Pijn aan je taalgevoel

23-06-2012 23:20 2828 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ken je dat? Pijn aan je taalgevoel?

Dat heb ik als ik iemand iets hoor zeggen waarbij 'n knoeper van 'n grammaticale fout wordt gemaakt, of de klemtoon verkeerd wordt gelegd.

En het voelt net zoals dit:

Ik woon nu 'n kleine 15 jaar in Rotterdam, en kan nog altijd niet wennen aan Maastùnnel en rookvléés. Brrrr... En net hoorde ik 'n aankondiging op 'n amateurradiostation:"De volgende nummer is..." Ieeeuuww....

Herkenbaar? Wat doet pijn aan jullie taalgevoel?
Of: Ik pas die schoenen niet. (Terwijl diegene ze juist wel heeft gepast natuurlijk!) In plaats van: Die schoenen passen mij niet.
quote:jen16 schreef op 21 juli 2012 @ 16:01:

Of: Ik pas die schoenen niet. (Terwijl diegene ze juist wel heeft gepast natuurlijk!) In plaats van: Die schoenen passen mij niet.

Hmmm, dit vind ik niet zo'n rare hoor.

Het klopt dan wel niet, maar het gros van de mensen zegt het volgens mij op die manier.

Ik zeg bijvoorbeeld ook: 'Die broek pas ik niet meer', in plaats van: 'Die broek past mij niet meer'.
quote:Elynn schreef op 16 juli 2012 @ 11:55:

Lilaemme, 'jij kan' is niet fout, hoor. Klik.'Je kan' mag dus alleen als 'je' als 'men' wordt gebruikt. Op dit forum worden TO's of forummers rechtstreeks aangesproken met 'je kan'. Dat is toch écht 'je kunt'.
quote:xop720 schreef op 13 juli 2012 @ 10:33:

Zo wie zo of zowiezo of weet ik welke variant i.p.v. sowieso.......

Daarnaast stoor ik me heel erg aan "Me kat", "ik heb bij me oma gelogeerd" enz. Afschuwelijk.

En soms lees ik hele verhalen zonder hoofdletter en leesteken-gebruik. Da's ook echt erg!

SMS-taal als ff w8en enz. vind ik dan gek genoeg wel weer grappig als het in sms'jes gebruikt wordt. Maar in redelijk serieuze en/of officiele emails......... brr.emails is er ook zo een trouwens... Het is e-mails... Van email worden pannetjes gemaakt
Grammar: the difference between knowing your shit and knowing you're shit.

Gespot op het forum:

'Wie weet het antwoordt?'

AARGH!
quote:jen16 schreef op 21 juli 2012 @ 15:53:

Wat ook heel irritant is: Een aantal mensen hebben... Of een groep mensen lopen.

Hij wilt.. grrr! Bing van GTST zegt dit altijd, haha. Ik irriteer me hier enorm aan, om maar even in stijl te blijven ;)

Collega zegt nu ook "hij kant", als in "hij kant dat niet"

Familie woont op Texel en volgens oom is het heel normaal dat je zegt: " wij benne tesselaars"

Tja...het is een schat verder
Net een uitnodiging in de bus:

dan en dan wordt ik 50!

En wat is dat toch met dat "heul" hier op het forum? Is dat grappig bedoeld? Ik zie de grap niet? Lees dat dagelijks meerdere keren.....
Een topic wat nu steeds voorbij komt op de homepage: Twijvels of mijn vriendin wel trouw is

auw
Klijn beetje

Leizig...
Het blijkt een heel moeilijk woord te zijn: s t e r i l i s a t i e . . . . . . . . . .

Hier al gevonden: s t e r a l i s a t i e

maar er is nu ook: s t e r i l i c a t i e

Dan mag je toch hopen dat je wel bij een goeie gynaecoloog terecht komt

De advertentie die hier naast stond ... de concument... auch...
Misschien is het al voorbij gekomen, maar iets 'wezen' doen. Voorbeeldzin: Gister ben ik wezen zwemmen. Ik mocht dat vroeger nooit zeggen, maar is dit weer een vorm van inmiddels-toegelaten-'fouten'?
"Veel mensen hebben (op school of thuis) geleerd dat ze het werkwoord wezen niet mogen gebruiken. 'Wezen vind je in een weeshuis!', was de uitroep waarmee ze werden gecorrigeerd als ze het toch deden. Taalkundig is er echter geen reden om wezen af te keuren: het is een eeuwenoud werkwoord. Wel is wezen al lange tijd minder formeel dan zijn; in verzorgd-neutrale schrijftaal past zijn daardoor het best"

http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/wezen-zijn
Duurd

Doet me altijd pijn. Dat bestaat ook niet eens, en kan iemand dus ook niet ergens gelezen hebben. Ja, van een ander die het fout schreef.
Mee eens LottekeNL.

Net als 'stuurd', 'gebeurd' etc etc.
quote:luni schreef op 02 augustus 2012 @ 15:59:

'gebeurd'Dit bestaat natuurlijk wel als voltooid deelwoord.
Ja maar dat bedoel ik niet! Meer in de zin van "het gebeurd"
Ja luni, dat zie je inderdaad heel erg vaak.
Maar gebeurd kunnen mensen nog ergens lezen, want het bestaat. Duurd, stuurd etc. bestaan niet eens.

Waar ik me ook aan erger is als iemand dat " een spelfout" noemt. Dat is geen spelfout, dat is geen werkwoord kunnen vervoegen.

Maar als je dat zegt ben je helemaal een taalnazi.

Zo, dat is eruit
quote:lottekeNL schreef op 02 augustus 2012 @ 16:59:

Maar gebeurd kunnen mensen nog ergens lezen, want het bestaat. Duurd, stuurd etc. bestaan niet eens.

Precies, dat bedoelde ik eigenlijk ook.

Het bestaat, alleen gebruiken ze het verkeerd.

En als je taalgevoel echt pet is, kan ik me daar nog wel iets bij voorstellen ook.
quote:lottekeNL schreef op 02 augustus 2012 @ 16:59:

Waar ik me ook aan erger is als iemand dat " een spelfout" noemt. Dat is geen spelfout, dat is geen werkwoord kunnen vervoegen.

Maar als je dat zegt ben je helemaal een taalnazi.Je kunt het natuurlijk ook een typefout noemen, dan kom je sowieso goed weg
De twee die ik het meeste tegen kom - en me het meest aan stoor: (veel meer dan aan een foutje in een 'lastig' woord)

1. Ik ga na .. (in plaats van ik ga naAR ..)

2. Jou / jouw
Misschien is het al voorbij gekomen hier, maar dit vind ik erg:

zei waar zij wordt bedoeld. En wat kom ik dat veel tegen in topics hier en niet één keer, maar soms in hele topics lang!

Me i.p.v. m'n of mijn stoor ik me ook aan. Maar dat schijnt al zo ingeburgerd te zijn in de taal dat ik denk 'laat maar'. Maar ik vind het zo dom klinken. "Me vriendin heb gezegt dat zei me vriend ook leuk vind en me moeder zegt dat zei dat gezien heb." Echt, ik ben het ergens tegengekomen. En het is geen uitzondering helaas.
Ik maak zelf ook nog wel eens spelfouten hoor, maar wat ik hier tegenkom is wel heel erg!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven