Ruzie over het huishouden... Liefst tips van mannen

21-02-2019 02:05 425 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het liefste tips van mannen. Het is niet mijn bedoeling mijn vriend zwart te maken, van dingen te beschuldigen of te spuien. Ik wil hem begrijpen en hier niet telkens ruzie over maken zonder dat de uitkomst opbouwend is. Word er verdrietig van onderhand... Aub opbouwende reacties.

Mijn vriend en ik zijn heel gelukkig met elkaar, dolverliefd en hebben veel voor elkaar over. Er is alleen 1 ding waar we ruzie over blijven maken: het huishouden.
Hij is rommeliger en chaotischer dan ik, ik hou van schoon en opgeruimd. Vooral omdat we 2 katten hebben die overal haar en grint achterlaten. Ik vind mezelf hier niet extreem in; alles 1 keer in de week schoonmaken, stofzuigen en dweilen. Stofzuigen eigenlijk vaker. Ik kook heerlijk en vers voor ons, vind ik ook heel leuk.
Als mijn vriend 50 uur heeft gewerkt in een week neem ik alle taken op me als ik die week parttime werk. Is dit echter minder, dan wil ik niet alles doen. Hij werkt 1 week maar is dan ook 1 week vrij daarna. Ik heb meestal 2 vrije dagen.
Al zo vaak hebben we ruzie gemaakt omdat vaak alles op mij terecht komt. Hij heeft ook eens de opmerking gemaakt "dat hij geen huis heeft gekocht om het schoon te maken". Mijn reactie: Ik ben ook niet bij je komen wonen om schoon te maken en voor je te koken." Hij reageert altijd enorm aanvallend terwijl ik het rustig en neutraal breng. Dit maalt het voor mij lastig mijn gevoel te uiten. Na zulke ruzies lijkt hij me te begrijpen en belooft meer te gaan doen in het huishouden. De eerste paar ruzies ging het even 'goed', tot de volgende ruzie. Maar de laatste keer beloofde hij meer te helpen en gebeurde dat ook niet. Ik heb toen in mijn vrije dagen opgeruimd (vooral zijn spullen want ik ruim dingen gelijk op) en schoongemaakt en vroeg of hij dan wilde stofzuigen en dweilen. "Tuurlijk schatje." Twee dagen later heb ik het alsnog zelf gedaan. Geen kleren meer in de kast omdat de was niet gevouwen was, toen heb ik dat maar gedaan, terwijl ik zware griep had. Vervolgens ging hij koken en vroeg me daarna of ik de vaat wilde doen. Ik vond dit vreemd, ik lag uitgeteld op de bank en had al 3 wasjes gevouwen en de swiffer door de woonkamer gehaald omdat er weer overal haren en grint lag terwijl ik ziek was. Dus heb dit rustig gevraagd aan hem. Hij reageerde weer enorm aanvallend en snapte het niet. Verschillende dingen heb ik al geprobeerd, lijstjes maken zou helpen zei hij, omdat hij het zou vergeten of niet ziet, werkte niet. Het aan hem vragen op het moment dat het nodig was, hielp niet. Ik heb van de week een lijstje gemaakt van hoe lang ik die week bezig was geweest met schoonmaaktaken, hopende dat hij zou inzien dat de verdeling heel scheeg ligt, 11 uur in 1 week vind ik wel heel gortig zei ik. Hielp niet. Schoonmaakster voorgesteld, die hij betaald want hij heeft er geen zin in, wilde hij niet. Het lijkt ook erger te worden. Hij zei van de week "oh, de vuilniszak zit vol."(niet op mij gericht) en ging vervolgens op de bank zitten. Daarom vroeg ik aan hem of hij dat ajb wilde doen. "Ja hoor." Maar deed hij niet dus heb ik het gedaan. Ik vind dit zo oneerlijk. In mijn 2 vrije dagen maak ik schoon en ruim ik op, en hij zit 1 week thuis en gaat langs vrienden, aan zijn auto sleutelen en naar zijn familie toe. Schoonmaken is ook mijn hobby niet maar in viezigheid, haren en grint leven vind ik smerig. Verder gaat het supergoed tussen ons en ben ik echt gelukkig, maar hierin voel ik me niet gerespecteerd. Dit is een breekpunt aan het worden voor mij.. Vooral omdat het een terugkerend conflict is en het niet op te lossen lijkt. Ik wil hem zo graag begrijpen. :( Daarom hoop ik dat er ook mannen gaan reageren. Hopelijk kom ik dan tot nieuwe inzichten om dit op te kunnen lossen samen met mijn vriend.
Alle reacties Link kopieren
Tip van man: vergeet het waanidee dat jouw norm de juiste, enige, universele norm is en praat met hem op basis van gelijkheid.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Je gaat hem niet kunnen veranderen, dus ofwel neerleggen bij zijn norm ofwel toch die schoonmaker en/of robot stofzuiger. Gewoon samen betalen, jij profiteert er ook van aangezien er daarmee aan jouw norm wordt voldaan.

Verder gesprekken niet meer voeren in the heat of the moment. En taken niet ineens twee dagen later (of met je zieke lijf) toch nog uitvoeren als hij het niet heeft gedaan terwijl hij zei het wel te gaan doen. Ook dan blijven praten.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje wat vreselijk om met zo’n persoon te moeten samenwonen, net een klein kind.

Als ik jou was zou ik het dan niet meer opruimen totdat hij het zelf doet. Bijv met die vuilniszak, laat hem maar zelf ondervinden wat er gebeurt als die niet ververst wordt. Beetje kinderachtig , maar goed - zo is hij al.

Thuis deden zijn ouders zeker alles voor hem?
Alle reacties Link kopieren
1. Neem een schoonmaker
2. Stop met jouw manier als DE manier zien
3. Geef hem de tijd dingen in zijn tempo te doen

En wat helpt, is taken toebedelen, duidelijk taken, zoals: hij verschoont elke week het bed en draait de bijhorende was.
Of: jij stofzuigt elke dag even rond de kattenbak (in overleg)
lilalinda wijzigde dit bericht op 21-02-2019 07:23
2.37% gewijzigd
Ik zou snel klaar zijn met zo'n vriend. Als je per se door wilt met de relatie zou ik een werkster eisen voor 2 x per week die hij betaalt. Het is zijn koopwoning toch?

Ik vraag me af hoe gelijkwaardig jullie relatie op andere gebieden is? Durf je eerlijk antwoord te geven op die vraag?
Alle reacties Link kopieren
ch86 schreef:
21-02-2019 07:18
Jeetje wat vreselijk om met zo’n persoon te moeten samenwonen, net een klein kind.

Als ik jou was zou ik het dan niet meer opruimen totdat hij het zelf doet. Bijv met die vuilniszak, laat hem maar zelf ondervinden wat er gebeurt als die niet ververst wordt. Beetje kinderachtig , maar goed - zo is hij al.

Thuis deden zijn ouders zeker alles voor hem?
Oh nog een tip TO, negeer voor het moment even iedereen die je bevestigt in je waanidee.

Jouw norm is jouw norm, niks mis mee. Maar er is geen basis voor gesprek als je doet alsof jij superieur bent, hij een klein kind, omdat hij niet jouw normen heeft. Sterker, dat is vrij kinderachtig van jezelf, denken dat de wereld zich naar jouw wensen dient te voegen
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Vrouwen kunnen ook sloddervossen zijn of een andere standaard voor het huishouden hebben dan jij. Dus waarom per se alleen reacties van mannen?

Een ex van mij, man, had een hogere standaard in het huishouden dan ik. Ik was niet van plan om zijn hogere standaard te hanteren, omdat die voor mij overdreven hoog lag (hij zit in het leger en zijn moeder is schoonmaakster, wellicht verklaart dat het). Het is niet de reden dat we uit elkaar zijn gegaan, maar dat bleef altijd een strijdpunt.

Waarom zou je vriend moeten betalen voor een schoonmaker? Jullie wonen er allebei toch?
Alle reacties Link kopieren
Een schoonmaker maakt schoon maar gaat toch echt niet al je zooi opruimen (toch?).
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
21-02-2019 07:24
Een schoonmaker maakt schoon maar gaat toch echt niet al je zooi opruimen (toch?).
Ik vermoed dat voor de juiste prijs iedere dienst valt in te kopen
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Mijn man werkt ook het meest en ik doe meestal het huishouden. Hij helpt war nodig en hij heeft zaken die hij meestal doet: dweilen, stofzuigen, bed verschonen en de badkamer poetsen. De rest doe ik.

Maar ik ben echt geen 11 uur in de week bezig met poetsen hoor. Meestal 3 uurtjes voor hele huis incl badkamer. Was misschien uur in de week. Boodschappen ook uur in de week. We hebben kinderen en katten...

Maar we helpen elkaar waar nodig....
Ga voor een schoonmaakster.
11 uur per week bezig met schoonmaken? Als dat jou norm is, zou je je ook kapot ergeren aan mij. Ik denk dus dat daar het probleem ligt. Jij wil het op jou manier, je vriend vind het ook prima als het wat minder is. Ik denk dat jullie daar eens goed over moeten praten, wat je verwacht van hem en wat er per week/dag volgens jou gedaan moet worden en volgens hem.

Ik heb verder weinig tips. Ik doe hier het huishouden eigenlijk volledig. Heel af en toe pakt man de vaatwasser uit of haalt een stofzuiger door de woonkamer en keuken. Maar mijn man doet dan weer alles rondom de financiën, de bso van dochter, regelt met studiedagen de opvang, doet alles rondom de auto’s en onderhoud aan het huis. Dus daar mag dan wel het huishouden tegenover staan :) en ik doe het huishouden ook veel minder strak dan jij denk ik. Ik zit op mijn vrije dag rustig een paar uur te netflixen of puzzelen ofzo. Ik hou me niet de hele dag bezig met het huishouden dan.
Alle reacties Link kopieren
Je beschrijft hier mijn ex. Ik vond het vreselijk om daarmee samen te wonen, het is echt nooit veranderd. Ik deed altijd veel meer in het huishouden, hij was vanuit huis niet gewend dat hij ook zijn deel moest doen.
Alle reacties Link kopieren
Polsjef schreef:
21-02-2019 07:28
Mijn man werkt ook het meest en ik doe meestal het huishouden. Hij helpt war nodig en hij heeft zaken die hij meestal doet: dweilen, stofzuigen, bed verschonen en de badkamer poetsen. De rest doe ik.

Maar ik ben echt geen 11 uur in de week bezig met poetsen hoor. Meestal 3 uurtjes voor hele huis incl badkamer. Was misschien uur in de week. Boodschappen ook uur in de week. We hebben kinderen en katten...

Maar we helpen elkaar waar nodig....
Welja, wrijf het er maar in...
conversation = awareness
Alle reacties Link kopieren
Wat doe je in die 11 uur? Reken je dan ook boodschappen doen, koken, etc mee? Als het echt alleen poetsen / opruimen / schoonmaken is, dan ligt jouw norm waarschijnlijk erg hoog, dus zul je daar eerst serieus naar moeten kijken.

Dat gezegd hebbende, snap ik dat je niet alles alleen wil doen. Maar zolang jij alles op blijft lossen, is er voor hem geen noodzaak om ook iets te doen. Ik zou dus stoppen met zijn zooi te doen. Even een weekje niet meer voor hem koken, niet zijn was doen, zijn zooi niet opruimen maar op zijn helft van het bed kwakken, enz. kan heel verhelderend werken.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
21-02-2019 07:22
Oh nog een tip TO, negeer voor het moment even iedereen die je bevestigt in je waanidee.

Jouw norm is jouw norm, niks mis mee. Maar er is geen basis voor gesprek als je doet alsof jij superieur bent, hij een klein kind, omdat hij niet jouw normen heeft. Sterker, dat is vrij kinderachtig van jezelf, denken dat de wereld zich naar jouw wensen dient te voegen
Van je volwassen partner verwachten dat hij ook wat doet in het huishouden i.p.v. alles op jou te laten aankomenis een waanidee? Ok, if you say so..
Alle reacties Link kopieren
ch86 schreef:
21-02-2019 07:46
Van je volwassen partner verwachten dat hij ook wat doet in het huishouden i.p.v. alles op jou te laten aankomenis een waanidee? Ok, if you say so..
Het gaat om opleggen van je norm. TO heeft niet het alleen-recht op gelijk.
TO's vriend mag op een andere manier naar het huishouden kijken
Alle reacties Link kopieren
Kun je na overleg bepaalde taken voortaal helemaal aan hem overlaten? Dus dat jij stofzuigt en dweilt, maar hij verantwoordelijk is voor opruimen, de keuken na het eten, de vuilnis etc.?

Mijn man ruimt anders op en doet veel van de dingen die standaard bij hem horen anders. Dat laat ik zo, anders krijgen we gezeik. Hij laat mij immers ook aanrommelen op mijn manier.

Verder scheelt een schoonmaakster wel. Het hielp mijn man ook inzien dat echt schoon erg prettig is en bijhouden niet zoveel werk. Zij ruimde overigens niet op maar gooide wel rondslingeremde random troep in een lege wasmand. Daar vond hij dan veel random spullen terug. Handig systeem.
madamejean wijzigde dit bericht op 21-02-2019 07:53
16.25% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ch86 schreef:
21-02-2019 07:46
Van je volwassen partner verwachten dat hij ook wat doet in het huishouden i.p.v. alles op jou te laten aankomenis een waanidee? Ok, if you say so..
I did not say so.

Nu maar hopen dat TO wel kan lezen
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
21-02-2019 07:15
Tip van man: vergeet het waanidee dat jouw norm de juiste, enige, universele norm is en praat met hem op basis van gelijkheid.
Als vrouw zou ik exact dezelfde tip geven.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Blijenvrij schreef:
21-02-2019 07:31
Ga voor een schoonmaakster.
Ik gok dat geen enkele schoonmaakster zal voldoen aan de norm van TO.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
en koop een kattenbakmat, dat scheelt veel grintjes in huis
Alle reacties Link kopieren
In je 2 vrije dagen ruim je op en maak je schoon. Een uurtje ofzo neem ik aan? Want anders doe je echt iets geks.
En als je zelf al zegt dat je heerlijk en vers kookt voor jullie, klinkt dat vooral als een veer voor jezelf vanuit je eigen norm.

Vinden trouwens meer mensen dat ze heerlijk en vers koken? Vooral dat heerlijk, ik kook hoor, maar we eten meestal heel gewoon. Heerlijk is hier voornamelijk met kerst en verjaardagen en dan alleen als het meezit.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Vriend van TO vraagt aan TO of ze de vaat wil doen terwijl ze ziek op de bank ligt, en wordt kwaad als ze dat niet doet. Dat heeft niets met andere schoonmaaknormen te maken, dan ben je gewoon niet attent.
Ik vind hier dingen van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven