Overstap van handgeschakeld naar automaat

24-03-2023 22:33 301 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik krijg mijn eigen auto ( confetti kanon gaat nu af) Het is zo dat ik na 22 jaar overstap van een handgeschakelde auto naar een automaat. Ik heb ook snelweg angst dus ik hoop dat ik met een paar lessen in een automaat de snelweg weer op durf te gaan. Ik ben benieuwd of jullie schakel rijden of automaat, of als er hier mensen zijn die net als ik overstappen op een automaat of misschien juist andersom van automaat naar handgeschakeld. Ik heb in een grijs verleden een rit gemaakt in een automaat en ik wist me met mijn linkervoet geen raad, maar dat zal vast tijdelijk zijn hoop ik.
Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen m.b.t het rijden in een automaat.
En do's and d'onts zijn welkom.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren Quote
kindrebel schreef:
25-03-2023 08:58
Ik vroeg me dus af wat je dan leert in een automaat wat daar bij helpt? Maar ik denk misschien te ver door en heeft dat niets met elkaar te maken. Never mind. :biggrin:
Je leert niks extra’s maar mij hielp het enorm dat ik me niet meer op het schakelen en de koppeling hoefde te focussen waardoor ik al mijn aandacht op het verkeer om me heen kon richten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Schakelbak voor mij. Ik heb 1x in een automaat gereden en vond het heel eng. Alsof die auto er met me vandoor ging of zo. Met schakel heb ik het idee dat ik veel meer controle heb.

Toen ik in Nieuw-Zeeland ooit een auto wilde huren was dat overigens wel enigszins een probleem. Allemaal automaten. Uiteindelijk ergens een schakelbak gevonden, oud afgeragd ding wat vervolgens bovenop een berg stil bleef staan. Maar dit terzijde ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady_Day schreef:
25-03-2023 09:15
Schakelbak voor mij. Ik heb 1x in een automaat gereden en vond het heel eng. Alsof die auto er met me vandoor ging of zo. Met schakel heb ik het idee dat ik veel meer controle heb.
Nog een keer gaan rijden, is het echt heel fijn in het Nederlandse verkeer. Daarnaast is de ene automaat de andere niet. Daar zitten echt grote verschillen tussen. Ik heb een auto gehad waarin de automaat gewoon waardeloos was, niet goed ingesteld bij het rijkarakter van de auto. De meeste mensen zullen daar niet veel van merken, maar mij ergerde het behoorlijk.
Lady_Day schreef:
25-03-2023 09:15
Schakelbak voor mij. Ik heb 1x in een automaat gereden en vond het heel eng. Alsof die auto er met me vandoor ging of zo. Met schakel heb ik het idee dat ik veel meer controle heb.

Toen ik in Nieuw-Zeeland ooit een auto wilde huren was dat overigens wel enigszins een probleem. Allemaal automaten. Uiteindelijk ergens een schakelbak gevonden, oud afgeragd ding wat vervolgens bovenop een berg stil bleef staan. Maar dit terzijde ;)
Wat een onzin. Als je je rem gewoon rustig laat opkomen gaat er niks “met je vandoor” en moet je voor power nog steeds gewoon gas geven.
Was het een elektrische auto? Die trekken wel lekker vlot op als ze niet in de eco stand staan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady_Day schreef:
25-03-2023 09:15
Schakelbak voor mij. Ik heb 1x in een automaat gereden en vond het heel eng. Alsof die auto er met me vandoor ging of zo. Met schakel heb ik het idee dat ik veel meer controle heb.
Als je gas geeft dan rijdt dat ding. Trap je op de rem dan stopt'ie. Geef het nog een kans zou ik zeggen.
Alle reacties Link kopieren Quote
kindrebel schreef:
25-03-2023 01:23
Hier staat een automaat en een schakelauto voor de deur. Het maakt mij niet uit. Ik rij overal in. Maar schakelen vind ik wel leuker rijden.
Klopt, ik vind schakelen ook lekker. Ooit één dag in een automaat gereden (vervangende auto) en ik heb mijn linkerbeen tussen mijn stoel en het portier gepropt want ik wilde steeds op het koppelingspedaal trappen. Kwestie van wennen natuurlijk maar ik schakel liever.
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren Quote
JeBestie schreef:
25-03-2023 09:36
Wat een onzin. Als je je rem gewoon rustig laat opkomen gaat er niks “met je vandoor” en moet je voor power nog steeds gewoon gas geven.
Was het een elektrische auto? Die trekken wel lekker vlot op als ze niet in de eco stand staan.
Nou, nou.
And who can say why your heart cries, when your love lies? Only time
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik rijd in allebei en heb geen moeite met omschakelen. Maar waar ik mezelf bij automaat wel op betrap is dat ik sneller ben afgeleid. Om die reden zet ik 'm in de automaat dus sowieso al niet op cruise control want dan heb ik nog maar zo weinig het idee dat ik aan het autorijden ben, dat ik gewoon minder oplet. Ik heb het dus blijkbaar wel een beetje nodig om het gevoel te hebben dat ik iets aan het doen ben (autorijden) om geconcentreerd te zijn. :hihi:
Alle reacties Link kopieren Quote
Daarom rijd ik altijd net iets harder, houdt mij gefocust in het verkeer. Cruise gebruik ik dan wel weer als de omstandigheden dit toelaten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind een automaat heerlijk. Ik was zo gewend (na 20+ jaar schakelen). Heel soms wil ik nog wel eens schakelen en dan grijp ik in het luchtledige. We hebben ook nog een schakelauto, maar daar rijd ik zo min mogelijk in.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een schakelauto en rij al 20 jaar in schakelauto's.
Man heeft een automaat en ik durf er niet in te rijden. 1 keer geprobeerd maar ik durfde niet. Stom eigenlijk want ik ben een prima chauffeur maar ben zo gewend aan dat schakelen.

Ik denk eraan om wat lessen te nemen. Is dat raar?
Want ik wil het wel leren en het is fijn als ik, in geval van nood, ook de andere auto kan pakken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Echt zonde om les te nemen, gewoon mee gaan rijden. Rijden kun je, het niet schakelen heb je zo afgeleerd. Ga eens een lang stuk rijden. Je kunt beter een tank brandstof kopen dan een lessen nemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
3 keer geprobeerd af te rijden in een schakelbak maar ik was hierin simpelweg geen natuurtalent. Het waren teveel handelingen en in combinatie met zenuwen ging dat uiteraard mis. Door het schakelen had ik minder focus op het verkeer. Ik heb het nooit leuk gevonden, altijd een hekel aan gehad. 4e keer afgereden in een automaat en een perfecte rit gereden. Ik cross nu heerlijk in mijn automaat. Flippers aan het stuur dus mocht ik de neiging krijgen om toch een soort te schakelen kan dat. Ik vind het ideaal. Geen gedoe met uitvallen, in de file is het makkelijker en in mijn geval kan ik me beter focussen op het verkeer dan constant bezig te zijn met dat pook. Ik wil nooit meer anders. Automaat is toch de toekomst.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zelf hier 2 schakelbakken thuis, maar mijn ouders hadden en hebben automaten en daar heb ik, toen ik net mijn rijbewijs heb gehaald, geregeld in gereden. Linkervoet helemaal aan de linkerkant op de vloer zetten en that's it.

Ik vind het heerlijk rijden, een automaat, zeker als het een auto betreft met flippers aan het stuur en je daar het idee hebt nog te kunnen schakelen. Dat rijdt wat sportiever. En het overschakelen naar mijn schakelauto is ook geen probleem.

Afgelopen wintersport reed mijn vader sinds 20 jaar in onze gezinsschakelauto en heeft wat afgevloekt op de snelwegen in Duitsland, vooral daar waar het wat heuvelig was. En in de Dolomieten was het voor hem ook wat lastiger.

Ik ben bijna om voor een automaat, maar ik moet zeggen dat ik dat schakelen gewoon helemaal niet meer merk, het voelt ook niets als een extra vervelende handeling, daar waar mijn vader dat wel had ( overigens ging dat prima, het was voor hem ook niet raar of spannend om weer te schakelen). Mijn man vindt het vooral onzin en duur om een automaat te kopen, voor die 2 x in het jaar dat we een lange rit naar het buitenland maken.
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 25-03-2023 10:28
12.79% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Dahlia74 schreef:
25-03-2023 10:04
Echt zonde om les te nemen, gewoon mee gaan rijden. Rijden kun je, het niet schakelen heb je zo afgeleerd. Ga eens een lang stuk rijden. Je kunt beter een tank brandstof kopen dan een lessen nemen.
Ja ik weet het. Ik mag er ook gewoon in rijden met mijn rijbewijs maar toch zit er een soort angst in me, stom he.
Man heeft een automatenrijbewijs dus die mag niet in de mijne rijden.
Alle reacties Link kopieren Quote
In de Dolomieten rijd ik altijd met een schakelauto of 100% met de flippers aan het stuur. Een automaat doet het dan gewoon niet zoals je het zelf zou doen qua schakelen. Maar goed, wij komen dan ook vaak in de Alpen en Dolomieten voor het grote rijplezier daar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tellerlikker schreef:
24-03-2023 23:14
Zucht, wij hebben een automaat moeten kopen, vanwege knieklachten van mijn man.
Maar ik vind het een ramp, tot dus ver heb ik maar 1 voordeel kunnen ontdekken, in file rijden,is makkelijk, je hoeft niet te schakelen, met het optrekken.
Voor de rest, geef mij maar een schakelauto.
Wat vind je het voordeel van schakelen met de hand? (En heeft jullie auto niet van die dingen achter het stuur om handmatig in te grijpen als de automaat het even niet goed doet?)
Alle reacties Link kopieren Quote
Chantilly21_2 schreef:
25-03-2023 10:11
Mijn man vindt het vooral onzin en duur om een automaat te kopen, voor die 2 x in het jaar dat we een lange rit naar het buitenland maken.
Je man staat nooit in de file?

Ik heb wisselend handgeschakelde auto's en automaten gehad. Tenzij ik ergens op een zandvlakte rij en lekker wil scheuren en driften (lees: sinds m'n tienerjaren is dat uit mijn systeem) gaat mijn voorkeur 100 keer liever uit naar een automaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
minnimouse schreef:
25-03-2023 10:13
Ja ik weet het. Ik mag er ook gewoon in rijden met mijn rijbewijs maar toch zit er een soort angst in me, stom he.
Man heeft een automatenrijbewijs dus die mag niet in de mijne rijden.
Ik denk echt dat als je een lange rit hebt gemaakt je die angst kwijt bent. Gewoon je linkerbeen links neerzetten en gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
AprilLudgate schreef:
25-03-2023 10:16
Wat vind je het voordeel van schakelen met de hand? (En heeft jullie auto niet van die dingen achter het stuur om handmatig in te grijpen als de automaat het even niet goed doet?)
Inderdaad, wat mis je nou echt in een automaat?

Zelfs als je geen paddles hebt aan het stuur, dan nog kun je met de meeste automaten makkelijk overschakelen naar de sportstand of zelfs naar volledig handgeschakeld. Dat laatste doe ik dus nooit, de sportstad geeft genoeg controle om efficiënt hard op te trekken wanneer dat nodig is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Chantilly21_2 schreef:
25-03-2023 10:11
Mijn man vindt het vooral onzin en duur om een automaat te kopen, voor die 2 x in het jaar dat we een lange rit naar het buitenland maken.
Een automaat is vaak nog duurder, dat snap ik wel. En juist in het buitenland heb je dat veel minder nodig. Zeker in de bergen komt een automaat vaak niet goed tot zijn recht. In het drukke Nederlandse verkeer is een automaat juist wel een toevoeging.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fairway schreef:
25-03-2023 10:17
Je man staat nooit in de file?

Ik heb wisselend handgeschakelde auto's en automaten gehad. Tenzij ik ergens op een zandvlakte rij en lekker wil scheuren en driften (lees: sinds m'n tienerjaren is dat uit mijn systeem) gaat mijn voorkeur 100 keer liever uit naar een automaat.
Nee, eerlijk gezegd staat hij nooit in de file. En ik ook niet. Alleen als we op vakantie gaan richting Frankrijk en Italie ( en we de drukke routes niet altijd kunnen ontlopen). Wel beiden dagelijks een uur woon-werk verkeer, maar geen filegevoelige routes.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben vorig jaar na dertig jaar schakelen overgestapt op een automaat. Ik vind het erg fijn en relaxed. Ik rijdt ook wel vaak file dus dan is het nog fijner. Maar zoals je al leest de meningen lopen uiteen. Ik vind het vooral erg lekker dat ik nu alleen hoef gas te geven of te remmen en mij niet bezig hoef te houden met schakelen. Maar soms grijp ik nog steeds naar de pook, omdat het er zo in zit om hij bochten af te remmen en terug te schakelen. Ik heb gelukkig niet gehad dat ik met mijn linkerbeen wilde koppelen en bovenop de rem trapte. Maar het is niet dat ik het schakelen mis, in tegendeel volgende auto (als die er ooit nog komt) wordt weer een automaat.

Do: gewoon doen
Don’t: zorgen maken
Ik doe mijn best
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben het tegenwoordig allebei en ik vind het allebei even fijn. Na tig jaar handgeschakeld heb ik welgeteld 2 ritjes aan die automaat moeten wennen, maar het stelde echt weinig voor. Zelfs mijn dochter die pas een half jaartje haar rijbewijs had, reed prima in de automaat. Echt niks moeilijks aan.
Alle reacties Link kopieren Quote
appelwangetje schreef:
24-03-2023 22:43
Ik rij in beide.
Je linkervoet gewoon links zetten en laten staan.
Ik persoonlijk vind automaat rijden helemaal niks maar dat komt omdat ik schakelen enzo leuk vind. Ik vind leuk om handelingen te doen die bij auto rijden horen.
Ik heb precies hetzelfde en daarom was dus onze nieuwe auto weer gewoon een schakel. Maar nu ontzettend veel knieklachten en dus is koppelen ontzettend pijnlijk helaas. Dus nu wel spijt dat we geen automaat gekocht hebben.

Als je angstig bent om te rijden is het denk ik wel goed om over te stappen naar automaat. Dan kan je je puur op het verkeer concentreren ook al gaat schakelen eigenlijk nog zo automatisch.
;denk dat je er alleen maar veel plezier van gaat hebben. File rijden is wel ook veel relaxter met automaat.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven