Spendeer je niet te veel tijd op het Viva Forum?

01-07-2020 01:18 107 berichten
Het viel me op dat ik soms meer tijd doorbreng op dit forum dan ik zou willen (zeker sinds het coronavirus).

Een goede discussie kan leuk zijn en ook heel leerzaam (zowel voor jezelf, als voor de ander, als voor een derde die stilletjes meeleest zoals ik altijd doe). Of het nu gaat over iets maatschappelijks, of over bijv. het leeftijdsverschil in de liefdesrelatie van een TO. Maar soms kan je er ook te veel in betrokken raken, jezelf erin verliezen, en kan het leiden tot negatieve emoties. Ik weet in ieder geval dat ik daar erg vatbaar voor ben. Onderstaande plaatjes resoneerden in ieder geval erg bij mij.

Ik zie bovendien soms dat mensen niet vriendelijk reageren, boos worden, ruzie maken, berichten verkeerd lezen, niet inhoudelijk reageren, of meningen neerzetten die volstrekt onredelijk lijken en mij de hoop in de mensheid doen verliezen (zoals toen iemand zei dat ze hoopte dat er een paar miljard mensen zouden sterven aan corona).
(zelfs tijdens het schrijven van dit bericht zie ik alweer op tegen alle cynische en negatieve reacties die ik waarschijnlijk ga krijgen, van o.a. mensen die zich aangevallen voelen, die dit allemaal overdreven dramatisch gezeur vinden, of die niet inzien dat ik alleen maar probeer te helpen (zie volgende alinea waarin ik dit verder toelicht)).

(dat is overigens niet iets specifieks van dit forum, maar vrij algemeen op het internet, of misschien zelfs iets typisch van de huidige tijd. Het meeste op dit forum is overigens positief; ik weet van mezelf dat ik soms wat te gevoelig ben met dit soort dingen)

Ik denk dat het in het algemeen goed is soms even stil te staan bij de manier waarop je je leven besteedt en hoe je er invulling aan geeft. Dit is tenslotte het enige leven dat je hebt. Als je verder gelukkig bent met hoe je je vrije tijd besteedt (bijv. hier op het forum), dan moet je daar uiteraard vooral mee doorgaan. Maar ik merk dus voor mijzelf dat hier voor mij nog wat winst te behalen valt, en aangezien er misschien anderen zijn die net als ik onbewust en langzaam maar zeker in een patroon zijn beland waar ze eigenlijk niet echt gelukkig van worden (of terwijl ze op z'n minst dingen te doen hebben die ze leuker vinden), besloot ik dit topic aan te maken. Misschien help ik er iemand mee. Maar nogmaals, als je jezelf hier niet in herkent, trek je dan uiteraard niets aan van deze post.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
anoniem_378512 wijzigde dit bericht op 01-07-2020 01:56
5.27% gewijzigd
Ik besteed hier veel te veel tijd.
Maar ja, ik moet wel: iedereen heeft immers recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
01-07-2020 07:48
In het tegen-tegeltuinentopic, nooit zure zuigende reacties :). Er zijn nog wel gezellige mensen hier op het forum te vinden :biggrin:

Oh dat geloof ik, als het over specifieke onderwerpen gaat waarbij je elkaar vindt.

Ik lees hier zelf vooral in de relaties en kinderen pijlers. Daar is het echt ramptoerisme. Doe ik zelf dan ook aan mee hoor, want het is wel smeuig en je wordt er een beetje in meegezogen, maar vind dat eigenlijk achteraf nooit fijn.

Dus ik gooi Viva weer dicht komende dagen ;)
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
01-07-2020 08:03
Ik besteed hier veel te veel tijd.
Maar ja, ik moet wel: iedereen heeft immers recht op mijn mening.
Orakel jolijn has spoken
Alle reacties Link kopieren
Chocosushi schreef:
01-07-2020 01:18

of die niet inzien dat ik alleen maar probeer te helpen (zie volgende alinea waarin ik dit verder toelicht)).
Deze zin zegt eigenlijk alles.

Je probeert anderen te helpen.....

Dat is best wel arrogant, zeker omdat je een aanname hebt over wat beter is.

Ik word echt schijtziek van al die mensen die vinden dat internet blijkbaar 'minder' is dan het 'echte' leven.

Ga jij lekker minderen met je internetgebruik, maar laat anderen gewoon in hun waarde.

Ik groei echt toe naar een topic over alle voordelen die het internet ons gebracht heeft.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Westerpaviljoen schreef:
01-07-2020 08:00
Nouchi maakt een grapje
Nou, ha
Ha
Ha..
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
01-07-2020 08:03
Ik besteed hier veel te veel tijd.
Maar ja, ik moet wel: iedereen heeft immers recht op mijn mening.
Ik heb een mok met die tekst.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Nee hoor. Ik vind het lollig om af en toe lekker mee te discussiëren of kletsen.
Als ik een topic niet leuk vind lees ik het niet verder/doe ik er niet aan mee.
Soms, als ik merk dat het teveel mijn gedachten gaat beheersen, bezoek ik het forum een paar dagen niet.
Maar ik vind het voornamelijk leuk.
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
01-07-2020 07:53
Wat een gezeik.
Heerlijk hè.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
-jolijn- schreef:
01-07-2020 08:03
Ik besteed hier veel te veel tijd.
Maar ja, ik moet wel: iedereen heeft immers recht op mijn mening.

:biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het gek dat sommige/best veel forummers over alles een mening hebben of goede raad hebben, en in elk topic hun zogenaamd wijze gewauwel als feit neergooien.
Als je ergens iets van af weet dan is het goed om mee te denken of ervaringen te delen maar in elk topic roepen en hoe het wel of niet moet staat zo raar.
Alle reacties Link kopieren
MissMaran schreef:
01-07-2020 08:12
Nou, ha
Ha
Ha..
:rofl:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik ben blij dat je me er op wijst.
Alle reacties Link kopieren
MissMaran schreef:
01-07-2020 08:16
Ik vind het gek dat sommige/best veel forummers over alles een mening hebben of goede raad hebben, en in elk topic hun zogenaamd wijze gewauwel als feit neergooien.
Als je ergens iets van af weet dan is het goed om mee te denken of ervaringen te delen maar in elk topic roepen en hoe het wel of niet moet staat zo raar.
Sommige mensen hebben gewoon over veel dingen een mening.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Nemain• schreef:
01-07-2020 08:21
Ik ben blij dat je me er op wijst.
Ow, van haar neem je het wel aan?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
01-07-2020 08:26
Ow, van haar neem je het wel aan?
Mijn telefoon zegt het ook in zijn wekelijks rapport, ben ik blij mee, maar daar trek ik me verder ook niets van aan.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
01-07-2020 08:12
Ik word echt schijtziek van al die mensen die vinden dat internet blijkbaar 'minder' is dan het 'echte' leven.
Ik vind het internet niet “minder” dan het echte leven, maar dit gaat over het Vivaforum. Op het Vivaforum is alles binair: voor of tegen, zwart of wit, een echte jongen of een echt meisje. Niet dat er geen mensen zijn die nuances aanbrengen, maar op een of andere manier is de dynamiek van een topic meestal, dat de standpunten extremer worden. Dat is niet wat ik wil in mijn leven, dus daarom blijf ik soms weg.

Overigens zorgen de algoritmes van social media er ook voor dat standpunten extremer worden. Bijvoorbeeld Youtube raadt je altijd een filmpje aan dat net iets “erger” is. En dat is ook niet wat ik wil.

Verschil tussen internet en het echte leven is dat internet erg mentaal en verbaal is. Dat is leuk, maar ook verslavend. Ik moet voor mezelf zorgen dat ik op een dag ook voldoende dingen met m’n handen doe, anders word ik er niet leuker op.
xynix wijzigde dit bericht op 01-07-2020 08:32
0.05% gewijzigd
Ja, ik besteed teveel tijd aan het viva forum. Ik had mijn man het wachtwoord laten veranderen een paar weken terug, en ik heb toen zoveel meer gedaan gekregen... Opeens heb ik in die 2 weken een stuk of 5 boeken gelezen bijvoorbeeld. Nu ik mijn wachtwoord weer terug heb lees ik niet meer. Toch vind ik het ook leuk om te forummen
Alle reacties Link kopieren
...
xynix wijzigde dit bericht op 01-07-2020 08:33
Reden: Foutje
99.36% gewijzigd
-jolijn- schreef:
01-07-2020 08:03
Ik besteed hier veel te veel tijd.
Maar ja, ik moet wel: iedereen heeft immers recht op mijn mening.
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
In alle eerlijkheid: Ja.

Onder een vorige nick kwam.ik hier ooit op het forum terecht toen ik net een baby had. Met een paar van de vrouwen uit die tijd heb ik nog steeds contact, en dat is heel erg fijn.

Daarna jaren niet actief geweest en toen toch maar weer eens een nick aangemaakt.

Ik kom hier met name te veel sinds de corona-uitbraak. Inmiddels heb ik dat wel geminderd, maar vooral in het begin bleef ik me maar in de discussie storten en beargumenteren waarom paniekerige of zelfs hysterische reacties in mijn ogen echt niet terecht waren. Dat doe ik nog steeds wel, maar dan vooral bij de mensen die nu ineens roepen dat dat virus niks voorstelt en dat we allemaal maar weer lekker bij elkaar op schoot moeten kruipen.

En bij openlijk racistische forummers kan ik me ook niet stil houden.

Ik weet eigenlijk wel dat het geen zin heeft, maar dat doe ik ook om mijn eigen angsten te bezweren. Soms ben ik namelijk bang dat deze hele maatschappij met al zijn ongeïnformeerde, ongenuanceerde, makkelijk online gekwakte meningen nog eens aan zijn eigen onderbuikgevoelens bezwijkt.

Ik voel me zelden of nooit beter na zo'n discussie, maar kan ze ook niet altijd laten gaan.

Ook kom ik hier veel als ik me onrustig voel over bepaalde zaken in mijn leven waar ik op dit moment niets aan kan veranderen, maar die wel akelig zijn. Dan vormt dit forum wat afleiding. Of het de juiste afleiding is, daar ben ik nog niet helemaal over uit.

Er zijn ook momenten dat ik het hier oprecht leuk vind, maar die worden wel steeds schaarser. En er zijn mensen die ik altijd graag lees, omdat ik ze geestig of wijs vind, of (vaak zelfs) beide.

Dus ja, ik snap wel wat je zegt.
Maud*de*Braose schreef:
01-07-2020 06:07
Wat wil je nu eigenlijk precies met dit topic to?
Mensen helpen die misschien net als ik vinden dat ze eigenlijk te veel tijd op dit forum doorbrengen. Misschien herkent iemand zich in mijn verhaal of in die malle plaatjes, en is dit net het laatste zetje dat ze nodig hadden om de knoop door te hakken en er wat aan te doen.

Een metafoor is misschien gezond eten. Sommige mensen hebben moeite om van een zak dropjes of een doos chocolaatjes af te blijven. Ik heb zelf moeite om van forums en discussies af te blijven (ik heb de moderators dan ook al gemaild om mijn account te verwijderen/anonimiseren). Ik heb eigenlijk een soort internet-dieet nodig.

Het komt regelmatig voor dat ik bijv. even pauze neem van wat ik aan het doen was, en dat ik dan gedachteloos op dit forum begin te bladeren. Maar voor ik het weet ben ik dan een half uur of soms zelfs een uur verder. En In het weekend kan dit zo meerdere keren op een dag gebeuren. Het is een vorm van tijdverdrijf die voor mij heel makkelijk toegankelijk is en waar ik mijzelf makkelijk in kan verliezen en de tijd vergeet. Achteraf denk ik dan: waar ben ik nou mee bezig? Zit ik bijv. een kwartier lang te kijken hoe mensen pagina's en pagina's volschrijven over hoe iemand een digitale crush heeft op iemand anders, of over wat voor leeftijdsverschillen in een relatie wel of niet acceptabel zijn. Dan heb ik altijd spijt. Er zijn namelijk dingen die ik persoonlijk veel leuker vind als tijdverdrijf of hobby, maar die misschien net wat meer discipline vergen om op te starten. Maar ik moet daar wat flinker in zijn.

Het forum is voor mijn hersens wat suiker is voor het lichaam. :hihi:

Maar nogmaals, dat is voor iedereen natuurlijk persoonlijk. Ik heb ongetwijfeld ook hobbies waarvan een ander zegt: "dat zou nou niets voor mij zijn."
anoniem_378512 wijzigde dit bericht op 01-07-2020 08:51
4.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
xynix schreef:
01-07-2020 08:29
Ik vind het internet niet “minder” dan het echte leven, maar dit gaat over het Vivaforum. Op het Vivaforum is alles binair: voor of tegen, zwart of wit, een echte jongen of een echt meisje. Niet dat er geen mensen zijn die nuances aanbrengen, maar op een of andere manier is de dynamiek van een topic meestal, dat de standpunten extremer worden. Dat is niet wat ik wil in mijn leven, dus daarom blijf ik soms weg.

Overigens zorgen de algoritmes van social media er ook voor dat standpunten extremer worden. Bijvoorbeeld Youtube raadt je altijd een filmpje aan dat net iets “erger” is. En dat is ook niet wat ik wil.

Verschil tussen internet en het echte leven is dat internet erg mentaal en verbaal is. Dat is leuk, maar ook verslavend. Ik moet voor mezelf zorgen dat ik op een dag ook voldoende dingen met m’n handen doe, anders word ik er niet leuker op.

Mooi gezegd. Internet is verbaal en mentaal inderdaad. Ik merk ook dat ik somberder of geïrriteerder word als de balans mist tussen mentaal en fysieke en gevoels-aspecten (en real life relaties) van het leven.
Op dit moment is er balans. Toen de coronacrisis net begon kon ik dat topic bijna niet loslaten. Nu kabbelt dat voort en kan ik weer prima een dagdeel afwezig zijn zonder obsessief te 'moeten' bijlezen.
Inclusief mijn vorige avatar kom ik hier, af en aan, 8 jaar en ik zie het als een soort café waar je vaak komt, het is pure ontspanning en ik hoef er de deur niet voor uit. Sommige mensen zijn leuk, grappig, dom of ronduit stompzinnig. Ik leer er ook best veel van, ik zit net als veel mensen, ook een beetje opgesloten in een soort sociale klasse waardoor ik soms een te eenzijdig wereldbeeld krijg voorgeschoteld, hier is het veel meer divers.

Het enige wat ik soms jammer vindt is dat het wel iets meer divers mag. VF wordt wel een beetje geregeerd door modaal en de, sociaal maatschappelijke, lagere klasse. Alles wat flink boven modaal zit moet eigenlijk zijn mond houden want die weten niets en zijn opscheppers die hun geld aan voedselbank moeten geven. Heel vermoeiend soms.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven