Spendeer je niet te veel tijd op het Viva Forum?

01-07-2020 01:18 107 berichten
Het viel me op dat ik soms meer tijd doorbreng op dit forum dan ik zou willen (zeker sinds het coronavirus).

Een goede discussie kan leuk zijn en ook heel leerzaam (zowel voor jezelf, als voor de ander, als voor een derde die stilletjes meeleest zoals ik altijd doe). Of het nu gaat over iets maatschappelijks, of over bijv. het leeftijdsverschil in de liefdesrelatie van een TO. Maar soms kan je er ook te veel in betrokken raken, jezelf erin verliezen, en kan het leiden tot negatieve emoties. Ik weet in ieder geval dat ik daar erg vatbaar voor ben. Onderstaande plaatjes resoneerden in ieder geval erg bij mij.

Ik zie bovendien soms dat mensen niet vriendelijk reageren, boos worden, ruzie maken, berichten verkeerd lezen, niet inhoudelijk reageren, of meningen neerzetten die volstrekt onredelijk lijken en mij de hoop in de mensheid doen verliezen (zoals toen iemand zei dat ze hoopte dat er een paar miljard mensen zouden sterven aan corona).
(zelfs tijdens het schrijven van dit bericht zie ik alweer op tegen alle cynische en negatieve reacties die ik waarschijnlijk ga krijgen, van o.a. mensen die zich aangevallen voelen, die dit allemaal overdreven dramatisch gezeur vinden, of die niet inzien dat ik alleen maar probeer te helpen (zie volgende alinea waarin ik dit verder toelicht)).

(dat is overigens niet iets specifieks van dit forum, maar vrij algemeen op het internet, of misschien zelfs iets typisch van de huidige tijd. Het meeste op dit forum is overigens positief; ik weet van mezelf dat ik soms wat te gevoelig ben met dit soort dingen)

Ik denk dat het in het algemeen goed is soms even stil te staan bij de manier waarop je je leven besteedt en hoe je er invulling aan geeft. Dit is tenslotte het enige leven dat je hebt. Als je verder gelukkig bent met hoe je je vrije tijd besteedt (bijv. hier op het forum), dan moet je daar uiteraard vooral mee doorgaan. Maar ik merk dus voor mijzelf dat hier voor mij nog wat winst te behalen valt, en aangezien er misschien anderen zijn die net als ik onbewust en langzaam maar zeker in een patroon zijn beland waar ze eigenlijk niet echt gelukkig van worden (of terwijl ze op z'n minst dingen te doen hebben die ze leuker vinden), besloot ik dit topic aan te maken. Misschien help ik er iemand mee. Maar nogmaals, als je jezelf hier niet in herkent, trek je dan uiteraard niets aan van deze post.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
anoniem_378512 wijzigde dit bericht op 01-07-2020 01:56
5.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zie ook vaak negativiteit en daar probeer ik dan fluitend omheen te draaien. Als dat lukt geef ik mezelf een sticker en heb ik weer een leuke tijd gehad :jump:
Zo.
*Hestia* schreef:
01-07-2020 01:33
Ik zie ook vaak negativiteit en daar probeer ik dan fluitend omheen te draaien. Als dat lukt geef ik mezelf een sticker en heb ik weer een leuke tijd gehad :jump:
Ik vind het altijd heel knap als mensen dat kunnen. Ik ben meer een spons; ik zuig alle negativiteit juist op. :hihi:
Alle reacties Link kopieren
Lap ... Dat hadden we nog nodig op dit forum ... een levensfilosoof die de minuten gaat tellen die we hier online zijn :-D.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Antwoord op je topictitel is voor mij ja. Maar het is ook een vorm van ontspanning voor me
Het valt mij ook op hoe ontzettend boos mensen kunnen worden over een post of opmerking van een anonieme forummer. Ik ben hier nog niet zo lang maar krijg soms ook een sneer die ik niet zag aankomen en dan twijfel ik gelijk of ik niet gewoon moet stoppen want blijkbaar zeg ik de verkeerde dingen. Maar toch kom ik een dag later weer terug. Maar ik probeer wel er niet teveel op in te gaan want heb geen zin in ruzie.
Wat wil je nu eigenlijk precies met dit topic to?
Alle reacties Link kopieren
Ik zit door het Viva forum weer bij een psycholoog. Krijg ik een ban en daar werd ik zo onzeker van dat ik mijn therapeut maar heb gebeld.

Dus ja als antwoord op je vraag.
Alle reacties Link kopieren
Nee want het is echt mijn vrijetijd en ik weet niks beters te doen anders zou ik dat wel gedaan hebben.
(zoals toen iemand zei dat ze hoopte dat er een paar miljard mensen zouden sterven aan corona).
Tja ik weet niet wie dat gezegd heeft maar die persoon zag dat niet letterlijk vóór zich denk ik. Bijna niemand wil dat namelijk. Zonder de post gezien te hebben (en ik heb er niet echt belangstelling voor want ik ben Corona-moe) lees ik dat dus als een soort opstandigheid tegen de Coronamaatregelen.

Ik begrijp niet dat je je dat aantrekt. Iedereen denkt en zegt weleens wat.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Teveel tijd? Nee, voor mijn gevoel niet.
Soms zit ik wel even een tijdje te scrollen, bijlezen of reageren. Maar ik kan ook gemakkelijk stoppen.
Meestal ben ik er doordeweeks met flarden. In het weekend ben ik er veel minder.

Het is voor mij onderhoudend, meer niet. Soms leerzaam, dat lees ik iets en denk hmm zo had ik het niet bekeken.

Ook heb ik best vaak mijn twijfels of een topic echt is, wat dan best zo kan zijn. Maar volgens mijn worden hier best veel topics geopend door mensen die alleen even de zaak op willen naaien en dikke lol hebben om alle reacties en mensen die over elkaar heen rollen.

De boze reacties kunnen frustraties zijn, maar het kan ook boos overkomen terwijl die persoon helemaal niet boos is. Geschreven tekst kan anders overkomen dan bedoeld. Mensen lezen soms niet goed, maar als mensen je vaak verkeerd lezen, (wat ik vaak lees) dan zou je ook kunnen denken dat je niet duidelijk schrijft.

Als je de negativiteit of de volgens jou vervelende reacties lang meeneemt, ja dan is het misschien tijd om te minderen. Of om na te gaan waarom dat zo is.

Ja sommige mensen reageren vervelend, maar je kunt ook verder scrollen toch? Sommigen blijven maar op elkaar reageren en willen het laatste woord hebben. Ik reageer meestal gewoon niet (meer) op zeurposts.

Wat ik bijzonder vind hier is dat mensen pagina's en pagina's lang discussiëren over hetzelfde. En dat komt en nog een 2e topic. Dan lees ik er soms en denk ik, maar dit is 13 pagina's geleden ook al gezegd, en 21 pagina's geleden ook. Dus waarschijnlijk ook heel veel andere pagina's.
Een keer je punt herhalen kan prima zijn, maar 20x.. 😁
En de mensen zijn het vaak toch niet met elkaar eens, de een vind links, de ander rechts en op het einde van het topic is dat nog steeds zo. Prima, maar ja, deel 2 begint het overnieuw.

Wat ook bijzonder is soms, is dat (vaak bij forummers die niet zo goed liggen bij anderen denk ik) 1 die forummer aanspreekt op iets, en vervolgens 10 anderen datzelfde doen. Het punt was allang duidelijk, maar toch..

Best een lange post voor iemand die zegt hier niet heel veel te zijn 😉 dus ik ga aan het werk
Alle reacties Link kopieren
Als internetten ten koste gaat van andere zaken, is het inderdaad goed om eens te bedenken waar je mee bezig bent.

Maar om hoeveel tijd dat gaat, verschilt per persoon. Wat voor de een absoluut niet zorgelijk is, kan voor de ander te veel zijn.

Lijkt me allemaal heel logisch.

Wat ik me bij dit topic (en vergelijkbare topics uit het verleden) vooral afvraag, is waarom mensen een topic openen op het moment dat ze zichzelf afvragen of forummen nou wel zo goed voor ze is. Jij, Chocosushi, zegt dat je hier meer tijd doorbrengt dan je zelf zou willen. Vervolgens knutsel je toch een topic met een enorm lange OP in elkaar waardoor je nu een extra reden hebt om hier regelmatig terug te komen om te kijken of er al reacties zijn?! Raar toch?
Ik kan makkelijk stoppen en trek me niks persoonlijk aan van wat hier gepost wordt. Je weet toch nooit van wie het komt.
Alle reacties Link kopieren
In het verleden zat ik hier wel eens te lang, herken het wel TO. Ik dacht ook dat het ontspanning was maar ik merkte dat ik nooit écht vrolijk was na weer een paar uur forummen. Het is vermaak, makkelijk, afleiding, je kan je even superieur voelen als er veel 'domme' topics zijn (daar duikt iedereen dan ook op af als vliegen op stroop), maar echt leuk is het niet, mede door de negatieve, zuigende sfeer door steeds dezelfde forummers.

Ik heb andere fora gevonden die over mijn interesses gaan, door de gedeelde interesse gaat het ergens over en de sfeer is top. Dat cynische en overkritische zoals hier is gelukkig uniek voor viva.
Alle reacties Link kopieren
Dubbeljus schreef:
01-07-2020 07:46
In het verleden zat ik hier wel eens te lang, herken het wel TO. Ik dacht ook dat het ontspanning was maar ik merkte dat ik nooit écht vrolijk was na weer een paar uur forummen. Het is vermaak, makkelijk, afleiding, je kan je even superieur voelen als er veel 'domme' topics zijn (daar duikt iedereen dan ook op af als vliegen op stroop), maar echt leuk is het niet, mede door de negatieve, zuigende sfeer door steeds dezelfde forummers.

Ik heb andere fora gevonden die over mijn interesses gaan, door de gedeelde interesse gaat het ergens over en de sfeer is top. Dat cynische en overkritische zoals hier is gelukkig uniek voor viva.
In het tegen-tegeltuinentopic, nooit zure zuigende reacties :). Er zijn nog wel gezellige mensen hier op het forum te vinden :biggrin:
Voor iedereen een groene tuin
Westerpaviljoen schreef:
01-07-2020 06:33
Ik zit door het Viva forum weer bij een psycholoog. Krijg ik een ban en daar werd ik zo onzeker van dat ik mijn therapeut maar heb gebeld.

Dus ja als antwoord op je vraag.
:proud:
Alle reacties Link kopieren
Wat een gezeik.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ben hier wel meer geweest dan de laatste tijd. Veel kletstopics die ik eerder leuk vond om te lezen volg ik niet meer want steeds hetzelfde riedeltje.
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
01-07-2020 07:53
Wat een gezeik.

Dit bedoel ik. Reageer dan niet.
Ab_Normaal schreef:
01-07-2020 07:34

Het is voor mij onderhoudend, meer niet. Soms leerzaam, dat lees ik iets en denk hmm zo had ik het niet bekeken.



Dit. En ik lees hier vaak al nieuws en actualiteiten voordat ik het journaal gezien heb. En ik vind het heerlijk om me te verwonderen over hoe andere mensen met elkaar omgaan. Daar heb ik ook veel van geleerd.

Ik laat me niet snel meezuigen in negativiteit en heftige discussies. Het is voor mij ontspanning, als ik me ergens over opwind is het tijd om iets anders te gaan doen.
Ik heb op dit forum ook heel veel leuke mensen leren kennen en vriendinnen opgedaan. Ik herken niet zoveel van de OP.
Alle reacties Link kopieren
rozekoek1988 schreef:
01-07-2020 07:50
:proud:
Ik dank god op mijn blote knieen dat er tenminste 1 koekje humor heeft.
Alle reacties Link kopieren
Dubbeljus schreef:
01-07-2020 07:59
Dit bedoel ik. Reageer dan niet.
Nouchi maakt een grapje
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
01-07-2020 07:53
Wat een gezeik.
Juist.

Er zit een knop op je pc,
die helpt je zo uit de puree!
Druk hem in en ga maar mee,
de bloemen buiten zetten :whistle:
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik zit hier soms te lang. En dan ga ik weer een tijdje weg.

Ik mijd sommige pijlers en sommige onderwerpen. En soms heb ik een reactie getypt die ik dan toch niet post. Dan denk ik eerst: vind ik dit echt belangrijk?

In het begin van de coronacrisis moest ik hier echt niet zijn, werd ik ongelukkig van.

“Vroeger” vond ik het hier leuker: meer topics om om te lachen, meer prettige mensen, minder dommigheid. Ik weet niet of het forum veranderd is of ikzelf. Of misschien lees ik toch de verkeerde topics.
Als forummers dat soort dingen niet zo serieus nemen zouden ze al een stuk minder negativiteit ervaren op dit forum.
Alle reacties Link kopieren
Wat is de reden dat je er zelf zoveel tijd insteekt wanneer je er zulke negatieve gedachten over hebt?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven