Rijbewijs halen op latere leeftijd

23-06-2024 11:08 23 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben 55 en nog niet zo lang geleden begonnen met rijlessen in een automaat.
Ik vind het erg leuk en heb een fantastische instructeur.
Hij heeft me sites doorgegeven waarbij ik mijn theorie kan oefenen, hij geeft aan dat ik ook een cursus kan doen maar dat ik er vast geen behoefte aan heb om tussen allemaal 17 jarigen te zitten die er eigenlijk geen zin in hebben.

Ben nu goed aan het oefenen maar zijn er hier mensen die op latere leeftijd hun rijbewijs hebben gehaald en wat werkte voor jullie goed qua theorie?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb op mijn 40e mijn rijbewijs gehaald.

Ik heb zo'n spoedcursus van 2-2,5 uur gedaan.
Ik raad je sowieso wel aan het theorieboek te lezen en thuis al online toetsen te doen.

De 17 jarigen ;-) waar ik tussen zat, hadden dat niet gedaan en zijn allemaal gezakt.

Zo'n propcursus werkt vooral met voorkennis, het is gewoon een kleine opstap en opfrisser voor je examen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Felidaez schreef:
23-06-2024 11:29
Ik heb op mijn 40e mijn rijbewijs gehaald.

Ik heb zo'n spoedcursus van 2-2,5 uur gedaan.
Ik raad je sowieso wel aan het theorieboek te lezen en thuis al online toetsen te doen.

De 17 jarigen ;-) waar ik tussen zat, hadden dat niet gedaan en zijn allemaal gezakt.

Zo'n propcursus werkt vooral met voorkennis, het is gewoon een kleine opstap en opfrisser voor je examen.
Ik ben online druk bezit, alles in in stappen geknipt en na elke stap een soort toets. Daarnaast kan je je nog opgeven voor online onderdelen met leraar en ook de echte CBR toetsen oefenen.

Heb jij die spoedcursus gedaan en meteen aansluitend je theorie examen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb op mijn 42ste mijn rijbewijs gehaald. Ik heb wel een cursus bij mijn rijschoolhouder gedaan en ik zat echt niet alleen tussen de 17-jarigen. Wel veel uiteraard. Het was gewoon een rustig klasje, geen gezeik en pubergedoe.
Thuis heb uit het theorieboek geleerd en héél veel online examens gemaakt, eerste keer geslaagd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Online veel geoefend, plus een online klasje meegedraaid en veel ouderwets leren uit theorieboeken en ja examen gedaan met veel jonkies, maar lekker boeiend gewoon doen! Je bent er voor jezelf. En was in een keer geslaagd… ik was 44 dat ik m haalde dus succes en ga ervoor!
Alle reacties Link kopieren Quote
Jazzie1 schreef:
23-06-2024 11:35
Ik ben online druk bezit, alles in in stappen geknipt en na elke stap een soort toets. Daarnaast kan je je nog opgeven voor online onderdelen met leraar en ook de echte CBR toetsen oefenen.

Heb jij die spoedcursus gedaan en meteen aansluitend je theorie examen?
Ja klopt, ik had gewoon die extra input nodig op dat moment.
Alle reacties Link kopieren Quote
LaFleurNoire schreef:
23-06-2024 11:37
Ik heb op mijn 42ste mijn rijbewijs gehaald. Ik heb wel een cursus bij mijn rijschoolhouder gedaan en ik zat echt niet alleen tussen de 17-jarigen. Wel veel uiteraard. Het was gewoon een rustig klasje, geen gezeik en pubergedoe.
Thuis heb uit het theorieboek geleerd en héél veel online examens gemaakt, eerste keer geslaagd.
Dank je, ik ga er toch nog eens over nadenken
Alle reacties Link kopieren Quote
MamaSuusberg schreef:
23-06-2024 11:43
Online veel geoefend, plus een online klasje meegedraaid en veel ouderwets leren uit theorieboeken en ja examen gedaan met veel jonkies, maar lekker boeiend gewoon doen! Je bent er voor jezelf. En was in een keer geslaagd… ik was 44 dat ik m haalde dus succes en ga ervoor!
Dat examen zelf met allemaal jonkies boeit me ook niet hoor, het gaat me meer om het theorieklasje, of dat echt een toegevoegde waarde is
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb in 2022 mijn theorie gehaald met zo'n stampcursus.

Er waren veel jongeren maar ook zeker mensen van mijn leeftijd (45) en ouder.
Je bent er voor jezelf en je hebt ook eigenlijk geen tijd voor communicatie anders raak je uit de stamp flow.

in 1x mijn theorie halen was het zeker waard.
Alle reacties Link kopieren Quote
Phopho schreef:
23-06-2024 11:57
Ik heb in 2022 mijn theorie gehaald met zo'n stampcursus.

Er waren veel jongeren maar ook zeker mensen van mijn leeftijd (45) en ouder.
Je bent er voor jezelf en je hebt ook eigenlijk geen tijd voor communicatie anders raak je uit de stamp flow.

in 1x mijn theorie halen was het zeker waard.
Wat moet ik me voorstellen bij zo'n klasje? Praat de leraar en luisteren wij of stelt hij vragen en moet je die beantwoorden?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik geloof wel dat zo’n klasje nut heeft, maar het gaat vooral om examens oefenen tot je erbij neervalt. Elke keer na een proefexamen je fouten bekijken, nalezen in het boek, en doorgaan tot je er met nul fouten doorheen komt. Dat hoeft echt geen weken te duren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jazzie1 schreef:
23-06-2024 12:00
Wat moet ik me voorstellen bij zo'n klasje? Praat de leraar en luisteren wij of stelt hij vragen en moet je die beantwoorden?
Vooral ook andersom, je kunt zelf vragen stellen. Het is geen school, je hoeft niet je vinger op te steken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jazzie1 schreef:
23-06-2024 12:00
Wat moet ik me voorstellen bij zo'n klasje? Praat de leraar en luisteren wij of stelt hij vragen en moet je die beantwoorden?
Je zit in een ruimte met allemaal mensen een digibord en in mijn geval 2 jonge knullen.

Wat ze vooral doen is vragen uit CBR examens stellen en die moet je als groep beantwoorden. Beetje zoals het vroegere abc er klassikaal instampen. Bij uitzonderingen of vragen nemen ze de tijd om huit uit te leggen om daarna weer door te stampen.

Ik moest er om 6.45 zijn en deed rond half 3 examen. Rond 12 uur is het afgelopen en werd je met de taxi naar het CBR gebracht,
Ik zat in de 2e groep en terwijl de eerste groep examen deed werden wij in de flow gehouden tot wij konden,
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vraag me altijd af bij zo’n stampklasje of je wel echt op langere termijn onthoudt wat er in gestampt is. Ja, tot het examen wel, maar daarna? Ze houden je niet voor niets “in de flow” tot aan het examen. Maar daarna, als je je rijbewijs hebt gehaald, moet je al die zaken óók nog weten en kunnen toepassen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb op mijn 46 mijn (motor) theorie gehaald. Heb zelf alles geleerd gewoon uit boek en online wat exames gedaan. Uiteindelijk zo’n 1 daagse spoedcursus gedaan met examen aansluitend omdat ik anders heel lang moest wachten voor een examen. Ging prima en was heel goed te doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
LaFleurNoire schreef:
23-06-2024 13:14
Ik vraag me altijd af bij zo’n stampklasje of je wel echt op langere termijn onthoudt wat er in gestampt is. Ja, tot het examen wel, maar daarna? Ze houden je niet voor niets “in de flow” tot aan het examen. Maar daarna, als je je rijbewijs hebt gehaald, moet je al die zaken óók nog weten en kunnen toepassen.
Als het goed is, hou je die kennis bij door deel te nemen aan het verkeer.
Geen motto
Alle reacties Link kopieren Quote
emanina schreef:
23-06-2024 13:55
Als het goed is, hou je die kennis bij door deel te nemen aan het verkeer.
[/https://www.ad.nl/binnenland/branche-kr ... ~ac9c0c78/

Daar lijkt niet iedereen het over eens te zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Veel via zo'n 1daagse stampdag. Ik zou het zelf beter onthouden door wekelijks les te krijgen, maar in onze omgeving gebeurt dit nauwelijks nog.

En ik zou me nog verbazen over de inzet van die 17 jarigen. Ze willen graag hun rijbewijs halen dus die motivatie is er echt wel. Maar in onze omgeving thuisstudie, 1 daagse dag en gaan!
Alle reacties Link kopieren Quote
LaFleurNoire schreef:
23-06-2024 13:14
Ik vraag me altijd af bij zo’n stampklasje of je wel echt op langere termijn onthoudt wat er in gestampt is. Ja, tot het examen wel, maar daarna? Ze houden je niet voor niets “in de flow” tot aan het examen. Maar daarna, als je je rijbewijs hebt gehaald, moet je al die zaken óók nog weten en kunnen toepassen.
Als ik af en toe eens om me heen kijk in het verkeer denk ik van niet. Onderstaande is uit 2015 ofzo, maar ik heb niet de illusie dat het nu beter is.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... edroevend/
Het is droevig gesteld met de kennis over verkeersregels. De uitkomsten van het door de ANWB georganiseerde Kampioen Nationaal Verkeersexamen zijn volgens de organisatie ronduit 'schokkend'.
De ANWB vroeg leden online een theorie-examen te doen. Van de 13.500 deelnemers haalden ruim 10.000 een onvoldoende.
Alle reacties Link kopieren Quote
LaFleurNoire schreef:
23-06-2024 13:14
Ik vraag me altijd af bij zo’n stampklasje of je wel echt op langere termijn onthoudt wat er in gestampt is. Ja, tot het examen wel, maar daarna? Ze houden je niet voor niets “in de flow” tot aan het examen. Maar daarna, als je je rijbewijs hebt gehaald, moet je al die zaken óók nog weten en kunnen toepassen.
Ja, maar heel eerlijk, dat is van later zorg toch.

Overigens kan ik bevestigen dat ik heel vaak twijfel over regels. Ik heb ooit gewoon in een nacht met alleen een boekje de boel gedaan. Wegens tijdgebrek me alleen maar op voorrang en kruisingen gericht en de rest bij de gratie Gods. Dus tja. Mijn kennis is niet al te best, ook omdat ik na slagen jaren niet heb gereden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben 53 en bijna klaar om rijexamen te doen, theorie al gehaald en tussentijdse toets gedaan en bijzondere verrichtingen gehaald. Ik les in een automaat, dat scheelt een hoop gedoe.
Mijn theorie heb ik eerst geprobeerd door een stampklasje ( met allerlei leeftijden )
maar toen zakte ik, toen theorietoppers aangeschaft (is nu 50 % korting) en online geleerd en toen geslaagd.
Ik leer het niet zo snel maar wel goed, ik heb een hele fijne rijinstructrice/rijschool met een slagingspercentage van 80%, dat vind ik belangrijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nyco schreef:
26-06-2024 16:48
Ik ben 53 en bijna klaar om rijexamen te doen, theorie al gehaald en tussentijdse toets gedaan en bijzondere verrichtingen gehaald. Ik les in een automaat, dat scheelt een hoop gedoe.
Mijn theorie heb ik eerst geprobeerd door een stampklasje ( met allerlei leeftijden )
maar toen zakte ik, toen theorietoppers aangeschaft (is nu 50 % korting) en online geleerd en toen geslaagd.
Ik leer het niet zo snel maar wel goed, ik heb een hele fijne rijinstructrice/rijschool met een slagingspercentage van 80%, dat vind ik belangrijk.
Ik had inderdaad Itheorie en theorietoppers doorgekregen. Eerst met Itheorie aan de gang gegaan maar Theorietoppers vind ik gewoon leuk, de manier waarop hij het verteld, het blijft langer hangen.
21 augustus heb ik theorie examen.
Heb jij je rij examen al gehad?
Ik heb een geweldige leraar. Is heel relaxt, heeft ook veel mensen met een angststoornis, ADHD, autisme en dat soort dingen. Wordt altijd heel rustig van hem. Heel fijn!
Alle reacties Link kopieren Quote
LaFleurNoire schreef:
23-06-2024 13:14
Ik vraag me altijd af bij zo’n stampklasje of je wel echt op langere termijn onthoudt wat er in gestampt is. Ja, tot het examen wel, maar daarna? Ze houden je niet voor niets “in de flow” tot aan het examen. Maar daarna, als je je rijbewijs hebt gehaald, moet je al die zaken óók nog weten en kunnen toepassen.
Ik heb twee keer examen gedaan en ben beide keren geslaagd (eerste keer was verlopen) en mijn ervaring is dat van zo’n stampklasje weinig blijft hangen. De tweede keer heb ik zelf gestampt, wel met behulp van online cursussen (waarbij ik veel notities maakte), maar ook heel veel examens gemaakt en een theorieboek erbij voor alles dat ik moeilijk vond. Die tweede keer is het véél beter blijven hangen. Ik begreep de theorie ook veel beter.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven