Pakket bij buren bezorgd - nu alles nat

10-10-2019 09:34 159 berichten
Situatie:
Duur pakket besteld. Bij buren bezorgd en nat geregend.

Update: ik ga contact zoeken met buren en ben in gesprek met de klantenservice van afzender. Ivm dat ik herkend ben (kwam ik later pas achter) dit bericht aangepast.
anoniem_268087 wijzigde dit bericht op 10-10-2019 16:53
84.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat een stomme actie van je buren. Heb je al een reactie van de klantenservice?
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
10-10-2019 10:48
Belachelijk dat er mensen zij die vinden dat de buren schuld hebben.
Wie weet durfden ze het pakketje niet zo goed te weigeren?
De buren zijn aansprakelijk op grond van zaakwaarneming. Dit is geen mening - dit is gewoon zo geregeld bij wet in artikel 6:198 BW. Zaakwaarneming is het zonder overeenkomst behartigen van het belang van een ander terwijl daar een goede reden voor is. En de zaakwaarnemer is gewoon verplicht de nodige zorg te betrachten en dat betekent dat je een pakket voor je buurvrouw niet in de regen laat staan. Als jij geen zaakwaarnemer wil zijn, dan zul je een pakket moeten weigeren. Simpel...
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Vaak kun je met bestellen online al aangeven dat je géén burenbezorging wilt. Er staat ook meestal bij tegenwoordig dat het bij buren afgegeven wordt als je er niet bent.

Ik geloof dat pakketbezorgers niet betaald krijgen voor de 2e keer. Sinds dat veranderd is, kun je nogal eens lullige situaties hebben. Ik heb pakjes op de vreemdste plaatsen gehad, door Post.nl bezorgers. En DHL... waardeloos.

Dus met bestellen zelf al goed opletten en 'geen burenbezorging' aanvinken.

Voor nu, niet testen. Gewoon gevaarlijk. Foto's maken en terugsturen.
Rosalind schreef:
10-10-2019 10:48
Belachelijk dat er mensen zij die vinden dat de buren schuld hebben.
Wie weet durfden ze het pakketje niet zo goed te weigeren?
En waarom zou een ander op moeten draaien voor de kosten omdat de buren geen nee durven te zeggen? Het zijn volwassen mensen hoor. Zij hebben de boel gesloopt, mogen ze het wat mij betreft betalen ook.
Alle reacties Link kopieren
Baggal schreef:
10-10-2019 11:03
De buren zijn aansprakelijk op grond van zaakwaarneming. Dit is geen mening - dit is gewoon zo geregeld bij wet in artikel 6:198 BW. Zaakwaarneming is het zonder overeenkomst behartigen van het belang van een ander terwijl daar een goede reden voor is. En de zaakwaarnemer is gewoon verplicht de nodige zorg te betrachten en dat betekent dat je een pakket voor je buurvrouw niet in de regen laat staan. Als jij geen zaakwaarnemer wil zijn, dan zul je een pakket moeten weigeren. Simpel...
Precies wat ik dacht. Ik heb ooit eens eerder over zo’n akkefietje gehoord, ging over verboden artikelen. Je moet dus niet alles lukraak aannemen qua pakketjes van vreemden.
groentuintje wijzigde dit bericht op 10-10-2019 11:07
0.75% gewijzigd
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik nooit dit gezeik met pakketjes wil haal ik ze op wanneer ik tijd heb bij PostNL DHL of UPC point! En is het zwaar dan stuur ik m’n vriend wel 😂
Alle reacties Link kopieren
Ja en het is nog goedkoper ook vaak, naar een winkel laten sturen. Ik heb zelf met UPS geen fijne ervaring. Pakketbezorger had dure bestelde kleding gewoon achter prullenbak gemikt, omdat er niemand thuis was :facepalm:
Voor iedereen een groene tuin
Baggal schreef:
10-10-2019 11:03
De buren zijn aansprakelijk op grond van zaakwaarneming. Dit is geen mening - dit is gewoon zo geregeld bij wet in artikel 6:198 BW. Zaakwaarneming is het zonder overeenkomst behartigen van het belang van een ander terwijl daar een goede reden voor is. En de zaakwaarnemer is gewoon verplicht de nodige zorg te betrachten en dat betekent dat je een pakket voor je buurvrouw niet in de regen laat staan. Als jij geen zaakwaarnemer wil zijn, dan zul je een pakket moeten weigeren. Simpel...
Helaas is dat niet voor iedereen zo simpel. De buren hebben er niet om gevraagd om zaakwaarnemer te zijn tenslotte.
Ik denk dat de buren zich rotschrikken als TO ineens komt vertellen dat ze aansprakelijk zijn. Ze waren tenslotte zo aardig het pakket voor haar aan te nemen.
Ik kon bij bestelling helaas niet aanvinken dat het niet naar de buren mocht. Er stond bij dat ze een tweede keer terug zouden komen of dat het naar dhl punt zou gaan.

Ik heb nog geen reactie van de klantenservice. En nee ik heb geen ruzie met de buren. :)
Rosalind schreef:
10-10-2019 11:10
Helaas is dat niet voor iedereen zo simpel. De buren hebben er niet om gevraagd om zaakwaarnemer te zijn tenslotte.
Ik denk dat de buren zich rotschrikken als TO ineens komt vertellen dat ze aansprakelijk zijn. Ze waren tenslotte zo aardig het pakket voor haar aan te nemen.
Ga ik ook niet op die manier bespreken natuurlijk. Maar ik vind het wel zonde van m’n geld. En eerlijk gezegd ook gewoon dom.
anoniem_268087 wijzigde dit bericht op 10-10-2019 11:12
7.49% gewijzigd
Rosalind schreef:
10-10-2019 11:10
Helaas is dat niet voor iedereen zo simpel. De buren hebben er niet om gevraagd om zaakwaarnemer te zijn tenslotte.
Ik denk dat de buren zich rotschrikken als TO ineens komt vertellen dat ze aansprakelijk zijn. Ze waren tenslotte zo aardig het pakket voor haar aan te nemen.
Ze kunnen nee zeggen.
Met een IQ van 40 kan je nog verzinnen dat iets kapot gaat als je het in de regens van nu buiten laat staan.
Treurniet12 schreef:
10-10-2019 11:11
Ga ik ook niet op die manier bespreken natuurlijk. Maar ik vind het wel zonde van m’n geld. En eerlijk gezegd ook gewoon dom.
Ik zou de buren wel even melden dat je niet meer wil dat ze wat voor je aannemen.
Suðri schreef:
10-10-2019 11:12
Ze kunnen nee zeggen.
Met een IQ van 40 kan je nog verzinnen dat iets kapot gaat als je het in de regens van nu buiten laat staan.
Ja het is geen slimme actie. Ik heb trouwens nooit gevraagd of ze pakketten willen aannemen en vind het ook helemaal niet erg als iemand die weigert. Ik heb het liever niet zelfs, om dit soort situaties te voorkomen.

Daarom laat ik normaal gesproken zoveel mogelijk bezorgen bij een ophaalpunt.
Alle reacties Link kopieren
FlowerSpirit schreef:
10-10-2019 11:04
Vaak kun je met bestellen online al aangeven dat je géén burenbezorging wilt. Er staat ook meestal bij tegenwoordig dat het bij buren afgegeven wordt als je er niet bent.

Ik geloof dat pakketbezorgers niet betaald krijgen voor de 2e keer. Sinds dat veranderd is, kun je nogal eens lullige situaties hebben. Ik heb pakjes op de vreemdste plaatsen gehad, door Post.nl bezorgers. En DHL... waardeloos.

Dus met bestellen zelf al goed opletten en 'geen burenbezorging' aanvinken.

Voor nu, niet testen. Gewoon gevaarlijk. Foto's maken en terugsturen.
Dan krijg ik het hier voor mijn buren alsnog aangeleverd hoor.
Rosalind schreef:
10-10-2019 11:10
Helaas is dat niet voor iedereen zo simpel. De buren hebben er niet om gevraagd om zaakwaarnemer te zijn tenslotte.
Ik denk dat de buren zich rotschrikken als TO ineens komt vertellen dat ze aansprakelijk zijn. Ze waren tenslotte zo aardig het pakket voor haar aan te nemen.
Wat een onzin. Natuurlijk hebben ze er niet om gevraagd, dus kunnen ze gewoon nee zeggen. En ze waren zo aardig om het pakket aan te nemen? Het is maar wat je aardig noemt. Het zou aardig geweest zijn het binnen te zetten, hier heeft TO toch helemaal niets aan. Het had aardiger geweest om het pakket te weigeren, want nu zit TO met de ellende.
Suðri schreef:
10-10-2019 11:12
Ze kunnen nee zeggen.
Met een IQ van 40 kan je nog verzinnen dat iets kapot gaat als je het in de regens van nu buiten laat staan.

En dan ook nog met droge ogen een compleet verzopen pakket aan je buur overhandigen. Koekoek. :bonk:
Alle reacties Link kopieren
Treurniet12 schreef:
10-10-2019 11:13
Ja het is geen slimme actie. Ik heb trouwens nooit gevraagd of ze pakketten willen aannemen en vind het ook helemaal niet erg als iemand die weigert. Ik heb het liever niet zelfs, om dit soort situaties te voorkomen.

Daarom laat ik normaal gesproken zoveel mogelijk bezorgen bij een ophaalpunt.
Heb je al gekeken of ze daadwerkelijk een dhl punt zijn? Je buren?
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
10-10-2019 11:06
Precies wat ik dacht. Ik heb ooit eens eerder over zo’n akkefietje gehoord, ging over verboden artikelen. Je moet dus niet alles lukraak aannemen qua pakketjes van vreemden.
Het gaat niet alleen om pakketjes, maar zaakwaarneming kan bijvoorbeeld ook inhouden dat er een bal door de ruit van je buren vliegt die op dat moment op vakantie gaan. Om te voorkomen dat er eenvoudig kan worden ingebroken of er schade ontstaat door bijvoorbeeld regen kan je besluiten om de ruit te (laten) repareren. Als je totdat besluit overgaat, ben je wel verplicht om het vervolgens goed te (laten) doen: je moet een zorgplicht betrachten. Als het gaat om dure, authentieke glas in loodramen, dan kun je beter niets doen. Je bent nl. niet verplicht om iets te doen, maar als je het doet, dan moet je het ook goed doen ;-)

Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld je ontfermen over iemand die ten val raakt. Op het moment dat je -met goede intenties- iemand van de straat veegt, moet je een zorgplicht betrachten en mag je door het handelen het ontstane letsel dus niet erger maken bijvoorbeeld. Het klinkt lullig, maar je kan iemand dan maar beter laten liggen en alleen de hulpdiensten bellen (om zelf niet aansprakelijk te worden gesteld als er iets mis gaat). In dit geval is het pakketje letterlijk in het water gevallen doordat de buren de zorgplicht niet goed hebben uitgevoerd is er waarschijnlijk schade ontstaan waarvoor ze aansprakelijk gehouden kunnen worden.

Dat gezegd hebbende: het puur formeel juridische antwoord is niet altijd het meest praktische. En ik zou mij, als ik TO was, gewoon tot de partij wenden van wie ik het product zou hebben gekocht en vragen of zij bereid zijn verder te helpen - al dan niet op grond van de koop op afstand. Dat is mijn inziens wel de meest praktische oplossing als je verder geen narigheid met je buren wenst. Gelet op de vervelende omstandigheden kan ik mij niet voorstellen dat een groot bedrijf (aanname) zijn hakken in het zand zet voor 100 Euro. Hoe vervelend ook, als bedrijf wil je vaak ook je klant tevreden houden en haar helpen met een situatie die buiten haar schuld is ontstaan.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
GroenTuintje schreef:
10-10-2019 11:19
Heb je al gekeken of ze daadwerkelijk een dhl punt zijn? Je buren?
Waarom een dhl punt? Wordt gewoon bij de buren gegeven en dan een briefje in de bus.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
10-10-2019 11:10
Helaas is dat niet voor iedereen zo simpel. De buren hebben er niet om gevraagd om zaakwaarnemer te zijn tenslotte.
Ik denk dat de buren zich rotschrikken als TO ineens komt vertellen dat ze aansprakelijk zijn. Ze waren tenslotte zo aardig het pakket voor haar aan te nemen.
Ze hebben er niet om gevraagd, ze hebben het aangenomen en daar begint de zaakwaarneming (met alle verplichtingen van dien) ;-) .

Ik snap je sentiment wel hoor, maar de wet is vrij duidelijk.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
10-10-2019 11:19
Heb je al gekeken of ze daadwerkelijk een dhl punt zijn? Je buren?
Ik denk dat ze gewoon vaak thuis zijn. Wij hebben hier dagen dat we ook een sorteercentrum voor de PostNL lijken, maar dat is dan omdat wij toevallig thuis zijn en de buren even niet. En op andere momenten is het andersom.
GroenTuintje schreef:
10-10-2019 11:19
Heb je al gekeken of ze daadwerkelijk een dhl punt zijn? Je buren?
Ze stonden er niet bij.
Maartje2016 schreef:
10-10-2019 11:23
Ik denk dat ze gewoon vaak thuis zijn. Wij hebben hier dagen dat we ook een sorteercentrum voor de PostNL lijken, maar dat is dan omdat wij toevallig thuis zijn en de buren even niet. En op andere momenten is het andersom.
Klopt. Ze zijn beiden vrijwel altijd thuis.
Rosalind schreef:
10-10-2019 10:48
Belachelijk dat er mensen zij die vinden dat de buren schuld hebben.
Wie weet durfden ze het pakketje niet zo goed te weigeren?

Ze werden gedwongen het in de regen te laten staan? :rofl:
Rosalind schreef:
10-10-2019 11:10
Helaas is dat niet voor iedereen zo simpel. De buren hebben er niet om gevraagd om zaakwaarnemer te zijn tenslotte.
Ik denk dat de buren zich rotschrikken als TO ineens komt vertellen dat ze aansprakelijk zijn. Ze waren tenslotte zo aardig het pakket voor haar aan te nemen.
Weigeren niet simpel?

Bezorger: goedenmiddag, wilt u dit pakket voor de buren aannemen?
Buren: nee, liever niet.

Easy peasy

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven