Sneeuwstorm 15 jaar geleden

25-11-2020 09:51 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is vandaag 15 jaar geleden dat Nederland verrast werd door een enorm pak sneeuw.

Je hebt van die dingen dat iedereen nog precies weet waar je was ( 9-11, Pim Fortuyn, Vuurwerkramp) en wat je aan het doen was die dag, dat het gebeurde.

Op een of andere gekke manier hoort deze dag vol sneeuw bij mij in dat rijtje.

Ik was aan het werk en het pak sneeuw werd steeds dikker. Op de radio berichten over enorme files en gevaar op de weg. Ik heb toen besloten mijn auto op het werk te laten staan en naar huis te gaan lopen. Dat was maar een kwartiertje..... waar ik uiteindelijk anderhalf uur over heb gedaan, In de sneeuw lopen gaat niet zo makkelijk en her en der moest je even helpen een auto weer op de weg te duwen.

Nog meer verhalen en herinneringen van die dag?
Ik was toen 15 jaar. :D

Als ik het me goed herinner, mochten we eerder weg van school, zodat de docenten veilig en op tijd thuis konden komen.

Dus ja, dat was geweldig.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan het mij niet meer herinneren maar wat hoop ik dat we weer een keer een echt pak sneeuw krijgen. Niet de ellende op de weg etc uiteraard maar ik vind sneeuw wel echt heel leuk en gezellig. Niet zo een miezerig laagje dat alles goor wordt maar echt een fiks pak hagelwitte sneeuw.
Ik kan me de sneeuwstorm van 13 jaar geleden beter herinneren. Wij waren met mijn oudste ( toen een baby) naar de Efteling. Supermooi in het park.. als waren we er niet op berekend dat zo erg zou sneeuwen.


Maar wij moesten toen nog heel Nederland door weer omhoog in heftigs van de sneeuwstorm. Die van 15 jaar geleden? Geen idee, weet ik niks van.


Maar ik mis sneeuw heel erg. Fij hoor global warming. :"-(
Alle reacties Link kopieren
Ik las vanmorgen een leuk artikel op weeronline over deze dag.

https://www.weer.nl/nieuws/2020/het-sne ... ember-2005

Het vreemde is dat ik het me echt niet kan herinneren. Ik moet toen 15/16 geweest zijn, maar het zegt me niks meer.
Ik probeerde die dag vanuit het hoge noorden met de trein naar het zuiden van het land te komen.... Ik heb een uur of 14 in het ov gezeten (uiteindelijk wel laat in de avond thuis gekomen). Een hoop klasgenoten hebben de nacht in opvangcentra door moeten brengen vanwege ov-problemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik liep door de sneeuw naar mijn werk. Toen nog in de fabriek. Ik was een van de weinigen die kwam opdagen. De bezetting was dramatisch, maar we maakten met de mensen die er wél waren het beste en een feestje van. 3 dingen tegelijk aan het doen om alles toch klaar te krijgen. In de avond weer in het donker naar huis om daar gebeld te worden dat de Polen er niet door konden komen en of ik wel nog eens wilde komen werken voor die dienst. Het was heel bijzonder.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in het deel van Nederland waar geen sneeuw is gevallen die dag. We hadden blijkbaar wel storm, maar het was voor mij niet echt bijzonder en ik herinner me die dag niet.
Ik studeerde toen dus ik gok dat ik gewoon niet buiten geweest ben. Kan me er niets van herinneren.
Alle reacties Link kopieren
Vriend en ik gingen verhuizen toen en kregen hulp van mijn ouders. Die kwamen van ver en hadden al een hotel geboekt, dus die hoefden niet dat eind terug naar huis. Mijn moeder had het toen steeds over een sneeuwjacht en dat het zo uitzonderlijk was.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me er ook niets meer van herinneren.
Alle reacties Link kopieren
Het was ook vooral in het oosten van het land.
Alle reacties Link kopieren
Toen dacht ik nog heel naïef met mijn destijds twingootje gewoon door die sneeuw te kunnen ploegen. De A73 was er nog niet dus over een B-weg stapvoets naar huis glibberen. Totdat ik precies tussen twee bomen door van de weg schoof zo op een akker.

Bellen had geen zin, was de 68e wachtende bij de ANWB. Had gelukkig wel een deken in de kofferbak. Uiteindelijk door de vader van een leerling met zijn trekker weer de weg op gesleept naar het eerstvolgende dorpje. Bij de lokale Chinees met nog een pak mensen gestrand. Uren daar gezeten totdat ik een strooiwagen voorbij zag komen. Weer in dat Twingootje geklommen en met alarmknipperlichten aan stapvoets achter dat ding gereden. Kwam midden in de nacht thuis.

Zou ik nu niet meer doen. Paar jaar terug was er ook verrassingssneeuw in het zuiden en nergens gestrooid. Toen ben ik na een paar honderd meter al gekeerd en werk gebeld. Sommige collega’s hebben vijf uur stil gestaan op de A2 die dag.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Mijn man zat die dag in het noorden van het land en heeft er tot ver na middernacht over gedaan om in het zuiden te komen.
Onze medewerkers heb ik toen eerder naar huis gestuurd, zodat ze rustig en veilig naar huis konden voor het donker.
Toen mijn man eindelijk thuis was vertelde hij dat de bus van een leverancier vast stond bij ons in de straat; die arme chauffeur zat al uren in een ijskoude auto te wachten op een sleepdienst. Hij durfde niet bij ons aan te bellen, omdat het al zo laat was. Uiteindelijk heb ik midden in de nacht voor hem en mijn man soep en uitsmijters gemaakt, zodat de magen weer gevuld en de lichamen weer opgewarmd waren.

Zo extreem als toen hoeft niet meer, maar ik mis de dikke pakken sneeuw van vroeger wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me alleen herinneren dat ik toen ergens werkte en dat een collega iets moest bezorgen ver het land in en dat die in een dramatische file stond die vele uren duurde.
Kan me er niets van herinneren!

Maar ik heb de laatste jaren standaard een 'wintertas' in de auto, met daarin een slaapzak, sjaal, handschoenen, waxientjes en lucifers, droge kaakjes enzovoorts.
Deze herinner ik me vaag.
Maar de winter van 1985 herinner ik me nog goed, toen was het overdag -20 graden ofzo. (Tenminste zo voelde het, ik weet niet meer hoe koud het echt was.)
Alle reacties Link kopieren
Grappig, ik kan me hier ook helemaal niks meer van herinneren.

Wel van een jaar of 2-3 geleden
ch86 schreef:
25-11-2020 10:32
Grappig, ik kan me hier ook helemaal niks meer van herinneren.

Wel van een jaar of 2-3 geleden
Ow, waar was die?
Ik kan me de sneeuw van 2012 nog goed herinneren, wat een geglibber was dat. En allemaal mensen die op twitter een meerijddraadje hadden gevormd, was heel gemoedelijk allemaal :)
Alle reacties Link kopieren
Ik werd toen eerder naar huis gestuurd op mijn eerste stage. Mocht een stuk meerijden met de directeur want er reden door de sneeuw geen treinen richting de stad waar ik heen moest.
Een vriend van me heeft toen uren vast gestaan op Amsterdam.

Oh wacht, ik heb het over 2006 nu denk ik. Dak van het centraal station stortte toen in.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Kan ik me niks meer van herinneren. Hoop wel weer op sneeuw. Het enige leuke aan de winter.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me er niets van herinneren. Maar weet iemand nog die verschrikkelijke storm in het begin van dit jaar nog voor de pandemie? Ciara (spreek uit Keera).
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Dat weet ik nog heel goed ja. Ik woonde en werkte toen in de regio die het behoorlijk te verduren kreeg.
Wij gingen rond 15:30 weg van het werk wegens de drukte op de weg en sneeuwval. Ik stond al vrijwel direct stil en besloot toen om niet via de snelweg naar huis te gaan, maar enorm om te rijden en het via allerlei dorpjes te proberen. Dat was mijn geluk, ik was uiteindelijk rond 19:30 thuis (normale reistijd 40 minuten). Mijn collega, die destijds vlakbij mij woonde, ging wel via de snelweg en was rond middernacht thuis.
Ik was zwanger. En woonde op de bovenste verdieping van een flat. Naast een snelweg. Die snelweg daar hebben de hele nacht auto’s gestaan die niet meer verder konden. Onze lift had het begeven door de sneeuw dus ik moest 12 verdiepingen met de trap met dikke buik en boodschappen. Man was op het nippertje thuisgekomen en zijn collega’s moesten op het werk slapen. (Was midden in het bos, was niet meer weg te komen).

Dus met dikke buik en boodschappen de trap op om daar te horen dat het licht in de supermarkt uitviel toen ik er net weg was en er een deel van het dak INGESTORT was wegens de hoeveelheid sneeuw......

Was blij dat ik thuis was, met man en eten en al. Sindsdien heb ik altijd een deken, water en eten in de auto omdat er echt mensen uren en uren op de snelweg hebben gestaan zonder verwarming en eten en drinken. Er werd zelfs koffie en soep enz uitgedeeld aan mensen die daar stonden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven