sport carrière, stoppen of toch doorgaan?

20-08-2019 17:00 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve viva mensen,

ik moet eventjes wat van mijn hart, want o wat zit dit mij dwars!
Voor sommige mensen kan het lijken van: wat stel jij je vreselijk aan, terwijl er vast ook mensen zijn die ze zich hier in kunnen vinden.
Misschien dat er zelfs mensen zijn die mij advies kunnen geven.

Na 12 jaar op hoog niveau geturnd te hebben slaat bij mij nu de twijfel in.
Sinds 2,5 jaar kwakkel ik met veel blessures, sommigen domme pech zoals vallen en daardoor botbreuken oplopen en sommige dingen geven overbelasting aan.
Daardoor begin ik aan mijzelf en mijn lijf te twijfelen. Wil ik dit nog, kan ik dit nog, wat met het oog op de toekomst?
Dingen die ik vroeger zonder nadenken deed (salto's op een balk) zijn nu echt iets wat ik vreselijk eng vind. blokkades komen er meer bij kijken dan mij lief is.
Momenteel gaan wij door een fusie waardoor ik voor de 4e keer van club moet wisselen, wil ik nogmaals een diepe vertrouwensband met iemand opbouwen (coach)? Ook ben ik nu dusdanig geblesseerd dat er een operatie nodig is.
Mijn sport carrière is een groot discussiepunt binnen mijn relatie met mijn vriend, dit vind ik erg vervelend.
Ik heb niet meer dezelfde motivatie die ik als 7 jarig meisje had.

Ergens voel ik dat het tijd is om te stoppen, mijn vertrouwde turn omgeving los te laten en wat anders te zoeken.
MAAR iets in mij zegt: dit wilde je toch zo graag? dit is waar je het altijd voor gedaan hebt, zo wil ik niet stoppen, ik wil het positief afsluiten, je hebt je hoofddoel niet bereikt, zet je er overheen en ga nog door. revalideer hier van en maak het af wat je zo graag wilde en deel dan iedereen mee dat het mooi geweest is. Dit is wie jij bent, jij bent de turnster en dit leven hoort bij jou. Haal het onderste uit de kan en zie welke mogelijkheden je nog hebt.
Welke sport zou je anders moeten doen?

De twijfel is er dus heel erg en ik weet het niet, ik vind het erg lastig om te stoppen maar het moet er ooit toch van komen.
Heeft iemand advies, of wat vinden jullie?

liefs mij
Wat zeggen je trainers en sportartsen?
Alle reacties Link kopieren
Je mag van mening veranderen en stoppen hoor!
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud ben je? (Als in: turnen op hoog niveau stopt meestal rond een bepaalde leeftijd - zit je daar in de buurt, of ben je nog onder de, pak 'm beet, 22?)
Alle reacties Link kopieren
Klinkt heel begrijpelijk, je hebt door de jaren heen heel veel geinvesteerd en ingeleverd voor die carriere, kan me goed voorstellen dat het lastig is je beeld en verwachting los te laten, je routine, je manier van leven, alles draaide wrs om je sport,
is het de angst die hebt , dat je niet weet hoe de toekomst zonder turnen zal voelen en eruit gaat zien?
ik zou als ik jou was gaan praten met ex topsporters die jou precies begrijpen en weten wat het is om zo vergroeid te zijn met je sport en je lichaam en je prestaties.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het tijd voor een goed gesprek met een sportpsycholoog.

Blokkeren tijdens een wedstrijd omdat je iets niet goed durf of eng vindt, gaat je geen medailles opleveren. Een sportpsycholoog kan je helpen om in te zien waarom je blokkeert.

Daarnaast bestaat er ook zo iets als proprioceptie, je hersenen weten precies waar je lichaam zich bevindt en hoe deze beweegt. Wanneer je iets gebroken hebt, gekneusd of ander letsel dan kan je proprioceptie verstoord zijn. Je balans wordt dan minder. Voor een normaal gezond mens nog steeds prima, maar voor een topsporter misschien onvoldoende. Je balans trainen kan dus ook zinvol zijn.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Wat is op hoog niveau?
Zien we je terug op de Olympische spelen? Of behoor je tot de subtop.

Als je tot de subtop behoort kan je beter stoppen. Zo te horen heb je de afgelopen jaren behoorlijk wat blessures opgelopen.

Wat heb je eraan als je op je 25e a 30e je lichaam kapot hebt getraind zonder een cent te hebben overgehouden aan je sport.

Ga je richten op je werk carrière.
Daar heb je op de lange duur veel meer aan.

En ga 2 a 3 x een uurtje sporten in de week. Puur als hobby. Niet om te presteren maar om gezond te blijven. Er zijn nog zoveel andere leuke sporten.
Je kunt altijd nog gaan schoonspringen.
Alle reacties Link kopieren
Je stelt je niet aan. Ik kan me voorstellen als je al van jongs af aan je leven richt op turnen dat dit een moeilijke situatie is!

Eens met bovenstaande reacties dat een sportpsycholoog een goede (eerste) stap zou zijn. Je bent echt niet de enige topsporter die met dit soort gedachtes worstelt.
Pivot! PIVOT!!!
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet hoe hoog je sport maar ik weet dat NOCNSF een aantal sportpscychologen in dienst heeft om atleten te helpen met de transitie van sporter naar niet meer sporter. Misschien kunnen die je helpen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook zeker naar de sportpsycholoog gaan
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet trainster worden?
Alle reacties Link kopieren
Dat je vroeger iets wilde, wil niet zeggen dat je dat nú ook nog moet willen.
Hey zelfs iets dat je vorige week wilde kan nu anders zijn. Je bent tenslotte een ander persoon dan toen

Zoals je het omschrijft zou ik zelf stoppen.
Internagelaktisch
Alle reacties Link kopieren
Maaique schreef:
20-08-2019 17:52
Dat je vroeger iets wilde, wil niet zeggen dat je dat nú ook nog moet willen.
Hey zelfs iets dat je vorige week wilde kan nu anders zijn. Je bent tenslotte een ander persoon dan toen

Zoals je het omschrijft zou ik zelf stoppen.
Helemaal eens!
Als je sinds 2,5 jaar geregeld met blessures kampt, zou ik denken dat jouw lijf eigenlijk ongeschikt is voor topsport :lightbulb:
Alle reacties Link kopieren
Maaique schreef:
20-08-2019 17:52
Dat je vroeger iets wilde, wil niet zeggen dat je dat nú ook nog moet willen.
Hey zelfs iets dat je vorige week wilde kan nu anders zijn. Je bent tenslotte een ander persoon dan toen

Zoals je het omschrijft zou ik zelf stoppen.
klopt, er zouden heel wat brandweermannen, verpleegsters en piloten rondlopen als je moest worden wat je toen wilde
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
hoe oud ben je? als je niet al heel jong aan de top staat dan is ook niet realistisch om te verwachten dat dat nog gaat gebeuren
Alle reacties Link kopieren
Is eigenlijk bij jou het dilemma: niet zó eindigen?
Hoe groot acht je de kans dat je positief kan eindigen? Wat gebeurt er als je dat ene hoofddoel nog niet hebt bereikt?

Ik ken wel iemand die actief gestopt is toen ze wist dat ze bij de volgende stap, van Europees naar wereldniveau, haar lijf zeker weten kapot ging maken en dat ze andere wereldlijke wensen so to speak, zeker weten niet waar kon maken. Ze heeft toen een duidelijke beslissing tegen de sport en voor een leven na de sport gekozen.
Dit is een hele lastige keuze, omdat het waarschijnlijk lastig is om je een leven zonder topsport voor te stellen. Niets voor niets vallen heel veel extopsporters in het beruchte zwarte gat na het stoppen. Het kan helpen om ambities op een heel ander vlak te ontwikkelen. Een gesprek met -daar komt 'ie weer - een sportpsycholoog kan je daar mee helpen.

Je hoeft de beslissing niet nu te maken, je kunt er ook een tijd gericht naar toe werken.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
20-08-2019 18:07
hoe oud ben je? als je niet al heel jong aan de top staat dan is ook niet realistisch om te verwachten dat dat nog gaat gebeuren
Aan de nick te zien vermoed ik 21. En dus al 2 jaar geen progressie door blessures.
TO: inderdaad gaan praten met een sportpsycholoog. Uitvlooien of je er voldoening uithaalt om op dit niveau te blijven turnen of je passie een andere richting uitsturen.
Ik danste op hoog niveau en kreeg een ernstige blessure. Na revalidatie bleek dat ik gewoon niet meer aan mijn 'oude' niveau kon komen. Heel frustrerend en ik heb er heel wat tranen om gelaten want ik wilde het nog zo graag. Gelukkig combineerde ik ballet met studie en ik heb een jaartje nog wel getraind maar niet meer op dat niveau gefocust en geen voorstellingen meer gedanst. Intussen mijn studie afgemaakt en een carrière in het bedrijfsleven begonnen. Daar bleek mijn 'topsport-ervaring' me heel goed van pas te komen en ik heb mijn weg gevonden. Zolang ik het kon combineren heb ik balletles gegeven en jonge dansers begeleid. Dat vond ik heel leuk maar daar ben ik mee gestopt toen er opportuniteiten in mijn andere werk kwamen die ik minstens zo leuk vond.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
turnen is natuurlijk prachtig maar het houdt voor vrouwen al heel snel op probeer te bedenken wat je op langere termijn wilt en wat voor rol sport daar in speelt. Er zijn misschien andere sporten waarin je nog kan shinen en sowieso kan je topsport mentaliteit goed van pas komen in je beroepsleven. Ik denk dat je daar veel meer op moet inzetten, ga studeren en nadenken over een carriere
Alle reacties Link kopieren
Heb je een alternatief voor ogen? Of is de keus nu stoppen met turnen en daarmee in iets onbekends stappen of doorgaan met wat je kent? Ik heb nooit zo vast gezeten in mijn studie als toen ik niet wist wat de stap erna zou zijn. Toen ik daar helderheid in had ging ik weer als een speer. Ik denk dat het dus wellicht kan helpen als de keuze meer iets wordt: me gaan focussen op deze opleiding of deze carriere of me blijven focussen op topturnen.
Alle reacties Link kopieren
Overigens heeft een studievriendin van mij tijdens onze studie geturnd net onder de Nederlandse top. Na de studie is ze gestopt. Ze heeft aan deze jaren turnen chronische pijnklachten over gehouden. Ze heeft me ook verteld dat als ze dat vooraf geweten had, ze eerder gestopt was. Want de rest van je leven klachten is lang in vergelijking met het plezier tijdens het turnen.
Overstappen naar een sport waarvan de houdbaarheid langer is en je een groot voordeel hebt van je turnachtergrond, zoals voltige of crossfit?
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
20-08-2019 17:03
Wat zeggen je trainers en sportartsen?
Van mijn trainer kreeg ik een heel stug bericht terug toen ik hem informeerde over de operatie.
' OK. praten verder wanneer je weer plannen hebt.'

Sportartsen zeggen piekbelasting omlaag en rekening houden met eventueel terugkerende blessures..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven