Overstap van handgeschakeld naar automaat

24-03-2023 22:33 301 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik krijg mijn eigen auto ( confetti kanon gaat nu af) Het is zo dat ik na 22 jaar overstap van een handgeschakelde auto naar een automaat. Ik heb ook snelweg angst dus ik hoop dat ik met een paar lessen in een automaat de snelweg weer op durf te gaan. Ik ben benieuwd of jullie schakel rijden of automaat, of als er hier mensen zijn die net als ik overstappen op een automaat of misschien juist andersom van automaat naar handgeschakeld. Ik heb in een grijs verleden een rit gemaakt in een automaat en ik wist me met mijn linkervoet geen raad, maar dat zal vast tijdelijk zijn hoop ik.
Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen m.b.t het rijden in een automaat.
En do's and d'onts zijn welkom.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren Quote
In Nederland en Europa lopen we op sommige vlakken echt nog 100 jaar achter. Waarom we hier nog handgeschakelde auto’s produceren is mij een raadsel.

Ik kan prima met een schakelbak overweg maar ik zie er het nut niet van in. Rij dus ook al jaren automaat. De schakelbak is over 10 jaar sowieso uitgestorven want dan moet alles elektrisch zijn. Ik zie mijn dochter (5 jaar) geen schakelbak meer rijden. Als überhaupt een rijbewijs tegen die tijd nog nut heeft…

Zijn wel meer dingen die we hier “verkeerd” doen maar wat nu eenmaal cultureel bepaald is en waar we moeilijk afstand van doen. Bijvoorbeeld je achterwerk vegen met papier.. Maar dat is weer een andere discussie en off-topic…
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij rijden hier van alles door elkaar: gewoon schakelen, schakelen met een heeeeeele lange pook en een automaat. En we hebben ook nog links en rechts sturend. Kinderen mogen ook alles gebruiken zodat ze ook alles leren.

Het enige lastige aan een automaat is wat iemand anders al schreef: vlakbij een stoplicht oid je koppeling (oftewel je rem) in 1 keer diep intrappen om rustig uit te rollen. Dan maak je dus per ongeluk een noodstop en hangt iedereen wel even in de gordels! En mag je hopen dat er niemand kort achter je rijdt.

Persoonlijk heb ik de voorkeur voor schakelen. Ik rij dan veel actiever en ben daardoor veel alerter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mbree schreef:
25-03-2023 04:32
In Nederland en Europa lopen we op sommige vlakken echt nog 100 jaar achter. Waarom we hier nog handgeschakelde auto’s produceren is mij een raadsel.

Ik kan prima met een schakelbak overweg maar ik zie er het nut niet van in. Rij dus ook al jaren automaat. De schakelbak is over 10 jaar sowieso uitgestorven want dan moet alles elektrisch zijn. Ik zie mijn dochter (5 jaar) geen schakelbak meer rijden. Als überhaupt een rijbewijs tegen die tijd nog nut heeft…

Zijn wel meer dingen die we hier “verkeerd” doen maar wat nu eenmaal cultureel bepaald is en waar we moeilijk afstand van doen. Bijvoorbeeld je achterwerk vegen met papier.. Maar dat is weer een andere discussie en off-topic…
Automaat kost meer energie, en is duurder produceren en is daarom van oudsher nog populair gebleven. Maar misschien verandert dat straks allemaal als we meer elektrisch gaan rijden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Alcedo schreef:
24-03-2023 22:41
Ik heb sinds drie jaar een auto met automatische transmissie en ik vind het ideaal. Maar ik rij nog net zo makkelijk in een auto met handgeschakelde transmissie.
Dat inderdaad; ik rij ook nog af en toe handgeschakeld en dat gaat nog steeds prima, ik was bang dat ik het heel snel verleerd zou zijn maar dat is dus niet zo.

Tip als je net begint met automaat rijden: denk je linkerbeen compleet weg want dat heb je niet meer nodig.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren Quote
Had jaren geleden al een automaat gewild! Overstap is even gek, want je trapt automatisch een niet bestaande koppeling in en je grijpt nog wel eens naar die (versnellings)pook, maar dat is zo over! Het rijdt gewoon super relaxed en je kan je focussen op het verkeer. Ik wil nooit meer anders.
Alle reacties Link kopieren Quote
De automaat is mijn redding vanwege mijn rij-angst. Ik vind het nog steeds spannend om te rijden maar door de automaat rijd ik een stuk meer (en als het moet, in noodgevallen sowieso) dan in de handgeschakelde auto.

Het is voor mij de uitkomst vanwege alle stress. De hellingproof is een paar keer bijna misgegaan in de handgeschakelde, waardoor ik dat natuurlijk niet meer durde. En ik schoot al in de stress bij rotondes: afremmen, terugschakelen, kijken naar fietsers, kijken naar auto's, helemaal remmen of juist rijden... Ik kon het allemaal niet meer overzien. Door met de automaat alleen maar op 1 ding te hoeven trappen, kan ik me nu focussen op andere dingen.
Alle reacties Link kopieren Quote
madamecannibale schreef:
24-03-2023 23:17
Ik heb zowel in beiden vaak gereden en vind automaat echt heel veel fijner. Wel merk ik dat ik steeds wisselen tussen handgeschakeld en automaat soms lastig vind. Vooral als ik een tijdje handgeschakeld heb gereden en dan weer in een automaat rijd. Het probleem is niet dat ik wil schakelen maar dat ik de koppeling wil intrappen bij het remmen. Dat koppelingspedaal is er natuurlijk helemaal niet en in een automaat is het rempedaal vaak wat breder waardoor ik dan vol met twee voeten rem. Al een paar keer gebeurd dat ik ineens gelijk stilstond, tegenwoordig zet ik heel bewust mijn linkerbeen weg.
Haha herkenbaar en irritant! Lange tijd had mijn man een automaat, ik rij zelf handgeschakeld. Elke keer vol op die rem! Na een tijdje wende dat prima hoor. En vergeet ik in mijn eigen auto nog wel eens door te schakelen van bv 4 naar 5.
Nu beide auto’s weer handgeschakeld, wel zo makkelijk.

Maar als ik mag kiezen? Toch automaat denk ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben meerdere auto's en ik rijd zowel automaat als handgeschakeld, maar automaat heeft absoluut mijn voorkeur! Met filerijden vooral, heerlijk niet steeds dat gedoe met koppeling.
Gefeliciteerd met je auto! Ik neem aan dat je hem gewoon zelf koopt? ;-)

Ik ben geloof ik de enige die niet met een automaat overweg kan. Ik heb het een jaar geprobeerd en toen mijn automaat weer ingeruild voor een schakelauto. Ik kon er maar niet aan wennen. Iedereen in mijn omgeving vindt het juist geweldig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een handgeschakelde auto en man een automaat. Ik rijd in beide auto's, heb nooit een probleem met wisselen gehad.
Het maakt mij ook echt niet uit in welke auto ik rijd.
Ik denk dat de meeste mensen geen extra lessen hebben gehad om na jaren ineens in een automaat te rijden. Maar als dat voor jou prettiger voelt, zou ik dat doen.
Als je lessen neemt voor een automaat, wat leer je dan? Of waar oefen je dan op?
Alle reacties Link kopieren Quote
thistle schreef:
25-03-2023 05:09
Wij rijden hier van alles door elkaar: gewoon schakelen, schakelen met een heeeeeele lange pook en een automaat. En we hebben ook nog links en rechts sturend. Kinderen mogen ook alles gebruiken zodat ze ook alles leren.

Het enige lastige aan een automaat is wat iemand anders al schreef: vlakbij een stoplicht oid je koppeling (oftewel je rem) in 1 keer diep intrappen om rustig uit te rollen. Dan maak je dus per ongeluk een noodstop en hangt iedereen wel even in de gordels! En mag je hopen dat er niemand kort achter je rijdt.

Persoonlijk heb ik de voorkeur voor schakelen. Ik rij dan veel actiever en ben daardoor veel alerter.
Hebben we ook gehad tijdens de proefrit van onze nieuwe auto. Zo akelig! Ik hoop dat het snel eigen wordt. Man gaat standaard in de nieuwe rijden, maar ik ga nog wisselen tussen de automaat en mijn geschakeld autootje.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier automaat met flippers aan het stuur, beste van both ways. Ik vind het heel fijn en gebruik de flippers vaak. Ik houd van dynamisch autorijden en maak geregeld leuke roadtrips. Dan komen de flippers goed van pas. Maar ik heb ook een handgeschakelde auto, rijd ik net zo goed mee. Het is voor echt om het even, mijn linkervoet doet wat ie moet doen. Dus of niets bij een automaat of de koppeling intrappen bij een handgeschakeld.
Alle reacties Link kopieren Quote
kindrebel schreef:
25-03-2023 08:21
Als je lessen neemt voor een automaat, wat leer je dan? Of waar oefen je dan op?
Hetzelfde als lessen in een schakelbak, namelijk je veilig door het verkeer bewegen, rekening houdend met je medeweggebruikers.
Alle reacties Link kopieren Quote
kindrebel schreef:
25-03-2023 08:21
Als je lessen neemt voor een automaat, wat leer je dan? Of waar oefen je dan op?
Wat leer je dan? Auto rijden. Met een schakelbak leer je toch ook niet alleen maar schakelen en that’s it? Dat is met een automaat gewoon hetzelfde, alleen dan zonder het schakelen. Auto rijden is meer dan alleen schakelen.
Ik heb allebei gereden, maar automaat heeft mijn absolute voorkeur.

Ik ga echt nooit meer terug naar schakel autos.
missfitz schreef:
25-03-2023 08:41
Hetzelfde als lessen in een schakelbak, namelijk je veilig door het verkeer bewegen, rekening houdend met je medeweggebruikers.
Ik dacht te hebben gelezen dat werd gesuggereerd dat een paar extra lessen voor een automaat fijn zou zijn. Dus vroeg ik me af wat je dan leert.

Edit: in de OP heeft TO het over extra lessen.
Alle reacties Link kopieren Quote
kindrebel schreef:
25-03-2023 08:50
Ik dacht de hebben gelezen dat werd gesuggereerd dat een paar extra lessen voor een automaat fijn zou zijn. Dus vroeg ik me af wat je dan leert.
TO heeft snelwegangst schrijft ze en wil daarvan af. Daarvoor wil ze lessen nemen in een automaat om er zo hopelijk vanaf te komen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je afrijdt in een automaat, krijg je toch een code? Dan mag je niet in een schakel-auto rijden
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier meerdere auto’s, twee handgeschakeld en een automaat.
De twee handgeschakelde zijn kleine sportieve modelletjes en daarin hoort voor mij een handbak. De automaat is een grote luxe bak en daar hoort een automaat in.

Destijds, ergens 15 jaar terug, ben ik bewust automaat gaan rijden. Ik reed toen zo’n 55.000km per jaar en ik was het schakelen in files en steden helemaal zat. De automaat was echt heerlijk. Ik was in druk stadsverkeer veel meer bezig met verkeer dan de auto. En ik durf best te zeggen dat ik geen slechte automobilist ben. Tussendoor heb ik nog een paar jaar een lease-auto gehad met handbak en ik was het ding op het einde helemaal zat, ik wilde weer een automaat. En die is er weer gekomen.

Inmiddels is er wel een klein cabrioletje bij gekomen, met handbak, en dat past weer prima bij de auto. Net als bij de meest recente oude hot hatch. Moet je ook geen automaat in willen.

De instructie die ik altijd geef als mensen voor het eerst in een automaat rijden: linkervoet op de steun aan de linkerkant en daar niet meer afhalen! Werkt prima.

Van handbak naar automaat wen ik meteen, andersom vergeet ik nog wel eens terug te schakelen voor bijvoorbeeld stoplichten. Tot ie bijna hikkend tot stilstand komt. Koppeling vergeten.
When in doubt, the auditor is always right!
Dahlia74 schreef:
25-03-2023 08:53
TO heeft snelwegangst schrijft ze en wil daarvan af. Daarvoor wil ze lessen nemen in een automaat om er zo hopelijk vanaf te komen.
Ik vroeg me dus af wat je dan leert in een automaat wat daar bij helpt? Maar ik denk misschien te ver door en heeft dat niets met elkaar te maken. Never mind. :biggrin:
anoniem_65537e7f5e90c wijzigde dit bericht op 25-03-2023 08:59
0.80% gewijzigd
Lila-Linda schreef:
25-03-2023 08:55
Als je afrijdt in een automaat, krijg je toch een code? Dan mag je niet in een schakel-auto rijden
Ja en? To rijdt al jaren en heeft dus al een rijbewijs.

Maar idd: uit het jaar kruik, schakelen.
Ik kan in allebei rijden maar heb al jaren een automaat en hou dat graag zo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
25-03-2023 08:55
Als je afrijdt in een automaat, krijg je toch een code? Dan mag je niet in een schakel-auto rijden
Nee, dan moet je opnieuw examen doen in een schakelauto.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
25-03-2023 08:55
Als je afrijdt in een automaat, krijg je toch een code? Dan mag je niet in een schakel-auto rijden
Klopt, maar TO gaat niet afrijden in een automaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ga er gewoon van uit dat je per ongeluk tóch een keer je linkervoet gebruikt en daardoor keihard op de rem trapt. Daarmee leer je voor goed af om je linkervoet te gebruiken.

Vanaf dat moment vraag je je af waarom je niet twintig jaar geleden over bent gestapt.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven