Rare gewoontes of tradities bij jullie thuis

26-11-2015 12:27 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Geen idee of een soortgelijk topic al ooit gestart is, maar uit nieuwsgierigheid open ik hem toch.



Wat doe jij / jouw gezin of deed je wellicht bij je ouders thuis wat voor anderen waarschijnlijk raar is?



TO begint:



Eten en snacks "mogen" pas gegeten worden als de film of het programma wat we kijken begonnen is.

Ook tijdens de reclames nemen we bijvoorbeeld geen handje chips, dat doen we alleen tijdens de film.



Tijdens kerst worden er altijd dezelfde films en televisie programma's gekeken, deze films mogen de rest van het jaar niet gekeken worden. Dat is namelijk zonde van het kerstgevoel.

Vanaf 1 November wordt er hier in huis vol op kerstmuziek gedraaid.



De hond viert zijn verjaardag. Hij krijgt dan kadootjes, ingepakt en wel en krijgt een plakje cake.
Wij kraken s'morgens altijd met de nodige humor het nieuws af.

Heerlijk om zo de dag te beginnen.



De kat mag altijd mee douchen en krijgt dan een bakje water onder de douche.
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic!



We hebben hier vast rare gewoontes of tradities maar kan er zo niet even snel opkomen.



Onze dochter van 9 waarschuwt wel altijd een "nieuw" vriendinnetje als ze die mee naar huis neemt: let maar niet op ze hoor, ze doen altijd een beetje raar.
Alle reacties Link kopieren
Als er hier in huis iemand jarig is, dan bestaat het ontbijt uit taart
Alle reacties Link kopieren
Wie jarig is mag het avondeten bepalen, óók de volwassenen. Best lastig dat jongste zoon van 6 op vakantie jarig is, poffertjes in Frankrijk op een campinggasje gaat 'm niet worden, aardappelkroketjes ook niet.



De kinderen hebben zelf bedacht dat ze elk één kat hebben voor wie ze de kamerdeur open doen (zodat poes door het luikje naar buiten kan). En dus ook echt niet de deur openen voor de andere poes, al zitten ze naast die deur op de grond te spelen
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Wat heeft iedereen rare gewoontes wel grappig om te lezen.

Ik kan zo niks bedenken ben ook helemaal niet van de regeltjes.
Alle reacties Link kopieren
De traditie voor onze dochter haar verjaardag, daar maken we altijd wel een ding van want ze is midden in de vakantie jarig dus het groots vieren is altijd na de vakantie. Ook qua schooltraktatie en haar feestje voor school.



Al zingend gaan we haar kamer binnen. Tijdstip heel vroeg want man moet vaak om 6 uur al weg dus reken maar uit. Cadeautje uiteraard op bed. Haar ontbijt is normaal gewoon een boterham en daar steken we dan kaarsjes in, 1 voor ieder jaar dus als ze 18 wordt heeft ze een boterham met 18 kaarsjes erin. Gelukkig is ze nu nog 9.



's-Avonds gaan we uit eten. Een traditie geboren toen mijn man avonddienst had op haar vierde verjaardag. Vond het zo sneu voor haar dus heb haar toen beloofd dat we samen uit eten zouden gaan in een echt restaurant. Uiteindelijk vond mijn man het zo niet leuk dat we dat samen gingen doen en kon hij met veel moeite toch vrij krijgen en zaten we daar met een glunderende dochter.

Met het toetje krijgt ze een groot bord versierd met grote sterretjes en ze draaien heel hard Lang zal ze leven en iedereen zingt mee. Echt, haar mond scheurt bijna uit dan. Een lach van oor tot oor. En ik zit dan ieder jaar weer een grote brok weg te slikken.

En het moet ook ieder jaar hetzelfde restaurant zijn natuurlijk want anders krijgt ze haar feesttoetje niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:AlejandraLaura schreef op 26 november 2015 @ 13:18:

Mijn moeder bakte altijd een taart als onze kat jarig was, die aten wij dan op want de kat bliefde hem niet. Was meer een excuus om een taart te bakken zonder geldige reden

Wij haalden nooit afhaaleten bij de snackbar, Chinees etc behalve op de dag dat wij terug kwamen van vakantie.



Volgens mij heb ik geen rare gewoontes. Alleen voor de katten maak ik op hun verjaardag een kattentaartje. Als je die verbaasde koppies ziet, dat is zo leuk.



Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
quote:Mylene_Valerie schreef op 27 november 2015 @ 12:46:

[...]





Volgens mij heb ik geen rare gewoontes. Alleen voor de katten maak ik op hun verjaardag een kattentaartje. Als je die verbaasde koppies ziet, dat is zo leuk.



[afbeelding]
quote:ladygaga_xx schreef op 26 november 2015 @ 12:29:

Nou hier kreeg de hond geen verjaardag hoor! Wel met sinterklaas een 'chocolade' letter gemaakt van hondenvoer in zijn letter Dat was onze rare gewoonte!



Bij eten dat ik niet lekker vond moest ik altijd 3 happen proberen, als ik het dan nog steeds niet lekker vond mocht ik t laten staan en kreeg ik wat anders. Maar toch altijd die 3 happen!

Ik moest vijf happen, 5 spruitjes, dat was behalve erwtensoep (dat hoefde ik als enige niet aangezien ik daar echt van over mn nek ging) het enige wat ik niet lustte. Ben er nu overigens dol op.



Of ik zelf rare gewoontes heb, valt wel mee, meer mijn katten. Ik word geacht om mijn fruit, zeker als het een kiwi is, te delen met mijn kat om te voorkomen dat ze dramatisch gaat doen en zielig gaat kijken .



Verder hebben ze alle 2 aks vervelende gewoonte dat ze altijd op onmogelijke tijdstippen willen spelen of de boel af willen breken.

Vooral de kiwi-sl*t heeft die neiging, zal bast door de kiwi's komen...
quote:Bij_Zonder schreef op 26 november 2015 @ 13:29:



Chips, koek, fris en/of andere snaai wordt alleen gekocht als er iemand met me mee gaat om te helpen als ik de weekboodschappen ga halen. Degene die mee gaat mag dan kiezen wat er precies voor snaai gehaald wordt. En mag ook mee kiezen wat voor vlees, groente, fruit etc er in huis n.



wat een goede

Die wil ik er ook wel in houden
Mond afvegen aan het tafelkleed. Dat kleed gaat er trouwens wel alleen op tijdens het avondeten, ligt dus niet de hele dag op tafel. Vroeger kwam een vriendinnetje voor de eerste keer bij ons eten en zij zat nog net niet met open mond te kijken .
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuk kattentaartje! Dat ga ik ook invoeren als nieuwe traditie
Alle reacties Link kopieren
Vijf dropjes na het avondeten en nog vijf na de afwas

Vaste plek op de achterbank van de auto. Ben nu 38, maar moet nog steeds in het midden zitten als ik met m'n broers van 41 en 43 op de achterbank moet.

Aangeklede borrel op kerstavond (pasteitje, toastjes met beleg)

Ieder hangt zijn eigen kerstklokje en kerstdier in de kerstboom, elk jaar weer discussie van wie welk klokje is

Eerst een hartige boterham, dan pas zoet. Alleen in het weekend wit brood.

Elke zaterdag een krentenbol bij de lunch en elke zondagochtend een gebakken eitje bij het ontbijt.

Op vakantie was het eetregime: een dag pasta, een dag groente en vlees en een dag friet met salade. Die friet moesten we omstebeurten halen. Nog steeds is het enige Frans dat ik goed kan: brood en friet bestellen :D
WTF?
Wij hadden/hebben thuis ook van die aparte woorden. Van die plastic euh, dingetjes met elastiek voor in de koelkast over bakjes/restjes heten bij ons badmutsjes (geloof me, je wordt raar aangekeken als je dat in de winkel zegt, maar wij weten er echt geen ander woord voor...)



En van die gekleurde spikkeltjes voor over softijs heten sinds jaar en dag dingetjes. En gekookte worst is Tante-Aal worst (zo heette de slager die ons vroeger vaak hielp).

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Oww en deze is ook leuk: ik noemde tarvobrood vroeger altijd Opa en Oma-brood...
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic...



Bij ons thuis werd er vroeger altijd eerst hartig op de boterham gegeten en dan pas zoet. Dit gold ook voor logé.

Ook moesten wij bij pudding altijd yoghurt doen. Kinderen die bij ons kwamen logeren of eten vonden dat altijd heel raar raar
Leuk topic!



Als kind had mijn vader een avondritueel, we moesten van groot naar klein met ons drietjes in de rij staan, vader sergeant noemen en dan met het liedje 'sergeant, sergeant die gooien met stenen...' marcherend naar boven. Dan een voor een de kamers in en deed mijn vader standaard een poppenshow bij mij met mijn poppen en knuffels en bij mijn broers werd er gekuit. Zo'n mooie herinneringen aan.



Ik ben overigens voor mijn ouders Fluts, en nu is mijn dochter Fluts II en de tweede dochter op komst wordt nu ook al Fluts III genoemd.



Met Kerst eten we standaard een zalmcocktail als voorgerecht en beledigt dat iedereen is als mijn moeder een ander voorgerecht voorstelt (haar cocktailsaus is hémels!). Ook eet er een van de Kerstdagen een familielid mee die alleen is. Jarenlang waren dat de vrijgezelle broers van mijn vader, nu is het mijn weduwe tante.
Alle reacties Link kopieren
Manlief en ik hebben elke vrijdag "Avondje". Dan nemen we de tijd om lekker eten klaar te maken, eten we het hangend op de bank op, terwijl we naar een Engelse detective op DVD kijken (meestal iets van Agatha Christie of zo). Daarna spreken we samen de afgelopen week door (of we genoeg tijd voor elkaar hebben gemaakt, wat ons bezig houdt, of de lichamelijke intimiteit goed was, en wat we de komende week kunnen doen om elkaar te laten merken dat we bijzonder zijn voor elkaar. Daarna vaak samen in bad en als toetje niet zelden een heerlijke knuffelpartij in bed.
elfjetwaalfje wijzigde dit bericht op 19-01-2016 12:31
Reden: .
% gewijzigd
Love is the meaning of life
quote:elfjetwaalfje schreef op 29 november 2015 @ 12:35:

Manlief en ik hebben elke vrijdag "Avondje". Dan nemen we de tijd om lekker eten klaar te maken, eten we het hangend op de bank op, terwijl we naar een Engelse detective op DVD kijken (meestal iets van Agatha Christie of zo). Daarna spreken we samen de afgelopen week door (of we genoeg tijd voor elkaar hebben gemaakt, wat ons bezig houdt, of de lichamelijke intimiteit goed was, en wat we de komende week kunnen doen om elkaar te laten merken dat we bijzonder zijn voor elkaar. Daarna vaak samen in bad en als toetje een heerlijke knuffelpartij in bed.Daar krijg ik jeuk van 😊
quote:Zelatrice schreef op 27 november 2015 @ 13:32:

Wij hadden/hebben thuis ook van die aparte woorden. Van die plastic euh, dingetjes met elastiek voor in de koelkast over bakjes/restjes heten bij ons badmutsjes (geloof me, je wordt raar aangekeken als je dat in de winkel zegt, maar wij weten er echt geen ander woord voor...)



En van die gekleurde spikkeltjes voor over softijs heten sinds jaar en dag dingetjes. En gekookte worst is Tante-Aal worst (zo heette de slager die ons vroeger vaak hielp).

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Oww en deze is ook leuk: ik noemde tarvobrood vroeger altijd Opa en Oma-brood...



Jaa wij hadden altijd oma's worst. Het heeft lang geduurd voor ik de echte naam wist

Het was trouwens corned beef.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een gewoonte waar ik mij pas sinds kort bewust van werd. Vroeger vierden we onze verjaardagen met familie altijd op zondagmiddag zo tussen 15 en 19 uur. Als de visite weg was, was het te laat om nog een warme maaltijd te maken en dan aten we samen met de kinderen de overgebleven stokbroodjes met kaas en pate als avondeten. Lekker en makkelijk. Echter de kinderen zijn nu een stuk groter, kunnen opblijven, dus de verjaardagen worden op zaterdagavond gevierd. Oudste dochter was wat moe en was even op bed gaan liggen, had mij blijkbaar nog een sms gestuurd, die ik niet gelezen had. Komt ze zondagochtend verontwaardigd naar mij toe waarom we haar niet wakker hadden gemaakt toen de visite weg was, want dan aten we toch altijd stokbroodjes met kaas en nu had ze dat gemist! Een gewoonte dus.....volgens dochter.
Alle reacties Link kopieren
Van huis uit gewend dat je knoflooksaus niet bij de bbq eet, maar gewoon op je boterham, een cracker e.d. Had geen idee dat dat raar zou zijn, tot een vriendin mij vroeg of ik dan ook cocktailsaus op brood zou smeren. 'Nee, tuurlijk niet dat is saus! Oh eh...Oh ja ik snap 'em".



Verder wat fan die woorden of uitdrukkingen die zus of ik vroeger verbasterde en die we nu nog gebruiken:

Piest presas (past precies)

Hawow (hallo)

Ik heb last van pietjes (heb jeuk)

En nog een paar waar ik uiteraard nu niet op kan komen.



Nog een eettraditie die we jaren in eren hebben gehouden: met kerst vleesfondue dn daarna vienetta ijs. Elk. Jaar. Weer. Gelukkig inmiddels weten te doorbreken.
Ik spreek toch geen Chinees?!
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader maakte mij altijd midden in de nacht wakker om als er sneeuw lag de eerste voetstappen in de sneeuw te zetten. Ik ga dit zeker met mijn kids doen! Zulke speciale wandelingen.
Alle reacties Link kopieren
Wij dichten thuis erg graag en zijn er ook best goed in. Dus bij álle cadeautjes (sinterklaas/kerst/verjaardag) hoort een gedichtje. Hoeft niet lang te zijn en al helemaal geen hoogstaande dichtkunst, maar een persoonlijk en grappig gedichtje hoort er voor ons echt bij. Kan me voorstellen dat veel mensen dit een nachtmerrie zouden vinden, maar wij hebben er veel plezier aan
Selbst der längste Weg beginnt mit dem ersten Schritt.
Alle reacties Link kopieren
TVP...
Alle reacties Link kopieren
Een uitsmijter werd bij ons altijd een " eitje stip " genoemd " maar deze kon alleen deze naam dragen als de dooier nog heel was en je met een andere broodje het eigeel kon " stippen "

Andijvie stamppot noemde wij " Stimpestamp "



Op donderdag had mijn vader koopavond en aten we altijd friet met bitterballen of mini frikandellen , donderdag was dus favoriet bij mijn broer en mij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven