schaamte maar ook schuldgevoelens

14-08-2019 07:25 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit zo vreemd om erover te schrijven maar ik ben weer in een situatie beland waarvan ik gewoon echt niet meer weet wat ik ermee moet.

Ik ben een volwassen vrouw die part time werkt. Vriend werkt fulltime en samen hebben we een normaal inkomen. Echt breed hebben we het niet, maar we hoeven ook niet op onze tenen te lopen. Kortom, niks te klagen.

Mijn ouders hebben mijn hele leven al problemen gehad met geldzaken. Vroeger als kind zijnde heb ik mijn ouders zien lijden door de hoge schulden die ze opgebouwd hadden. Hoe ze hieraan zijn gekomen doet er niet toe maar na jaren goed op de centen gelet te hebben is alles afbetaald.

Ondanks dat hebben ze altijd moeite gehad met het sparen van geld. Toen ik mijn eerste bijbaantje had gebeurde er iets met mijn vaders familie (die niet in Nederland wonen) waardoor ze ineens geld moesten hebben om daar te komen. Ze hadden toendertijd geld van me geleend. Geen probleem vond ik zo. Ze betaalde het terug. Het duurde even een paar maanden maar zodra het kon kreeg ik het geld terug.

Sindsdien is dit vaker voorgekomen en toen ik nog thuis woonde had ik er niet zo’n problemen mee. Mijn ouders geven aan zich schuldig erover te voelen maar heel blij te zijn met mijn hulp. Tot nu toe heb ik alles gewoon terug gekregen maar heb er even op moeten wachten.

Nu zijn we meer dan 10 jaar verder, ben ik het huis uit. Heb ik een super lieve vriend waar ik binnenkort een geregistreerd partnerschap mee aan ga en is er zelfs een kleine op komst. Wij zijn in ieder geval super gelukkig.

Maar ik begin me er steeds meer aan te irriteren dat ik mijn ouders nog wel vaker geld moet uitlenen omdat ze niet rond kunnen komen. We hebben het hier niet over extreem torenhoge bedragen (max. Zo’n 200 euro, soms wel eens 50,-) tot nu toe heb ik alles netjes terug gekregen maar het gaat bij mij nu even gewoon om de principe.

Nu is het zo dat mijn vriend en ik binnenkort een partnerschap aangaan dat we alleen met onze ouders willen gaan vieren. Dit doen we puur zodat het voor ons kind zometeen goed geregeld is en later in de toekomst willen we graag voor de kerk gaan trouwen en dan willen we het ook groots gaan aanpakken.

Nu leek het mijn vriend en mij super leuk om na de ceremonie met de ouders te gaan uiteten op onze kosten. Gisteren kreeg ik van mijn vriend zijn ouders te horen dat zij vinden dat de ouders een steentje bij moeten dragen aan de kosten van het uiteten. Zij willen absoluut niet dat wij alles zelf betalen en vinden ook dat mijn ouders hier een steentje aan moeten bij dragen.

Nu komt het dus. Ik heb mijn ouders vorige week weer 160,- euro uitgeleend omdat ze weer ongepland naar familie toe moeten. Ze hebben me zelfs apart genomen en laten merken dat ze het vervelend vinden om alweer geld van mij te moeten lenen. Mijn ouders wouden niet dat mijn partner hiervan te weten komt ivm schaamte. Ik vertel mijn partner alles dus hij weet er wel van en gaat er (nog) redelijk goed mee om.

Nu weet ik dat als ik mijn ouders vertel wat mijn schoonouders me gisteren voorstelde, ze eigenlijk per direct het etentje afhaken vanwege het geldprobleem. Het liefst geef ik ze mijn geld zodat zij het dan kunnen betalen.

Maar dit voelt zo oneerlijk tegenover mijn schoonouders en vriend. Toch wilt mijn vriend ontzettend graag met de ouders uiteten en ik eerlijk gezegd zelf ook. Maar het voelt aan alsof ik in een twee strijd zit.

Als ik het etentje afzeg weet ik zeker dat mijn schoonouders ons apart nemen om te uiteten maar het voelt voor mij niet goed tegenover mijn ouders want we willen het tenslotte samen vieren. Maar als ik iets anders voorstel om bijvoorbeeld thuis te eten .. ja ik weet niet, we willen het gewoon vieren klaar.. het voelt dan toch anders.

Ja ik schaam me soms voor mijn ouders hun gedrag maar ik kan er niet kwaad om worden want het geld word nooit onnodig ergens aan besteed.
louchantez wijzigde dit bericht op 14-08-2019 10:32
2.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
To, wat ga je met je partner bespreken. Dat je het niet leuk vindt dat je schoonouders beslissen dat je ouders mee moeten betalen. Of ga je hem vertellen dat je ze regelmatig geld leent? Weet hij dat?
Hoe gaan jullie de zaken financieel doen, als jullie getrouwd zijn? Misschien vindt hij het namelijk niet oké dat je leent uit de gezamenlijke pot.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Kleppeboxx schreef:
14-08-2019 10:03
Waarom moeten er reisjes naar het buitenland gemaakt worden voor de gezondheid? Even uitgaande dat je ouders in Nederland wonen, waarom maken ze dan geen gebruik van de Nederlandse gezondheidszorg?

Naar het buitenland voor familiezaken. Het kan ook omgedraaid worden, familie kan ook overkomen en verblijven in een hotel / op de camping of whatever. Als je ouders zo weinig geld hebben kunnen ze de familiezaken, waar ze naar toe moeten, ook reduceren tot 1 x per jaar.

Persoonlijk vindt ik het asociaal van je ouders om altijd maar bij jou aan te kloppen om financieel bij te springen. Je doet dit uit liefde en je krijgt het (nog steeds) terug, maar als je heel eerlijk bent tegen jezelf, doe je dit niet om te pleasen en ontneem jij hiermee je ouders niet de verantwoordelijkheid voor hun eigen financieel gedrag?
M.i. zou het beste zijn dat je, in samenspraak met je ouders, op zoek gaat naar goede budgetcoach / financieel organizer die je ouders gaat helpen en ondersteunen zodat ze wel rond komen én kunnen sparen.

Wat betreft het etentje, ga lekker uit eten met jullie ouders op jullie kosten. Maak duidelijk dat jullie geen bijdrage accepteren. Je vriend moet naar zijn ouders duidelijk uitspreken dat het niet aan hun om te bepalen is of jouw ouders financiële bijdragen te moeten doen. Je vriend moet naar zijn ouders duidelijk maken dat de mooiste cadeaus gratis zijn en mocht er bij jullie huwelijk een enveloppe gegeven worden, dan is de gever vrij te geven wat hij of zij wilt.
Bij " voor de gezondheid" dacht ik maak het opzoeken van zieke familieleden, niet aan een spa of zoiets.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
14-08-2019 10:13
To, wat ga je met je partner bespreken. Dat je het niet leuk vindt dat je schoonouders beslissen dat je ouders mee moeten betalen. Of ga je hem vertellen dat je ze regelmatig geld leent? Weet hij dat?
Hoe gaan jullie de zaken financieel doen, als jullie getrouwd zijn? Misschien vindt hij het namelijk niet oké dat je leent uit de gezamenlijke pot.

Partner weet ervan en heeft zover ik weet er geen moeite mee omdat we het altijd netjes terug krijgen. Ik meld het hem ook altijd ondanks dat mijn ouders altijd vragen dat niet te doen. Maar ik wil niet stiekem gaan doen tegenover hem. Ouders weten niet dat mijn partner dit weet.

Ik vind de manier hoe mijn schoonouders het gisteren brachten niet fijn. Ik heb er letterlijk de hele avond van wakker gelegen want ik weet dat hun bedoeling goed is, maar ik mijn ouders er niet mee lastig wil vallen. Ik wil met mijn partner gaan bespreken dat we het toch zelf gaan betalen en dat ook duidelijk gaan aankaarten bij zijn ouders. Ik wil gewoon voorkomen dat zijn ouders alsnog gaan betalen en mijn ouders zich daardoor rot gaan voelen.
Als ze het geld kunnen terugbetalen, dan is het er toch?
Ik snap niet dat jij het dan moet voorschieten, zeker als ze weten dat ze af en toe naar het buitenland willen (voor mij is dit willen en geen moeten). Daar zou ik zeker vragen om iets voor te regelen, een potje of aparte rekening. Het is niet jouw verantwoordelijkheid om op het juiste moment hen van geld te kunnen voorzien.
Alle reacties Link kopieren
Wat een bemoeieritis van je schoonouders zeg. Zij kunnen toch niet in de portemonnee kijken van je ouders, waarom dan wel bepalen dat je ouders moeten meebetalen? Ik zou zeggen dat het jullie feestje is en jullie betalen en dat als iemand financieel wil bijdragen dat dat mag maar geen verplichting is. En er hoeft tussen beiden niet gecommuniceerd te worden wie hoeveel heeft gegeven. Het is jullie feestje, dus jullie verzorgen het feestje. Wat iemand cadeau geeft mag je lekker voor je houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven