Op vakantie buiten schoolvakanties

13-01-2020 18:06 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
In april wordt mijn man 50 en zijn we 20 jaar getrouwd, reden genoeg om een luxe vakantie te boeken (normaal kamperen we). Komende meivakantie hebben we dus een vakantie geboekt naar Turkije (kinderen gaan dan voor het eerst vliegen) en nu zien we dus dat de oudste een week later pas meivakantie heeft. :facepalm:

Ondanks dat onze kinderen op verschiilende scholen zitten lopen de meivakanties al jaren gelijk, dus ik durfde het wel aan om te boeken, maar deze zag ik niet aankomen. Het gaat om 2 dagen voor de vakantie. Oudste is 15 en zit op speciaal onderwijs (waar veel kinderen dus wel vaker een dag niet naar school gaan omdat ze het even niet trekken), hij staat er verder goed voor.

Wat is nu wijsheid, open kaart spelen met risico dat ze bijzonder verlof afwijzen (en wat dan ??? ziekmelden met risico op boete) of gewoon ziekmelden ?
Heb er totaal geen ervaring mee !
Luci_Morgenster schreef:
13-01-2020 19:31
En ook voor die 10 dagen mbt goedkeuringen is er controle. Dus als hij dingen goedkeurt terwijl dat eigenlijk niet de bedoeling is, kan hij daar problemen mee krijgen.

Daar heeft hekel aan ouders niets mee te maken.
Hoe kom je daar nou bij. Dat is echt alléén ter beoordeling van de directie. Over die eerste niet aaneengesloten dagen hoeft de school geen verantwoording af te leggen. Wat kraam jij een onzin uit.
Irish_Wasser_Woman schreef:
13-01-2020 19:50
Ja, maar in dat geval neem ik aan dat je dat als ouders dus goed uitzoekt van te voren. Maar als ze dus wél in dezelfde regio op school zitten, mag je er wel vanuit gaan dat het synchroon loopt.
Hier zelfde gezeik deze meivakantie als bij TO. Bo en vo in zelfde dorp en dan nog anders... stelletje prutsers!
strings-attached schreef:
13-01-2020 19:49
En als ze daar staan dan geef je gewoon aan dat het om een so kind gaat en dat hij/zij ziekgemeld is .
Echt niet dat die lui er staan want to gaat wel in de vakantie van het andere kind dus kennelijk in een gebruikelijke week van die vakantie.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer heb je geboekt? Ik had het vakantierooster in juni al voor 2019-2020. Bij de meivakantie is zelfs 1 week op verplichte data en mag de tweede week er voor, er na of niet afhankelijk van de school. Dus heel eerlijk, denk ik dat je het meest bereikt door gewoon eerlijk te zijn. Jij hebt je vergistEn ja, school kan moeilijk doen. Het gaat toch om 2 dagen.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
13-01-2020 19:32
Dat is natuurlijk onzin.
Klopt, bij overlijden van ouders en grootouders maken ze een uitzondering. Ik bedoelde dat er geen vrij wordt gegeven voor vakanties .
strings-attached schreef:
13-01-2020 19:49
En als ze daar staan dan geef je gewoon aan dat het om een so kind gaat en dat hij/zij ziekgemeld is .
Tuurlijk.


TO kost het dan 200 euro. 2 dagen en 1 kind dat buiten vakantie van die school weg is zonder toestemming.
Als TO dat kan en wil betalen kan ze gewoon dat risico nemen en kind inderdaad ziekmelden.


Kijk mij maakt het niet uit maar wat jij tikt maakt niet ineens dat het zonder enige risico is. Als TO begrijpt wat risico is en dat wil nemen.. prima.
Alle reacties Link kopieren
MariaDeJong schreef:
13-01-2020 19:15
Maar das dus niet degene die een brief heeft van werkgever want dat is gewoon een recht, geen gunst.
Wat is een recht ? Je hebt geen recht op vrij buiten de schoolvakanties , het is de coulance van de school. De school mag je 10 dagen buiten de vakanties om vrij geven , ze hoeven het niet te geven en je hebt er geen recht op. Ookal kom je met 10 brieven van je werkgever.
rascalles schreef:
13-01-2020 20:03
Klopt, bij overlijden van ouders en grootouders maken ze een uitzondering. Ik bedoelde dat er geen vrij wordt gegeven voor vakanties .
Ook dat klopt niet. Er zijn gewoon vastgestelde uitzonderingen. Ook die gelden gewoon voor de school voor jouw kinderen. Dus er is vast gesteld wat niet mag en wanneer verzuim wel goedgekeurd word. Daar zitten ook onder bepaalde voorwaarden en in paar uitzondelijke gevallen (die je moet kunnen aantonen) ook vakanties tussen.
Alle reacties Link kopieren
strings-attached schreef:
13-01-2020 19:27
Raar want de school moet zelf de eerste 10 dagen verzuim beoordelen. Dat is dus echt aan de directeur. Mocht die zo'n hekel aan de ouders hebben dat hij wel melding doet bij de lpa heb je grote kans dat die in gesprek gaat met die directeur. Gewoon omdat de eerste dagen bij nooit verzuim hun werk niet is.
Wat vind je precies raar ? De school beoordeelt de eerste 10 dagen . Krijg je ze niet en besluit je vervolgens toch je kind thuis te houden dan schakelt onze school de lpa in.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
13-01-2020 20:13
Ook dat klopt niet. Er zijn gewoon vastgestelde uitzonderingen. Ook die gelden gewoon voor de school voor jouw kinderen. Dus er is vast gesteld wat niet mag en wanneer verzuim wel goedgekeurd word. Daar zitten ook onder bepaalde voorwaarden en in paar uitzondelijke gevallen (die je moet kunnen aantonen) ook vakanties tussen.
En dan nog heb je geen recht op 10 dagen vrij buiten de schoolvakanties om, ookal kun je aantonen dat je een uitzonderlijk geval bent . Onze school geeft geen akkoord. Kan jij roepen dat het niet klopt maar je hebt het toch echt mis , je hebt er geen recht op.
En ik lees steeds iets over die 10 dagen. Ook daar gelden die vastgestelde verzuimregelementen voor hoor.

En er is controle op. Het is alleen dat de directeur dat in eigen beheer moet beoordelen. Hij/zij kan later over die beslissingen verantwoording moeten afleggen.

Het is dat bij meer dan 10 dagen per jaar een verzoek sowieso niet meer door school afgehandeld word maar direct door de leerplichtambtenaar.
rascalles schreef:
13-01-2020 20:18
En dan nog heb je geen recht op 10 dagen vrij buiten de schoolvakanties om, ookal kun je aantonen dat je een uitzonderlijk geval bent . Onze school geeft geen akkoord. Kan jij roepen dat het niet klopt maar je hebt het toch echt mis , je hebt er geen recht op.
Ehm, dat roep ik niet. Juist helemaal niet.


https://www.oudersonderwijs.nl/op-schoo ... -vakantie/
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 13-01-2020 20:22
13.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
13-01-2020 20:18
En ik lees steeds iets over die 10 dagen. Ook daar gelden die vastgestelde verzuimregelementen voor hoor.

En er is controle op. Het is alleen dat de directeur dat in eigen beheer moet beoordelen. Hij/zij kan later over die beslissingen verantwoording moeten afleggen.

Het is dat bij meer dan 10 dagen per jaar een verzoek sowieso niet meer door school afgehandeld word maar direct door de leerplichtambtenaar.
Je zegt het zelf , de directeur moet beoordelen . Hij/zij is dus niet verplicht vrij te geven , zie ook de informatie die de Rijksoverheid door over geeft.
rascalles schreef:
13-01-2020 20:22
Je zegt het zelf , de directeur moet beoordelen . Hij/zij is dus niet verplicht vrij te geven , zie ook de informatie die de Rijksoverheid door over geeft.
Klopt. Ik heb nooit over die vaste 10 dagen en rechten gehad. Misschien effe beter lezen. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
13-01-2020 20:21
Ehm, dat roep ik niet. Juist helemaal niet.


https://www.oudersonderwijs.nl/op-schoo ... -vakantie/
Oké dan begrijp ik je niet goed, sorry.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
13-01-2020 20:23
Klopt. Ik heb nooit over die vaste 10 dagen en rechten gehad. Misschien effe beter lezen. ;-)
Ik begrijp je verkeerd , zie eerdere post. Nogmaals sorry.
Alle reacties Link kopieren
broekrok schreef:
13-01-2020 18:39
Lang lang geleden heb ik ooit de school gemeld dat mijn kind er een vrijdag en maandag niet zou zijn omdat ik met haar naar Disney Parijs ging en of ze akkoord wilden geven. Ook gezegd dat we zonder akkoord toch zouden gaan en dat ik haar dan ziek zou melden :P
Geen probleem mee gehad.
Dan heb je geluk gehad. Ik werk zelf op een school en wij geven alleen verlof wanneer het binnen de regels valt. Seizoensgebonden werk bijv, dan kan je verlof krijgen voor vakantie buitenom schoolvakanties. Huwelijksjubilea, ook van opa en oma. Maar dus geen 20 jr getrouwd.
Als wij verlof afwijzen en de leerling is toch afwezig, dan doen we melding van luxe verzuim bij leerplicht. Het is dan aan leerplicht of er een boete komt.
Ziekmelden vind ik altijd wat flauw. Wees gewoon eerlijk en draai op voor de eventuele consequenties.
Wie weet is jouw school soepel TO en verlenen ze gewoon verlof.
Alle reacties Link kopieren
rascalles schreef:
13-01-2020 20:15
Wat vind je precies raar ? De school beoordeelt de eerste 10 dagen . Krijg je ze niet en besluit je vervolgens toch je kind thuis te houden dan schakelt onze school de lpa in.
Dat inderdaad. Klopt. Dus ook over die 10 dagen kijkt de lpa mee. We mogen als school echt geen verlof geven voor dingen die niet binnen de regels vallen, zoals verjaardagen of 20 jr getrouwd zijn.
Maar moet zeggen dat onze school ook echt wel eens soepel is. Soms is het gewoon lastig beoordelen. We overleggen ook wel eens met de lpa of het wel of niet akkoord is.
Soms worden aanvragen idd wel echt afgewezen.
Alle reacties Link kopieren
Aristophanes schreef:
13-01-2020 19:44
Toch wisselt het per regio: vriendin werkt in Arnhem, heeft een zoon in Deventer op school en 1 in Zutphen, kunnen niet gelijk op vakantie.
Maar je kunt op vakantie googlen bij Ministerie als je twijfelt.
Maar tussen Deventer en Zutphen loopt ook net de grens tussen regio Noord en regio midden qua vakanties
Alle reacties Link kopieren
Ik snap de achterliggende gedachte achter de regels, maar als er door stakingen, gebrek aan leerkrachten mijn kind een dag thuis moet blijven is het idee achter de leerplicht niet eens zo belangrijk meer, dan heet het overmacht.

Daarbij gebeurt het heel vaak dat kinderen uit de klas van mijn zoon dagen niet op school komen omdat ze het niet trekken, is ook nooit een probleem. Zoon is bijna nooit afwezig (ja als hij ziek is maar dat is ook maar zelden) en ik heb nog nooit bijzonder verlof aangevraagd.

Tja als het wordt afgewezen en ik krijg een boete heb ik pech, dan kost het mij 2x 100 euro extra, want ga niet zonder hem ;)
Alle reacties Link kopieren
Spotty schreef:
14-01-2020 12:05
Ik snap de achterliggende gedachte achter de regels, maar als er door stakingen, gebrek aan leerkrachten mijn kind een dag thuis moet blijven is het idee achter de leerplicht niet eens zo belangrijk meer, dan heet het overmacht.

Daarbij gebeurt het heel vaak dat kinderen uit de klas van mijn zoon dagen niet op school komen omdat ze het niet trekken, is ook nooit een probleem. Zoon is bijna nooit afwezig (ja als hij ziek is maar dat is ook maar zelden) en ik heb nog nooit bijzonder verlof aangevraagd.

Tja als het wordt afgewezen en ik krijg een boete heb ik pech, dan kost het mij 2x 100 euro extra, want ga niet zonder hem ;)
Stakingen etc hebben toch niks te maken met jouw luxeverlofaanvraag ?
Alle reacties Link kopieren
rascalles schreef:
14-01-2020 12:47
Stakingen etc hebben toch niks te maken met jouw luxeverlofaanvraag ?
Daarmee wil ik zeggen dat de achterliggende gedachte van de leerplicht (dat kinderen tot een bepaalde leeftijd minimaal zoveel uur in het jaar onderwijs moeten volgen) ineens niet meer van toepassing is als leerkrachten staken of als leerkrachten uitvallen door ziekte. Dan worden kinderen ook naar huis gestuurd zonder zich druk te maken of de school zich nu nog aan de leerplichtwet houdt mbt uren en bieden van onderwijs, dan heet het overmacht. Dus de reden om bijzonder verlof af te wijzen (het niet voldoen aan de leerplichtwet) vind ik achterhaald en niet van deze tijd. De leerplichtwet stamt uit 1969 ! Dat je kritisch bent met toewijzen prima, dat het maximaal 1x per zoveel tijd kan prima, maar niet zo star en stijf de regels hanteren. Nog maar te zwijgen over de kosten die het met zich meebrengt om ouders te beboeten (als ze in bezwaar gaan).

Nu ben je bijna overgeleverd aan willekeur want de ene school vindt het geen probleem, de andere school is hier strenger in. Waarom niet 2 dagen per schooljaar snipperdagen (behalve in combi met zomervakantie want dan is de klas leeg op de vrijdag voor zomervakantie of tijdens toetsweken) zodat ouders die in kunnen zetten als het HUN uitkomt. Klassen zitten toch al overvol. Dan kan je als ouder ook eens een weekend weg boeken gedurende het schooljaar en ben je niet altijd afhankelijk van dure hoogseizoen.
spotty wijzigde dit bericht op 14-01-2020 13:41
5.03% gewijzigd
wilma36 schreef:
14-01-2020 07:55
Maar tussen Deventer en Zutphen loopt ook net de grens tussen regio Noord en regio midden qua vakanties
En Arnhem hoort bij regio zuid...🤪
Alle reacties Link kopieren
Spotty schreef:
14-01-2020 12:05
Ik snap de achterliggende gedachte achter de regels, maar als er door stakingen, gebrek aan leerkrachten mijn kind een dag thuis moet blijven is het idee achter de leerplicht niet eens zo belangrijk meer, dan heet het overmacht.

Daarbij gebeurt het heel vaak dat kinderen uit de klas van mijn zoon dagen niet op school komen omdat ze het niet trekken, is ook nooit een probleem. Zoon is bijna nooit afwezig (ja als hij ziek is maar dat is ook maar zelden) en ik heb nog nooit bijzonder verlof aangevraagd.

Tja als het wordt afgewezen en ik krijg een boete heb ik pech, dan kost het mij 2x 100 euro extra, want ga niet zonder hem ;)
Volgens mij zegt niemand dat wanneer je zoon het een keer niet trekt, dat hij niet thuis mag blijven. Dat is iets anders dan hem ziek melden en op vakantie gaan.

Verder vind ik het een beetje vreemd om te zeggen, school doet dit en dat, daarom mag ik nu zus en zo ....

Maar goed, doe wat jou wijs lijkt.
Alle reacties Link kopieren
Spotty schreef:
13-01-2020 18:13
Ja zo sta ik er ook in. Wordt dit wel eens geweigerd ?
Als dat zo is zal ik toch moeten "liegen" want hij kan niet naar school
Ja dat wordt wel eens geweigerd en dan sta je bij de rechter.
Gewoon ziekmelden. Ze gaan dat echt niet checken, zeker niet als je normaal bijna nooit absent bent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven