Opzoek naar een koophuis

28-05-2020 22:41 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik ben sinds een tijdje op zoek naar een koophuis
Alleen ik zie momenteel niks leuks en er komen ook erg weinig nieuwe woningen bij. Wat ik zie is duur en niet eens mooi en de mooie huizen zijn al vrij snel verkocht.

Waar kan ik buiten funda nog meer kijken?
Want ik denk dat op Funda toch wel bijna alles staat qua woning aanbod.

Ik hoor het graag
Alle reacties Link kopieren
In mijn directe omgeving zijn de huizen die zijn gekocht of verkocht de laatste tijd ook amper op de markt gekomen. Twee woningen waar 'we' (familie) snel vanaf wilde, een is binnen de familie verkocht en de ander middels briefjes in de bus bij omwonende (appartementen, een aantal omwonende had bij de verhuizing al interesse getoond). Ons eigen huis hebben we weten te bemachtigen omdat onze makelaar (die net zonder dat het op de markt was geweest ons huis had verkocht) het ons gunde. Zelf helaas net te vroeg iets verkocht, daar was op dat moment weinig animo voor. Zou nu zo weg zijn geweest.

Mijn broer is ook op zoek naar een eerste koopwoning en het is gewoon lastig. Je moet er bovenop zitten, flexibel en niet te veeleisend zijn en ook nog een nodige portie geluk hebben. Dit combineren met een flinke dosis realisme en doorzettingsvermogen en dan komt er uiteindelijk wel iets op je pad.

Als ik zie wat voor belachelijke prijzen ze momenteel durven te vragen voor een huis vergelijkbaar met dat van ons, dan is dat gewoon het dubbele. Echt bizar! Toch blijven wij lekker zitten... Je moet er immers ook weer iets voor terug kopen en dat is minstens net zo duur.
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik ben denk ik te kritisch.
Ik hou meer van nieuwbouw woningen en de meeste vrijstaande huizen zijn oud.
Ik woon in Limburg dus wel minder duur dan in de randstad maar ik vind het toch heel erg tegenvallen ja.
Alle reacties Link kopieren
linnylow schreef:
29-05-2020 00:19
Nee, ik ben denk ik te kritisch.
Ik hou meer van nieuwbouw woningen en de meeste vrijstaande huizen zijn oud.
Ik woon in Limburg dus wel minder duur dan in de randstad maar ik vind het toch heel erg tegenvallen ja.
Maar waren die huizen er een half jaar geleden wel dan, of zijn huizen gewoon duurder dan jij gedacht had?
Sommige soorten huizen zijn inderdaad schaars, daar komen er een paar per jaar van op de markt. Als je zo’n huis wilt, moet je dus geduld hebben, actief blijven zoeken, én waarschijnlijk bereid zijn om flink te betalen.

Je had het eerst over 2 onder 1 kap, en nu al over vrijstaande huizen. Ik snap dat Limburg goedkoper is dan de Randstad, maar een vrijstaand huis voor een (alleenstaande?) 28 jarige is natuurlijk ook best wel bijzonder. Eigenlijk de enigen die ik ken die dat hadden, hadden enorme opknappers gekocht, en heel veel verbouwd.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
29-05-2020 00:45

Je had het eerst over 2 onder 1 kap, en nu al over vrijstaande huizen. Ik snap dat Limburg goedkoper is dan de Randstad, maar een vrijstaand huis voor een (alleenstaande?) 28 jarige is natuurlijk ook best wel bijzonder. Eigenlijk de enigen die ik ken die dat hadden, hadden enorme opknappers gekocht, en heel veel verbouwd.
Dit. Wij wonen in een relatief heel goedkope provincie en ik weet niet hoeveel je kunt gaan lenen maar als je twee onder een kap of zelfs vrijstaand zoekt betaal je ook hier een mep geld hoor.
Als je geen concessies wilt doen heb je niet zoveel opties.
Wij hebben ons huis vorig jaar binnen twee dagen verkocht, voor de vraagprijs. Nu was die ook relatief laag. Huis was prima onderhouden maar badkamer was bijvoorbeeld gedateerd en we hadden geen uitbouw, de rest van de straat wel.
Ons nieuwe huis, vrijstaand, op het platteland, met een hoop grond, moest snel verkocht en daar was de prijs ook naar. Maar wel veel achterstallig onderhoud en heel prachtig is het niet. De plek dan weer wel. Die concessie hebben we dus gedaan, maar wij zijn dan ook niet de moeilijksten wbt concessies.
Alle reacties Link kopieren
Gooi briefjes in de bus bij huizen waar je interesse in hebt, met het verzoek contact met je op te nemen als ze plannen hebben om te verhuizen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik weet niet waar je in Limburg wilt gaan wonen maar ook hier zijn er gewoon dure gebieden. Of je moet richting Parkstad zoeken
Daar is het een stuk goedkoper
Alle reacties Link kopieren
flipje2 schreef:
28-05-2020 23:15
Mensen nemen tegenwoordig niet eens de moeite meer om een te koop bord te plaatsen.

Huizen gaan als warme broodjes
tuurlijk wel, het gaat de makelaar juist om de reclame, en zodat de buurt kan zien hoe snel het verkocht is. Borden worden zeker wel geplaatst
Don't cry, buy a bag and move on.
gordijn87 schreef:
28-05-2020 23:17
Tsja met jouw honderden andere die op zoek zijn naar een mooie betaalbare woning. Hier gaan ze ook als warme broodjes. Wat je kunt doen is aanmelden bij makelaar/aankoopmakelaar benaderen en je wensenlijst delen, vrienden en familie vertellen o er je zoektocht en via Facebook alles in de gaten houden.

Verder is realisme ook belangrijk, niet zeggende dat je dan niet hebt maar is je wensenlijst realistisch met je bedrag.

Ik hoor en zie veel mensen die woningen zoeken en bij navragen blijken ze een kasteel te zoeken met een budget van een appartement. Dit werkt dan uiteraard niet mee.

In een markt waarin appartementen worden aangeboden voor prijzen die je laten denken dat het een kasteel is. :nut:
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
29-05-2020 06:51
Gooi briefjes in de bus bij huizen waar je interesse in hebt, met het verzoek contact met je op te nemen als ze plannen hebben om te verhuizen?
Zo irritant. Dat had ik bij mijn vorige huis. Als je weet dat je huis een gewild object is ga je het echt niet aan de eerste de beste geinteresseerde verkopen. Mijn ervaring is dat de mensen die een briefje door de deur doen vaak geen realistisch beeld hebben van wat een huis waard is.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
29-05-2020 07:07
Zo irritant. Dat had ik bij mijn vorige huis. Als je weet dat je huis een gewild object is ga je het echt niet aan de eerste de beste geinteresseerde verkopen. Mijn ervaring is dat de mensen die een briefje door de deur doen vaak geen realistisch beeld hebben van wat een huis waard is.

En ik ken 2 mensen die op die manier aan een huis zijn gekomen, omdat de bewoners geen zin hadden in het gedoe met makelaars en bezichtigingen.

Het proberen waard, toch? Het kost je alleen een papiertje, en de bewoners kunnen het in de papierbak gooien als ze geen interesse hebben.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Kijk een op Huispedia. Daat staan huizen die op termijn beschikbaar komen, als de eigenaar dit heeft aangegeven, of open staan voor een bod.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
29-05-2020 07:29
Kijk een op Huispedia. Daat staan huizen die op termijn beschikbaar komen, als de eigenaar dit heeft aangegeven, of open staan voor een bod.
Hou er alleen wel rekening mee dat hun ‘geschatte waarde’ niet erg betrouwbaar is. Van de huizen waarvan ik toevallig weet dat ze verkocht zijn en wat ze opgebracht hebben, zaten ze er echt wel flink naast (beide kanten op, maar vaker te laag). Voordat je je rijk rekent met onrealistische prijzen.
Ik hoor bijna alleen nog maar via via verkopen hier in de buurt. Dus mensen die zeggen te willen verhuizen en iemand kent wel iemand die iemand kent, of de makelaar heeft een heel bestand aan zoekers. De huizen in mijn omgeving die het afgelopen jaar verkocht of gekocht zijn hebben nooit op funda gestaan. Behalve 1, maar dat was een veel te duur krot met allerlei gebreken.
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
29-05-2020 06:55
tuurlijk wel, het gaat de makelaar juist om de reclame, en zodat de buurt kan zien hoe snel het verkocht is. Borden worden zeker wel geplaatst
Klopt Maar soms is dat meteen een verkocht bord of onder bod. Te koop wordt dan gewoon overgeslagen
Alle reacties Link kopieren
Ons huis is ook verkocht zonder bord. De makelaar gaf aan dat ze eigenlijk alleen nog borden plaatsen bij huizen die langer te koop staan. Ons huis kwam op funda, 20+ reacties, 1 kijkdag, verkocht. Dan voegt een bord niks toe.
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
28-05-2020 22:43
Je kan naar een makelaar gaan en daar je wensen doorgeven. Sommige huizen komen niet eens op Funda. Huis van collega vorig jaar is verkocht voor er überhaupt een bord in de tuin stond.
Dit. Huis dat wij hebben gekocht hebben we bezichtigd door zoekopdracht bij makelaar en heeft niet op funda gestaan.
Alle reacties Link kopieren
Ons huis heeft 1 dag op Funda gestaan als "te koop". Heeft geen bord in de tuin gestaan. Ons huidige huis net zo.
We hebben ongezien boven de vraagprijs geboden en zijn pas anderhalve week later gaan kijken. Eerder was er geen plek meer voor bezichtigen.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
29-05-2020 00:08
Nee, dat snap ik. Maar dan blijft dat je dus iets zoekt dat er niet is. Als je niet in staat of bereid bent meer dan 500000 te betalen, moet je dus blijkbaar ofwel in jouw stad op zoek gaan naar een appartement, ofwel elders gaan zoeken. Dat dat niet leuk is, ontken ik absoluut niet.
Dat is ook exact wat ik bedoel.

Beetje in dezelfde lijn, wat ik hier keer op keer op keer zie gebeuren...
Als er hier een nieuwbouw project wordt aangekondigd gaat iedereen op sociaal media direct helemaal los (scheldend, vloekend, dreigend en al) over het feit dat dat dan bijna altijd (middel)dure woningen zijn.
Heel lullig als je dat niet kunt betalen, maar zo'n projectontwikkelaar is ook niet gek, die gaat zijn huizen natuurlijk niet verkopen voor de helft van de marktwaarde. Voor niets gaat de zon op.

In zo'n markt moet je als starter dus anders zoeken. Uitwijken naar een kleinere gemeente iets verderop, of een opknapper, of eerst beginnen met een appartement.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Ons appartement verkocht met bord aan het balkon, ons rijtjeshuis gekocht zonder bord.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Appartementen zijn hier net zo duur als rijtjeswoningen. Echter zit twee-onder-eenkap daar meestal een halve tot hele ton boven, en vrijstaand is niet realistisch. Het verschil tussen gemeenten is wel enorm. Hier is het per m2 in de stad rustig 3900 euro en dat is niets bijzonders, in de omliggende dorpen voor beter afgewerkte woningen 2200. Als je dan toch perse in de stad wil zul je akkoord moeten gaan met een veel kleinere woning en meer klussen.

Waarom nu niet gewoon proberen te beginnen met het eerste en dan doorstromen. Net zoals half Nederland. Juist in Limburg zijn de woningen nog normaal geprijsd dan moet je iets kunnen vinden. Alleen wel met een realistisch beeld van een starterswoning, en dan moet je nog concessies doen.
Alle reacties Link kopieren
RP7 schreef:
29-05-2020 08:25
Juist in Limburg zijn de woningen nog normaal geprijsd dan moet je iets kunnen vinden. Alleen wel met een realistisch beeld van een starterswoning, en dan moet je nog concessies doen.
Dat ligt echt aan de regio Limburg. Als je in de stad wil wonen, betaal je nog steeds veel. Vergeleken met de randstad valt het heel erg mee, maar voor Limburg is het nog steeds duur.
RP7 schreef:
29-05-2020 08:25
Waarom nu niet gewoon proberen te beginnen met het eerste en dan doorstromen. Net zoals half Nederland. Juist in Limburg zijn de woningen nog normaal geprijsd dan moet je iets kunnen vinden. Alleen wel met een realistisch beeld van een starterswoning, en dan moet je nog concessies doen.
Niet waar. Maastricht omgeving roermond omgeving etc zat regio’s die vrij duur zijn en waar de woningmarkt overuren draait
Het bord heeft onze tuin nog niet eens gehaald. Was al verkocht ver boven de vraagprijs voor de makelaar het bord kon neerzetten
Alle reacties Link kopieren
HennieHen schreef:
29-05-2020 08:32
Dat ligt echt aan de regio Limburg. Als je in de stad wil wonen, betaal je nog steeds veel. Vergeleken met de randstad valt het heel erg mee, maar voor Limburg is het nog steeds duur.

Dan moet je de rest van de post er bij pakken. Ofwel wensen bijstellen ofwel genoegen nemen met een veel kleinere woning met meer mitsen en maren.

Ik kan ook wel zeggen dat ik in mijn geboortestad een vrijstaande woning wil kopen. Maar die gaan hier over de miljoen dus tenzij ik op korte termijn de staatsloterij win is dat niet realistisch. Dan kan ik vervolgens daar naar kijken en klagen dat andere woningen niet eens mooi zijn maar daarvan verschijnt er ook niet ineens een miljoen op de bankrekening.

Dan ga je dus inleveren: buiten de stad? Kleinere woning? Meer klussen? Etc etc. En ja, er is een enorme krapte op de markt dus veel is er niet nee. Dan moet je dus geduldig zijn.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriendin heeft haar huis pas geleden binnen 1 dag verkocht. Ze belde de makelaar om het te koop te zetten. Die zei: "oh ik weet iemand die is echt dringend op zoek en vist steeds achter het net. Mag ik het hem aanbieden?" Zij vond het goed mits hij een goed bod zou doen. Hij bood 10.000 euro boven de vraagprijs en de deal was rond. Heeft nooit op funda gestaan, nooit een bord in de tuin.

Dus mijn conclusie, meld je bij makelaars en laat ze meezoeken.
Facebook en daar alle makelaars volgen uit de gewenste regio. Vaak gaan huizen eerst op Facebook voor volgers en later op funda.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven