National Novel Writing Month (2018)

01-10-2018 21:05 211 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over een maand staat de National Novel Writing Month (NaNoWriMo) weer voor de deur. Mensen over de hele wereld gaan het weer proberen; een "novel" van minstens 50.000 woorden schrijven in 1 maand tijd. De afgelopen jaren is er steeds een topic met een klein clubje deelnemers geweest waarin we elkaar voorzien van support. Oktober wordt vaak gebruikt ter voorbereiding op deze gekte, dus bij deze alvast een nieuw topic. :)

Doel: een roman van minimaal 50.000 woorden schrijven in één maand tijd (je roman hoeft niet af te zijn bij 50.000 woorden)

Start: 1 november 2018 om 00.00

Eind: 30 november 2018 om 23.59

Doel van dit topic: ervaringen delen, support geven en ontvangen, en (als het meezit) samen de eindstreep halen.

Wie doet er ook (weer) mee?
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
15-10-2018 21:59
Nice, heb je nog een goede tip?
Mijn tip is om te zorgen dat je niet achter gaat lopen (of in elk geval niet ver). Dat betekent elke dag schrijven en als je lekker gaat bouw dan een beetje voorsprong op. Niets zo demotiverend bij NaNo als duizenden woorden achter op schema liggen.

En nog een gratis tip: for the love of NaNo, laat je niet verleiden tot editten/herschrijven.
Alle reacties Link kopieren
Drackie schreef:
16-10-2018 14:51
Ik heb me aangemeld. Nu moet ik me maar gauw eens druk gaan maken over de voorbereidingen. :O

Het toeval wil dat ik van de week een nieuwe laptop heb besteld en die komt uiterlijk op 29 oktober binnen, dus beter kan niet! Op mijn oude laptop kon ik echt niet meer werken, o.a. de shifttoets is stuk na een ongelukje met een overenthousiaste kat en een glas limonade. :nut:

Ik vind het spannend! Hoe bereiden jullie je voor?
Nieuwe laptop, dat moet goed komen. :P

Als ware pantser bereid me doorgaans niet of nauwelijk voor. Als ik het wel doe dan voornamelijk gericht op worldbuilding (want fantasy) of wat summiere info over mijn personages. De rest doe ik al schrijvend.
Liadan schreef:
16-10-2018 19:53
Mijn tip is om te zorgen dat je niet achter gaat lopen (of in elk geval niet ver). Dat betekent elke dag schrijven en als je lekker gaat bouw dan een beetje voorsprong op. Niets zo demotiverend bij NaNo als duizenden woorden achter op schema liggen.

En nog een gratis tip: for the love of NaNo, laat je niet verleiden tot editten/herschrijven.


Helemaal eens met Liadan. Verder beperk 'smoesjes' zo veel mogelijk. Bijvoorbeeld ik heb het te druk. Zo zonde. Gewoon knallen.
Zelf werk ik ook, heb een eigen bedrijf, 3 kinderen om mijn heen, studie. Maar er zijn altijd ergens uren te vinden om te knallen. :-D
Alle reacties Link kopieren
aaargh mijn laptop begint te kuren en die is net nieuw.. Het scherm flikkert en ik heb last van mierenvoetbal ( wit zwarte pixels)... Ga hem opsturen ter reparatie!

Dat wordt met de hand banjeren....
...
Alle reacties Link kopieren
Quaintrelle schreef:
28-10-2018 19:56
aaargh mijn laptop begint te kuren en die is net nieuw.. Het scherm flikkert en ik heb last van mierenvoetbal ( wit zwarte pixels)... Ga hem opsturen ter reparatie!

Dat wordt met de hand banjeren....

Oh jeetje, alles schrijven lijkt me verschrikkelijk. o_o
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik was al aan het kijken of er weer een topic was. Ik ga ook weer mee doen dit jaar. Vorig jaar is het me gelukt, maar ik heb er nu een kind bij en werk een dag minder (thuis kom ik niet aan schrijven toe, ik schrijf in de trein) . Ik ben benieuwd of ik de eindstreep ga halen (dat is me nu een keer of vijf gelukt).
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Quaintrelle schreef:
28-10-2018 19:56
aaargh mijn laptop begint te kuren en die is net nieuw.. Het scherm flikkert en ik heb last van mierenvoetbal ( wit zwarte pixels)... Ga hem opsturen ter reparatie!

Dat wordt met de hand banjeren....
Oef, dat helpt niet... Succes!
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Ik schrijf graag mee, al weet ik niet hoe actief ik zal zijn. Ik heb me in elk geval ingeschreven, maar heb een gezin en een studie en werk en dan ook nog een 'boek' schrijven: ik weet het niet. Maarrrrr, niet geschoten, altijd mis. Dus, ik sluit me graag aan :)
Alle reacties Link kopieren
@Quaintrelle: gats, laptopproblemen. Hopelijk is het snel opgelost!

@Maechtje: succes! En bedankt, ik heb dat liedje uit je motto nu in mijn hoofd

@JonathanStrange: tof dat je het toch gaat proberen. Heel veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Het is bijna zo ver, zijn jullie er klaar voor?
Alle reacties Link kopieren
Aaah morgen! :)
Ik ben er een soort van klaar voor. Heb een verhaallijn in mijn hoofd. Verder staat er nog niks op papier dus ik ga mezelf laten verrassen haha. Ieder geval veel zin in!
En nu maar hopen dat mijn peuter morgen een middagdutje doet zodat ik daadwerkelijk tijd heb om te schrijven...
Ben jij er ook klaar voor, Liadan?
Oei morgen, spannend! De verhaallijn in mijn hoofd is er nog nauwelijks, heb een soort van beeld waarop ik ga schrijven. Heel veel plezier allemaal! Ik ga morgenochtend met de ochtendkoffie (waarbij ik normaalgesproken netflix) even schrijven en daarna aan de studie. In de avond hoop ik dan weer wat te kunnen schrijven. Ik schrijf via write or die, lijkt me een superprogramma, ik werk erg goed met consequenties en beloningen :heart:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook nog niet echt concreet in beeld hoe het gaat lopen (het gaat dit jaar een thriller worden, dus dat moet ik nog wel even uitzoeken) maar we zullen zien. Mijn Google Docs-bestand is aangemaakt en staat klaar op mijn laptop (laden in de trein kan heel lang duren met die wifi daar). Morgen in de trein ga ik beginnen.

Vraagje op de valreep: mijn hoofdpersoon heeft nog een naam nodig en ik twijfel tussen Jessie of Cassie (ik schrijf altijd in het Engels). Ik ging eigenlijk voor Cassie maar vind Cassandra echt een vreselijke naam.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Maechtje schreef:
31-10-2018 16:41
Ik heb ook nog niet echt concreet in beeld hoe het gaat lopen (het gaat dit jaar een thriller worden, dus dat moet ik nog wel even uitzoeken) maar we zullen zien. Mijn Google Docs-bestand is aangemaakt en staat klaar op mijn laptop (laden in de trein kan heel lang duren met die wifi daar). Morgen in de trein ga ik beginnen.

Vraagje op de valreep: mijn hoofdpersoon heeft nog een naam nodig en ik twijfel tussen Jessie of Cassie (ik schrijf altijd in het Engels). Ik ging eigenlijk voor Cassie maar vind Cassandra echt een vreselijke naam.
Dan zou ik Jessie kiezen. Of, nog even een paar opties:

Jenny (Jennifer)
Ally (Alison, Alicia, Aliyah)
Essie (betekent ster, kort voor Esther, Estelle, Celeste)
Becky (Rebecca)

Wie weet heb je er nog wat aan. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Mette07 schreef:
31-10-2018 16:18
Ben jij er ook klaar voor, Liadan?
Mwah. Maar dat is ieder jaar hetzelfde liedje, dus dat ben ik inmiddels wel gewend. :P Het enige verschil is dat ik nu wel een ander genre schrijf, dus dat maakt me een klein beetje nerveus.
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
31-10-2018 16:41
Ik heb ook nog niet echt concreet in beeld hoe het gaat lopen (het gaat dit jaar een thriller worden, dus dat moet ik nog wel even uitzoeken) maar we zullen zien. Mijn Google Docs-bestand is aangemaakt en staat klaar op mijn laptop (laden in de trein kan heel lang duren met die wifi daar). Morgen in de trein ga ik beginnen.

Vraagje op de valreep: mijn hoofdpersoon heeft nog een naam nodig en ik twijfel tussen Jessie of Cassie (ik schrijf altijd in het Engels). Ik ging eigenlijk voor Cassie maar vind Cassandra echt een vreselijke naam.
Is Cassidy nog een optie? Afkorting Cassie.

Of je laat je hoofdpersoon ook de schurft hebben aan de naam Cassandra.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga vanavond om twaalf uur starten. Er is altijd een virtuele midnight write-in in de chat via het regioforum. Daar doe ik meestal aan mee, hoewel ik nooit het volle uur doe. Ik wil gewoon alvast een beginnetje hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nog lang niet klaar =( Kunnen we één november niet nog heel even uitstellen?
Ik had 100 dingen op mijn to-do-lijstje staan voor vandaag, maar ik ben uiteindelijk de halve dag bezig geweest met een zieke kat.

Ergens wil ik ook om middernacht starten, maar morgen cursus, dus dat is misschien niet héél handig :zzz:
In liefde en NaNoWriMo is alles geoorloofd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bezig met een project dat minimaal 90.000 woorden moet gaan tellen, dus ik had een plan: in de afgelopen weken vast 40.000 woorden schrijven en er in november 50.000 aan toevoegen. Dat is in ieder geval gelukt, ik zit nu op 42.543 en als het tempo er zo in blijft, moet het haalbaar zijn. Ik heb alleen nog een belangrijk schrijfproject dat geredigeerd moet worden en daar zal ik in november waarschijnlijk ook druk mee zijn - en dat moet eerder af zijn. Ik zie wel hoe ver ik kom.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
femmelotje schreef:
31-10-2018 17:58
Ik ben nog lang niet klaar =( Kunnen we één november niet nog heel even uitstellen?
Ik had 100 dingen op mijn to-do-lijstje staan voor vandaag, maar ik ben uiteindelijk de halve dag bezig geweest met een zieke kat.

Ergens wil ik ook om middernacht starten, maar morgen cursus, dus dat is misschien niet héél handig :zzz:
Awww, je kat. :( Hopelijk knapt hij/zij gauw op. Om middernacht starten klinkt niet handig, nee.
Susan schreef:
31-10-2018 18:23
Ik ben bezig met een project dat minimaal 90.000 woorden moet gaan tellen, dus ik had een plan: in de afgelopen weken vast 40.000 woorden schrijven en er in november 50.000 aan toevoegen. Dat is in ieder geval gelukt, ik zit nu op 42.543 en als het tempo er zo in blijft, moet het haalbaar zijn. Ik heb alleen nog een belangrijk schrijfproject dat geredigeerd moet worden en daar zal ik in november waarschijnlijk ook druk mee zijn - en dat moet eerder af zijn. Ik zie wel hoe ver ik kom.
Klinkt als flink wat werk! Maar je bent in elk geval al een heel end met 40.000 woorden. Succes de komende maand.
Ik haak op de valreep in! Wel als rebel, want ik heb al heel lang een non-fictie boek op mijn lijstje staan dat ik wil schrijven. Wordt wel iets lastiger ivm research, maar voor mij is het voornaamste dat ik nu eindelijk eens op stoom kom.

Een keer eerder meegedaan (toen wel fictie). Heb geloof ik negen dagen op schema geschreven en toen begon ik achter te liggen. Bij dag vijftien was de achterstand zo hopeloos dat ik het helaas op heb gegeven.
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik ben van start gegaan. De eerste 1154 woorden staan erop.

@Jest: Leuk,! Waar gaat dat non-fictie boek over? Waar moet ik aan denken?
Alle reacties Link kopieren
Ik kan vanavond niet schrijven, want heb een concert :( Gelukkig ben ik morgen eerder klaar en ga ik dan voor 2 dagen schrijven. Ik heb er helemaal zin in!
Goed begonnen hier, ik heb net 1000 woorden in een half uur geschreven. Lijkt nergens op, maar dat maakt niet uit, heerlijk om zo weg te typen!
Alle reacties Link kopieren
Doel dag 1: 1667

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven