Overstap van handgeschakeld naar automaat

24-03-2023 22:33 301 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik krijg mijn eigen auto ( confetti kanon gaat nu af) Het is zo dat ik na 22 jaar overstap van een handgeschakelde auto naar een automaat. Ik heb ook snelweg angst dus ik hoop dat ik met een paar lessen in een automaat de snelweg weer op durf te gaan. Ik ben benieuwd of jullie schakel rijden of automaat, of als er hier mensen zijn die net als ik overstappen op een automaat of misschien juist andersom van automaat naar handgeschakeld. Ik heb in een grijs verleden een rit gemaakt in een automaat en ik wist me met mijn linkervoet geen raad, maar dat zal vast tijdelijk zijn hoop ik.
Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen m.b.t het rijden in een automaat.
En do's and d'onts zijn welkom.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren Quote
minnimouse schreef:
25-03-2023 10:13
Ja ik weet het. Ik mag er ook gewoon in rijden met mijn rijbewijs maar toch zit er een soort angst in me, stom he.
Man heeft een automatenrijbewijs dus die mag niet in de mijne rijden.
Het is echt een kwestie van doen. Een vriendin van mij durft ook niet in een automaat te rijden. Maar ik was echt zo gewend. En ik ben echt geen natuurtalent met autorijden. Het lastigste tussen wisselen tussen onze 2 auto’s dat voor en achter andersom is. Daar moet ik dan echt even bij nadenken. Met mijn voeten is het nog nooit verkeerd gegaan. Alleen dat ik soms wil schakelen bij een stoplicht ofzo, maar dan grijp ik dus lucht.

Ik zou gewoon met je man naast je gaan oefenen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is het heel erg als ik niet weet wat flippers of paddles zijn? Naar mijn weten zit er in onze automaat helemaal niks aan het stuur..
Ik lees hier alweer allemaal dingen waarvan ik denk, wat is dat nou weer? Flippers aan het stuur? Ik weet ook niet goed hoe je in een automaat moet rijden en ik zit niet in een auto-omgeving waar ik iemand heb die me zulke dingen uit kan leggen.

Ben niet iemand die auto rijden natuurlijk af gaat, dus niets is voor mij logisch. Een automaat heeft in het midden toch ook een soort hendel? Wat doe ik daar dan weer mee? En moet ik bij stilstaan voor een verkeerslicht iets doen?

Dat soort dingen houdt me tegen om automaat te rijden. Vooral omdat iedereen er altijd zo makkelijk over doet; gewoon rijden! Ja, oké. Maar hoe dan? Ik lees hier ook weer steeds van dat soort reacties, van autoliefhebbers denk ik.
Pelle schreef:
25-03-2023 11:28
Is het heel erg als ik niet weet wat flippers of paddles zijn? Naar mijn weten zit er in onze automaat helemaal niks aan het stuur..
Ja, ik had hetzelfde! Geen idee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
25-03-2023 11:28
Is het heel erg als ik niet weet wat flippers of paddles zijn? Naar mijn weten zit er in onze automaat helemaal niks aan het stuur..
Lang niet alle auto's hebben dat. Kan dus goed zijn dat je ze niet hebt. Het zijn schakelflippers aan het stuur waarmee je heel snel zelf kunt schakelen door ze een tikkie te geven. Met je voeten hoef je niets te doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nitfkex, de pook zet je in D en rijden maar. Bij een stoplicht alleen de rem vasthouden en weer loslaten als je kunt gaan rijden. Je hoeft verder niets te doen. Bij lang stilstaan kan je de auto in neutraal zetten, dat is gelijk als in zijn vrij zetten bij een schakelbak.

Er is echt niets aan ;-) .
Dahlia74 schreef:
25-03-2023 11:42
Nitfkex, de pook zet je in D en rijden maar. Bij een stoplicht alleen de rem vasthouden en weer loslaten als je kunt gaan rijden. Je hoeft verder niets te doen. Bij lang stilstaan kan je de auto in neutraal zetten, dat is gelijk als in zijn vrij zetten bij een schakelbak.

Er is echt niets aan ;-) .
Kijk, dit soort reacties dus. Vervelend dat het altijd meteen zo afgewimpeld wordt.

Je kunt het je misschien niet voorstellen, maar dit roept bij mij al zoveel vragen op.
Alle reacties Link kopieren Quote
nitflex schreef:
25-03-2023 11:48
Kijk, dit soort reacties dus. Vervelend dat het altijd meteen zo afgewimpeld wordt.

Je kunt het je misschien niet voorstellen, maar dit roept bij mij al zoveel vragen op.
Het is helemaal niet bedoeld om af te wimpelen, maar het is gewoon heel simpel. Met een handbak moet je veel meer doen met het pookje dan bij een automaat. Maar wij kunnen het je honderd keer uitleggen, je moet gewoon gaan rijden. Dat is echt het enige wat je helpt om te weten hoe het werkt. Autorijden heb je geleerd door het te doen, geldt voor de automaat hetzelfde.
Dahlia74 schreef:
25-03-2023 12:27
Het is helemaal niet bedoeld om af te wimpelen, maar het is gewoon heel simpel. Met een handbak moet je veel meer doen met het pookje dan bij een automaat. Maar wij kunnen het je honderd keer uitleggen, je moet gewoon gaan rijden. Dat is echt het enige wat je helpt om te weten hoe het werkt. Autorijden heb je geleerd door het te doen, geldt voor de automaat hetzelfde.
Tja, dat is voor mij dus geen optie. En daarom valt het af.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
25-03-2023 11:28
Is het heel erg als ik niet weet wat flippers of paddles zijn? Naar mijn weten zit er in onze automaat helemaal niks aan het stuur..
Nee. Het is iets van het duurdere segment. Ik zie er de meerwaarde niet echt van in, maar misschien heb ik niet genoeg pk's onder de kap ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
nitflex schreef:
25-03-2023 11:32

Dat soort dingen houdt me tegen om automaat te rijden. Vooral omdat iedereen er altijd zo makkelijk over doet; gewoon rijden! Ja, oké. Maar hoe dan? Ik lees hier ook weer steeds van dat soort reacties, van autoliefhebbers denk ik.
Ik zou bijna zeggen kom eens even langs vanmiddag, dan legt mijn vrouw het je in drie minuten uit.
Alle reacties Link kopieren Quote
nitflex schreef:
25-03-2023 11:48
Kijk, dit soort reacties dus. Vervelend dat het altijd meteen zo afgewimpeld wordt.

Je kunt het je misschien niet voorstellen, maar dit roept bij mij al zoveel vragen op.
Dat is niet afwimpelen, meer is er gewoon niet over te vertellen omdat je niets hoeft te doen.

Maar als je specifieke vragen hebt is er vast iemand die ze wil beantwoorden.
Alle reacties Link kopieren Quote
appelwangetje schreef:
24-03-2023 22:43
Ik rij in beide.
Je linkervoet gewoon links zetten en laten staan.
Ik persoonlijk vind automaat rijden helemaal niks maar dat komt omdat ik schakelen enzo leuk vind. Ik vind leuk om handelingen te doen die bij auto rijden horen.
" die bij auto rijden horen"
Wat een onzin. Automaat bestaat al lang
Schakelen is juist overbodig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fairway schreef:
25-03-2023 12:34
Nee. Het is iets van het duurdere segment. Ik zie er de meerwaarde niet echt van in, maar misschien heb ik niet genoeg pk's onder de kap ;)
In de bergen ook erg fijn. Gebruik dan liever flippers dan B of S stand.
Al kun je natuurlijk ook nog handmatig met de pook een versnelling naar boven of beneden gaan, op het stuur is alleen makkelijker.
Op de elektrische auto heb ik dan weer verschillende niveaus van regeneratie waarmee de auto als je gas los laat meer of minder afremt. Daar speel ik ook altijd veel mee, zodat ik zo weinig mogelijk m'n rempedaal gebruik.
Fairway schreef:
25-03-2023 12:39
Ik zou bijna zeggen kom eens even langs vanmiddag, dan legt mijn vrouw het je in drie minuten uit.
Ik heb zulke mensen dus niet in mijn omgeving.

Maar ook hier zou ik alweer bloednerveus van worden, dat iedereen dit in 3 minuten wel door heeft. Zal ik het natuurlijk weer net niet snel snappen. Gewoon meteen al een onprettig uitgangspunt voor mij.
Alle reacties Link kopieren Quote
thistle schreef:
25-03-2023 05:09
Wij rijden hier van alles door elkaar: gewoon schakelen, schakelen met een heeeeeele lange pook en een automaat. En we hebben ook nog links en rechts sturend. Kinderen mogen ook alles gebruiken zodat ze ook alles leren.

Het enige lastige aan een automaat is wat iemand anders al schreef: vlakbij een stoplicht oid je koppeling (oftewel je rem) in 1 keer diep intrappen om rustig uit te rollen. Dan maak je dus per ongeluk een noodstop en hangt iedereen wel even in de gordels! En mag je hopen dat er niemand kort achter je rijdt.

Persoonlijk heb ik de voorkeur voor schakelen. Ik rij dan veel actiever en ben daardoor veel alerter.
Huh? Wat bedoel je?
Alle reacties Link kopieren Quote
nitflex schreef:
25-03-2023 12:48
Ik heb zulke mensen dus niet in mijn omgeving.

Maar ook hier zou ik alweer bloednerveus van worden, dat iedereen dit in 3 minuten wel door heeft. Zal ik het natuurlijk weer net niet snel snappen. Gewoon meteen al een onprettig uitgangspunt voor mij.
Ik denk dat je het in je hoofd erg groot maakt en dat vind ik echt heel erg voor je. En dan doe je er een uur over, wat dan nog?
Dahlia74 schreef:
25-03-2023 12:56
Ik denk dat je het in je hoofd erg groot maakt en dat vind ik echt heel erg voor je. En dan doe je er een uur over, wat dan nog?
Het maakt niet uit, want ik heb niet echt fervente autorijders in mijn omgeving, ik zou niet weten aan wie ik zoiets moet vragen, dus het is niet aan de orde. Wij zijn allemaal mensen die weinig en niet graag rijden. Dan houd je het liever bij wat bekend is.

Maar een uur zitten naast iemand die dacht mij even snel een simpel trucje uit te leggen is niet iets dat mij erg aanspreekt, nee.
anoniem_65b76fd3af17f wijzigde dit bericht op 25-03-2023 13:00
12.85% gewijzigd
Ik rij zelf handgeschakeld, maar heb laatst een auto geleend met automaat. Was fantastisch. Ik had meer ruimte over om op het verkeer te letten en werd er zelf rustiger van. Heb mijn linkervoet maar één keer opgetild. Wel de hele weg mijn hand op de pook gehouden, maar dat is gewoon omdat dat lekker zit.

Als ik later groot ben wil ik ook wel automaat hebben. Maar ik vermaak me ook prima met mijn huidige autootje zonder.
Alle reacties Link kopieren Quote
nitflex schreef:
25-03-2023 12:48
Ik heb zulke mensen dus niet in mijn omgeving.

Maar ook hier zou ik alweer bloednerveus van worden, dat iedereen dit in 3 minuten wel door heeft. Zal ik het natuurlijk weer net niet snel snappen. Gewoon meteen al een onprettig uitgangspunt voor mij.
Je maakt het echt veel te groot. Ik had het bij mijn eerste rijles in drie minuten door. Jij hebt een rijbewijs, ik (nog) niet en ik vind het al doodeenvoudig. Maar als je liever lessen neemt, doen. Ik denk dat je na één les klaar bent.
Alle reacties Link kopieren Quote
nitflex schreef:
25-03-2023 11:32
Ik lees hier alweer allemaal dingen waarvan ik denk, wat is dat nou weer? Flippers aan het stuur?
flippers zul je niet snel tegenkomen, in de gemiddelde automaat, dus maak je daar niet druk om
Ik weet ook niet goed hoe je in een automaat moet rijden en ik zit niet in een auto-omgeving waar ik iemand heb die me zulke dingen uit kan leggen.
Er valt maar heel weinig uit te leggen. Echt.
Ben niet iemand die auto rijden natuurlijk af gaat, dus niets is voor mij logisch. Een automaat heeft in het midden toch ook een soort hendel? Wat doe ik daar dan weer mee? En moet ik bij stilstaan voor een verkeerslicht iets doen?
Met de hendel geef je aan of je vooruit of achteruit wil.
Dat soort dingen houdt me tegen om automaat te rijden. Vooral omdat iedereen er altijd zo makkelijk over doet; gewoon rijden! Ja, oké. Maar hoe dan?
Je stapt in en start de auto.
Je drukt de rempedaal in en kiest met de hendel de rijrichting.
Je laat de rempedaal los en geeft gas.
Voila, je hoeft helemaal niets meer te doen. Je kunt de hele dag doorrijden zonder de pook aan te raken. Optrekken, afremmen, snelweg, kruispunt, je komt niet meer aan je versnellingspook.


'Ja maar, ja maar, wat als ik wil stoppen?' Dan trap je op de rem totdat je stil staat. Het is een automaat, hij slaat niet af. En als je weer verder wil rijden dan laat je de rem los en geef je weer gas.

'Ja maar wat als ik nou achteruit wil?' Dan trap je de rem in en wanneer je stil staat zet je de pook in het standje achteruit.


Zo makkelijk is het.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn eerste auto was toevallig een automaat en bij mijn tweede auto heb ik die er ook echt op uitgezocht.

Ik wil nooit meer een schakelauto! Ik was daar al nooit echt goed in, ik liet vaak de motor afslaan (vooral bij dieselauto's, bij mijn moeders benzine-auto had ik daar zelden last van, iets wat veel mensen zeer vreemd vonden) en ik heb twee keer de koppeling kapot gemaakt (een keer van de lesauto, een keer van mijn moeders auto) door te schakelen zonder de koppeling in te drukken.

Duss.... Nooit meer schakelen :D
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Drackie schreef:
25-03-2023 13:08
Je maakt het echt veel te groot. Ik had het bij mijn eerste rijles in drie minuten door. Jij hebt een rijbewijs, ik (nog) niet en ik vind het al doodeenvoudig. Maar als je liever lessen neemt, doen. Ik denk dat je na één les klaar bent.
Ik rijd gewoon lekker geschakeld. Heb ook geen goede ervaringen met uitleg van rij-instructeurs, als er nou een beroepsgroep is die niet iets uit kunnen leggen aan mensen die ergens geen gevoel voor hebben, zijn het wel rij-instructeurs. Ja, voordoen, dat kunnen ze wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
nitflex schreef:
25-03-2023 12:58
Het maakt niet uit, want ik heb niet echt fervente autorijders in mijn omgeving, ik zou niet weten aan wie ik zoiets moet vragen, dus het is niet aan de orde. Wij zijn allemaal mensen die weinig en niet graag rijden. Dan houd je het liever bij wat bekend is.

Maar een uur zitten naast iemand die dacht mij even snel een simpel trucje uit te leggen is niet iets dat mij erg aanspreekt, nee.
Ik snap ook niet veel van auto's en toen ik mijn nieuwe auto kocht heb ik ook gewoon gevraagd hoe de tankdop open moet etc. want dat is in elke auto weer anders.

Maar een automaat rijden is echt VEEL makkelijker dan schakelen. Als iemand heeft uitgelegd hoe de pook werkt dan weet je genoeg (bij mij is dat in de D zetten voor vooruit rijden (Drive), in de R voor achteruit (Reverse) en dan de P voor parking).
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren Quote
Op zoek naar aan andere auto heb ik ooit een proefrit gemaakt in een automaat, maar ik vond het verschrikkelijk. Als ik vond dat er geschakeld moest worden, dan deed de automaat dat pas veel later dan ik dat zelf gedaan zou hebben. (maar wellicht met die flippers aan het stuur dat ik dan wel om zou gaan).

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven