Ondernemers die zelf factureren

02-02-2026 10:53 129 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
... moeten jullie vaak betaalherinneringen sturen, of betaalt men over het algemeen meteen?

Aanleiding voor mijn vraag: ik betaal mijn tandarts vaak te laat. Het zijn vaak forse bedragen die ik meestal eerst bij elkaar moet sparen, waardoor ik meestal 2 of 3 maanden na het ontvangen van de eerste factuur pas betaal. Dan heb ik meestal al een betaalherinnering ontvangen.
Ik weet dat mijn tandarts de administratie en facturering zelf doet, dus hij weet dat ik een onbetrouwbare betaler ben. Ik schaam me hier zo voor dat ik nu geen nieuwe afspraak durf te maken.

Mijn man snapt niks van mijn onzekerheid en stelt dat ik echt niet de enige ben die rekeningen niet meteen betaalt, en dat tandarts hier echt niets van vindt.

Dus ondernemend Viva: ben ik een uitzonderlijk asociale klant, of komt het vaak voor dat mensen rekeningen laten liggen?
Best vreemd dat je wel geld hebt om op vakantie te gaan en geen geld om de tandarts te betalen. Ga een x niet op vakantie en reserveer dat geld voor een tandarts potje.

Tis maar waar je je prioriteiten legt natuurlijk. Mijn prioriteit ligt bij het netjes op tijd betalen van mijn rekeningen. Dan maar bezuinigen op gezellige uitjes.
Bbubbels schreef:
02-02-2026 19:42
Volgens mij is er niemand die heel hard is over je situatie. Daar ben je zeker niet de enige in. Maar het antwoord op je vraag “is het niet erg omdat velen met mij dit ook hebben”? is daardoor neit opeens “nee”. Als je niet tijdig betaalt benadeel je de ander. En dat die daar mogelijk niet zo veel last van heeft financieel is niet zo relevant. Betekent niet dat je veel begrip kan krijgen en dat er met je mee kan worden gedacht maar dan moet je het wel bespreekbaar maken.

Nee precies. Het is ook weer niet zo dat je iemand een dienst bewijst door wel op tijd je rekeningen te betalen natuurlijk.

En nogmaals, de meeste bedrijven of instellingen zijn echt niet te beroerd om een regeling te treffen, dat is in ieders belang uiteindelijk. Maar dan graag wel voordat het werk gedaan is, en niet achteraf, en zeker niet pas wanneer de betaaltermijn is verstreken. Want persoonlijk? Daar zakt mijn broek dan weer wel vanaf.
SirDidymus schreef:
02-02-2026 19:46
Nee precies. Het is ook weer niet zo dat je iemand een dienst bewijst door wel op tijd je rekeningen te betalen natuurlijk.

En nogmaals, de meeste bedrijven of instellingen zijn echt niet te beroerd om een regeling te treffen, dat is in ieders belang uiteindelijk. Maar dan graag wel voordat het werk gedaan is, en niet achteraf, en zeker niet pas wanneer de betaaltermijn is verstreken. Want persoonlijk? Daar zakt mijn broek dan weer wel vanaf.
Dus naast dat je vindt dat er regeling moet worden getroffen, moet dat moet ook nog eens vooraf.

En zeker niet wanneer de betaaltermijn is verstreken. Ik snap je punt, maar het is toch te begrijpen dat mensen past contact opnemen als het echt niet lukt. Dat is vaak nadat een termijn al verstreken is. En als het achteraf is.

Ik snap dat 'daar zakt mijn broek van af' niet zo goed.

Kun je je dan helemaal niet voorstellen dat mensen soms anders handelen? Mensen die vooraf in staat zijn termijnen af te spreken komen misschien sowieso minder snel in de problemen.
Paradise schreef:
02-02-2026 19:50
Dus naast dat je vindt dat er regeling moet worden getroffen, moet dat moet ook nog eens vooraf.

En zeker niet wanneer de betaaltermijn is verstreken. Ik snap je punt, maar het is toch te begrijpen dat mensen past contact opnemen als het echt niet lukt. Dat is vaak nadat een termijn al verstreken is. En als het achteraf is.

Kun je je dan helemaal niet voorstellen dat mensen soms anders handelen? Mensen die vooraf in staat zijn termijnen af te spreken komen misschien sowieso minder snel in de problemen.
Nah, meestal zie je tevoren wel aankomen dat het niet gaat lukken natuurlijk, dat is ook de reden dat ik indertijd mijn post maar niet meer open maakte. Kunst is om je kop uit je kont te halen en wel meteen contact op te nemen. En deze TO weet al prima dat het hem niet meteen gaat worden, want ze laat de rekeningen al tijden liggen en dat gaat echt niet ineens anders worden.
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
02-02-2026 19:58
Nah, meestal zie je tevoren wel aankomen dat het niet gaat lukken natuurlijk, dat is ook de reden dat ik indertijd mijn post maar niet meer open maakte. Kunst is om je kop uit je kont te halen en wel meteen contact op te nemen. En deze TO weet al prima dat het hem niet meteen gaat worden, want ze laat de rekeningen al tijden liggen en dat gaat echt niet ineens anders worden.
Maar in de tijd dat je zelf je post niet open maakte. Had het geholpen als iemand tegen je zei dat je gewoon ff je kop uit je kont moest halen?
Badeendje92 schreef:
02-02-2026 20:04
Maar in de tijd dat je zelf je post niet open maakte. Had het geholpen als iemand tegen je zei dat je gewoon ff je kop uit je kont moest halen?
Misschien wel. Niks zeggen hielp in ieder geval niet.
Graftak!
Tuurlijk vindt de tandarts hier wat van. Het zou je sieren open kaart met hem te spelen, en uitleggen dat je je heel bezwaard voelt met de te late betalingen en of je voortaan de factuur in 2 of 3 delen mag betalen.

Ik heb voor een bedrijf gewerkt die altijd veel te laat de facturen van de zzp'ers betaalde. Ik schaamde me echt kapot als zij weer belden om te vragen we gingen betalen.

Houd je gewoon aan de afspraak, of maak er gezamenlijk nieuwe afspraken over. Maar op eigen houtje telkens te laat te betalen, vind ik best asociaal. Zo te lezen is je tandarts de moeilijkste niet dus ik kan me niet voorstellen dat hij niet openstaat voor een betalingsregeling.
Badeendje92 schreef:
02-02-2026 17:39
Maar de meeste ondernemers die hier reageren, dat zo goed als iedereen meteen betaald.. gaat het daarbij niet vooral om luxe goederen/diensten?

Het contrast wat ik hier lees is zo groot met wat ik dagelijks merk op mijn werk. En dat je een luxe product gewoon betaald lijkt me nogal wiedes. Of naja, het is natuurlijk sowieso logisch om je rekeningen te betalen. Maar bij noodzakelijke dingen, zoals de tandarts kan ik in de huidige economie heel goed begrijpen dat er mensen zijn die moeite hebben om te betalen. Natuurlijk is het beter om daarover te communiceren. Maar als ik zie hoe fel/neerbuigend sommige mensen hier reageren vind ik het helemaal niet gek dat sommige mensen ontwijkend gedrag vertonen.
Een kapotte cv ketel, lekkage, of weet ik wat, is ook noodzakelijk om te laten repareren, geen luxe product.
Paradise schreef:
02-02-2026 19:50

Ja dat vind ik, het voorkomt schaamte bij de klant, geeft de ondernemer de kans om nee te zeggen tegen het werk en schept duidelijkheid en rust voor beide partijen.

Als ik een dienst lever zonder dat ik vooraf bekend ben met het feit dat klant niet (direct en/of ineens) kan betalen, dan wordt ik gedwongen akkoord te gaan met een regeling om in ieder geval wel betaald te krijgen voor die dienst. Terwijl klant ook niet in mijn portomonnee kan kijken en niet weet of ik dat geld al dan niet direct nodig heb.

Het feit dat mensen (om welke reden dan ook) soms anders handelen maakt dat anders handelen niet ineens goed natuurlijk.

Ik haal hem toch maar aan hier, wat zou jij doen als je werkgever op die manier om zou gaan met jouw salaris? Een zelfbedachte betaalregeling nadat jij herhaaldelijk om je salaris hebt gevraagd? Ik geloof dat werkelijk helemaal niemand daarmee akkoord zal gaan, dus waarom zou dat voor die ondernemer dan ineens anders moeten zijn?
makreel schreef:
02-02-2026 11:06
Bespreek dit meteen met je tandarts, dan is een betalingsregeling misschien mogelijk (en komen er geen incassokosten bij).

Antwoord op je vraag: ik werk als zzp’er, mijn klanten betalen allemaal op tijd en zonder gedoe. Opdrachtgevers die moeilijk doen of veel te laat betalen, daar werk ik niet meer voor.
Dit: bespreekbaar maken.

Ik had een BV en werk thans als zelfstandige en heb slechts een keer gesteggel gehad met een klant om een relatief klein bedrag. Mijn klanten zijn echter ondernemingen en geen particulieren.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
SirDidymus schreef:
02-02-2026 21:09
Ja dat vind ik, het voorkomt schaamte bij de klant, geeft de ondernemer de kans om nee te zeggen tegen het werk en schept duidelijkheid en rust voor beide partijen.

Als ik een dienst lever zonder dat ik vooraf bekend ben met het feit dat klant niet (direct en/of ineens) kan betalen, dan wordt ik gedwongen akkoord te gaan met een regeling om in ieder geval wel betaald te krijgen voor die dienst. Terwijl klant ook niet in mijn portomonnee kan kijken en niet weet of ik dat geld al dan niet direct nodig heb.

Het feit dat mensen (om welke reden dan ook) soms anders handelen maakt dat anders handelen niet ineens goed natuurlijk.

Ik haal hem toch maar aan hier, wat zou jij doen als je werkgever op die manier om zou gaan met jouw salaris? Een zelfbedachte betaalregeling nadat jij herhaaldelijk om je salaris hebt gevraagd? Ik geloof dat werkelijk helemaal niemand daarmee akkoord zal gaan, dus waarom zou dat voor die ondernemer dan ineens anders moeten zijn?
Maar dit is dus een tandarts. Het is soms acuut. Ik heb weleens kiespijn gekregen wat niet weken kon wachten. Of überhaupt kon wachten. Ik vraag me af of er tandartsen zijn die mensen in het geval van TO dan gaan weigeren.

Een tandarts is nog altijd een arts, die noodhulp niet zomaar mag weigeren.

Ik vind dat voor het verhaal nogal relevant.

Omdat vooraf bekend soms lastig in te schatten is.

Eens dat er gecommuniceerd moet worden, maar ik begrijp dat mensen die het niet in een keer kunnen betalen, maar van de pijn vergaan, het erop wagen.

Dat vind ik ook anders dan een CV--ketel die stuk is of een lekkage. Dat is ellende, maar onmiddellijk in actie komen hoeft dan vaak niet (los van het feit dat dit ook regelmatig voor de verhuurder is.)

En een tandarts die het verschrikkelijk vindt dat mensen weleens te laat betalen: je hebt een vak gekozen met een zorgplicht. Je biedt een dienst aan waar bijna elk mens afhankelijk van is. Een dienst waar mensen zonder geld juist afhankelijk van zijn. Ik denk dat je dan echt het verkeerde vak hebt gekozen als je betalingsachterstanden perse wilt voorkomen.
Paradise schreef:
02-02-2026 21:17
Maar dit is dus een tandarts. Het is soms acuut. Ik heb weleens kiespijn gekregen wat niet weken kon wachten. Of überhaupt kon wachten. Ik vraag me af of er tandartsen zijn die mensen in het geval van TO dan gaan weigeren.

Ik vind dat voor het verhaal nogal relevant.

Omdat vooraf bekend soms lastig in te schatten is.

Eens dat er gecommuniceerd moet worden, maar ik begrijp dat mensen die het niet in een keer kunnen betalen, maar van de pijn vergaan, het erop wagen.

Dat vind ik ook anders dan een CV--ketel die stuk is of een lekkage. Dat is ellende, maar onmiddelijk in actie komen hoeft dan vaak niet (los van het feit dat dit ook regelmatig voor de verhuurder is.)

Ik denk ook niet dat er een tandarts zal zijn die zal weigeren, of een enkeling. Maar je geeft die tandarts dan op zijn minst de kans om wel te weigeren. En ook dat is minstens zo relevant.

Dat mensen het er dan maar op wagen is misschien begrijpelijk in het algemeen, maar dat wil niet zeggen dat die tandarts dat ook begrijpelijk vindt. Die staat voor een voldwongen feit zonder hiervan vooraf op de hoogte te zijn geweest.

En, door schade en schande wordt men wijs, ik ben zo in mijn beginjaren toch weleens flink wat geld misgelopen. Te goeder trouw toch mensen aan hun rijbewijs geholpen, belofte na belofte over betalingen om vervolgens het bedrag nog af te kunnen boeken als oninbaar. (Dit is meer algemeen en niet gericht naar TO)
Badeendje92 schreef:
02-02-2026 17:39
Maar de meeste ondernemers die hier reageren, dat zo goed als iedereen meteen betaald.. gaat het daarbij niet vooral om luxe goederen/diensten?
Ik werk vooral voor andere bedrijven, niet een luxe dienst. Moet ik veel moeite doen om de factuur betaald te krijgen, dan neem ik geen nieuwe opdracht van diezelfde klant aan. Heel fijn om dat te kunnen zeggen.
Wat eten we vanavond?
SirDidymus schreef:
02-02-2026 21:25
Ik denk ook niet dat er een tandarts zal zijn die zal weigeren, of een enkeling. Maar je geeft die tandarts dan op zijn minst de kans om wel te weigeren. En ook dat is minstens zo relevant.

Dat mensen het er dan maar op wagen is misschien begrijpelijk in het algemeen, maar dat wil niet zeggen dat die tandarts dat ook begrijpelijk vindt. Die staat voor een voldwongen feit zonder hiervan vooraf op de hoogte te zijn geweest.

En, door schade en schande wordt men wijs, ik ben zo in mijn beginjaren toch weleens flink wat geld misgelopen. Te goeder trouw toch mensen aan hun rijbewijs geholpen, belofte na belofte over betalingen om vervolgens het bedrag nog af te kunnen boeken als oninbaar. (Dit is meer algemeen en niet gericht naar TO)
Die tandarts zal het wel moeten begrijpen. Dat is het gevolg van het feit dat je de hele populatie potentieel bedient.

Niet alleen mensen die hun zaakjes op orde hebben.

Hoort echt een beetje bij het vak.
Paradise schreef:
02-02-2026 21:29
Die tandarts zal het wel moeten begrijpen. Dat is het gevolg van het feit dat je de hele populatie potentieel bedient.

Er gaat wel iets mis als je zo verbitterd bent naar mensen die rekeningen betalen..
Ik hoop dat to de tandarts hulp krijgt die ze nodig heeft, ik hoop daarnaast ook dat het normaal blijft dat je betaald wordt voor je werk.. Dat een ander bepaalt ‘dat je maar moet begrijpen dat het niet zo is’ is bizar.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Paradise schreef:
02-02-2026 21:29

Grappig, ik ben even gaan googlen want ik vind je mening hierboven best stellig. Een tandarts moet voorgaande aan een behandeling van meer dan 250 euro een gespecificeerde prijsopgave (al dan niet mondeling) opgeven aan de patient. Dus patient zou normaal gezien vantevoren op de hoogte moeten zijn van het totaalbedrag, en dat is de uitgelezen kans om dit ter sprake te brengen.

https://puc.overheid.nl/nza/doc/PUC_741273_22/1/

Dat jij meent dat het bij zijn werk hoort is een mening maar geen feit. Want in onderstaande link staat ondermeer;

De patiënt moet meewerken met de behandeling en betalen. Doet de patiënt dat meerdere keren niet, dan mag u de behandelovereenkomst opzeggen.

https://www.dentalinfo.nl/ondernemen/we ... oet-weten/

De tandarts in kwestie moet dit wel voldoende onderbouwen, en een noodgeval (spoed) behandelen tot de patient op zijn minst pijnvrij is, maar hier moet patient vaak direct per pin of contant betalen.
Als je het niet kunt betalen, maak je geen afspraak bij de tandarts. Zo simpel is het. Betaal je niet op tijd, krijg je er nog een percentage bij op. TO, zou je dan wel de rekening bovenop leggen?

Bijzonder dat de tandarts wordt geacht een non-profit instelling te zijn (volgens sommigen) ook al leven we in een land waarin zorg geprivatiseerd is..
Joepie40 schreef:
02-02-2026 22:52
Als je het niet kunt betalen, maak je geen afspraak bij de tandarts. Zo simpel is het.
Even huilen en daarna pak je de grote waterpomptang uit de schuur. Het is hier geen verzorgingsstaat.
SirDidymus schreef:
02-02-2026 22:17
Grappig, ik ben even gaan googlen want ik vind je mening hierboven best stellig. Een tandarts moet voorgaande aan een behandeling van meer dan 250 euro een gespecificeerde prijsopgave (al dan niet mondeling) opgeven aan de patient. Dus patient zou normaal gezien vantevoren op de hoogte moeten zijn van het totaalbedrag, en dat is de uitgelezen kans om dit ter sprake te brengen.

https://puc.overheid.nl/nza/doc/PUC_741273_22/1/

Dat jij meent dat het bij zijn werk hoort is een mening maar geen feit. Want in onderstaande link staat ondermeer;

De patiënt moet meewerken met de behandeling en betalen. Doet de patiënt dat meerdere keren niet, dan mag u de behandelovereenkomst opzeggen.

https://www.dentalinfo.nl/ondernemen/we ... oet-weten/

De tandarts in kwestie moet dit wel voldoende onderbouwen, en een noodgeval (spoed) behandelen tot de patient op zijn minst pijnvrij is, maar hier moet patient vaak direct per pin of contant betalen.
Dat ik vind dat het bij zijn werk hoort (tot op zekere hoogte) is ook een mening. Het is misschien wat zwaar aangezet, maar het gaat vooralsnog om het volgende scenario:

Client komt met pijn bij de arts. Tandarts geeft een prijsopgave. Client zegt wel te kunnen betalen, maar niet direct. Tandarts weigert vervolgens (want die ruimte moet hij hebben vind jij).
Het kan dan wel zijn dat ze formeel kunnen weigeren, ik vind er wat van als een tandarts dat doet. En volgens mij is dat ok best wel zeldzaam.

Verder: in de situatie van TO zit TO al erg lang bij de tandarts. Tandarts kent TO dus. Gaat tandarts nu ineens weigeren? En als tandarts dit niet wil, dan is het aan tandarts om zich misschien ook uit te spreken.
Paradise schreef:
02-02-2026 23:03
Dat ik vind dat het bij zijn werk hoort (tot op zekere hoogte) is ook een mening. Het is misschien wat zwaar aangezet, maar het gaat vooralsnog om het volgende scenario:

Client komt met pijn bij de arts. Tandarts geeft een prijsopgave. Client zegt wel te kunnen betalen, maar niet direct. Tandarts weigert vervolgens (want die ruimte moet hij hebben vind jij).
Het kan dan wel zijn dat ze formeel kunnen weigeren, ik vind er wat van als een tandarts dat doet. En volgens mij is dat ok best wel zeldzaam.

Verder: in de situatie van TO zit TO al erg lang bij de tandarts. Tandarts kent TO dus. Gaat tandarts nu ineens weigeren? En als tandarts dit niet wil, dan is het aan tandarts om zich misschien ook uit te spreken.

Het is nu even erg gechargeerd door ons beiden, ik denk idd dat het in de praktijk wel los zal lopen.

Maar een tandarts heeft in geval van spoed ook zorgplicht, daarmee vervalt de verplichting tot betaling niet, maar ik denk dat een tandarts een spoedbehandeling niet mag weigeren, ook niet bij wanbetalers. (Kan ik zo snel niet echt vinden.)

In geval van TO, eens want tandarts heeft zelf ook nooit vastgelegd dat TO betalingsverplichtingen ruim neemt en mag zonder degelijke onderbouwing (schriftelijk?) TO niet als klant afstoten.

Waar we het op sommige punten best eens zijn, bekijk ik het misschien meer vanuit het standpunt van de ondernemer en jij vanuit standpunt van TO. Ik wil daarmee zeggen dat ik het onderscheid ondernemer/tandarts niet maak en jij wel vanwege de zorgplicht/soort bedrijf. Misschien dat daar het verschil van visie in zit?
SirDidymus schreef:
02-02-2026 23:51
Het is nu even erg gechargeerd door ons beiden, ik denk idd dat het in de praktijk wel los zal lopen.

Maar een tandarts heeft in geval van spoed ook zorgplicht, daarmee vervalt de verplichting tot betaling niet, maar ik denk dat een tandarts een spoedbehandeling niet mag weigeren, ook niet bij wanbetalers. (Kan ik zo snel niet echt vinden.)

In geval van TO, eens want tandarts heeft zelf ook nooit vastgelegd dat TO betalingsverplichtingen ruim neemt en mag zonder degelijke onderbouwing (schriftelijk?) TO niet als klant afstoten.

Waar we het op sommige punten best eens zijn, bekijk ik het misschien meer vanuit het standpunt van de ondernemer en jij vanuit standpunt van TO. Ik wil daarmee zeggen dat ik het onderscheid ondernemer/tandarts niet maak en jij wel vanwege de zorgplicht/soort bedrijf. Misschien dat daar het verschil van visie in zit?
Ja, daar heb je ook gelijk in.

Volgens mij is iedereen het er wel over eens dat TO contact moet opnemen met de tandarts.

Verder weten we niet hoe de tandarts er over denkt. Misschien windt hij zich op, misschien haalt hij zijn schouders op.

En ik heb gezegd dat ik als zzp'er niet met wanbetalers werk, maar als ik zeker weet dat een partij gaat betalen, en de klus aanzienlijk veel geld oplevert, dan doe ik al minder moeilijk.
De overheid betaalt soms erg goed. Niet elke ondernemer zal dat laten liggen. Ook al betaalt de overheid laat. De overheid is laks, maar komt uiteindelijk wel over de brug.

Er zijn nogal wat smaken.

En ik moet zeggen, ik ben best goed van vertrouwen en wacht altijd even af. Maar ik ken ook zzp'ers die na 3 weken beginnen met het sturen van een aanmaning. Niets mis mee, maar ik ben daar weer geduldiger in.

En eigenlijk vind ik dat facturen die in ieder geval wat later betaald worden ook een beetje bij ondernemerschap horen. Als je zekerheid wil, is een werkgever misschien een beter idee. Maar goed, prima als anderen daar anders instaan.
SirDidymus schreef:
02-02-2026 23:51

Maar een tandarts heeft in geval van spoed ook zorgplicht, daarmee vervalt de verplichting tot betaling niet, maar ik denk dat een tandarts een spoedbehandeling niet mag weigeren, ook niet bij
De tandarts moet helpen bij spoed en pijn, maar geplande zorg mag hij weigeren en hij mag TO als slechte betaler ook wegsturen als klant.
Wat eten we vanavond?
makreel schreef:
03-02-2026 00:29
De tandarts moet helpen bij spoed en pijn, maar geplande zorg mag hij weigeren en hij mag TO als slechte betaler ook wegsturen als klant.
Hij mag TO niet zomaar wegsturen.

Niet zonder TO er meermaals op te wijzen.

En dat blijkt uit de op niet. Dus er is geen sprake van dat hij TO kan wegsturen.
SirDidymus schreef:
02-02-2026 19:46

Nou ja, het is eigenlijk gewoon een afspraak, maar wel prettig als mensen zich daar aan houden. Vergeet niet dat een bedrijf/ondernemer de dienst moet voorfinancieren. Dus de kosten die ze zelf maken (huur, personeel, materialen), maar ook eventueel de btw. Die bedragen kunnen flink oplopen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Waarom geen verzekering afsluiten dan ? Als je zo’n slecht gebit hebt haal je het er wel uit.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven