Oma willen worden of niet?

20-06-2019 14:27 142 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees hier topics over het wel of niet willen hebben van kinderen.
Maar er is nog iets anders dat veelal vrouwen bezighoudt.
Mijn vrouwelijke oud collega's en vriendinnen begonnen rond hun 50 jaar al uit te kijken naar het moment dat ze kleinkinderen zouden hebben.
Ik heb dat verlangen nooit gehad en toen één van mijn kinderen aankondigde dat er een kind zat aan te komen deed me dat totaal niets.
Ook niet bij het tweede kind, twee jaar later.
Nu zijn de kleinkinderen respectievelijk 6 en 8 en ik heb niet bepaald het alles overheersende 'oma 'gevoel.
Mijn omgeving begrijpt mijn onverschilligheid niet en ik vind hen dan weer 'voorgeprogrammeerd om de platgelopen paden te betreden'.
Het is net alsof je op een zekere leeftijd bepaalde verlangens MOET hebben.
het is net alsof je wereld zou stoppen bij het niet hebben van kleinkinderen of bij een slecht of miniem contact met hen.
Zijn er hier vrouwen die mijn standpunt begrijpen of ben ik echt een witte raaf?
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
20-06-2019 18:43
Ik hang de vlag uit als ik oma word. Lijkt me geweldig.
Oh ik ook hoor. Maar de kinderen zijn 19 dus voorlopig nog ff niet.
Alle reacties Link kopieren
Ze wilde 'gran' genoemd worden. Hahaha! Dat is niet gelukt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al grotere kinderen waarvan 2 volwassen maar ik moet er eerlijk gezegd ook nog niet aan denken om oma te worden. Ik heb eindelijk mijn vrijheid weer een beetje terug (ik heb nog 1 puber in huis waar ik redelijk wat zorgen om heb) en het idee om mijn oma-schap te moeten delen met de ouders van mijn schoonkinderen lijkt me ook helemaal niks.
En ik ben eigenlijk ook wel uit het zorgen. Ik vind baby's heel leuk maar ik weet nu al zeker dat ik ook geen tuttelende oma word.
Maar ooit lijkt het me wel leuk om mijn kinderen als ouder te zien. Maar ik hoef bijvoorbeeld ook geen vaste oppasdag ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Kleinkinderen lijken me (ooit) best leuk. Maar ik zou het ook wel spannend vinden denk ik.

Ik leef nu al erg mee met het wel en wee van mijn kinderen, van zwemdiploma tot kleine operatie, dat ik me gewoon niet kan voorstellen dat het me niks zou doen als mijn kind een kind krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Daffodil2 schreef:
20-06-2019 21:50
Ik heb al grotere kinderen waarvan 2 volwassen maar ik moet er eerlijk gezegd ook nog niet aan denken om oma te worden. Ik heb eindelijk mijn vrijheid weer een beetje terug (ik heb nog 1 puber in huis waar ik redelijk wat zorgen om heb) en het idee om mijn oma-schap te moeten delen met de ouders van mijn schoonkinderen lijkt me ook helemaal niks.
En ik ben eigenlijk ook wel uit het zorgen. Ik vind baby's heel leuk maar ik weet nu al zeker dat ik ook geen tuttelende oma word.
Maar ooit lijkt het me wel leuk om mijn kinderen als ouder te zien. Maar ik hoef bijvoorbeeld ook geen vaste oppasdag ofzo.
Herkenbaar. Dat lijkt me juist ook zo fijn aan oma zijn. Niet de continue zorg, maar lekker plezier maken en verwennen.
Ouders voeden maar op toch ;)
Alle reacties Link kopieren
Zenzeo schreef:
20-06-2019 21:24
Niet echt. En nu zijn ze overleden.
Dat klinkt allemaal echt niet fijn :|
Alle reacties Link kopieren
Daffodil2 schreef:
20-06-2019 21:50
Ik heb al grotere kinderen waarvan 2 volwassen maar ik moet er eerlijk gezegd ook nog niet aan denken om oma te worden. Ik heb eindelijk mijn vrijheid weer een beetje terug (ik heb nog 1 puber in huis waar ik redelijk wat zorgen om heb) en het idee om mijn oma-schap te moeten delen met de ouders van mijn schoonkinderen lijkt me ook helemaal niks.
En ik ben eigenlijk ook wel uit het zorgen. Ik vind baby's heel leuk maar ik weet nu al zeker dat ik ook geen tuttelende oma word.
Maar ooit lijkt het me wel leuk om mijn kinderen als ouder te zien. Maar ik hoef bijvoorbeeld ook geen vaste oppasdag ofzo.
Maar je geeft die vrijheden toch niet op als je oma wordt? Da’s juist het idee van oma zijn, toch? Dat je de lasten niet hebt.

En je hoeft helemaal geen oppasoma te zijn om je kleinkinderen leuk te vinden.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Daffodil2 schreef:
20-06-2019 21:50
Ik heb al grotere kinderen waarvan 2 volwassen maar ik moet er eerlijk gezegd ook nog niet aan denken om oma te worden. Ik heb eindelijk mijn vrijheid weer een beetje terug (ik heb nog 1 puber in huis waar ik redelijk wat zorgen om heb) en het idee om mijn oma-schap te moeten delen met de ouders van mijn schoonkinderen lijkt me ook helemaal niks.
En ik ben eigenlijk ook wel uit het zorgen. Ik vind baby's heel leuk maar ik weet nu al zeker dat ik ook geen tuttelende oma word.
Maar ooit lijkt het me wel leuk om mijn kinderen als ouder te zien. Maar ik hoef bijvoorbeeld ook geen vaste oppasdag ofzo.
Jij raakt je vrijheid toch niet kwijt, als je oma wordt?
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
21-06-2019 06:27
Jij raakt je vrijheid toch niet kwijt, als je oma wordt?
Nou, als ik de verhalen soms lees, moet je als oma stevig in je schoenen staan om je vrijheden te behouden. "Oma past 1-2 dagen per week op de kleinkinderen" lijkt steeds meer het uitgangspunt te zijn. Daar ben je als oma (en opa trouwens ook) zelf bij hoor, gewoon tijdig zeggen dat je dat niet gaat doen.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef:
21-06-2019 06:48
Nou, als ik de verhalen soms lees, moet je als oma stevig in je schoenen staan om je vrijheden te behouden. "Oma past 1-2 dagen per week op de kleinkinderen" lijkt steeds meer het uitgangspunt te zijn. Daar ben je als oma (en opa trouwens ook) zelf bij hoor, gewoon tijdig zeggen dat je dat niet gaat doen.
In mijn moeders geval was dat haar eerste reactie toen ik vertelde dat ik zwanger was; letterlijk.. nog voor de felicitatie :|
The time is now
Alle reacties Link kopieren
Oma worden? Nu nog niet. Maar ik kijk er wel naar uit. :heart: Heb lieve en betrokken oma's in de familie. De opmerking dat 'oma worden/zijn' je niets doet kan ik dan ook niet begrijpen.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef:
21-06-2019 06:48
Nou, als ik de verhalen soms lees, moet je als oma stevig in je schoenen staan om je vrijheden te behouden. "Oma past 1-2 dagen per week op de kleinkinderen" lijkt steeds meer het uitgangspunt te zijn. Daar ben je als oma (en opa trouwens ook) zelf bij hoor, gewoon tijdig zeggen dat je dat niet gaat doen.

Nou, dan ben je er toch al?

Mijn ouders pasten ook op, dat zei m'n moeder zelf al toen ik net zwanger was, dat ze dat graag wilde. Bij de tweede werd het wel lastiger. Elk jaar gewoon weer gevraagd of ze echt nog wilden. De kinderen hadden ook 2 dagen creche, dat wordt dan toch vrij makkelijk meer. Een derde hadden ze niet gedaan. Helder. Tegen die tijd ging ze zelf ook met de VUT, dus hadden ze andere plannen.

Mijn schoonmoeder zei gelijk dat ze dat niet wilde doen. Geen probleem.

Als je geen 'Nee' tegen je kinderen kunt zeggen, is het wel je eigen opvoeding, natuurlijk.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is nu 12 weken zwanger en ik vind het helemaal geweldig. Kan niet wachten tot de kleine er is. Gisteren met hun meegegaan om een kinderwagen uit te zoeken. Wat ik ook zo leuk vind om te zien welke nieuwe dingen er allemaal zijn. Hoe de trend is verandert. Ja ik ben enthousiast :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Banba schreef:
21-06-2019 12:07
In mijn moeders geval was dat haar eerste reactie toen ik vertelde dat ik zwanger was; letterlijk.. nog voor de felicitatie :|
Dat is wel weer een andere uiterste. Niet leuk!

Mijn moeder was overigens ook ongeveer zo toen mijn zus zwanger was van de 1e. Maar dat zij zou gaan oppassen was bij mijn zus niet eens in haar opgekomen: veel te grote afstand.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Wat grappig dat hier al een topic over is want ik zat er vanmiddag aan te denken om er één te openen over dit onderwerp.

Ik wil dus echt geen oma worden.
Eén van mijn kinderen heeft autisme en zou best kinderen willen maar autisme is erfelijk dus beter van niet.

Sowieso met de huidige klimaatveranderingen, economie, kosten gezondheid-, ouderenzorg. Lijkt me vreselijk voor de nieuwe generatie om te leven in de wereld van de toekomst.

Egoistisch gedacht? Absoluut en daar ben ik me bewust van.
Banba schreef:
21-06-2019 12:07
In mijn moeders geval was dat haar eerste reactie toen ik vertelde dat ik zwanger was; letterlijk.. nog voor de felicitatie :|
Bizar dat dat het eerste was waar zij aan dacht.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
20-06-2019 17:54
Waarom is ‘oma willen zijn’ ergens een beetje raar? Het is niet zo dat als je oma wil zijn je meteen je kinderen dwingt om kleinkinderen te maken, toch? Dat onderscheid moet je wel blijven zien.
Niet dwingt maar het wel enorm kan opdringen of telkens "terloops" ter sprake kan brengen. Als je dan de enige bent die voor de kleinkinderen kan zorgen (lees geen broers of zussen) kan dit echt wel beklemmend zijn..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven