Pijn aan je taalgevoel

23-06-2012 23:20 2828 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ken je dat? Pijn aan je taalgevoel?

Dat heb ik als ik iemand iets hoor zeggen waarbij 'n knoeper van 'n grammaticale fout wordt gemaakt, of de klemtoon verkeerd wordt gelegd.

En het voelt net zoals dit:

Ik woon nu 'n kleine 15 jaar in Rotterdam, en kan nog altijd niet wennen aan Maastùnnel en rookvléés. Brrrr... En net hoorde ik 'n aankondiging op 'n amateurradiostation:"De volgende nummer is..." Ieeeuuww....

Herkenbaar? Wat doet pijn aan jullie taalgevoel?
quote:missmonroe schreef op 20 september 2013 @ 08:29:

Ik heb even een vraagje: ik ben denk ik vrij goed in Nederlandse spelling en grammatica.

Ik zou ook meer komma's gebruiken

Ik ben, denk ik, vrij goed etc ...
Ezelsbruggetje. Vervang het woord dat je moet spellen door het equivalent van lopen en als je een t hoort dan schrijf je een t (of dt).

Hij verandert, want je zou zeggen hij verloopt; hij is veranderd, want je zou zeggen hij is verlopen.

Ik word, want ik loop, jij wordt, want jij loopt. Word jij, want loop jij.

Hij werd, want hij liep.
quote:markovic schreef op 20 september 2013 @ 11:35:

Ezelsbruggetje. Vervang het woord dat je moet spellen door het equivalent van lopen en als je een t hoort dan schrijf je een t (of dt).

Hij verandert, want je zou zeggen hij verloopt; hij is veranderd, want je zou zeggen hij is verlopen.

Ik word, want ik loop, jij wordt, want jij loopt. Word jij, want loop jij.

Hij werd, want hij liep.Ik moest er even over nadenken maar het is wel een goed voorbeeld!
Markovic dat gaat bijna altijd op.... behalve bij laten, haten, eten, keten, heten, meten, weten, kosten, posten enz. Als je die regel consequent doorvoert dan krijg je overal een dubbele t.
D en t gebruik is ook mijn zwakke punt. Bedankt voor de uitleg hier.

Net gelezen op het forum, gaat zo vaak fout: 'ALS JE NOOIT GEEN RUZIE HEBT.' (Sorry voor de hoofdletters, komt door copy-paste van het originele schreeuwerige bericht.)

Ook net gelezen: 'adoptie zou ik nooit doen. Het staat voor mij gelijk aan moord.' (Okee, er moest abortus staan, dat is duidelijk. Maar ik vind 'm zo wel bijzonder.)
Laatst las ik hier een soortgelijke, en nu hoorde ik Mathijs van Nieuwkerk zeggen: Ik wil jullie langzaam vragen om naar het podium te gaan.

Is dat omdat hij zijn publiek niet zo hoog inschat?
quote:GiuliettaCapuletti schreef op 21 september 2013 @ 15:09:

Ook net gelezen: 'adoptie zou ik nooit doen. Het staat voor mij gelijk aan moord.' (Okee, er moest abortus staan, dat is duidelijk. Maar ik vind 'm zo wel bijzonder.)Da's een EASMmetje waard
Je bent zelf een theepot
..
Je bent zelf een theepot
quote:Lebowski schreef op 21 september 2013 @ 15:12:

Laatst las ik hier een soortgelijke, en nu hoorde ik Mathijs van Nieuwkerk zeggen: Ik wil jullie langzaam vragen om naar het podium te gaan.

Is dat omdat hij zijn publiek niet zo hoog inschat? Haha, scherp
Wie het nieuws volgt is waarschijnlijk ook op de hoogte van de perikelen rondom Viva. De grote vraag, waarover nu nogal veel onrust is, is of Viva opgeheven zal worden. Maar in dit topic gaat het om berichtgeving zelf. En dan blijven grammaticale fouten niet uit zoals:

Sanoma heeft een aanvraag gedaan voor een collectief ontslag bij haar Nederlandse tijdschriftdivisie.

De tekstschrijvers leren het nooit. "Sanoma" is onzijdig en men verwijst ernaar met "zijn", niet met "haar" dus:

Sanoma heeft een aanvraag gedaan voor een collectief ontslag bij zijn Nederlandse tijdschriftdivisie.
World of Warcraft: Legion
Ik hoorde nu al 3x op het nieuws iets als: 'heeft wandaden tegen de menselijkheid verricht'.

Dat moet toch 'mensheid' zijn?
quote:luni schreef op 26 september 2013 @ 19:46:

Ik hoorde nu al 3x op het nieuws iets als: 'heeft wandaden tegen de menselijkheid verricht'.

Dat moet toch 'mensheid' zijn?Nee.
quote:Trotter schreef op 26 september 2013 @ 20:15:

[...]

Nee.Ok, ik vind het wel raar klinken maar als het goed is ...
Het is alleen zo dat wanneer we een ruzie hebben, ik degene ben die meer herinnert dan hem

Beroerde bijzin zullen we maar zeggen
Je bent zelf een theepot
Mag ik weer even jullie hulp inroepen?

Deze zin klopt toch niet:

Door deze samenwerking kan kennis en kunde gedeeld worden

Het moet toch zijn:

Door deze samenwerking kunnen kennis en kunde gedeeld worden

Zit me een beetje blind te staren, zie sommige dingen even niet meer.
Inderdaad Lotte, het moet meervoud zijn.
Dank je!
quote:hans66 schreef op maandag 23 september 2013 21:40 Wie het nieuws volgt is waarschijnlijk ook op de hoogte van de perikelen rondom Viva. De grote vraag, waarover nu nogal veel onrust is, is of Viva opgeheven zal worden. Maar in dit topic gaat het om berichtgeving zelf. En dan blijven grammaticale fouten niet uit zoals:

Sanoma heeft een aanvraag gedaan voor een collectief ontslag bij <b>haar</b> Nederlandse tijdschriftdivisie.

De tekstschrijvers leren het nooit. "Sanoma" is onzijdig en men verwijst ernaar met "zijn", niet met "haar" dus:

Sanoma heeft een aanvraag gedaan voor een collectief ontslag bij <b>zijn</b> Nederlandse tijdschriftdivisie. Waarom denk je dat Sanoma onzijdig is? Ik heb het proberen op te zoeken, maar kon het niet vinden waar de naam vandaan komt. Daarnaast kent het Fins geen grammaticaal geslacht, dus moeten we het op onze eigen regels baseren. Gebaseerd op de -a uitgang lijkt een aanname van vrouwelijk geslacht wel de meest intuitieve.
Ik kreeg vandaag een pamflet (wordt dat woord nog gebruikt? ) mee van de peuterspeelzaal, over de activiteitendag aanstaande vrijdag. Met verassende activiteiten. Nou, daar stuur ik mijn peuter mooi niet heen, die mag nog niet met vuur spelen
quote:Lebowski schreef op 07 oktober 2013 @ 17:51:

Ik kreeg vandaag een pamflet (wordt dat woord nog gebruikt? ) mee van de peuterspeelzaal, over de activiteitendag aanstaande vrijdag. Met verassende activiteiten. Nou, daar stuur ik mijn peuter mooi niet heen, die mag nog niet met vuur spelen ik heb een keer in al mijn haast in een stuk gezet dat er 'senioren verast werden'. En de activiteit speelde zich niet af op het crematorium.
quote:Lotte35 schreef op 03 oktober 2013 @ 21:57:

Mag ik weer even jullie hulp inroepen?

Deze zin klopt toch niet:

Door deze samenwerking kan kennis en kunde gedeeld worden

Het moet toch zijn:

Door deze samenwerking kunnen kennis en kunde gedeeld worden

Zit me een beetje blind te staren, zie sommige dingen even niet meer.Niet per se:

https://onzetaal.nl/taala ... vermaakte-vermaakten-zich

'kennis en kunde' zou je als zo'n enkelvoudige eenheid kunnen beschouwen.
quote:gember999 schreef op 03 oktober 2013 @ 22:14:

[...]

Waarom denk je dat Sanoma onzijdig is? Ik heb het proberen op te zoeken, maar kon het niet vinden waar de naam vandaan komt. Daarnaast kent het Fins geen grammaticaal geslacht, dus moeten we het op onze eigen regels baseren. Gebaseerd op de -a uitgang lijkt een aanname van vrouwelijk geslacht wel de meest intuitieve.Bedrijfsnamen zijn in de regel onzijdig:

https://onzetaal.nl/taala ... wijzen-naar-bedrijfsnamen
Bij twijfelgevallen zet ik er altijd een bepaald lidwoord voor, bv. "Het Sanoma van de jaren negentig". Als je dat trucje toepast, is het ook duidelijk dat het niet bijvoorbeeld "Europa en haar bevolking" is (hoewel Europa ook op een a eindigt.
Ga in therapie!
Gisteren ging iemand van mijn facebookvrienden op "versieter" bij zijn moeder.....
"die flisotrap lijkt me lastig"

Degene die dit postte heeft duidelijk geen idee hoe de naam van die trap is ontstaan.

Het is "vlizotrap", oorspronkelijk "vliezotrap", van "vliering/zoldertrap"

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vlizotrap

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven