Overstap van handgeschakeld naar automaat

24-03-2023 22:33 301 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik krijg mijn eigen auto ( confetti kanon gaat nu af) Het is zo dat ik na 22 jaar overstap van een handgeschakelde auto naar een automaat. Ik heb ook snelweg angst dus ik hoop dat ik met een paar lessen in een automaat de snelweg weer op durf te gaan. Ik ben benieuwd of jullie schakel rijden of automaat, of als er hier mensen zijn die net als ik overstappen op een automaat of misschien juist andersom van automaat naar handgeschakeld. Ik heb in een grijs verleden een rit gemaakt in een automaat en ik wist me met mijn linkervoet geen raad, maar dat zal vast tijdelijk zijn hoop ik.
Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen m.b.t het rijden in een automaat.
En do's and d'onts zijn welkom.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren Quote
nitflex schreef:
25-03-2023 13:24
Ik rijd gewoon lekker geschakeld. Heb ook geen goede ervaringen met uitleg van rij-instructeurs, als er nou een beroepsgroep is die niet iets uit kunnen leggen aan mensen die ergens geen gevoel voor hebben, zijn het wel rij-instructeurs. Ja, voordoen, dat kunnen ze wel.
Oh had even niet door dat jij niet TO bent. Ben het trouwens niet met je eens wat betreft rij-instructeurs. Je hebt ze er altijd tussen natuurlijk, maar dat is bij alles zo. Ik ben echt geen natuurtalent, maar heb geen moeite met de uitleg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fairway schreef:
25-03-2023 13:08
flippers zul je niet snel tegenkomen, in de gemiddelde automaat, dus maak je daar niet druk om

Er valt maar heel weinig uit te leggen. Echt.

Met de hendel geef je aan of je vooruit of achteruit wil.

Je stapt in en start de auto.
Je drukt de rempedaal in en kiest met de hendel de rijrichting.
Je laat de rempedaal los en geeft gas.
Voila, je hoeft helemaal niets meer te doen. Je kunt de hele dag doorrijden zonder de pook aan te raken. Optrekken, afremmen, snelweg, kruispunt, je komt niet meer aan je versnellingspook.


'Ja maar, ja maar, wat als ik wil stoppen?' Dan trap je op de rem totdat je stil staat. Het is een automaat, hij slaat niet af. En als je weer verder wil rijden dan laat je de rem los en geef je weer gas.

'Ja maar wat als ik nou achteruit wil?' Dan trap je de rem in en wanneer je stil staat zet je de pook in het standje achteruit.


Zo makkelijk is het.
Bij mij wel hoor, en hij start als je weer gas geeft.
Alle reacties Link kopieren Quote
OgenvanTijgers schreef:
25-03-2023 13:52
Op zoek naar aan andere auto heb ik ooit een proefrit gemaakt in een automaat, maar ik vond het verschrikkelijk. Als ik vond dat er geschakeld moest worden, dan deed de automaat dat pas veel later dan ik dat zelf gedaan zou hebben. (maar wellicht met die flippers aan het stuur dat ik dan wel om zou gaan).
Dan heb je echt een vreemde auto gehad, ik hoor mijn automaat helemaal niet schakelen.
Drackie schreef:
25-03-2023 14:13
Oh had even niet door dat jij niet TO bent. Ben het trouwens niet met je eens wat betreft rij-instructeurs. Je hebt ze er altijd tussen natuurlijk, maar dat is bij alles zo. Ik ben echt geen natuurtalent, maar heb geen moeite met de uitleg.
Dan heb ik pech gehad met mijn instructeurs, ik heb er nogal wat gehad, want ik heb ook diverse malen een opfriscursus genomen, speciaal voor de bijzondere manoeuvres. Ik denk dat ik in mijn rijdende leven zeker bij 10 instructeurs in de auto heb gezeten. Ze kunnen vooral steeds dezelfde riedel herhalen. Wel allemaal in Amsterdam, misschien maakt dat nog uit. Ik ben ooit wel in 1x geslaagd, maar het was een hele bevalling.

Moet sowieso de eerste persoon nog tegenkomen die mij goed kan uitleggen hoe ik moet parkeren (op wat voor manier dan ook). Ik snap het allemaal prima, in theorie. Maar zelf in de praktijk brengen is toch wat anders. Ik zal nooit in 1x goed kunnen parkeren. Ah, welja, ik rijd lekker rond en gaat allemaal prima. Maar ik ga me geen nieuwe dingen op de hals halen.
anoniem_65b76fd3af17f wijzigde dit bericht op 25-03-2023 15:17
20.98% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Dahlia74 schreef:
25-03-2023 08:53
TO heeft snelwegangst schrijft ze en wil daarvan af. Daarvoor wil ze lessen nemen in een automaat om er zo hopelijk vanaf te komen.
Klopt inderdaad, wat leuk om al die reacties te lezen. Ik verwacht ook dat handgeschakelde auto's een uitstervend ras zijn. Ik denk trouwens dat die snelweg angst niet perse te maken heeft met handgeschakeld of automaat. Want met een handgeschakeld rij je doorgaans ook in zn 5 op de snelweg.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren Quote
Miskotto schreef:
25-03-2023 14:38
Klopt inderdaad, wat leuk om al die reacties te lezen. Ik verwacht ook dat handgeschakelde auto's een uitstervend ras zijn. Ik denk trouwens dat die snelweg angst niet perse te maken heeft met handgeschakeld of automaat. Want met een handgeschakeld rij je doorgaans ook in zn 5 op de snelweg.
Nou met schakelen moet je bij invoegen nog wel van 4 naar 5, en eventueel 6
Met automaat alleen invoegen
Alle reacties Link kopieren Quote
OgenvanTijgers schreef:
25-03-2023 13:52
Op zoek naar aan andere auto heb ik ooit een proefrit gemaakt in een automaat, maar ik vond het verschrikkelijk. Als ik vond dat er geschakeld moest worden, dan deed de automaat dat pas veel later dan ik dat zelf gedaan zou hebben. (maar wellicht met die flippers aan het stuur dat ik dan wel om zou gaan).
De ene automaat is dan ook de andere niet. Een DSG zoals VW die gebruikt bijvoorbeeld is heel anders dan een echte automaat bijvoorbeeld. Een DSG heeft een dubbele koppeling in tegenstelling tot een echte automaat. Zo zie je bij Toyota de CVT automaat. Dit schakelt weer anders.. Daarnaast programmeert elke fabrikant de versnellingsbak anders. Net naar eigen inzicht en het karakter dat ze de auto mee willen geven. In oudere auto's is het schakelgedrag van automaten ook weer anders dan in jongere auto's. Kortom, bij een volgende ervaring kan je het schakelgedrag weer als heel anders ervaren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tafelkleed schreef:
25-03-2023 14:22
Bij mij wel hoor, en hij start als je weer gas geeft.

Dat is het start-stop-systeem. Wat Fairway (volgens mij) bedoelt is het afslaan als je de koppeling niet intrapt of verkeerd laat opkomen. Het afslaan van de motor (bij het wegrijden) is een angst van sommige schakel-rijders.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dahlia74 schreef:
25-03-2023 09:51
Daarom rijd ik altijd net iets harder, houdt mij gefocust in het verkeer. Cruise gebruik ik dan wel weer als de omstandigheden dit toelaten.
Ik heb adaptive cruise controle. Dus dan hoef je helemaal niks meer te doen..

Ik draai hem s ochtends de snelweg op en dan gaat de muziek aan en de ACC op 100 op de rechterbaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb altijd automaat gereden (medische reden). Voor bijv vriend was het wennen om in automaat te rijden, maar dat pikte hij snel op.

Vooral kleinere modellen zijn lastiger te vinden. Wij zochten bijv 2e auto / boodschappenwagentje.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fairway schreef:
25-03-2023 12:34
Nee. Het is iets van het duurdere segment. Ik zie er de meerwaarde niet echt van in, maar misschien heb ik niet genoeg pk's onder de kap ;)
Ik zie het ook niet. Ik kan handmatig schakelen met mijn automaat via de pook maar dat doe ik in Nederland letterlijk nooit…
Alle reacties Link kopieren Quote
Tafelkleed schreef:
25-03-2023 14:22
Bij mij wel hoor, en hij start als je weer gas geeft.
Dat heeft niets met een automaat te maken. Een start-stop systeem heb je op de meeste moderne auto's, ook schakelbakken.
Alle reacties Link kopieren Quote
nitflex schreef:
25-03-2023 12:58
Het maakt niet uit, want ik heb niet echt fervente autorijders in mijn omgeving, ik zou niet weten aan wie ik zoiets moet vragen, dus het is niet aan de orde. Wij zijn allemaal mensen die weinig en niet graag rijden. Dan houd je het liever bij wat bekend is.

Maar een uur zitten naast iemand die dacht mij even snel een simpel trucje uit te leggen is niet iets dat mij erg aanspreekt, nee.
Mijn vriendin rijdt ook niet graag en bij een helling met stoplicht raakt ze al in bijna in paniek. Die reed letterlijk 3km om om de helling met stoplicht bij de uitrit van onze wijk te omzeilen. Sinds we een automaat hebben durft ze de helling wel aan.

Echt hoor, als je geen held bent in de auto is een automaat juist de oplossing. Je drukt de rem in, start de auto, stopt de pook in D en je laat rustig de rem opkomen. Daarna hoef je alleen nog maar te sturen en gas te geven en te remmen (achteruit rijden even daargelaten)…
Alle reacties Link kopieren Quote
Tafelkleed schreef:
25-03-2023 14:22
Bij mij wel hoor, en hij start als je weer gas geeft.
Dat is niet afslaan zoals het doodvallen bij een schakelauto. Wat jij beschrijft is het start-stop systeem. Fijn voor fietsers in de stad omdat ze dan bij het stoplicht niet in de walm van je uitlaatgassen staan. Als het echter een privé auto en je portemonnee je lief is kun je het maar beter uitzetten. Het is alleen maar een milieu-maatregel maar ze vergeten erbij te zeggen dat het de levensduur van je startmotor danig verkort. Mijn auto heeft gewoon een knopje waarmee je het uit kunt zetten. Is gelukkig een eenmalige actie. Heb ook weleens een leenauto gehad waar ik het na iedere rit weer moest uitzetten.
mbree wijzigde dit bericht op 25-03-2023 15:32
8.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Tafelkleed schreef:
25-03-2023 14:24
Dan heb je echt een vreemde auto gehad, ik hoor mijn automaat helemaal niet schakelen.
Dat lijkt me dan weer sterk :)

De ene automaat is wat soepeler dan de andere, en misschien is jouw automaat daar heel soepel in, maar je zult altijd een verschil in toerental horen. Dat is immers de definitie van schakelen!

Misschien dat ze in een semi-automaat reed? Zoals in een Smart? Dat zijn vreselijke dingen, ze zouden het moeten verbieden. Een semi-automaat schakelt niet vloeiend van de ene versnelling naar de andere. Als dat haar enige ervaring is met een 'automaat' dan snap ik dat ze liever met de hand schakelt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tafelkleed schreef:
25-03-2023 14:24
Dan heb je echt een vreemde auto gehad, ik hoor mijn automaat helemaal niet schakelen.
Nieuwere automaten hoor je bijna niet omdat die een dubbele koppeling hebben. Alsnog kun je het wel horen hoor als je weet waar je op moet letten.
Behalve als je een volledig elektrische auto hebt maar dat is ook weer een hele andere techniek.

Ouderwetse automaten hoorde (en voelde) je schakelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mbree schreef:
25-03-2023 15:25
Als het echter een privé auto is moet je het snel uitzetten.
De startmotor is in een start-stop systeem heel anders uitgevoerd, slimmer en sterker. Met ook een ander type batterij. Daar is natuurlijk over nagedacht, ze gaan echt niet sneller stuk ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
Google er maar eens op, het is een stuk slijtage wat je liever niet hebt en de meeste garages raden aan om het uit te zetten. Je verbruikt wel wat minder brandstof….

https://dutchperformanceproducts.nl/ken ... p-systeem/

https://bogijn.nl/blog-voordelen-start- ... m-20200404

Persoonlijk zet ik hem dus liever uit. Mijn boerenverstand geeft me ook gewoon in dat al die extra startacties nooit goed kunnen zijn.. En ik zie sowieso de meerwaarde er niet van in.

Maar als je het wel fijn vind; lekker aan laten staan :)

Fairway schreef:
25-03-2023 15:15
Dat heeft niets met een automaat te maken. Een start-stop systeem heb je op de meeste moderne auto's, ook schakelbakken.
Bij een schakelbak is het start stop systeem eigenlijk nutteloos. De versnelling moet in vrij en de koppeling moet je op laten komen. Wie doet dat bij een stoplicht of in de file? Ik niet…..
Alle reacties Link kopieren Quote
Fairway schreef:
25-03-2023 13:08
flippers zul je niet snel tegenkomen, in de gemiddelde automaat, dus maak je daar niet druk om

Er valt maar heel weinig uit te leggen. Echt.

Met de hendel geef je aan of je vooruit of achteruit wil.

Je stapt in en start de auto.
Je drukt de rempedaal in en kiest met de hendel de rijrichting.

Je laat de rempedaal los en geeft gas.
Voila, je hoeft helemaal niets meer te doen. Je kunt de hele dag doorrijden zonder de pook aan te raken. Optrekken, afremmen, snelweg, kruispunt, je komt niet meer aan je versnellingspook.


'Ja maar, ja maar, wat als ik wil stoppen?' Dan trap je op de rem totdat je stil staat. Het is een automaat, hij slaat niet af. En als je weer verder wil rijden dan laat je de rem los en geef je weer gas.

'Ja maar wat als ik nou achteruit wil?' Dan trap je de rem in en wanneer je stil staat zet je de pook in het standje achteruit.


Zo makkelijk is het.
Moet je bij het starten je rem ingedrukt houden, zoals je dat bij je koppeling doet in ern handgeschakelde?? Of breng ik nu juist verwarring?
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren Quote
nerdopviva schreef:
25-03-2023 15:01
Dat is het start-stop-systeem. Wat Fairway (volgens mij) bedoelt is het afslaan als je de koppeling niet intrapt of verkeerd laat opkomen. Het afslaan van de motor (bij het wegrijden) is een angst van sommige schakel-rijders.
Dit gebeurd vaak wanneer ik moet inparkeren terwijl er een rij aut's achter mij staat. Ik ga mij dan haasten. Dus ik ben blij met mijn automaat.
Volgende week krijg ik hem.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren Quote
Miskotto schreef:
25-03-2023 16:44
Moet je bij het starten je rem ingedrukt houden, zoals je dat bij je koppeling doet in ern handgeschakelde?? Of breng ik nu juist verwarring?
Vaak moet je bij starten inderdaad de rem induwen. Dat staat ook vermeld op het dashboard in de auto als dit zo is. Di laatste is wel per type auto afhankelijk denk ik.

Ik duw weer niet de koppeling in bij starten van een handgeschakelde auto. Test wel eerst even of deze in zijn vrij staat.
Tafelkleed schreef:
25-03-2023 14:24
Dan heb je echt een vreemde auto gehad, ik hoor mijn automaat helemaal niet schakelen.
Ik heb in talloze automaten gereden (huurauto’s) en er zijn/waren er genoeg die je voelde/hoorde schakelen. Het aantal toeren wisselt en dat hoor je. Naar een versnelling hoger, maar ook terug als je het gas diep intrapte om snel iemand in te halen.

Ik herken de ergenis als je een automaat rijdt die dat relatief traag doet. Dan is het fijn om zelf handmatig te kunnen terugschakelen.
anoniem_65537e7f5e90c wijzigde dit bericht op 25-03-2023 17:04
5.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Mbree schreef:
25-03-2023 15:37

Bij een schakelbak is het start stop systeem eigenlijk nutteloos. De versnelling moet in vrij en de koppeling moet je op laten komen. Wie doet dat bij een stoplicht of in de file? Ik niet…..
Start/stop is sowieso zinloos. Er kunnen problemen door ontstaan en er is vaak een zwaarder accu nodig die ook nog eens eerder afgeschreven is. Het verschil tussen wel of geen start/stop gebruikt ga je niet merken op een hele tank. Tenzij je een kwartier voor een brug moet wachten. Maar dan kan je ook zelf de auto uitschakelen. In de emissietest die nieuwe auto's moeten ondergaan is elke minimale besparing er een. Vandaar dat dit systeem ontwikkeld is. In de praktijk rijdt je niet zoals in de test.
dahlia74 wijzigde dit bericht op 25-03-2023 17:06
1.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Mbree schreef:
25-03-2023 15:28
Nieuwere automaten hoor je bijna niet omdat die een dubbele koppeling hebben.
Nee, dit is niet waar. DSG heeft bijvoorbeeld een dubbele koppeling, een normale automaat heeft een koppelomvormer en geen dubbele koppeling. ZF is het bekendste en meest gebruikt merk. Juist een dubbele koppeling voel je vaak meer schakelen dat automaat met koppelomvormer. Maar het ligt vooral ook aan hoe de ingenieurs zo'n automaat programmeren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dahlia74 schreef:
25-03-2023 14:55
De ene automaat is dan ook de andere niet. Een DSG zoals VW die gebruikt bijvoorbeeld is heel anders dan een echte automaat bijvoorbeeld. Een DSG heeft een dubbele koppeling in tegenstelling tot een echte automaat. Zo zie je bij Toyota de CVT automaat. Dit schakelt weer anders.. Daarnaast programmeert elke fabrikant de versnellingsbak anders. Net naar eigen inzicht en het karakter dat ze de auto mee willen geven. In oudere auto's is het schakelgedrag van automaten ook weer anders dan in jongere auto's. Kortom, bij een volgende ervaring kan je het schakelgedrag weer als heel anders ervaren.
Ik heb een Opel met Easytronic :mrgreen: een geautomatiseerde versnellingsbak dus. Er zit gewoon ook een normale versnellingsbak in, maar het schakelen gaat wel automatisch. Dit was maar €800,- duurder tov gewoon schakelen en dus een stuk goedkoper dan een echte automaat. Het rijdt wel echt anders dan een automaat, je voelt hem echt inhouden en dan schakelen :) ik ben het gewend, maar als je dat niet bent is het even gek. En je moet hem op de handrem zetten als je hem wil uitschakelen, dat is ook even wennen!
Ik zocht overigens inderdaad zo’n klein boodschappenwagentje met automaat, toen op de Karl uitgekomen. Op de achterbank nog genoeg plek (meer dan bijvoorbeeld een Toyota Aygo) en qua automaat goedkoop. Bij de aygo was de automaat zo’n €3000,- duurder. Bij de Karl kon ik dus het meest luxe model kopen met stuur- en stoelverwarming :cheer2: ben heel blij dat ik voor deze ben gegaan, heerlijk wagentje!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven