Pijn aan je taalgevoel
zaterdag 23 juni 2012 om 23:20
Ken je dat? Pijn aan je taalgevoel?
Dat heb ik als ik iemand iets hoor zeggen waarbij 'n knoeper van 'n grammaticale fout wordt gemaakt, of de klemtoon verkeerd wordt gelegd.
En het voelt net zoals dit:
Ik woon nu 'n kleine 15 jaar in Rotterdam, en kan nog altijd niet wennen aan Maastùnnel en rookvléés. Brrrr... En net hoorde ik 'n aankondiging op 'n amateurradiostation:"De volgende nummer is..." Ieeeuuww....
Herkenbaar? Wat doet pijn aan jullie taalgevoel?
Dat heb ik als ik iemand iets hoor zeggen waarbij 'n knoeper van 'n grammaticale fout wordt gemaakt, of de klemtoon verkeerd wordt gelegd.
En het voelt net zoals dit:
Ik woon nu 'n kleine 15 jaar in Rotterdam, en kan nog altijd niet wennen aan Maastùnnel en rookvléés. Brrrr... En net hoorde ik 'n aankondiging op 'n amateurradiostation:"De volgende nummer is..." Ieeeuuww....
Herkenbaar? Wat doet pijn aan jullie taalgevoel?
donderdag 2 augustus 2012 om 22:26
Zo herkenbaar ...
Waar ik me kapot aan kan ergeren:
Het kost duur...
Dat is het enigste.....
Overigens zijn de voorbeelden uit de OT wel heel herkenbaar.. Ja ook ik kom uit de buurt van Rotterdam.. ( en ik zeg ook rookvlees met de klemtoon op vlees)
Ook zoiets is Corned beef.. Dat wordt hier standaard uitgesproken als kornet bief...
Met schrijven heb ik over het algemeen geen moeite. Spelling is ook een gewoonte denk ik dan. Ik moest echter ooit een memo schrijven over het heien van een paal voor het kantoor en toen heb ik serieus op moeten zoeken hoe ik het schreef.. Stom woord, ik wist gewoon niet of het hijpaal of heipaal was...
Waar ik me kapot aan kan ergeren:
Het kost duur...
Dat is het enigste.....
Overigens zijn de voorbeelden uit de OT wel heel herkenbaar.. Ja ook ik kom uit de buurt van Rotterdam.. ( en ik zeg ook rookvlees met de klemtoon op vlees)
Ook zoiets is Corned beef.. Dat wordt hier standaard uitgesproken als kornet bief...
Met schrijven heb ik over het algemeen geen moeite. Spelling is ook een gewoonte denk ik dan. Ik moest echter ooit een memo schrijven over het heien van een paal voor het kantoor en toen heb ik serieus op moeten zoeken hoe ik het schreef.. Stom woord, ik wist gewoon niet of het hijpaal of heipaal was...
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
zondag 12 augustus 2012 om 08:34
Schoonmoeder heeft het steeds over 'zo-en-zo'. En pursies ipv precies.
Zwager vraagt 'als ik de suiker mag' als hij vraagt of hij de suiker mag..
Die van de heel grote boot hoorde ik laatst nog, wist ik echt niet. Valt me de laatste jaren wel op dat ik dingen ook gewoon niet meer weet En een vriendin had het steeds over een visuele cirkel, werd ik toch even streng toegesproken thuis toen ik dat ook een keer zei hahaha. En het regeltje van erger aan gaat ook steeds fout.
Het ergste vond ik dat zoon een uitnodiging kreeg van de zoon van een juf met erop 'Ik wordt binnenkort...'
Zwager vraagt 'als ik de suiker mag' als hij vraagt of hij de suiker mag..
Die van de heel grote boot hoorde ik laatst nog, wist ik echt niet. Valt me de laatste jaren wel op dat ik dingen ook gewoon niet meer weet En een vriendin had het steeds over een visuele cirkel, werd ik toch even streng toegesproken thuis toen ik dat ook een keer zei hahaha. En het regeltje van erger aan gaat ook steeds fout.
Het ergste vond ik dat zoon een uitnodiging kreeg van de zoon van een juf met erop 'Ik wordt binnenkort...'
zondag 12 augustus 2012 om 10:50
quote:lottekeNL schreef op 11 augustus 2012 @ 22:53:
Of het mijn taalgevoel is weet ik niet, maar ik vind het altijd vreselijk om zogenaamd grappige woordspelingen te zien, zoals Balkenellende, of zoals nu op het forum Arrogander Pechtold.
Oh ja, verschrikkelijk.
Iemand waarmee ik vroeger bevriend was, deed dat heel erg.
Noemde haar mobiel 'debieltje', zei: 'Ik ga helemaal uit m'n dakpan', dat soort dingen.
Of het mijn taalgevoel is weet ik niet, maar ik vind het altijd vreselijk om zogenaamd grappige woordspelingen te zien, zoals Balkenellende, of zoals nu op het forum Arrogander Pechtold.
Oh ja, verschrikkelijk.
Iemand waarmee ik vroeger bevriend was, deed dat heel erg.
Noemde haar mobiel 'debieltje', zei: 'Ik ga helemaal uit m'n dakpan', dat soort dingen.
zondag 12 augustus 2012 om 10:56
zondag 9 september 2012 om 19:44
Op de voorpagina van de internet-versie van de Televaag:
Boven de kop "Griekenland veilig bij Merkel" een blunder van de bovenste plank:
Bondskanselier zou teugels willen laten varen
Die "journalist" mag wel eens op opfriscursus!!!!
De teugels laten vieren , zoek maar op in Van Dale . . . . . .. . . .
Boven de kop "Griekenland veilig bij Merkel" een blunder van de bovenste plank:
Bondskanselier zou teugels willen laten varen
Die "journalist" mag wel eens op opfriscursus!!!!
De teugels laten vieren , zoek maar op in Van Dale . . . . . .. . . .
maandag 10 september 2012 om 11:39
Topic nog niet helemaal gelezen, maar herkenbaar! Ik kan me enorm ergeren aan spelfouten in ondertiteling of op websites...dat check je toch, denk ik dan. Het maakt zó'n slechte indruk...
Wat mij de laatste tijd erg opvalt (en nog meer als je er eenmaal op gaat letten ): het gebruik van "verantwoording" i.p.v. "verantwoordelijkheid" (net nog gehoord: "iedereen moet zijn verantwoording nemen")...brrr...
Wat mij de laatste tijd erg opvalt (en nog meer als je er eenmaal op gaat letten ): het gebruik van "verantwoording" i.p.v. "verantwoordelijkheid" (net nog gehoord: "iedereen moet zijn verantwoording nemen")...brrr...
maandag 10 september 2012 om 11:47
Als mijn kinderen zo'n meester hadden gehad op school, Sandt, dan had ik daar echt wel wat van gezegd. En misschien zelfs wel geklaagd bij de directeur van die school als er geen verbetering in het Nederlands van die meester was gekomen.
Ik heb me verdorie blauw zitten blokken op deze taal en doe mijn best mijn kinderen fatsoenlijk Nederlands te leren spreken (en schrijven). En dan zo'n incompetente klungel van een meester die zijn moedertaal niet fatsoenlijk beheerst voor de klas. En daar nog schoolgeld voor vragen ook. Tsss...
Ik heb me verdorie blauw zitten blokken op deze taal en doe mijn best mijn kinderen fatsoenlijk Nederlands te leren spreken (en schrijven). En dan zo'n incompetente klungel van een meester die zijn moedertaal niet fatsoenlijk beheerst voor de klas. En daar nog schoolgeld voor vragen ook. Tsss...