Schoonmaken thermosbeker?

06-12-2019 12:56 55 berichten
Dag iedereen,

Ik heb een thermosbeker die vergelijkbaar is met dit model:

https://www.blokker.nl/p/blokker-thermo ... er/1783221

Hij mag niet in de vaatwasser. Nu gebruik ik hem vooral voor thee met beetje melk en hij moet dus echt af ten toe goed schoongemaakt worden. Weet iemand een goede manier?
Het gaat vooral om het deksel; ik heb deze al een tijdje in azijn geweekt met zeep, en ik spoel hem na gebruik ook heet af. Maar dat is niet afdoende.
Als hij niet voldoende schoon wordt naar jouw zin, zou ik er eentje kopen die wel in de afwasmachine kan.
gizzmo-returns schreef:
06-12-2019 12:58
Als hij niet voldoende schoon wordt naar jouw zin, zou ik er eentje kopen die wel in de afwasmachine kan.

Dat is plan B.
Gewoon wel in de vaatwasser.
Sudrì schreef:
06-12-2019 13:00
Gewoon wel in de vaatwasser.

Oh ja, sorry, dat is plan B.
Een andere kopen is C. ;-D

Heb je ervaring met zo'n thermosbeker toch in de vaatwasser doen? En ging dat goed?
Het rubber/plastic ringetje in de deksel kan er uit, dat heb ik al gezien.
Alle reacties Link kopieren
Met zo’n wondersponsje te lijf gaan, werkt als een tierelier op theeaanslag!
Niet de buitenkant van de beker mee doen, dat krast.
.
Alle reacties Link kopieren
steragent tablet of een beetje soda
vaatwasmiddel werkt ook
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Sunniesideup50 schreef:
06-12-2019 13:03
Oh ja, sorry, dat is plan B.
Een andere kopen is C. ;-D

Heb je ervaring met zo'n thermosbeker toch in de vaatwasser doen? En ging dat goed?
Het rubber/plastic ringetje in de deksel kan er uit, dat heb ik al gezien.
Ik doe alles in de vaatwasser en als het dan kapot gaat is het niet geschikt voor mijn huishouden. Maar mijn thermosbekers gaan er al jaren in en doen het allebei nog prima!
Ik drink mijn koffie met melk, het gaat stinken als het niet in de vaatwasser gaat.
Alle reacties Link kopieren
In een bak warm water doen, met twee tabletten om kunstgebitten schoon te maken. Werkt hier als een trein op aanslag enzo!
Anoniem262821034 schreef:
06-12-2019 13:04
Met zo’n wondersponsje te lijf gaan, werkt als een tierelier op theeaanslag!

Met dit deksel kom je daar dus niet bij; je kan het binnenwerk dus niet te lijf gaan met sponsje of iets anders. Dat is het probleem. Theeaanslag vind ik niet erg, maar door de melk gaat het stinken en moet echt wel schoongemaakt worden. Direct na gebruik spoelen met heet water is niet genoeg.

Soda kan ook nog ja, heb ik ook.
Sunniesideup50 schreef:
06-12-2019 13:08
Met dit deksel kom je daar dus niet bij; je kan het binnenwerk dus niet te lijf gaan met sponsje of iets anders. Dat is het probleem. Theeaanslag vind ik niet erg, maar door de melk gaat het stinken en moet echt wel schoongemaakt worden. Direct na gebruik spoelen met heet water is niet genoeg.

Soda kan ook nog ja, heb ik ook.
Vaatwasser dus. En daarna spoel ik even door met koud water om zeker te weten al het sop er uit te hebben.
Het gaat dus niet per se om de aanslag, maar wat Sudri zegt; de viezigheid van melk moet weg.

Kunstgebitspullie kan ook inderdaad.
Wel beetje kanon op mug. Hoop op nog een simpelere, gouden tip.
Maar misschien is het wel zo simpel als toch in de vaatwasser gooien.
Deze bevalt goed, lekvrij enzo - heb geen zin om weer te moeten hunten naar een fijne thermosbeker...
Alle reacties Link kopieren
Sunniesideup50 schreef:
06-12-2019 13:08
Met dit deksel kom je daar dus niet bij. Dat is het probleem. Theeaanslag vind ik niet erg, maar door de melk gaat het stinken en moet echt wel schoongemaakt worden. Direct na gebruik spoelen met heet water is niet genoeg.

Soda kan ook nog ja, heb ik ook.

Tandenborstel dan? Het lijkt me dat het alleen met schoonmaakmiddelen nooit echt lekker fris wordt als je er niet op kunt poetsen?
Ik heb een melkkan (van het koffieapparaat) met van die onmogelijke hoekjes, gaatjes en randjes in de deksel, daar peur ik eens in de zoveel tijd lekker met tandenstokers en wattenstaafjes in.

Ik heb trouwens een flesje spul tegen melkaanslag staan (ook van het koffieapparaat), maar heb dat nog nooit gebruikt, geen idee of dat goed werkt.
.
Ik maak mijn thermossen altijd schoon door een flinke scheut azijn erin te doen, kokend water erbij en dan laten weken. Soms hehaal ik dat een paar keer.

(En op zijn kop laten staan zodat de bovenkant ook schoon wordt)
anoniem_648f6f27076be wijzigde dit bericht op 06-12-2019 13:16
17.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heet water, beetje soda, dichtdoen en dan flink schudden en even laten weken? Zo doe ik het met mijn beker :) Ik heb een andere, daar waar het systeem van de deksel, uitgeklapt kan worden, maar echt goed schoon is best een klus. Ik week het dus met soda.
Kan geen enkel onderdeel in de vaatwasser? Misschien dat de deksel wel kan en de beker niet, of andersom.
Verder met Sudri eens: alles gaat hier gewoon in de vaatwasser, anders hoef ik het ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Sunniesideup50 schreef:
06-12-2019 13:08
Met dit deksel kom je daar dus niet bij; je kan het binnenwerk dus niet te lijf gaan met sponsje of iets anders. Dat is het probleem. Theeaanslag vind ik niet erg, maar door de melk gaat het stinken en moet echt wel schoongemaakt worden. Direct na gebruik spoelen met heet water is niet genoeg.

Soda kan ook nog ja, heb ik ook.
Azijn, en dan leeggieten met de deksel erop zodat deze ook doorgespoeld wordt.

Of heet water met citroensap
tickel wijzigde dit bericht op 06-12-2019 13:26
2.98% gewijzigd
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Phineas schreef:
06-12-2019 13:17
Kan geen enkel onderdeel in de vaatwasser? Misschien dat de deksel wel kan en de beker niet, of andersom.

Nope, helaas, officieel niet.
Met tandenborstel kom je ook niet bij het binnenwerk.

En toch verkopen ze die bekers. ;-D
Hoe doen anderen dat dan?

Azijn dus al geprobeerd. En het gaat dus specifiek om het deksel. De beker zelf kom ik wel bij.
Ga deksel vannacht in de soda gooien, kijken wat er gebeurt.
anoniem_64564849b62eb wijzigde dit bericht op 06-12-2019 13:27
8.69% gewijzigd
Ik heb deze beker en drink er koffie met melk uit. Na elk gebruik spoel ik de deksel met heet water en daarna gaat hij mee in de afwas. Laat hem een tijd i het afwaswater liggen en spoel hem nog eens heet af. Dan is schoon.
nachtvlinder1977 schreef:
06-12-2019 13:27
Ik heb deze beker en drink er koffie met melk uit. Na elk gebruik spoel ik de deksel met heet water en daarna gaat hij mee in de afwas. Laat hem een tijd i het afwaswater liggen en spoel hem nog eens heet af. Dan is schoon.

Ah, dus dan zou ik hem dus na elk gebruik ook met zeep moeten doen (weken). Nu spoelde ik hem dus door met flink heet water.
Ga ik proberen als ik hem weer lekker schoon krijg.
Sunniesideup50 schreef:
06-12-2019 13:26
Nope, helaas, officieel niet.
Met tandenborstel kom je ook niet bij het binnenwerk.

En toch verkopen ze die bekers. ;-D
Hoe doen anderen dat dan?

Azijn dus al geprobeerd. En het gaat dus specifiek om het deksel. De beker zelf kom ik wel bij.
Ga deksel vannacht in de soda gooien, kijken wat er gebeurt.
Ik heb dus met opzet niet zo'n beker gekocht. Ik koop alleen nog bekers met deksels als de deksel uit 1 geheel bestaat, zonder binnenwerk.
Ik doe het stiekem toch in de afwasmachine.
Tot nog toe geen problemen en als dat t.z.t. wel zo is, koop ik een nieuwe.
Chloor, niet zo best voor het milieu maar heel goed tegen aanslag van thee en vieze luchtjes.
Andersom schreef:
06-12-2019 13:43
Chloor, niet zo best voor het milieu maar heel goed tegen aanslag van thee en vieze luchtjes.

Hè gatsie. Die smaak krijg je er niet meer uit.
Bacteriën gaan wel dood dan ja. :)
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
06-12-2019 13:43
Chloor, niet zo best voor het milieu maar heel goed tegen aanslag van thee en vieze luchtjes.
Ik doe dat ook met alles met thee aanslag. Volgens mij het enige dat werkt. Goed naspoelen wel daarna.
Of daarna in de vaatwasser, maar dat kan ik dit geval dus niet.
Maar goed, chloor is ook wel een beetje mijn guilty pleasure ;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven