schaamte maar ook schuldgevoelens

14-08-2019 07:25 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit zo vreemd om erover te schrijven maar ik ben weer in een situatie beland waarvan ik gewoon echt niet meer weet wat ik ermee moet.

Ik ben een volwassen vrouw die part time werkt. Vriend werkt fulltime en samen hebben we een normaal inkomen. Echt breed hebben we het niet, maar we hoeven ook niet op onze tenen te lopen. Kortom, niks te klagen.

Mijn ouders hebben mijn hele leven al problemen gehad met geldzaken. Vroeger als kind zijnde heb ik mijn ouders zien lijden door de hoge schulden die ze opgebouwd hadden. Hoe ze hieraan zijn gekomen doet er niet toe maar na jaren goed op de centen gelet te hebben is alles afbetaald.

Ondanks dat hebben ze altijd moeite gehad met het sparen van geld. Toen ik mijn eerste bijbaantje had gebeurde er iets met mijn vaders familie (die niet in Nederland wonen) waardoor ze ineens geld moesten hebben om daar te komen. Ze hadden toendertijd geld van me geleend. Geen probleem vond ik zo. Ze betaalde het terug. Het duurde even een paar maanden maar zodra het kon kreeg ik het geld terug.

Sindsdien is dit vaker voorgekomen en toen ik nog thuis woonde had ik er niet zo’n problemen mee. Mijn ouders geven aan zich schuldig erover te voelen maar heel blij te zijn met mijn hulp. Tot nu toe heb ik alles gewoon terug gekregen maar heb er even op moeten wachten.

Nu zijn we meer dan 10 jaar verder, ben ik het huis uit. Heb ik een super lieve vriend waar ik binnenkort een geregistreerd partnerschap mee aan ga en is er zelfs een kleine op komst. Wij zijn in ieder geval super gelukkig.

Maar ik begin me er steeds meer aan te irriteren dat ik mijn ouders nog wel vaker geld moet uitlenen omdat ze niet rond kunnen komen. We hebben het hier niet over extreem torenhoge bedragen (max. Zo’n 200 euro, soms wel eens 50,-) tot nu toe heb ik alles netjes terug gekregen maar het gaat bij mij nu even gewoon om de principe.

Nu is het zo dat mijn vriend en ik binnenkort een partnerschap aangaan dat we alleen met onze ouders willen gaan vieren. Dit doen we puur zodat het voor ons kind zometeen goed geregeld is en later in de toekomst willen we graag voor de kerk gaan trouwen en dan willen we het ook groots gaan aanpakken.

Nu leek het mijn vriend en mij super leuk om na de ceremonie met de ouders te gaan uiteten op onze kosten. Gisteren kreeg ik van mijn vriend zijn ouders te horen dat zij vinden dat de ouders een steentje bij moeten dragen aan de kosten van het uiteten. Zij willen absoluut niet dat wij alles zelf betalen en vinden ook dat mijn ouders hier een steentje aan moeten bij dragen.

Nu komt het dus. Ik heb mijn ouders vorige week weer 160,- euro uitgeleend omdat ze weer ongepland naar familie toe moeten. Ze hebben me zelfs apart genomen en laten merken dat ze het vervelend vinden om alweer geld van mij te moeten lenen. Mijn ouders wouden niet dat mijn partner hiervan te weten komt ivm schaamte. Ik vertel mijn partner alles dus hij weet er wel van en gaat er (nog) redelijk goed mee om.

Nu weet ik dat als ik mijn ouders vertel wat mijn schoonouders me gisteren voorstelde, ze eigenlijk per direct het etentje afhaken vanwege het geldprobleem. Het liefst geef ik ze mijn geld zodat zij het dan kunnen betalen.

Maar dit voelt zo oneerlijk tegenover mijn schoonouders en vriend. Toch wilt mijn vriend ontzettend graag met de ouders uiteten en ik eerlijk gezegd zelf ook. Maar het voelt aan alsof ik in een twee strijd zit.

Als ik het etentje afzeg weet ik zeker dat mijn schoonouders ons apart nemen om te uiteten maar het voelt voor mij niet goed tegenover mijn ouders want we willen het tenslotte samen vieren. Maar als ik iets anders voorstel om bijvoorbeeld thuis te eten .. ja ik weet niet, we willen het gewoon vieren klaar.. het voelt dan toch anders.

Ja ik schaam me soms voor mijn ouders hun gedrag maar ik kan er niet kwaad om worden want het geld word nooit onnodig ergens aan besteed.
louchantez wijzigde dit bericht op 14-08-2019 10:32
2.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat je dit allemaal wel met je vriend kunt bespreken en dat hij je geen verwijten maakt.

Wat anderen ook al zeggen; vreemd dat je schoonouders bepalen dat jouw ouders ook mee moeten betalen. Als schoonouders mee willen betalen prima, maar je eigen ouders maken dat zelf wel uit.
En verder, tsja, lastig. Ben je enig kind, of heb je nog broers en zussen waar ze ook bij lenen?
louchantez schreef:
14-08-2019 08:25
Omdat ik altijd al zo geweest ben. Ik kan niet voor mezelf opkomen.

Te weinig eigenwaarde en zelfvertrouwen dat ik helaas al mijn hele leven mis.
En ga je dan wel voor je toekomstige kindje op kunnen komen?
Bewaar daar je geld voor, niet voor reisjes naar het buitenland van je ouders.
Alle reacties Link kopieren
Eens met de rest. Jouw schoonouders hebben niet te bepalen wat jullie en al helemaal niet wat jouw ouders doen/betalen. Er is geen enkele reden om je te schamen voor je ouders. Zo zijn zij nu eenmaal.

Als je er eigenlijk zelf niet mee zit, zou zou ook niet stoppen met lenen. Ze gaan heus niet meer veranderen. De buitenwereld heeft niks te maken met jullie dynamiek. Ik zou een aparte (doel)rekening maken en daar 250 euro op zetten. Dat geld is om uit te lenen aan je ouders en als je het terugkrijgt stort je het daar weer op terug. Zo hoef je nooit geïrriteerd of verstoord te zijn als ze weer eens geld te leen vragen.
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
14-08-2019 08:29
En ga je dan wel voor je toekomstige kindje op kunnen komen?
Bewaar daar je geld voor, niet voor reisjes naar het buitenland van je ouders.

Ik kan heel goed voor anderen opkomen. Maar voor mezelf gaat dat gewoon niet. Ik zet mezelf ook nooit op de 1e plaats. Ik vind anderen belangrijker. Het zijn niet zomaar reisjes naar het buitenland. Dit heeft echt met gezondheid en familiezaken te maken. Als het gewone reisjes waren had ik het makkelijker kunnen afwijzen
Alle reacties Link kopieren
louchantez schreef:
14-08-2019 08:25
Omdat ik altijd al zo geweest ben. Ik kan niet voor mezelf opkomen.

Te weinig eigenwaarde en zelfvertrouwen dat ik helaas al mijn hele leven mis.
louchantez schreef:
14-08-2019 08:33
Ik kan heel goed voor anderen opkomen. Maar voor mezelf gaat dat gewoon niet. Ik zet mezelf ook nooit op de 1e plaats. Ik vind anderen belangrijker.
Succes met het opvoeden van jullie kind straks. Laat je jouw regels en ideeën ook voor wat ze zijn als andere zich ermee gaan bemoeien?
Ga iets doen aan je zelfvertrouwen. Nu kan het nog, straks met kind krijg je het al drukker.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Vroeger was het heel gebruikelijk dat de ouders van het bruidspaar betaalde voor de bruiloft. Tegenwoordig nu mensen vaak eerst al samenwonen en zelf al een tijdje een hun eigen geld verdienen is dit niet meer zo.

Je ouders hebben jou al heel veel gegeven, ze hebben gezorgd dat jij een opleiding hebt genoten en nu financieel zelfstandig bent.

Ik zou mijn schoonouders bedanken dat ze een bijdragen willen leveren, maar dat dit niet nodig is. Vertel je ouders dat ze dit doen, en dat je dit niet van hun verwacht. Niets is zo vervelend om hier achteraf achter te komen. Misschien willen zij wat bijdragen, al is het maar €10.

Je schoonouders kunnen niet bepalen of en hoeveel je ouders mee bepalen. Zij kunnen. Het is geen verplichting!

Wil jij je ouders structureel helpen dan kan je 2 dingen doen;
- adviseren dat ze contact opnemen met een budgetcoach. Misschien zijn er nog bespaarkosten of hebben ze recht op toeslagen
- zelf met je ouders om tafel gaan zitten om beter inzichten te krijgen in hun financiën.

Dat zal een lastig gesprek zijn. Misschien komen ze echt te kort. Kijk dan of dat je structureel iets kan betekenen. Dus niet op ad hoc basis, maar maandelijks of dat jij bepaalde specifieke kosten voor je rekening neemt.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Bedankt dames. Ik ga toch voor inderdaad het zelf financieren van het etentje.

Ga dit ook even goed bespreekbaar maken met mijn partner waar ik overigens geen problemen bij verwacht. Ben alleen heel benieuwd wat mijn schoonouders gaan zeggen.

Hoe ik het probleem met het uitlenen van het geld ga oplossen weet ik nog niet. Het zijn telkens goede redenen geweest om het geld uit te lenen, anders deed ik het ook niet. Ik moet hier nog goed over na gaan denken hoe ik dit ga aanpakken.
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
14-08-2019 08:36
Succes met het opvoeden van jullie kind straks. Laat je jouw regels en ideeën ook voor wat ze zijn als andere zich ermee gaan bemoeien?
Ga iets doen aan je zelfvertrouwen. Nu kan het nog, straks met kind krijg je het al drukker.

Je hebt gelijk
Mariejan schreef:
14-08-2019 08:33
Als je er eigenlijk zelf niet mee zit, zou zou ook niet stoppen met lenen. Ze gaan heus niet meer veranderen. De buitenwereld heeft niks te maken met jullie dynamiek. Ik zou een aparte (doel)rekening maken en daar 250 euro op zetten. Dat geld is om uit te lenen aan je ouders en als je het terugkrijgt stort je het daar weer op terug. Zo hoef je nooit geïrriteerd of verstoord te zijn als ze weer eens geld te leen vragen.
Wat een praktisch, en lief, advies.
:heart:
Alle reacties Link kopieren
Mariejan schreef:
14-08-2019 08:33
Eens met de rest. Jouw schoonouders hebben niet te bepalen wat jullie en al helemaal niet wat jouw ouders doen/betalen. Er is geen enkele reden om je te schamen voor je ouders. Zo zijn zij nu eenmaal.

Als je er eigenlijk zelf niet mee zit, zou zou ook niet stoppen met lenen. Ze gaan heus niet meer veranderen. De buitenwereld heeft niks te maken met jullie dynamiek. Ik zou een aparte (doel)rekening maken en daar 250 euro op zetten. Dat geld is om uit te lenen aan je ouders en als je het terugkrijgt stort je het daar weer op terug. Zo hoef je nooit geïrriteerd of verstoord te zijn als ze weer eens geld te leen vragen.

dit is iets om over na te denken. Bedankt!!
Alle reacties Link kopieren
Kunnen jouw ouders echt niet met geld omgaan in de zin dat ze het onnodig over de balk gooien of hebben ze weinig geld en kunnen ze amper sparen omdat er steeds kosten van een reisje naar familie of zoiets tussen komen?
Jouw ouders hebben zelf aangegeven dat ze het vervelend vinden om van jou geld te lenen, dit lijkt me een prima ingang om het te bespreken om te kijken wat er anders kan zodat ze dit mss kunnen voorkomen of om een buffer op te bouwen.
Verder is het ws aardig bedoeld van jouw schoonouders, maar ze kunnen natuurlijk niet bepalen dat jouw ouders dan ook meebetalen. Weiger beleefd, zeg dat jullie dat etentje zelf willen betalen. Op die manier heb je er geen stress van.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
louchantez schreef:
14-08-2019 08:38
Bedankt dames. Ik ga toch voor inderdaad het zelf financieren van het etentje.

Ga dit ook even goed bespreekbaar maken met mijn partner waar ik overigens geen problemen bij verwacht. Ben alleen heel benieuwd wat mijn schoonouders gaan zeggen.

Hoe ik het probleem met het uitlenen van het geld ga oplossen weet ik nog niet. Het zijn telkens goede redenen geweest om het geld uit te lenen, anders deed ik het ook niet. Ik moet hier nog goed over na gaan denken hoe ik dit ga aanpakken.
Maar gaan ze nog steeds slecht om met hun geld of hebben ze gewoon niet meer? Dat is nogal een verschil.

Als ze gewoon niet meer inkomen hebben en al ieder dubbeltje omdraaien zou ik me echt slecht voelen als dochter dat ik ze niet wat structureler zou helpen. Zou het ze gewoon geven als het voor gezondheid en familie is..

Kunnen ze echter niet met geld om gaan zou ik ze helpen om meer inzicht te creëren en beter om te gaan met hun geld. Nemen ze die hulp niet aan of luisteren ze niet dan zou ik ze niets meer lenen en dit ze ook duidelijk maken. Het geld wat ze dan zouden moeten terugbetalen, max 250 begrijp ik, storten ze maar op hun eigen bijrekening zodat ze geld hebben voor de tripjes naar hun familie. Kunnen ze dat aanvullen telkens.
Alle reacties Link kopieren
Mariejan schreef:
14-08-2019 08:33

Als je er eigenlijk zelf niet mee zit, zou zou ook niet stoppen met lenen. Ze gaan heus niet meer veranderen. De buitenwereld heeft niks te maken met jullie dynamiek. Ik zou een aparte (doel)rekening maken en daar 250 euro op zetten. Dat geld is om uit te lenen aan je ouders en als je het terugkrijgt stort je het daar weer op terug. Zo hoef je nooit geïrriteerd of verstoord te zijn als ze weer eens geld te leen vragen.
Kijk, dit is nou een goed plan. Ik zit zelf te worstelen hoe ik dit nou moet doen met m'n pa en vind dit echt een fijn advies
Alle reacties Link kopieren
louchantez schreef:
14-08-2019 08:38

Ga dit ook even goed bespreekbaar maken met mijn partner waar ik overigens geen problemen bij verwacht. Ben alleen heel benieuwd wat mijn schoonouders gaan zeggen.
kan het zijn, dat je partner wel eens heeft laten vallen, dat jij je ouders nog wel eens financiert?
En dat zijn ouders nu voor hem opkomen??
Het lijkt alsof je je voornamelijk geneert voor je ouders ten opzichte van je schoonouders.

Maar af en toe een paar honderd euro lenen voor calamiteiten en weinig geld hebben is niet verkeerd.

Niemand is perfect, dus ook zijn ouders niet.
Jouw ouders hebben vast hele mooie kwaliteiten.

Waardeer jullie relatie op een positieve manier, relativeer een beetje en laat niet dat stomme geld er te veel tussenkomen.
Alle reacties Link kopieren
broodtrommel schreef:
14-08-2019 09:04
Maar gaan ze nog steeds slecht om met hun geld of hebben ze gewoon niet meer? Dat is nogal een verschil.

Als ze gewoon niet meer inkomen hebben en al ieder dubbeltje omdraaien zou ik me echt slecht voelen als dochter dat ik ze niet wat structureler zou helpen. Zou het ze gewoon geven als het voor gezondheid en familie is..

Kunnen ze echter niet met geld om gaan zou ik ze helpen om meer inzicht te creëren en beter om te gaan met hun geld. Nemen ze die hulp niet aan of luisteren ze niet dan zou ik ze niets meer lenen en dit ze ook duidelijk maken. Het geld wat ze dan zouden moeten terugbetalen, max 250 begrijp ik, storten ze maar op hun eigen bijrekening zodat ze geld hebben voor de tripjes naar hun familie. Kunnen ze dat aanvullen telkens.

Ze komen maar net rond maar de beetjes die ze soms extra krijgen (vakantie geld bijv.) sparen ze niet op want kleding moet ook gekocht worden, auto heeft ook een beurt nodig etc. Ik snap het heel erg goed en heb ook wel vaker gezegd dat ze kleinere bedragen niet hoeven terug te betalen.
louchantez wijzigde dit bericht op 14-08-2019 09:17
3.36% gewijzigd
Eens met alles wat is gezegd.. en wat je ouders betreft...ligt het uitlenen ook aan de oorzaak.

Hebben ze net genoeg om rond te komen zodat het enkel calamiteiten zijn dan vind ik zo'n doelen rekening lief.....

Hebben ze net genoeg en gaat je vader iedere avond voor elke nieuwe telefoon en je moeder voor gelakte nagels dan zou ik een goed gesprek aangaan.

Het etentje lekker zelf betalen! Je schoonouders kunnen niet voor een ander beslissen wat men wel of niet cadeau doet.
Er zijn heel veel mensen die wel eens financieel bijspringen bij hun ouders. Die hangen dat meestal niet aan de grote klok. Je kan ze moeilijk op een houtje laten bijten.
Alle reacties Link kopieren
Polsjef schreef:
14-08-2019 09:17

Hebben ze net genoeg en gaat je vader iedere avond voor elke nieuwe telefoon en je moeder voor gelakte nagels dan zou ik een goed gesprek aangaan.
nee joh, het zijn haar ouders, volwassen mensen
Die ga je niet lopen opvoeden. Dan kun je er hooguit voor kiezen hen niks meer toe te stoppen.
MinkeDeWit schreef:
14-08-2019 09:21
Er zijn heel veel mensen die wel eens financieel bijspringen bij hun ouders. Die hangen dat meestal niet aan de grote klok. Je kan ze moeilijk op een houtje laten bijten.

Wel als ze verkeerde keuzes maken. Dan zou ik niet maandelijks geld lenen....hulp zou ik dan aanbieden in tas boodschappen ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Polsjef schreef:
14-08-2019 09:25
Wel als ze verkeerde keuzes maken. Dan zou ik niet maandelijks geld lenen....hulp zou ik dan aanbieden in tas boodschappen ofzo.
dat is hetzelfde als geld lenen, alleen vind jij het blijkbaar belangrijk Wat mensen dan van het bedrag doen
Wat TO doet is liever, die laat haar ouders zelf bepalen wat ze willen kopen
Alle reacties Link kopieren
Waarom help je je ouders niet met hun financiën? Zet alles op een rijtje en zorg dat ze inzicht krijgen.

Ik zou persoonlijk dit zelfs eisen als ze van mij steeds geld lenen. Anders dan maar geen geld.

Verder eens met bovenstaande. Jouw schoonouders hebben helemaal niets te zeggen of jouw ouders wel of niet mee betalen. Als ze dat zelf willen doen, prima... maar je kan voor een ander zoiets niet bepalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je schoonouders wel dat ze vanuit hun normen en waarden denken dat ouders een bijdrage zouden kunnen doen. Het is goed bedoeld en ze zijn zich totaal niet bewust van de toestand van jou ouders.

Zou je als je een goede band hebt kunnen uitleggen dat jou ouders het financieel krap hebben en dat je dit beroep niet op ze wilt doen? Zonder in detail te treden over t lenen , de schulden ect, dat zal in de toekomst rust geven omdat ze anders misschien wel vaker samen met je ouders wat duurs willen geven.

Ik ben altijd voor zoveel mogelijk eerlijkheid dat zorgt voor zo min mogelijk misvattingen
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
louchantez schreef:
14-08-2019 08:33
Ik kan heel goed voor anderen opkomen. Maar voor mezelf gaat dat gewoon niet. Ik zet mezelf ook nooit op de 1e plaats. Ik vind anderen belangrijker. Het zijn niet zomaar reisjes naar het buitenland. Dit heeft echt met gezondheid en familiezaken te maken. Als het gewone reisjes waren had ik het makkelijker kunnen afwijzen
Waarom moeten er reisjes naar het buitenland gemaakt worden voor de gezondheid? Even uitgaande dat je ouders in Nederland wonen, waarom maken ze dan geen gebruik van de Nederlandse gezondheidszorg?

Naar het buitenland voor familiezaken. Het kan ook omgedraaid worden, familie kan ook overkomen en verblijven in een hotel / op de camping of whatever. Als je ouders zo weinig geld hebben kunnen ze de familiezaken, waar ze naar toe moeten, ook reduceren tot 1 x per jaar.

Persoonlijk vindt ik het asociaal van je ouders om altijd maar bij jou aan te kloppen om financieel bij te springen. Je doet dit uit liefde en je krijgt het (nog steeds) terug, maar als je heel eerlijk bent tegen jezelf, doe je dit niet om te pleasen en ontneem jij hiermee je ouders niet de verantwoordelijkheid voor hun eigen financieel gedrag?
M.i. zou het beste zijn dat je, in samenspraak met je ouders, op zoek gaat naar goede budgetcoach / financieel organizer die je ouders gaat helpen en ondersteunen zodat ze wel rond komen én kunnen sparen.

Wat betreft het etentje, ga lekker uit eten met jullie ouders op jullie kosten. Maak duidelijk dat jullie geen bijdrage accepteren. Je vriend moet naar zijn ouders duidelijk uitspreken dat het niet aan hun om te bepalen is of jouw ouders financiële bijdragen te moeten doen. Je vriend moet naar zijn ouders duidelijk maken dat de mooiste cadeaus gratis zijn en mocht er bij jullie huwelijk een enveloppe gegeven worden, dan is de gever vrij te geven wat hij of zij wilt.
Polsjef schreef:
14-08-2019 09:25
Wel als ze verkeerde keuzes maken. Dan zou ik niet maandelijks geld lenen....hulp zou ik dan aanbieden in tas boodschappen ofzo.
Ik wil mijn ouders niet opvoeden, is bovendien vergeefse moeite.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven