gemoed te bedde gaan.
Grappig inderdaad. Een leuke afsluiter :bye:
MevrouwJack schreef:
27-04-2018 23:10
Dat weet je nooit zeker, maar in elk geval is het een vraag, geen stelling.
Ik volg fashionvictim of wie dan ook niet op de voet, maar als ik het ergens niet mee eens ben, dat lomp formuleer, uit mijn slof schiet tegen haar wegens klotedag of weet ik veel wat dat niks met haar te maken heeft, ben ik volgens die uitspraak blijkbaar meteen een racist.
Nee hoor, ik heb wel vaker met mensen discussies of zelfs enorme fitties en dan denk ik niet dat ze voortkomen uit racisme of seksisme. Want grappig genoeg kan ik na meer dan 40 jaar trainen echt wel "lezen" wanneer iets voortkomt uit al dan niet onbewust racisme of gewoon uit lompheid.

Maar goed, de meeste vrouwen kunnen immers ook "lezen" wanneer ze te maken hebben met seksisme en wanneer met lompheid of onnadenkendheid of "gewoon" chagrijn?
Am Yisrael Chai!
sam1968 schreef:
27-04-2018 23:52
Nou nee.
Jij hebt een vreemde manier van reageren.
Ik heb gereageerd op mevrouwJack die weer reageert op een post van ik geloof FV. Daar ben ik gebleven en jij reageert daarop.

Nee, je leest niet goed.

Ik doel op de vergelijking tussen Meghan en Kate. Dat het kan liggen aan haardracht, uitstraling, manier van bewegen dat ze op elkaar lijken. Dat dat niet met huidskleur te maken heeft. Dat jij daarvan maakt dat ik het goedkeur dat Sylvana bakken met stront over zich heen krijgt ligt dan toch aan jou.

Ik vind het te zot voor woorden dat Sylvana zo veel bakken met stront over zich heen krijgt.
S-Meds schreef:
27-04-2018 23:55
Dat is de platte benadering, maar kies de benadering die je beste past hoor
En wat Amaqanda zegt: waarom zo denigrerend over mijn zienswijze?
De jouwe is blijkbaar de enige juiste?

David Dunning
Het-groepje schreef:
27-04-2018 23:55
Maar wat me opvalt is: net zoals mensen die zichzelf 'goudeerlijk' noemen het minst te vertrouwen zijn, heb je hier op het forum het meest last van mensen die 'doodmoe/allergisch' zijn van de 'racismekaart' die volgens hen te pas en te onpas getrokken wordt.
Ikzelf weet in ieder geval van mezelf dat ik weleens wat te boos kan zijn op een bepaald slag wittige getinte man.
Maar het helpt al als je in gesprek daar ook gewoon eerlijk over kunt zijn en op aan te spreken bent.
Ik schrijf al best lang mee onder allerlei nicks en het gehalte 'ik zeg eerst per ongeluk wat ik echt denk, en als de reactie me tegenvalt doe ik alsof ik gek ben' is onder racisten best hoog.
En het is inderdaad opvallend hoe naar er op fv en bizar wat voor persoonlijks er bij wordt gesleept.
Aan de andere kant: het bewijst mij hoe zwak je argumenten verder zijn, en je echte intenties in de discussie, als je het daarvan moet hebben.
Goeie observatie.
Solomio schreef:
27-04-2018 23:56
En wat Amaqanda zegt: waarom zo denigrerend over mijn zienswijze?
De jouwe is blijkbaar de enige juiste?
Ja
Ik vind jouw benadering plat, eendimensionaal en niet gespekt van contextbewustzijn
MaryCrawley schreef:
27-04-2018 23:40
Ik wil hier even wel voor Yasna opkomen. Volgens mij was er sprake van een misverstand dat Yasna dacht dat het gesprek ging over het al dan niet op elkaar lijken van Meghan/Kate mbt uitstraling. Terwijl de anderen het hadden over de extreme reacties op Sylvana. Daardoor lijkt het alsof Yasna zegt dat dat door Sylvana uitstraling oid komt maar volgens mij bedoelde ze dat niet.
Ja klopt.
We praten langs elkaar heen.
Bedtijd! Voor mij in ieder geval.
Verder zal je best aardig zijn hoor, maar ik snap werkelijk helemaal niks van je simplificering van een ingewikkeld thema. Je zegt zelf altijd dat je hoogopgeleid ben, ik verwacht dan meer diepgang
Amaqanda schreef:
27-04-2018 23:51
Ook wanneer je aan ‘dezelfde’ zijde staat, kan je het ongelooflijk met elkaar oneens zijn (niet over inhoud, maar dat speelt op betrekkingsniveau).

Ik ben niet zo gevoelig voor inhoud (wanneer dat normaal en redelijk blijft) wel voor betrekkingsniveau. Ik kan fijner praten met iemand die politiek rechtsgeorienteerd is, dan met iemand die net als ik linksgeoriënteerd is, maar op een voor mij vervelende manier zijn/haar boodschap over wil brengen. Grote kans dat ik die rechtse leuker vind, terwijl die over bepaalde zalen totaal anders denkt dan ik.
Over heel veel onderwerpen zou ik het met je eens zijn maar sommige dingen zijn zó principieel. Nee, dan kan je het nog zo leuk, lief en prettig brengen, ik heb liever een lomperik aan tafel die over zaken als gelijkheid/vrijheid/menselijkheid hetzelfde denkt.

Dat merk ik hier ook. Sommige forummers kan ik 9 vd 10 keer over van alles mee in de clinch liggen, maar heb ik toch een erg hoge pet van op omdat ze over bepaalde onderwerpen uiterst moreel en correct zijn.
Solomio schreef:
27-04-2018 23:10
Of er zijn mensen die op heel andere dingen letten dan (huids)kleur of ras.
Uitstraling bijvoorbeeld.

Jij betrekt zo ontzettend veel op huidskleur dat ik dat alleen al als racisme ervaar.
ik zeik toch ook niet over het feit dat jij altijd emmert over schoolzwemmen, autisme en doubleren? Dat zijn zaken die in jouw leven van belang zijn en dus je interesse hebben, welnu, in mijn leven speelt etniciteit een grote rol.

En net zoals jij als moeder van autistische kinderen de zaken die daarmee te maken hebben belangrijk vindt, vind ik als moeder van allochtone kinderen (met name mijn zoon, want uit elk onderzoek blijkt dat jongens het daarin moeilijker hebben dan meisjes) zaken die daarmee te maken hebben belangrijk.

Ik val jou ook niet lastig over jouw stokpaardjes, gun mij dezelfde courtesy.
Am Yisrael Chai!
S-Meds schreef:
27-04-2018 23:57
Ja
Ik vind jouw benadering plat, eendimensionaal en niet gespekt van contextbewustzijn
Thx.
Ik vind jouw benadering ook nogal eenzijdig. En blijkbaar ook nog de enige juiste.

Maar goed: irl krijg ik nog wel eens vermoeide blikken omdat ik nogal van de 'aan de ene kant....., en aan de andere kant....' ben, dus eendomensionaal en gebrek aan contextbewustzijn is ook wel eens leuk.
Hoewel nog steeds vrij denigrerend.

David Dunning
S-Meds schreef:
27-04-2018 23:58
Verder zal je best aardig zijn hoor, maar ik snap werkelijk helemaal niks van je simplificering van een ingewikkeld thema. Je zegt zelf altijd dat je hoogopgeleid ben, ik verwacht dan meer diepgang
Echte slimheid uit zich doordat je het simpel kunt verwoorden.

David Dunning
Solomio schreef:
28-04-2018 00:00
Thx.
Ik vind jouw benadering ook nogal eenzijdig. En blijkbaar ook nog de enige juiste.

Maar goed: irl krijg ik nog wel eens vermoeide blikken omdat ik nogal van de 'aan de ene kant....., en aan de andere kant....' ben, dus eendomensionaal en gebrek aan contextbewustzijn is ook wel eens leuk.
Hoewel nog steeds vrij denigrerend.
Ja je mag het denigrerend vinden hoor.
Ik vind het denigrerend dat jij stelt dat een zwarte vrouw in een witte samenleving racisme bedrijft
Dana schreef:
27-04-2018 23:18
My 2 cents: het is inderdaad racisme en seksisme - maar dat is niet het enige.
Iedereen die een bedreiging dreigt te worden voor de status quo, roept extreme agressie op.

ingekort vanwege leesbaarheid maar ik reageer op je hele post!
:cheer2: :worship:
Am Yisrael Chai!
S-Meds schreef:
28-04-2018 00:02
Ik vind het denigrerend dat jij stelt dat een zwarte vrouw in een witte samenleving racisme bedrijft

Iedereen maakt deel uit van onbewust racisme, tot die conclusie waren we inmiddels gekomen.
Solomio schreef:
28-04-2018 00:01
Echte slimheid uit zich doordat je het simpel kunt verwoorden.
Dat zal. Maar met slimheid kan je geen maatschappelijk probleem doorgronden. Daar heb je ook empahtie voor nodig.
fashionvictim schreef:
27-04-2018 23:56
Nee hoor, ik heb wel vaker met mensen discussies of zelfs enorme fitties en dan denk ik niet dat ze voortkomen uit racisme of seksisme. Want grappig genoeg kan ik na meer dan 40 jaar trainen echt wel "lezen" wanneer iets voortkomt uit al dan niet onbewust racisme of gewoon uit lompheid.

Maar goed, de meeste vrouwen kunnen immers ook "lezen" wanneer ze te maken hebben met seksisme en wanneer met lompheid of onnadenkendheid of "gewoon" chagrijn?
Newsflash: je zit er ook wel eens naast.

En gaat dan te ver met je grote gelijk.

En dit zeg ik niet op je op te voeden, maar wel om jou te laten weten dat ik serieus boos ben om de dingen die jij mij aanwrijft.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
fashionvictim schreef:
28-04-2018 00:00
ik zeik toch ook niet over het feit dat jij altijd emmert over schoolzwemmen, autisme en doubleren? Dat zijn zaken die in jouw leven van belang zijn en dus je interesse hebben, welnu, in mijn leven speelt etniciteit een grote rol.

En net zoals jij als moeder van autistische kinderen de zaken die daarmee te maken hebben belangrijk vindt, vind ik als moeder van allochtone kinderen (met name mijn zoon, want uit elk onderzoek blijkt dat jongens het daarin moeilijker hebben dan meisjes) zaken die daarmee te maken hebben belangrijk.

Ik val jou ook niet lastig over jouw stokpaardjes, gun mij dezelfde courtesy.
Je gaat je goddelijke gang maar.
Maar net zoals mensen zich bij mij ergeren aan mijn stokpaardjes doen ze dat bij jou.
En andersom is het irritant dat als ik ergens reageer iedereen altijd maar weer de behoefte voelt om die autistische kinderen van mij er bij te halen.
Te pas en (heel vaak) te onpas.

David Dunning
Yasna schreef:
28-04-2018 00:03
Iedereen maakt deel uit van onbewust racisme, tot die conclusie waren we inmiddels gekomen.
We? Wie zijn jullie?
Hebben “we” dan ook al geconcludeerd dat witte mensen in onze samenleving geen slachtoffers zijn van racisme? Bewust of niet?
S-Meds schreef:
28-04-2018 00:02
Tja, racisme heeft nu eenmaal een ruimere betekenis dan wat jij omschrijft.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Racisme

Maar volgens jou kunnen dus alleen witte mensen racistisch zijn?
solomio wijzigde dit bericht op 28-04-2018 00:07
9.09% gewijzigd

David Dunning
MaryCrawley schreef:
27-04-2018 23:59
Over heel veel onderwerpen zou ik het met je eens zijn maar sommige dingen zijn zó principieel. Nee, dan kan je het nog zo leuk, lief en prettig brengen, ik heb liever een lomperik aan tafel die over zaken als gelijkheid/vrijheid/menselijkheid hetzelfde denkt.

Dat merk ik hier ook. Sommige forummers kan ik 9 vd 10 keer over van alles mee in de clinch liggen, maar heb ik toch een erg hoge pet van op omdat ze over bepaalde onderwerpen uiterst moreel en correct zijn.
Zeggen dat alle buitenlanders moeten vertrekken/vrouwen met korte rokjes vragen om geneukt te worden en meer van dat soort uitspraken kan je natuurlijk nooit leuk/lief/aardig brengen. wanneer je die mening bent toegedaan dan ben je voor mij sowieso geen gesprekspartner.

En je tweede alinea heb ik dan weer niet. Fijn dat je bent voor gelijkheid/vrijheid en al wat ik belangrijk vind, maar bepaalde manieren van je boodschap overbrengen kan ik zo fout vinden dat ik daar niet mee overweg kan. Dat negeer ik grotendeels. Soms zeg ik er wat van, werkt eigenlijk nooit bij dat type mensen. Elk standpunt wordt verdedigd door klootzakken, ook goede standpunten.
Solomio schreef:
28-04-2018 00:04
Je gaat je goddelijke gang maar.
Maar net zoals mensen zich bij mij ergeren aan mijn stokpaardjes doen ze dat bij jou.
En andersom is het irritant dat als ik ergens reageer iedereen altijd maar weer de behoefte voelt om die autistische kinderen van mij er bij te halen.
Te pas en (heel vaak) te onpas.
Ja dat zal vervelend zijn. Maar het zal niet je carrierekansen beinvloeden. En je zal ook niet sneller door de politie aangehouden worden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven