Rouwdienst in moskee

05-12-2019 17:15 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
In mijn vriendenkring is laatst iemand overleden die een moslim-achtergrond had en werd begraven vanuit een moskee. Ik ben zelf christen en dit ging allemaal zo anders dan wat ik ken. Misschien zitten hier moslims op het forum die een beetje uitleg kunnen geven.

Ten eerste ging het allemaal heel snel. Dag 1 was ze overleden, dag 2 was de begrafenis. Ik dacht dat er een wet was waardoor er minimaal 36 uur tussen moest zitten. Dit was nog geen 24u. Ik denk dat veel mensen nog niet eens wisten dat ze was overleden.

Ten tweede was de ‘dienst’ zo vreemd! Het was sowieso onduidelijk wat er ging gebeuren, veel mensen waren nog nooit in een moskee geweest. We hoorden dat we met de vrouwen in een andere ruimte moesten gaan zitten. Daar zaten we op de grond ( natuurlijk schoenen uit gedaan, over hoofdbedekking werd niets gezegd, dus dat hebben we niet gedaan). Ze gingen bidden zoals je op tv ziet. Buigen, knielen, alles in t arabisch. Ik heb de naam van de overledene niet gehoord, ik heb überhaupt geen Nederlands gehoord. Dit was zo anders dan de rouwdiensten die ik ken: waarin wordt gezongen, gebeden, gelezen en wat verteld over degene die overleden is.

Misschien kan iemand me vertelllen: waarom moet alles zo snel ( gelijk de volgende dag), waarom is alles in het Arabisch? Er was niet echt een rouwdienst, wordt dat op een ander moment gedaan? Is het erg respectloos dat ik achterin ben gaan zitten, zonder hoofdbedekking en verder alleen heb geobserveerd? Het was overigens erg overweldigend voor me. Een hele vreemde ervaring.
Alle reacties Link kopieren
Veel dingen zullen ze vast wel gedaan hebben, maar op een ander moment, of jij hebt het niet gehoord. Ik zou trouwens nooit zonder hoofdbedekking een moskee in gaan. Dat voelt hetzelfde als in een katholieke kerk achter het altaar gaan staan. Dat doe je gewoon niet.

https://www.rememberme.nl/inspiratie/ui ... n-rituelen
pergamon wijzigde dit bericht op 05-12-2019 17:19
28.52% gewijzigd
Tuurlijk-- schreef:
05-12-2019 17:15
waarom is alles in het Arabisch?
Waarom spreekt de Paus in Latijn? Bijna elk geloof heeft wel een standaard taal die gebruikt word. Islam werd gecreeërd door Arabieren, en die brachten het geloof naar andere plekken toe, dus Arabisch is blijven hangen als de standaard taal; net zoals Latijn is blijven hangen als de standaard taal van het katholicisme.
Die 36 uur is voor de begrafenis of crematie, niet voor een dienst, toch?
In islamitische landen is het erg heet en vroeger had je geen andere keus dan snel te begraven want dat ging stinken.
Nu hoeft dat niet meer, maar misschien dat ze dat uit traditie nog doen, de dienst dan.

Verder weet ik er niks van, ik ben nog nooit in een moskee geweest. Ik denk dat je het goed gedaan hebt?
syntax18 schreef:
05-12-2019 17:19
Waarom spreekt de Paus in Latijn? Bijna elk geloof heeft wel een standaard taal die gebruikt word. Islam werd gecreeërd door Arabieren, en die brachten het geloof naar andere plekken toe, dus Arabisch is blijven hangen als de standaard taal; net zoals Latijn is blijven hangen als de standaard taal van het katholicisme.

Maar ik kerken spreekt men Nederlands. Althans tegenwoordig wel.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
05-12-2019 17:20
Maar ik kerken spreekt men Nederlands. Althans tegenwoordig wel.
nee hoor, ik was laatst bij een katholieke dienst (ben zelf niet katholiek maar was een herdenkingsdienst van iemand die mij dierbaar was) en dat was in het latijn.
LAgirl82 schreef:
05-12-2019 17:20
Maar ik kerken spreekt men Nederlands. Althans tegenwoordig wel.
Fair enough. Ik weet niet naar welke moskee TO ging, maar volgens mij spreken ze in Turkse moskeeën Turks, en in Arabische moskeeën Arabisch. Maar dat weet ik niet zeker.
florence13 schreef:
05-12-2019 17:21
nee hoor, ik was laatst bij een katholieke dienst (ben zelf niet katholiek maar was een herdenkingsdienst van iemand die mij dierbaar was) en dat was in het latijn.

Dat is dan echt zeer uitzonderlijk, dat is al jaren en jaren niet meer dat het in het Latijn gedaan wordt.
Ik was een keer bij een dienst voor een vader van een vriend van me, en die was een heel gelovig Christen. Voor mij was een rouwdienst in een kerk nieuw en er gebeurden ook allemaal dingen die ik niet begreep en liederen en gebeden die me niets zeiden.

Was er geen familie of vriend van de overledene die je ook kende en waar je een beetje aan kon spiegelen?

Ik was bij die kerkdienst maar ik was er vooral voor mijn vriend die zijn vader had verloren, dat was voor mij de waarde en de gebeden zeiden mij niet zo veel.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
05-12-2019 17:23
Dat is dan echt zeer uitzonderlijk, dat is al jaren en jaren niet meer dat het in het Latijn gedaan wordt.
zou best kunnen dat het uitzonderlijk is, ik kom normaal gesproken niet in de kerk, dus geen idee wat er normaal gebeurt, maar deze dienst was in het latijn (en dat was dus niet jaren en jaren geleden maar afgelopen oktober)
Alle reacties Link kopieren
In een kerk wordt gewoon de lokale taal gesproken. Misschien in een Katholieke kerk nog iets in t Latijn, maar bij ons is alles Nederlands met Engelse vertaling ( mocht je dat willen)
Ik zag bordjes met schoenen uit, dus dat deden we ook. Ik had een sjaalbij me om mijn hoofd te bedekken, maar niemand vroeg dat van ons (er was best een grote groep niet-moslims bij)

De begrafenis was direct die middag. Ben ik niet naar toe gegaan. Maar dat was ook geen 36 u.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
05-12-2019 17:23
Dat is dan echt zeer uitzonderlijk, dat is al jaren en jaren niet meer dat het in het Latijn gedaan wordt.

Een aantal gebeden (Of bepaalde zegen) nog wel toch? Bijvoorbeeld het Urbi et Orbi? Ik kan me voorstellen dat de gebeden in de moskee in het Arabisch zijn, maar de “preek” in het Nederlands, zogezegd.
Alle reacties Link kopieren
syntax18 schreef:
05-12-2019 17:22
Fair enough. Ik weet niet naar welke moskee TO ging, maar volgens mij spreken ze in Turkse moskeeën Turks, en in Arabische moskeeën Arabisch. Maar dat weet ik niet zeker.
Het was een Marokkaanse moskee, volgens de website. Maar ik zag ook mensen die niet Marokkaans waren, maar Somalisch ofzo.

Het leek ook niet of al die vrouwen er speciaal waren voor de rouwdienst, maar meer dat het een algemeen gebed was wat daar iedere middag is. Zo voelde het.
Alle reacties Link kopieren
Je kan een ontheffing aanvragen bij de burgemeester, zodat de begrafenis eerder dan na 36 uur plaats kan vinden.
Ik zou het zelf trouwens niet meer dan logisch vinden om mijn hoofd te bedekken in een moskee. Maar gewoon nieuwsgierigheid: waarom heb je niet even gegoogled van tevoren zodat je een beetje wist hoe het zou gaan? Want dat het niet zo zou gaan als je gewend bent lijkt me duidelijk.
florence13 schreef:
05-12-2019 17:24
zou best kunnen dat het uitzonderlijk is, ik kom normaal gesproken niet in de kerk, dus geen idee wat er normaal gebeurt, maar deze dienst was in het latijn (en dat was dus niet jaren en jaren geleden maar afgelopen oktober)

Ik heb heel wat RK missen meegemaakt in mijn leven, maar nog nooit in het Latijn, dan alleen af en toe een gezegde in het Latijn.
Dus ja, ik geloof je wel hoor, maar het is niet meer standaard in het Latijn in een RK kerk.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
05-12-2019 17:24
Ik was een keer bij een dienst voor een vader van een vriend van me, en die was een heel gelovig Christen. Voor mij was een rouwdienst in een kerk nieuw en er gebeurden ook allemaal dingen die ik niet begreep en liederen en gebeden die me niets zeiden.

Was er geen familie of vriend van de overledene die je ook kende en waar je een beetje aan kon spiegelen?

Ik was bij die kerkdienst maar ik was er vooral voor mijn vriend die zijn vader had verloren, dat was voor mij de waarde en de gebeden zeiden mij niet zo veel.
Idd zo voelde het voor mij ook. Ik ben er geweest voor de familie van deze vrouw, ookal kende ik hen niet. Maar gewoon uit eerbetoon.

Ik was een pasr jaar geleden voor t eerst bij een uitvaart van een niet-christen. Voelde ook heel raar, omdat dingen anders gingen. Maar toen ging alles in t Nederlands, dus ik begreep het tenminste.
Ik had trouwens ook wel iets op mijn hoofd gedaan in de moskee uit respect.
Waren er meer Nederlandse vrouwen zonder hoofdbedekking?
Alle reacties Link kopieren
meisje85 schreef:
05-12-2019 17:27
Je kan een ontheffing aanvragen bij de burgemeester, zodat de begrafenis eerder dan na 36 uur plaats kan vinden.
Ik zou het zelf trouwens niet meer dan logisch vinden om mijn hoofd te bedekken in een moskee. Maar gewoon nieuwsgierigheid: waarom heb je niet even gegoogled van tevoren zodat je een beetje wist hoe het zou gaan? Want dat het niet zo zou gaan als je gewend bent lijkt me duidelijk.
Omdat het allemaal zo snel ging! Ik hoorde het, moest werken en ging daar naar toe. Geen tijd om na te denken.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
05-12-2019 17:32
Ik had trouwens ook wel iets op mijn hoofd gedaan in de moskee uit respect.
Waren er meer Nederlandse vrouwen zonder hoofdbedekking?
Ja, eigenlijk alle Nederlandse mensen hadden geen hoofdbedekking op. Het werd ook niet echt gevraagd.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
05-12-2019 17:25
Een aantal gebeden (Of bepaalde zegen) nog wel toch? Bijvoorbeeld het Urbi et Orbi? Ik kan me voorstellen dat de gebeden in de moskee in het Arabisch zijn, maar de “preek” in het Nederlands, zogezegd.
Urbi et Orbi wordt alleen maar door de paus uitgesproken.
Hier wordt de mis over het algemeen in het Nederlands gedaan. Soms bij speciale gelegenheden, nog in het Latijn, en dan heb je soms ook nog een koor dat gregoriaanse, dus Latijnse liederen zingt. Gloria en Kyrie bijvoorbeeld.
Maar het zou me niets verbazen als die behoudende bisschoppen van tegenwoordig het Latijn weer gaan verplichten in de kerk
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Het word moslims vanuit het geloof ook aangeraden om Arabisch te leren. Omdat met vertalen een belangrijk deel van de boodschappen verloren zou gaan. Bidden word ook standaard in het Arabisch gedaan, ongeacht de taal en afkomst van de moslim.
LAgirl82 schreef:
05-12-2019 17:23
Dat is dan echt zeer uitzonderlijk, dat is al jaren en jaren niet meer dat het in het Latijn gedaan wordt.

Nee hoor, is helemaal niet uitzonderlijk. Iedere katholieke kerk houdt geregeld missen in het Latijn en bij begrafenissen is het ook niet ongebruikelijk.
the_Wicked_Witch schreef:
05-12-2019 17:53
Nee hoor, is helemaal niet uitzonderlijk. Iedere katholieke kerk houdt geregeld missen in het Latijn en bij begrafenissen is het ook niet ongebruikelijk.

Oke, ik heb nog nooit een begrafenis in het Latijn meegemaakt, en ik heb er toch heel wat gehad in de RK kerk.
LAgirl82 schreef:
05-12-2019 17:59
Oke, ik heb nog nooit een begrafenis in het Latijn meegemaakt, en ik heb er toch heel wat gehad in de RK kerk.

Dat jij het niet meegemaakt hebt wil niet zeggen dat het niet meer bestaat. Vooral oudere mensen geven nog de voorkeur aan een ouderwetse latijnse mis.
the_Wicked_Witch schreef:
05-12-2019 18:01
Dat jij het niet meegemaakt hebt wil niet zeggen dat het niet meer bestaat. Vooral oudere mensen geven nog de voorkeur aan een ouderwetse latijnse mis.

Dat weet ik. Ik kende het niet en ik dacht dat sinds de jaren 50/60 het Nederlands de standaard taal is geworden in de RK kerk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven